dick jansen Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Na een uitputtende exegese van het verhaal kan de volgende stelling worden geponeerd: Hij die niet genegen is geduldig in de rij te staan, wordt gestraft met de aanschaf van een Quad. Met opgewekte groet, Ik buig voor u, grote meester. Deze "grasshopper" had deze zevende laag van wijsheid nog niet gevonden. Het zij u vergeven, het was bij nader inzien de achtste Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 (...)mede gebaseerd op eigen ervaringen. (...) Hier zit de contradictie met het eerste deel van de zin Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 (...)mede gebaseerd op eigen ervaringen. (...) Hier zit de contradictie met het eerste deel van de zin Met opgewekte groet, Leg uit.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 jammer dat die engelse bladen zo duur zijn, anders zou ik ze meer lezen!misschien een niche voor de leesmap? matthew Och, iets van 50 euro voor een 2 jarig abonnement op Stereophile vindt ik niet duur hoor. Volgens mij zijn ze aan verzendkosten uit de USA al meer kwijt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 mei 2006 Author Report Share Posted 10 mei 2006 Ik heb misschien nog een betere conclusie, mede gebaseerd op eigen ervaringen. Aangezien de man audiofiel is, verdwijnt de kick van het nieuwe geluid na een paar maanden en denkt hij aan een upgrade want het begint weer te kriebelen. Voor zichzelf beredeneert hij dan dat het toch minder klinkt dan hij in eerste instantie dacht en gaat over tot een nieuwe aanschaf. Ik denk dat hij inmiddels deze ander versterker ook weer geloosd heeft. Hai CQM, Als je hoofdredacteur van Stereophile bent en veel aan meten (!) doet, moet je toch ook wel audio kunnen relativeren. Ik denk niet dat hij zelf (en de andere redacteuren) iedere keer iets anders koopt. Zie je ook bij de beschrijvingen van hun sets. Overigens wel leuk hoe Stereophile werkt. Ze meten en luisteren onafhankelijk van elkaar. Aan de hand van metingen voorspellen ze hoe het moet klinken. Zo zie je de objective test en subjective test naast elkaar. En ze maken geen ruzie met elkaar. Daar kunnen wij nog wat van leren Hear. Ik vind het zelf wel een leuk blad, mede omdat apparatuur vaak door meerdere redacteurs bekeken wordt. De meningen zijn zeker niet altijd gelijk. Daarbij wat Arjan zegt ook niet te duur. De Amerikanen vinden het overigens vaak te dun. In vergelijking met wat wij hier voorgeschoteld krijgen is het echter dik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Het enige nadeel van het lezen van Stereophile is dat veel geschreven wordt over apparatuur, accesoires etc. die hier niet of moelijk verkrijgbaar is. Daar kan Stereophile natuurlijk niet de schuld van krijgen, maar ik lees liever over spullen die hier wel goed verkrijgbaar zijn. Misschien zou een European Edition van Stereophile een idee zijn, want ik vind de opzet en leesbaarheid van Stereophile enorm prettig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Ik lees uit het stuk van John Atkinson dat je uit moet kijken met A/B vergelijken want het kan zijn dat verschillen niet goed naar voren komen. Verder waarschuwt hij voor blind testen omdat het zo kan zijn dat je wel verschil hoort maar het moeilijk is hier een waarde/kwaliteits oordeel aan te hangen. Of lees ik nu met roze bril? Het is wel helemaal mijn straatje want ik geloof nog steeds in langdurig luisteren en hecht minder waarde aan A/B of blind. Voorbeeld: Je kent je eigen installatie goed en gaat een A/B vergelijking doen met een superset. Omdat je gewend bent aan je eigen geluid zal dit als het meest aangenaam naar voren komen. Pas na langdurig (meerdaags) luisteren hoor je ineens dat fenomenaal prachtige middengebied en het geweldige plaatje van de superset. Je hoort het niet meteen want je hebt nog nooit super-midden gehoord dus je weet niet eens wat het is. Verder was je oude set niet helemaal strak in het laag waardoor het leek of de superset (die wel strak is) veel te weinig laag heeft. Dit is maar een voorbeeld natuurlijk maar wat ik wil zeggen is dat je gehoor comlex is en je niet zomaar kan aannemen dat het goede meetinstrumenten zijn. (om de luisteren/meet diskussie maar eens te verbreden) Zaken als gewenning zijn door de natuur ingebouwd (als je naast het spoor woont wordt je helemaal gek van de herrie maar dat wordt in de loop van de tijd minder omdat je eraan gewend raakt). Of de hoge fluittoon van een tv die je in het begin hoort maar later nooit meer. Groeten Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Hoeveel mensen hier kunnen nu zeggen dat ze al jaren met dezelfde set doen? Een audiofiel wil toch gewoon steeds anders, is nooit tevreden. Als ik met vergelijkingen geen verschillen kan aangeven, dan zijn die verschillen toch gewoon maximaal heel klein, en later worden die hele kleine verschillen uitvergroot, maar ze blijven klein anders kon je ze wel aangeven bij het vergelijken. Het verschil tussen zoet en zuur proeven is simpel, maar tussen zoet en net iets zoeter wordt al lastig. Na lang proeven zal het lukken, maar het blijft weinig dat verschil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Hoeveel mensen hier kunnen nu zeggen dat ze al jaren met dezelfde set doen? Ik heb al weer bijna 4 jaar dezelfde versterker en speakers... Voordat ik ga upgraden, staan er nog heel wat andere dingen op m'n lijstje. Zal nog wel een tijdje (paar jaar gok ik) duren voordat ik uberhaupt eraan ga denken om wat nieuws te kopen. Dat worden dan de speakers (tenzij er iets anders in m'n set kapot gaat natuurlijk). Zoveel is al wel duidelijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Het is wel helemaal mijn straatje want ik geloof nog steeds in langdurig luisteren en hecht minder waarde aan A/B of blind. Waarom kan ABX niet langdurig luisteren zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Hoeveel mensen hier kunnen nu zeggen dat ze al jaren met dezelfde set doen? Ik heb al weer bijna 4 jaar dezelfde versterker en speakers... E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Als ik met vergelijkingen geen verschillen kan aangeven, dan zijn die verschillen toch gewoon maximaal heel klein, en later worden die hele kleine verschillen uitvergroot, maar ze blijven klein anders kon je ze wel aangeven bij het vergelijken. Het verschil tussen zoet en zuur proeven is simpel, maar tussen zoet en net iets zoeter wordt al lastig. Na lang proeven zal het lukken, maar het blijft weinig dat verschil. Als je met A/B of Blind niet direct verschillen hoort wil dat nog niet zeggen dat ze er niet zijn. Ze zijn er in de meeste gevallen wel maar er komt ook meer bij kijken dan aleen formules en de curve van het gehoor. A/B of Blind vergelijken kan je meestal wel informatie geven over de verschillen in klank etc. maar het wordt moeilijk om er meteen een waardeoordeel aan vast te knopen. Het kan zijn dat je installatie A bent gewent en een ah-moment hebt vanwege de herkenning maar misschien is installatie B wel een stuk prettiger om mee te leven/luisteren. Het gehoor is iedere dag weer anders en daarom kan je pas een goed oordeel vellen na meerdere dagen van luisteren (lees: na meerdere dagen van verschillende emotie, luchtdruk, of je hebt gesnurkt de vorige nacht, gemoedstoestand, etc. etc. Terug naar Geen Verschillen (was een beetje afgedwaalt). Sluit nu eens een 29 euro dvd-spelertje aan op je audioset en luister er een weekje naar. Daarna weer een week terug naar je supergetweakte Guido Tent/Sebastiaan cd draaier. En dan weer terug naar je dvd. Ineens valt de dvd-spelert door de mand met een saai plat en beetje vervormd geluid en zijn de verschillen ook ineens niet meer zo klein. Groeten Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Het is wel helemaal mijn straatje want ik geloof nog steeds in langdurig luisteren en hecht minder waarde aan A/B of blind. Waarom kan ABX niet langdurig luisteren zijn? Ik stel me bij A/B altijd mezelf voor bij de audiodealer met een afstandsbediening zappend in de hand. Maar je hebt gelijk, dan geloof ik in A/B of Blind maar dan 3 weken lang en maar 2 keer schakelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Terug naar Geen Verschillen (was een beetje afgedwaalt). Sluit nu eens een 29 euro dvd-spelertje aan op je audioset en luister er een weekje naar. Daarna weer een week terug naar je supergetweakte Guido Tent/Sebastiaan cd draaier. En dan weer terug naar je dvd. Ineens valt de dvd-spelert door de mand met een saai plat en beetje vervormd geluid en zijn de verschillen ook ineens niet meer zo klein. Groeten Paul Ik zal je vertellen dat ik jaren geleden mijn eerste habbietjabbie dvd-speler kocht. Deze kon gelijk een oude cd-speler vervangen dacht ik, want het was digitaal dus geen verschil. Toendertijd had ik zelfs nog nooit van het woord high-end gehoord, had maar een matig setje voor forumbegrippen. Al vrij snel ging de cd-speler er weer op, vond de dvd-speler niet lekker klinken. Daar had ik trouwens geen lange luistertijd voor nodig. Maar, vergelijk nu eens tussen 2 fatsoenlijke cd-spelers, dan zijn die verschillen niet meer zo groot voor mijn gehoor, hoe ik me ook voel of zo. Ik heb eens langere tijd vergeleken tussen een interne dac en mijn externe dac, kon echt geen verschil ontdekken tot mijn frustratie, want ik wilde het wel.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Maar, vergelijk nu eens tussen 2 fatsoenlijke cd-spelers, dan zijn die verschillen niet meer zo groot voor mijn gehoor, hoe ik me ook voel of zo.Ik heb eens langere tijd vergeleken tussen een interne dac en mijn externe dac, kon echt geen verschil ontdekken tot mijn frustratie, want ik wilde het wel.. Ik heb een Marantz CD67SE en een Marantz CD72 mkII SE en mijn voorkeur gaat uit naar de 72. Sinds kort heb ik ook een BehringervUC en dat was weer een stapje beter. Kleine stapjes dat wil ik toegeven, maar wel verschil. Misschien is het mijn installatie, ik hou van een gedetailleerde neutrale set met veel microdetail en een mooi 3D plaatje. Maar dat zou ook zomaar voor 90% van alle mensen Hear kunnen gelden. Maar misschien hoor ik daarom eerder verschil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Kleine stapjes dat wil ik toegeven, maar wel verschil. Daar zit het verschil tussen ons in denk ik. Het is ook het belang dat je er aan hecht, die kleine verschillen. Als het zo klein is dat ik weken moet luisteren, dan vind ik het niet de moeite. En inderdaad, genoeg mooie sets hier, daar ligt het m.i. echt niet aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Wat ik enigszins verdacht vind in het verhaal dat hij niet vermeldt of hij exact het type M&A tube amp nam die ook in de blinde test was gebruikt. Zou hij er toch nog een beetje in hebben geloofd, het zekere voor het onzekere hebben genomen en een type hebben genomen dat best wel eens zo anders zou kunnen klinken dat ook een blinde test dat zou hebben uitgewezen? Je weet het niet, je weet het niet. Het is die onzekerheid die aan je knaagt . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Het enige nadeel van het lezen van Stereophile is dat veel geschreven wordt over apparatuur, accesoires etc. die hier niet of moelijk verkrijgbaar is. Daar kan Stereophile natuurlijk niet de schuld van krijgen, maar ik lees liever over spullen die hier wel goed verkrijgbaar zijn. Misschien zou een European Edition van Stereophile een idee zijn, want ik vind de opzet en leesbaarheid van Stereophile enorm prettig! Dat ben ik niet helemaal met je eens.... bijna alles wat erin staat is hier redelijk goed verkrijgbaar, sterker nog, ik denk dat het merendeel van wat er getest/beschreven wordt een oorsprong vindt buiten de VS. Ze slaan over het algemeen wel het hele mediamarkt segment over, waardoor je de produkten niet zo makkelijk in de winkel om de hoek vindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 (...) Ze slaan over het algemeen wel het hele mediamarkt segment over, waardoor je de produkten niet zo makkelijk in de winkel om de hoek vindt. Dat segment sla ik zelf ook over, mijn set heeft dat niveau inmiddels ruimschoots ontstegen. Ik lees toch echt wel over diverse apparatuur die je hier ten lande met een lampje moet zoeken. Dat vind ik gewoon jammer. Als de dichtstbijzijnde dealer te ver weg is (lees: minimaal 1,5 uur rijden), ga je er toch niet zo snel naar kijken. Aan het blad ligt het niet, nogmaals, hier is een schone taak voor de H.H. importeurs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 mei 2006 Author Report Share Posted 11 mei 2006 Hoeveel mensen hier kunnen nu zeggen dat ze al jaren met dezelfde set doen? Een audiofiel wil toch gewoon steeds anders, is nooit tevreden. Als ik met vergelijkingen geen verschillen kan aangeven, dan zijn die verschillen toch gewoon maximaal heel klein, en later worden die hele kleine verschillen uitvergroot, maar ze blijven klein anders kon je ze wel aangeven bij het vergelijken. Het verschil tussen zoet en zuur proeven is simpel, maar tussen zoet en net iets zoeter wordt al lastig. Na lang proeven zal het lukken, maar het blijft weinig dat verschil. Elke kok of wijnkenner zal zeggen dat die subtiele verschillen het er juist toe doen. Als het dan om audio gaat worden mensen soms als neuroten die alleen maar met apparatuur bezig zijn afgeschilderd. Ik geloof wel in die verfijning. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 Ach, er is genoeg apparatuur die in het begin spectaculair lijkt maar dat op den duur gaat vervelen. Zo raar vind ik dat niet, een versterker met geweldige dynamiek maar dat voor de rest een 'sausje' is, is vanwege die dynamiek in het begin geweldig, maar een sausje kan je snel leren kennen...en dat verrast op den duur niet meer. Waarom zitten we hier op een forum? De meeste mensen volgens mij omdat ze niet tevreden zijn. Er zijn maar weinig audiofielen met deze hobby die klaar en tevreden zijn en eigenlijk hebben ze geen flauw idee hebben hoe ze wel tevreden kunnen worden. Ze proberen steeds iets nieuws dat goed klinkt maar dat levert nooit het gewenste resultaat op als het op lange termijn in de set beluisterd wordt... Dan maar weer upgraden... Ik ben blij dat ik dat stadium vrijwel niet heb meegemaakt, behoorlijk tevreden ben en zeker weet waar ik naar toe wil. Eigenlijk zou je een hele set thuis als demonstratie moeten krijgen en dat dan in 1 keer kopen, maar dat is om meerdere redenen erg lastig. Het helpt denkt ik wel om die tijd daarna gewoon van muziek te genieten en niet constant te blijven kopen, vergelijken en ontevreden blijven... Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 Maar je hebt gelijk, dan geloof ik in A/B of Blind maar dan 3 weken lang en maar 2 keer schakelen. Bij Toutatis, we gaan er nog uitkomen ook 2 keer schakelen maakt aantonen dat je een verschil hoort wel erg moeilijk. Tenzij je met 16 getrainde luisteraars bent. Maar serieus, ik heb ABX testen gedaan die veel langer dan 3 weken duurden. Het protocol zegt niets over hoe of hoe lang je luistert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 Waarom zitten we hier op een forum? De meeste mensen volgens mij omdat ze niet tevreden zijn. Er zijn maar weinig audiofielen met deze hobby die klaar en tevreden zijn en eigenlijk hebben ze geen flauw idee hebben hoe ze wel tevreden kunnen worden. Ze proberen steeds iets nieuws dat goed klinkt maar dat levert nooit het gewenste resultaat op als het op lange termijn in de set beluisterd wordt... Dan maar weer upgraden... Precies, en dat zit echt niet alleen in de set zoals je zelf ook al aangeeft, kwestie van tevreden zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 Precies, en dat zit echt niet alleen in de set zoals je zelf ook al aangeeft, kwestie van tevreden zijn. Yep, daar wil ik dan aan toevoegen dat volgens mij niet iedereen van een ander begrijpt dat hij de lat hoger wil leggen. Misschien ben jij (of wie dan ook) zeer tevreden met je set terwijl ik in zo'n opstelling nog heel veel mis. In dat geval ligt mijn lat dus hoger, ben ik nog niet tevreden en ga ik verder om dat wel te worden. Dan wordt er nog wel eens raar opgekeken van "huh, wat een onzin, je bent toch klaar, dat ben ik toch ook". Maar smaken, meningen en idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 De kunst is volgens mij vooral dat je respecteert dat een ander z'n lat op een ander niveau heeft liggen / gelegd heeft dan jijzelf. (wat een taal eigenlijk ) Ofwel: mensen in hun waarde laten. Ik ben tevreden met mijn set, de klank van instrumenten en stemmen benadert genoeg de realiteit. En dat is wat ik het meest belangrijk vind, daardoor geniet ik van de muziek die mijn set maakt. Ik weet ook dat de afbeelding van mijn set op zich klopt, maar wellicht groter kan. Een geluidsbeeld van 4m diep en 3m hoog is misschien voor een ander een streven, ik vind dat weer minder relevant. Er zijn altijd wel diverse punten van verbetering die een ander aan je set meent te ontdekken. Eerlijk gezegd vind ik dat wel altijd leerzaam, maar niet direct aanleiding om meteen van alles te veranderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts