Seed7 Posted 10 mei 2006 Author Report Share Posted 10 mei 2006 Ik ben er zelf ook huiverig voor. Er zitten zoveel bewegende onderdelen op, heb ook meerdere malen gehad dat er leesproblemen gaan optreden na verloop van tijd. Dan liever een nieuwe, zo duur hoeft het niet. Al mijn apparatuur is 2e hands of demospul. De CD speler (Bow) is nu denk ik een jaar of 8-9 oud, geen enkel probleem. M'n philips 950 is een van de allereersten, dus nog ouder, speelt "tadeloos". Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Een goede afstemming en goede componenten zijn zeer goed verkrijgbaar, en levert je een besparing van orde grootte 50-80% op t.o.v. de prijs op fabrieksluidsprekers. Zelfbouw van de speakers is zeker interessant om binnen het buget te blijven, maar m.i. zit de grootste winst niet hier, maar in de mogelijkheid de sterren van de hemel te spelen. Als je voor een standaard pakket gaat heb je dezelfde problemen als voor een confectie speaker, alleen voor een lagere prijs. Het grootste voordeel zit hem er in dat je de speaker exact op maat kunt bouwen voor je versterker en ruimte. Dit is helaas voor de minsten van ons weg gelegd Wat men echter in iedergeval kan/moet doen is om bij de parameter metingen van de chassis de uiteindelijk te gebruiken versterker in de meetketen te zetten. In het bijzonder als het een buizenbak betreft. Kijk nu wordt het interessant! Heb je een linkje/meer info voor me? Gr Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 mei 2006 Author Report Share Posted 10 mei 2006 Kijk nu wordt het interessant! Heb je een linkje/meer info voor me? Zonet aan "opa" uigelegd: http://www.hear.nl/forums/index.php?showto...ndpost&p=237926 Waar het in de basis om gaat is dat de versterker en luidspreker elkaar beinvloeden. Als je naar een bepaalde overdrachtsfunctie van je speaker streeft moet je verstoringen daarop van de versterker en ook ruimte meenemen. Wil je een strakke basweergave streef je b.v. naar een relatief lage Q (kwaliteits)factor. Deze is afhankelijk van een heleboel parameters maar is door wijzigingen in enkele parameters goed te beinvloeden. Stel je hebt een wat impotent buizenbakeje met een zeer lage dempingsfactor, dan kun je de luidspreker een zeer lage Q geven en toch een goede laagweergave bereiken. Op een stevige torrenbak zal het dan klinken of het laag te droog of zelfs afwezig is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Een jaar later hoorde ik (ook bij AS) een stel (iets minder dure) Von Schweikerts. De VR2 geloof ik (er stonden 3 verschillende types; ook de VR1 en VR4 geloof ik). Nou, ik heb ff Sleepy Buildings van The Gathering erop gedraaid, maar dat klonk me een partij schel. De stem van Anneke (zangeres van The Gathering) schetterde echt veel te hard. Dat 'upfront' geluid van haar stem zit ook wel een beetje in de opname, maar niet zodat het gaat vervormen. Bij mij klinkt die cd toch een stuk prettiger. Het is volgens mij niet zo dat de opname niet goed is... Henri, ik heb dit al vaker van je gelezen. Je bent er niet zo positief over. Hoewel ik de VR2 maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Een jaar later hoorde ik (ook bij AS) een stel (iets minder dure) Von Schweikerts. De VR2 geloof ik (er stonden 3 verschillende types; ook de VR1 en VR4 geloof ik). Nou, ik heb ff Sleepy Buildings van The Gathering erop gedraaid, maar dat klonk me een partij schel. De stem van Anneke (zangeres van The Gathering) schetterde echt veel te hard. Dat 'upfront' geluid van haar stem zit ook wel een beetje in de opname, maar niet zodat het gaat vervormen. Bij mij klinkt die cd toch een stuk prettiger. Het is volgens mij niet zo dat de opname niet goed is... Henri, ik heb dit al vaker van je gelezen. Je bent er niet zo positief over. Hoewel ik de VR2 maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 Ik denk dus niet dat Von Schweikert 'mijn kopje thee' is. Wat niet wil zeggen dat ik het slechte speakers vind. Heb slechts de ervaring dat de VR4 best goed klinkt, en de VR2 aan de scherpe kant is... Dit bovenstaande geldt ook helemaal voor mij. VR4 klinkt best aardig, de VR4 sr. zelfs iets meer dan aardig, maar als je dan de prijs van die dingen ziet dan heb ik al snel zoiets van hmmmm.....okaaay en loop snel weer door. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 Volgens mij kan je voor 2000 euro best een heel goede set kopen. Mijn CD speler koste 150 euro(marantz CD94II), en een 2 de hands rotel ra 1062 of zo hoeft ook niet meer dan 500 te kosten de rest geef je uit aan speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 Ik denk dus niet dat Von Schweikert 'mijn kopje thee' is. Wat niet wil zeggen dat ik het slechte speakers vind. Heb slechts de ervaring dat de VR4 best goed klinkt, en de VR2 aan de scherpe kant is... Dit bovenstaande geldt ook helemaal voor mij. VR4 klinkt best aardig, de VR4 sr. zelfs iets meer dan aardig, maar als je dan de prijs van die dingen ziet dan heb ik al snel zoiets van hmmmm.....okaaay en loop snel weer door. Wat ze precies kosten, weet ik eigenlijk niet eens. Maar ik meen dat de VR2's iets van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 mei 2006 Report Share Posted 12 mei 2006 Hm, de VR4Gen III SE horen tot de beste fabrieksspeaker onder 15000 euro/paar die ik ooit gehoord heb. Ze kostten 8500/paar deze dus http://www.vonschweikert.com/vr4.html Zeer goed geluidsbeeld (ook diepte). Strak, doortekend laag. Subliem midden. Het nieuwe model heb ik niet gehoord Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts