carl Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Ik had met Ravon onlangs een discussie over vergelijekend testen. Hier de mening van John Atkinson hierover. Ik heb dezelfde ervaring: John Atkinson, July, 2005 On mornings when I can get up early enough after a late-night listening session, I take the last express bus from my Brooklyn suburb to Stereophile's Manhattan office. An inveterate people watcher, I notice that while my fellow travelers and I don't form a traditional queue at the bus stop, preferring instead to mill around in something that resembles a jelly donut, we still enter the bus in the order in which we arrived at the stop. The balance between individualism and social necessity is thus preserved. At the other end of the line that separates social sophistication from mob behavior are the free-for-alls that develop on the Internet newsgroups and Web forums. Freed from the need for personal responsibility and the usual social rules of personal interaction, many individuals write anything and everything to attack those they perceive as the "enemy." Stereophile appears to have become a lightning rod for these disaffected souls, one of whom, Arnold (Arny) B. Krueger, of audio-review website pcavtech.com, has been criticizing this magazine weekly, if not daily, for almost eight years. Feeling it was high time Mr. Krueger came out from behind his PC to confront in person those he criticized, I invited him to debate me at Home Entertainment 2005, held at the end of April at the Manhattan Hilton. A report on the debate and an MP3 recording of it can be found on our website. As you can hear, Mr. Krueger's opening argument ended with his stating that he had three major criticisms of this magazine: 1) "Stereophile willfully ignores much that is known about reliably evaluating audio products"; 2) "Stereophile frequently reaches conclusions and makes recommendations that are improbable if not just completely wrong"; and 3) "Stereophile does not take enough pains to ensure that it is publishing correct information." However, as you can also hear, these assertions were not supported or fleshed out. I assumed, therefore, that Mr. Krueger was basing them on the one criticism he has repeatedly made over the years that is correct: to wit, that Stereophile's reviewers do not perform their listening evaluations under blind conditions. Instead, they know what it is they are listening to. This, of course, is as J. Gordon Holt envisaged it when he founded this magazine 43 years ago: that the optimal way to judge a component's performance is to use it for its intended purpose Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Nou, dan wil ik daar wel wat over zeggen. Jullie beschrijven het proces om van objectivist te transformeren naar luisteraar. Leuk om te lezen en vooral informatief. Als begrijpend lezer roept bij mij de tekst die geciteerd wordt veel vragen op. Het komt ook enigszins als los zand over. Maar goed, dat geeft verder niet. Is niet de essentie. Samenvattend: in een blind test is niet vast komen te staan dat apparaat x, y of z beter was. Dus er wordt het apparaat aangekocht dat het goedkoopst is, stel apparaat x. Na twee jaar is er geen fun meer te beleven met apparaat x en moet er iets anders komen. Het zegt volgens mij meer over de gebruiker. Desalniettemin is de gebruiker meer tevreden dan voorheen en dat is eigenlijk waar het allemaal om draait. Maar het zegt niets, maar dan ook niets over vergelijkende testen. Of de methode om dat te doen. Het vertelt een heel ander verhaal. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Anecdotes Do Not Make A Science Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Ik had met Ravon onlangs een discussie over vergelijekend testen. Help me eens? Hier de mening van John Atkinson hierover. Ik heb dezelfde ervaring: John Atkinson, July, 2005 On mornings when I can get up early enough after a late-night listening session, I take the last express bus from my Brooklyn suburb to Stereophile's Manhattan office. An inveterate people watcher, I notice that while my fellow travelers and I don't form a traditional queue at the bus stop, preferring instead to mill around in something that resembles a jelly donut, we still enter the bus in the order in which ... Sorry, maar als ik eerst een onnozel reisverslag moet doorworstelen om weetikveelhoeveel woorden later ergens tot een conclusie te komen haak ik bij voorbaat af. Samenvatting? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 mei 2006 Author Report Share Posted 9 mei 2006 Anecdotes Do Not Make A Science Dat klopt maar JA zit al lang in het vak, is technisch onderlegd en maakt zelf ook vaak opnamen. Wat zeker zo belangrijk is, het artikel bevestigde mijn (beperkte) ervaringen. Van oorsprong ben ik een Jan Kool adept. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 [...] Samenvatting? Samenvattend: in een blind test is niet vast komen te staan dat apparaat x, y of z beter was. Dus er wordt het apparaat aangekocht dat het goedkoopst is, stel apparaat x. Na twee jaar is er geen fun meer te beleven met apparaat x en moet er iets anders komen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 JA zit al lang in het vak, is technisch onderlegd en maakt zelf ook vaak opnamen. Dan zal ie zijn argumenten kunnen onderbouwen. Het zal wel weer neerkomen op een 'je luistert anders' verhaal en daar heeft s000884 al korte metten mee gemaakt. Wat zeker zo belangrijk is, het artikel bevestigde mijn (beperkte) ervaringen. Dat kan net zo goed betekenen dat je dezelfde denkfout maakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 mei 2006 Author Report Share Posted 9 mei 2006 Ik had met Ravon onlangs een discussie over vergelijekend testen. Help me eens? QUOTE (carl @ 30 Apr 2006, 21:51:14) Je zou toch ook iets van een duurluisterproef moeten doen in eigen omstandigheden Ravon. Groet, Wat bedoel je daarmee? Eigenlijk wat JA gedaan heeft namelijk kijken hoe vaak je naar muziek luistert bij een set. Ik heb indertijd een Zonie gehad en mijn interesse in muziek was minder. Later iets vergelijkbaars toen bleek dat mijn Quad niet optimaal paste bij mijn nieuwe LS. Nooit een vinger achter kunnen krijgen maar het feit lag er. PS het is inderdaad wel proza. Ik werk bij de overheid en ben gewend onzin over te slaan (ben ik de hele dag mee bezig) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Ik had met Ravon onlangs een discussie over vergelijekend testen. Help me eens? QUOTE (carl @ 30 Apr 2006, 21:51:14) Je zou toch ook iets van een duurluisterproef moeten doen in eigen omstandigheden Ravon. Aha, ik weet het weer. Ging over die kabels. Dankjewel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Sorry, maar als ik eerst een onnozel reisverslag moet doorworstelen om weetikveelhoeveel woorden later ergens tot een conclusie te komen haak ik bij voorbaat af. Zo werkt het met audiorecensie's ook. Eerst een heel reisverslag. Dan het kopje koffie en een plakje cake. Dan de CD in het laatje. En dan de eerste noot. Ik begin meestal halverwege bij recensie's Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Sorry, maar als ik eerst een onnozel reisverslag moet doorworstelen om weetikveelhoeveel woorden later ergens tot een conclusie te komen haak ik bij voorbaat af. Zo werkt het met audiorecensie's ook. Eerst een heel reisverslag. Dan het kopje koffie en een plakje cake. Dan de CD in het laatje. En dan de eerste noot. Ik begin meestal halverwege bij recensie's Groeten Edwin Dan lees ik liever iets van Kraus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Sorry, maar als ik eerst een onnozel reisverslag moet doorworstelen om weetikveelhoeveel woorden later ergens tot een conclusie te komen haak ik bij voorbaat af. Zo werkt het met audiorecensie's ook. Eerst een heel reisverslag. Dan het kopje koffie en een plakje cake. Dan de CD in het laatje. En dan de eerste noot. Ik begin meestal halverwege bij recensie's Groeten Edwin ik lees alleen de eerste helft, daar word de waarheid tenminste nog gesproken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Nou, nou, nou. Ontgaat de essentie iedereen dan? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Nou, nou, nou. Ontgaat de essentie iedereen dan? Groet, Jacco Ik heb geen zin om al die niet-ter-zake-doende tekst te lezen. Ik vertel hier toch ook niet hoe ik mijn dag besteed heb als we het over blokgolven hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Vreemd verhaal waar nogal wat op aan te merken valt. Zijn conclusies zijn niet echt gebaseerd op het verhaal dat hij vertelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Nou, nou, nou. Ontgaat de essentie iedereen dan? Groet, Jacco Ik heb geen zin om al die niet-ter-zake-doende tekst te lezen. Dat zegt dan weer iets over jou. Je mist de essentie wel op die manier. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Ik lees in het verhaal dat de man een versterker kiest. Na verloop van tijd klinkt deze niets anders, maar is hij er niet tevreden meer mee. Wat zegt dat dan? M.i. zit het dan dus bij de man zelf en niet in eventuele verschillen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Ik lees in het verhaal dat de man een versterker kiest. Na verloop van tijd klinkt deze niets anders, maar is hij er niet tevreden meer mee. Wat zegt dat dan? M.i. zit het dan dus bij de man zelf en niet in eventuele verschillen.. Dankjewel voor het samenvatten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Nou, nou, nou. Ontgaat de essentie iedereen dan? Groet, Jacco Ik heb geen zin om al die niet-ter-zake-doende tekst te lezen. Dat zegt dan weer iets over jou. Je mist de essentie wel op die manier. Groet, Jacco De essentie is dat ik deze keer weiger om al die gezellige tekst te lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bentodicarmo Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 He carl, leuke post, en echt niet een lang stuk verhaal, iemand weleens een boek gelezen? Ik snap het punt ook wel, als de test echt volledig objectief zou moeten zijn, dan zou ook met meerdere speakers bronnen en interlinks gewerkt moeten worden. Je luistert altijd naar de keten en niet iedere keten is evengeschikt om een onderdeel te beoordelen. Vaak geven ze in stereophile ook wel aan waar de apparatuur goed mee matched en dat vind ik ook wel wat waard. Ik merk ook dat ik aan recensies van bepaalde personen in een blad of bepaalde bladen, meer waarde hecht dan aan andere, er blijft altijd een factor smaak in zitten en die van mij komt nou eenmaal meer overeen met schrijver x dan y. Daarnaast hoor je pas echt goed wat een component doet als je er langer naar luistert, van mijn audio boer moet ik altijd gaan zitten en een half uurtje luisteren, dan wisselen en weer een half uurtje luisteren, en dat scheelt echt al. jammer dat die engelse bladen zo duur zijn, anders zou ik ze meer lezen! misschien een niche voor de leesmap? matthew Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 mei 2006 Author Report Share Posted 10 mei 2006 Ik lees in het verhaal dat de man een versterker kiest. Na verloop van tijd klinkt deze niets anders, maar is hij er niet tevreden meer mee. Wat zegt dat dan? M.i. zit het dan dus bij de man zelf en niet in eventuele verschillen.. En dat is een te kort door de bocht conclusie CGM. Bij vergelijkend testen hoor je al of niet kleine verschillen en dat zegt niets over appreciatie op lange(re) termijn. Uiteindelijk gaat het daar toch om en niet alleen bij audio. Heb jij nooit het gevoel dat de ene auto(merk) je meer plezier gaf dan de andere terwijl ze op de testbank het allebei goed deden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Na een uitputtende exegese van het verhaal kan de volgende stelling worden geponeerd: Hij die niet genegen is geduldig in de rij te staan, wordt gestraft met de aanschaf van een Quad. Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Ik lees in het verhaal dat de man een versterker kiest. Na verloop van tijd klinkt deze niets anders, maar is hij er niet tevreden meer mee. Wat zegt dat dan? M.i. zit het dan dus bij de man zelf en niet in eventuele verschillen.. En dat is een te kort door de bocht conclusie CGM. Bij vergelijkend testen hoor je al of niet kleine verschillen en dat zegt niets over appreciatie op lange(re) termijn. Uiteindelijk gaat het daar toch om en niet alleen bij audio. Heb jij nooit het gevoel dat de ene auto(merk) je meer plezier gaf dan de andere terwijl ze op de testbank het allebei goed deden. Mijn conclusie is gebaseerd op zijn eigen verhaal, en ik vond eerder zijn conclusie kort door de bocht. Jij wilde iets anders duidelijk maken, zeg je hier ook weer, en ik begrijp wel wat je bedoelt. Het komt alleen niet echt uit het verhaal. Zo vergelijkt hij ook nog eens tussen thuis en elders terwijl daar een totaal andere set stond. Ik ben geen auto liefhebber, wel motorrijder. Ik heb een Suzuki V-Strom, een soort NAD van de motorwereld zeg maar, betaalbaar en goed. Hogere prijs of status doet me niet zoveel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Na een uitputtende exegese van het verhaal kan de volgende stelling worden geponeerd: Hij die niet genegen is geduldig in de rij te staan, wordt gestraft met de aanschaf van een Quad. Met opgewekte groet, Ik buig voor u, grote meester. Deze "grasshopper" had deze zevende laag van wijsheid nog niet gevonden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Ik heb misschien nog een betere conclusie, mede gebaseerd op eigen ervaringen. Aangezien de man audiofiel is, verdwijnt de kick van het nieuwe geluid na een paar maanden en denkt hij aan een upgrade want het begint weer te kriebelen. Voor zichzelf beredeneert hij dan dat het toch minder klinkt dan hij in eerste instantie dacht en gaat over tot een nieuwe aanschaf. Ik denk dat hij inmiddels deze ander versterker ook weer geloosd heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts