Jump to content

Vergelijkend testen

carl
 Share

Recommended Posts

klankkleuren, micro- en macrodynamiek, definitie, nuances, articulatie

:huh: Wat betekenen deze audiofiele termen?

Er bestaat maar 1 gezond woord voor klankkleur en dat is harmonische vervorming (harminischen bepalen klankkleur), die is bij hoofdtelefoons minimaal. micro en macrodynamiek? Bedoel je daar gewoon accurate stapresponsie mee? Nou, dat zit bij een electrostatische hoofdtelefoon (lichtste membraan van alle mogelijke audiotransducenten) wel goed.... Definitie en nuances, daar kom ik niet uit....

Ik heb maar

Hoewel veel LS zijn erg getuned op veel bas.

Totdat je ze in een weiland zet. Dan kom je erachter hoe ze echt afgestemd waren a.d.h.v. het doormeten in een dode ruimte door de fabrikant. De luidspreker kun je niet zomaar de schuld geven van een vervorming waar de akoestiek de oorzaak van is.

:huh:  Wat betekenen deze audiofiele termen?

Er bestaat maar 1 gezond woord voor klankkleur en dat is harmonische vervorming (harminischen bepalen klankkleur), die is bij hoofdtelefoons minimaal. micro en macrodynamiek? Bedoel je daar gewoon accurate stapresponsie mee? Nou, dat zit bij een electrostatische hoofdtelefoon (lichtste membraan van alle mogelijke audiotransducenten) wel goed.... Definitie en nuances, daar kom ik niet uit....

Met klankkleuren bedoel ik het horen van hout, koper, staal. Live hoor je enorm veel van die klankkleuren, je hoort dan een viool van hout is gemaakt en je hoort trompetten van staal zijn. Dat maakt instrumenten juist zo mooi: hun eigen klankkleur, hun identiteit zou je kunnen zeggen. Ik neem aan dat je wel snapt wat ik met dynamiek bedoel? Nuances zijn die kleine dingentjes - adem, aanraken van een snaar, achtergrond geklap etc. - die muziek voor mij zo intiem maakt. Als die dingen er niet zijn, heb ik al veel minder een gevoel dat het echt is, als ik het eerder op een andere set wel heb ervaren.

Eigenlijk maken die termen nu ook niet zoveel uit, het maakt verhalen vaak alleen maar onduidelijk. Ik neem aan dat je de strekking van het verhaal wel snapt?

Helemaal waar. Echter doelde ik op referentie de referentie van audioreproductie. Niet van audioproductie.

Ok, met zo'n soort referentie houd ik me eigenlijk helemaal niet bezig.

Nee, maar we kunnen wel beredeneren welke audioweergave de waarheid het dichtst benadert.

Ik niet. En ik ben het misschien ook niet met je eens als jij naar aanleiding van jouw redenatie en met een onbeperkt budget een set samenstelt. Denk aan mijn stukje over de concertzaal :) Iedereen beredeneerd dus voor zich.

Hoewel veel LS zijn erg getuned op veel bas.

Totdat je ze in een weiland zet. Dan kom je erachter hoe ze echt afgestemd waren a.d.h.v. het doormeten in een dode ruimte door de fabrikant. De luidspreker kun je niet zomaar de schuld geven van een vervorming waar de akoestiek de oorzaak van is.

Als je ze op mars zet klinken ze ook weer anders. Die dingen zijn natuurlijk wel voor huiskamers gemaakt. Ik wel eens in een audio blad gelezen dat fabrikanten hun LS aanpassen (bas zwaarder maken) omdat ze anders niet goed verkopen.

Bij vergelijk klinkt een warmere/baszware LS al vlug "beter".

Als je ze op mars zet klinken ze ook weer anders

:D Inderdaad. Als er sprake is van een hoog vacuum dan is een luidspreker nogal stil. :D

Die dingen zijn natuurlijk wel voor huiskamers gemaakt.

Dit is inderdaad waar, maar aangezien niet 1 huiskamer dezelfde akoestiek heeft, en omdat men niet van specifieke bijdrages uit een ruimte uitgaat, wordt de speaker doorgemeten precies zoals je hem niet gebruikt; in een weiland. Tel daar de powerresponse van een gesloten / basreflexkast bij op en het laag wordt in een gemiddelde luisterkamer bijna altijd te zwaar weergegeven.

Ik wel eens in een audio blad gelezen dat fabrikanten hun LS aanpassen (bas zwaarder maken) omdat ze anders niet goed verkopen.

Dat zou dan slechts helpen bij direct vergelijk waarin een luidspreker "opvalt". Als je luidsprekers niet zelf bouwt en uit een groep fabrieksluidsprekers kiest moet je, denk ik, juist die speaker kiezen die het minst opvalt.

Wat begreft klankkleur: als het goed is staat alle klankkleur informatie al op de opname op de CD en als ie daar niet op staat kan een luidspreker die er niet 'bijverzinnen'. Daarom zie ik een weergave zo dicht mogelijk tegen wat op de CD staat als ideaal. (live weergave uitgezonderd natuurlijk). Om dezelfde reden zie ik een dode akoestiek als ideaal voor geluidsweergave voor verreweg de meeste opnames.

een onbeperkt budget een set samenstelt

Die gedachtestap maak ik zeker niet. Een goede set stel je met je gezonde verstand samen en niet met een dikke portemonnee. Geld heb je nodig voor het inrichten van een goede akoestiek en een stel goede luidsprekers. Alle andere zaken hoeven niet exorbitant veel te kosten. Als je niet snoeihard luistert, dan worden de luidsprekers ook weer een stuk goedkoper.

Die dingen zijn natuurlijk wel voor huiskamers gemaakt.

Dit is inderdaad waar, maar aangezien niet 1 huiskamer dezelfde akoestiek heeft, en omdat men niet van specifieke bijdrages uit een ruimte uitgaat, wordt de speaker doorgemeten precies zoals je hem niet gebruikt; in een weiland. Tel daar de powerresponse van een gesloten / basreflexkast bij op en het laag wordt in een gemiddelde luisterkamer bijna altijd te zwaar weergegeven.

Je hebt wel gelijk hoor s0000884. Maar ik denk dat veel mensen LS kopen op basis van een vergelijk in de winkel en dan valt men voor een opvallende LS.

Overigens worden LS toch kennelijk vaak gemaakt voor de te verwachten kamers. Die Yanken speakers zijn vaak bijzonder geschikt voor zeer grote kamers, terwijl de Engelse vaak fraaie monitoren hebben voor hun zeer kleine kamers.

Ik denk overigens dat ik niet te veel bas heb.

Je hebt wel gelijk hoor s0000884. Maar ik denk dat veel mensen LS kopen op basis van een vergelijk in de winkel en dan valt men voor een opvallende LS.

Overigens worden LS toch kennelijk vaak gemaakt voor de te verwachten kamers. Die Yanken speakers zijn vaak bijzonder geschikt voor zeer grote kamers, terwijl de Engelse vaak fraaie monitoren hebben voor hun zeer kleine kamers.

Ik denk overigens dat ik niet te veel bas heb.

Zal ik het eens nog een stapje ingewikkelder maken: In vele studios worden muziekstukken afgemixt op 2-weg monitoren in een niet al te grote kamer. Als deze monitoren niet parametrisch gecorrigeerd zijn dan gaat men dus juist uit van een 'te dikke' weergave, zodanig dat er te weinig bas op de opname staat voor een weergave in een dode akoestiek of op een hoofdtelefoon. Dit valt natuurlijk niet te controleren omdat je nooit de omstandigheden weet v/d studio, en niet weet wat de smaak van de musici is (hoeveel bas willen die), maar er zijn opnames waarvan ik het sterk vermoed. Daar wordt je bijna nihilistisch van in die zin dat je 'maar moet doen wat je smaak je ingeeft'. :(

Ik kom er persoonlijk op uit dat ik de weergave zo gelijk mogelijk wil hebben aan dat van een goede hoofdtelefoon.

Ik heb wel eens gelezen dat Hotel Californie van the Eagles gemixt is op het luisteren in de auto. Toch moet ik zeggen dat naar mijn ervaring met oudere analoge opnamen minder werd geknoeid dan met de huidige.

Groet,

Ik heb wel eens gelezen dat Hotel Californie van the Eagles gemixt is op het luisteren in de auto. Toch moet ik zeggen dat naar mijn ervaring met oudere analoge opnamen minder werd geknoeid dan met de huidige.

Groet,

Dat hoorde ik pas ook nog van een muzikant, dat dit vaker gebeurt. De automobilist is dan ook een grotere doelgroep dan de enkele audiofiel.. ;)