Seed7 Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 in een andere draad vraagt jeroenhog zich af: Ander vraagje he. Kun je voor b.v. 2000 euro (minder dus dan ik nu uitgegeven heb) een set samenstellen die de sterren van de hemel speelt? Intressante vraag die, ben ik bang, een beetje onder sneeuwt in de betreffende draad. M.i. is het mogelijk maar je moet wel compromissen sluiten, met name op het gebied van luidsprekers. Die krengen zijn duur als ze goed zijn. Een interessant uitgangspunt voor mij zou de Almarro 205A zijn, voor $800.- Goed het is maar een paar watt, maar wel heel mooi en het buget is al bijna voor de helft op. Speakers, ga voor iets heel simpels met een redelijk rendement, Warfedale Diamond oid. Je komt dan wel terecht in een set die niet bedoeld is voor een grote ruimte maar voor een kleine intieme opstelling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Tripath klasse D versterkertje met breedband luidsprekers. Speelt voor h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Is dat E 2000,-- nieuw in doos? Dat wordt lastig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 2000 euro, het zou mij niet uitmaken of het gebruikt of nieuw is doos is. zelf heb ik een voorkeur voor gebruikt, want dan hoef je niet meer "in te spelen" Anyway, s0000884 gaf nog een eerste aanzet: Een eerste advies: richt tijdelijk een aparte audioruimte (met grote inhoud) in, waarin een symmetrische opstelling mogelijk is van de speakers t.o.v. de muren, en zoveel mogelijk demping aanwezig is (hele berg wasgoed, pritex matten, dikke gordijnen op de muren/plavond/deur/vloer). Neem dit als uitgangspunt om luidsprekers in te gaan vergelijken. In die ruimte kun je makkelijk de demping weghalen en toevoegen. Zo kun je zowel akoestiek als speaker vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Als 't perse nieuw moet zijn, dan wordt 't met 2000,- lastig, maar 2e hands zou 't mogelijk moeten zijn. M.i. is het mogelijk maar je moet wel compromissen sluiten, met name op het gebied van luidsprekers. Die krengen zijn duur als ze goed zijn Ik heb een heel andere mening/ervaring. Ik heb voldoende speakers gehoord van een paar honderd euro's die minstends zo goed/beter klonken dan 'de grote jongens'. Het voornaamste verschil zat 'm vaak in 't formaat en daarmee de hoeveelheid laag. Mijn huidige speakers (Rogers Studio 3) waren (2e hands) 300,- euro p.p. (klonken echter aanmerkelijk beter dan 'n setje B&W N805 t.w.v. 2600,- ) En zo ken ik meerdere ervaringen... Betaalbare luidsprekers die de sterren van de hemel kunnen plukken: Mission 780, Monitor Audio Studio-2, Sonus Faber Concertino, vrijwel alle kleine Royd speakers, AudioNote AZ-two. (deze genoemde modellen zullen tussen de 300,- en 700,- euro te vinden zijn) Mvg. Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Betaalbare luidsprekers die de sterren van de hemel kunnen plukken: Mission 780, Monitor Audio Studio-2, Sonus Faber Concertino, vrijwel alle kleine Royd speakers, AudioNote AZ-two. (deze genoemde modellen zullen tussen de 300,- en 700,- euro te vinden zijn) Mvg. Alco Vooral de eerste (en tweede?) versie van de sonus faber concertino klinken inderdaad echt ongeloofelijk mooi. Als je die zou kunnen vinden... Groet, Azh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 mei 2006 Author Report Share Posted 10 mei 2006 Het voornaamste verschil zat 'm vaak in 't formaat en daarmee de hoeveelheid laag. Dat is toch een compromis ... Even afgezien van Jeroen's specifike situatie, ik vind het wel interessant om eens te zien hoe een set van E2000.- nieuwwaarde er uit gaat zien. Hoe goed kan het worden? Mijn keus van de Almarro is er op gebaseerd dat je een zeer goed klinkend basis versterkertje hebt. Door nu in de toekomst met speakers te spelen met speakers te spelen haal je er alleen maar meer uit. Hang er b.v. eens een paar Avantgarde Duo's aan of een systeem van Bert Duppenberg. Zo'n versterkertje dwingt je natuurlijk wel om de speakers in een bepaalde hoek te zoeken. Een zelfde soort opzet is natuurlijk met een torrenbakje te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Dat is toch een compromis ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Je komt wel een eind als je set goed op elkaar afstemt, bv. combinatie speakers en versterker, goede akoestiek. Zomaar wat dure componenten bij elkaar is ook geen garantie voor een perfect geluid. Bij dit soort sets wordt denk ik wel vaker aandacht besteed aan de details zodat het daardoor ook optimaler presteert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Zomaar wat dure componenten bij elkaar is ook geen garantie voor een perfect geluid Daar heb je helemaal gelijk in, cgm! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Zomaar wat dure componenten bij elkaar is ook geen garantie voor een perfect geluid Daar heb je helemaal gelijk in, cgm! helemaal waar, zo heb ik laatst een accuphase amp + cd speler op B&W 802d speakers gehoord, niet best. Diezelfde combo had ik gehoord op de VAD show met andere speakers, daar was het veel beter. Toen dezelfde speakers op een mark levinson met wadia cd speler, en dat was echt goed. Zeer, zeer realistisch. Een van de beste sets die ook ooit gehoord heb. Ik heb thuis een leuk klinkende set, maar echt *scheldwoord* "high end" is het niet, ik heb echt veel betere sets gehoord. Ik ben bang dat de akoestiek een zeer grote stempel op het uiteindelijke resultaat drukt, zelfs zoveel dat je zonder een goede luisterruimte nooit een "high end" resultaat behaald. Misschien is het zelfs wel zo dat een midelmatige set in een akoestisch correcte luisterruimte wel de sterren van de hemel speelt ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 (...)Die krengen zijn duur als ze goed zijn. (...) Er zijn berichten die duiden op een omgekeerde mening Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Zo heb ik meerdere malen bij demo's meegemaakt dat een buizenversterker nogal te kort kwam in een wat grotere ruimte, de speakers waren gewoon niet meer te controleren leek het. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 (...)Die krengen zijn duur als ze goed zijn. (...) Er zijn berichten die duiden op een omgekeerde mening Met opgewekte groet, Vast wel, maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 (...)Misschien is het zelfs wel zo dat een midelmatige set in een akoestisch correcte luisterruimte wel de sterren van de hemel speelt ? Hierop verder breiend zou ik willen beweren dat het voor een groot deel afhankelijk is van je stemming. Mijn eenvoudige set ontbeert het predikaat "high-end", maar heeft in mijn salon toch al menig ster van het plafond doen donderen Terwijl mijn salon koestisch ook niet aan de verwachtingen voldoet. Hij is dus a-koestisch (vrij naar Finkers?). Maar in een bepaalde stemming/sfeer kan er met simpele middelen een betovering ontstaan die ver uitstijgt boven de banaliteit van "Kan dat voor dat geld?". Ja, dat kan Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Maar in een bepaalde stemming/sfeer kan er met simpele middelen een betovering ontstaan die ver uitstijgt boven de banaliteit van "Kan dat voor dat geld?". Ja, dat kan Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 20 euro voor een kringloop setje en dan nog eens 7.50 euro voor een voorgedraaide joint . Waarschijnlijk heb je dan idd een top resultaat. Zonder gekheid, ik vraag me ook af wat je ermee bedoeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Een paar B&W DM2a's, een oude Marantz reciever en een HK 970 CD-speler. Speakerbekabeling van getwist installatiedraad. Interlinks van b.v. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 (...)Zonder gekheid, ik vraag me ook af wat je ermee bedoeld. Wel een beetje gek dat de bedoeling je kennelijk ontgaat; ik schat je hoger in Ik heb regelmatig bij Des Indes of De Hoefslag en weet ik in wat voor tenten na een vergadering met hotemetoten zitten knagen, waarbij de stemming, mede afhankelijk van het verloop van de besprekingen, niet juichend was. Dan smaakt het vreten ook niet zoals het behoort. Daarentegen onlangs na een zeer geslaagde en geanimeerde ad hoc-vergadering hier ter stede in een "doorsnee" restaurant gegeten waarbij de feestelijke stemming het genieten zeer bevorderde. De laatste herinnering beklijft, ondanks aanzienlijk geringere kosten. Duidelijk Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Wel een beetje gek dat de bedoeling je kennelijk ontgaat; ik schat je hoger in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 (...)Misschien is het zelfs wel zo dat een midelmatige set in een akoestisch correcte luisterruimte wel de sterren van de hemel speelt ? Hierop verder breiend zou ik willen beweren dat het voor een groot deel afhankelijk is van je stemming. Mijn eenvoudige set ontbeert het predikaat "high-end", maar heeft in mijn salon toch al menig ster van het plafond doen donderen Terwijl mijn salon koestisch ook niet aan de verwachtingen voldoet. Hij is dus a-koestisch (vrij naar Finkers?). Maar in een bepaalde stemming/sfeer kan er met simpele middelen een betovering ontstaan die ver uitstijgt boven de banaliteit van "Kan dat voor dat geld?". Ja, dat kan Met opgewekte groet, A-koestiek is een woord dat Freek de Jonge jaren geleden een keer gebruikte. Ik meen dat hij het ook had over muziek die bominabel klonk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Ik heb voor m'n set hooguit Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Ik heb voor m'n set hooguit Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 De sterren van de hemel?? Denk dat dat lastig wordt.. Al kan je 50000dB aan geluid produceren maar er is geen lucht in de ruimte om zodanig in trilling te brengen dat de sterren van de hemel vallen he? Maar zonder gekheid, ik denk dat spullen t.w.v. 2000 euro in een 'echte' luisterruimte (met demping / diy bass traps en misschien een ultracurve ) beter zal kunnen presteren dan veel duurdere sets in de gemiddelde huiskamer, wat toch helaas voor de meesten de 'luisterkamer' is. Ik weet alleen niet wat de kwaliteit kan zijn van luidsprekers van ~600 euro per stuk, ik heb alleen veel duurder en veel goedkoper gehoord. Maar als ik luister naar mijn zeer goedkope zelfbouw speakers dan is dat al heel behoorlijk dus er is vast nog meer mogelijk.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 (...)A-koestiek is een woord dat Freek de Jonge jaren geleden een keer gebruikte. Ik meen dat hij het ook had over muziek die bominabel klonk. Manus, je hebt gelijk. Twee keer zelfs Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts