dick jansen Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Jongelui, Over niet al te lange tijd beschik ik over alle tijd van de wereld Uiteraard heb ik van alles te doen (reizen, studie kunstgeschiedenis, vrijwilligerswerk, terraszitten, zwartwerken enz.), maar iets zegt me dat ik mij eens moet wagen aan het in elkaar prutsen van luidsprekers Mijn vraag is aan het deskundige forum: is dit te doen? Ik ben a-technisch, heb twee linkerhanden, maar heb wel een setje mooie schroevendraaiers, tangetjes en een boormachine. O ja, en een eindeloos geduld. Moet ik een bouwpakket kopen of losse onderdelen? Moet ik eerst op studiereis naar Appelscha ? Bestaan er handboeken? Wat denken jullie: doen, of moet ik me laten opnemen voor er ongelukken gebeuren Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Jongelui, Over niet al te lange tijd beschik ik over alle tijd van de wereld Uiteraard heb ik van alles te doen (reizen, studie kunstgeschiedenis, vrijwilligerswerk, terraszitten, zwartwerken enz.), maar iets zegt me dat ik mij eens moet wagen aan het in elkaar prutsen van luidsprekers Mijn vraag is aan het deskundige forum: is dit te doen? Ik ben a-technisch, heb twee linkerhanden, maar heb wel een setje mooie schroevendraaiers, tangetjes en een boormachine. O ja, en een eindeloos geduld. Moet ik een bouwpakket kopen of losse onderdelen? Moet ik eerst op studiereis naar Appelscha ? Bestaan er handboeken? Wat denken jullie: doen, of moet ik me laten opnemen voor er ongelukken gebeuren Met opgewekte groet, Reis naar Appelscha, bestudeer de kunst van het luidsprekerbouwen, ga hierna vrijwillig aan de slag met het bouwen en rust zo af en toe uit op een terras. Voor wat betreft het zwartwerken weet ik geen raad. En laat dat opnemen maar aan de mensen in een studio over:D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Mijn vraag is aan het deskundige forum: is dit te doen?Ik ben a-technisch, heb twee linkerhanden, maar heb wel een setje mooie schroevendraaiers, tangetjes en een boormachine. O ja, en een eindeloos geduld. Moet ik een bouwpakket kopen of losse onderdelen? Moet ik eerst op studiereis naar Appelscha ? Bestaan er handboeken? Het is altijd te doen en zeker met het nodige geduld. Of het ook wat wordt zie je vanzelf wel maar je bent iig leuk bezig en mits je dat niet de huiskamer of keuken gaat doen ben je niemand tot last. Er zijn een aantal zeer fraaie kant en klare bouwpakketten die als je je aan de handleiding houdt zeer goede resultaten geven, zoals b.v. de Scan Speak ref monitor. Er zijn echter heel veel meer bouwpakketten die je beter links kan laten liggen, klinken gewoon niet goed. Een hele studie zou ik er niet van gaan maken en naar Appelscha afreizen zou ik niet gaan doen als je niet geindoctrineerd wil worden met oude doctrines, of jouw smaak moet met die van Klaas overeenkomen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Ik zou Appelscha overslaan, en een bezoekje brengen aan 1 van de speaker zelfbouw winkels, als Speaker & Co of Remo Daar hebben ze allerlei luidsprekers opgesteld staan, in diverse prijsklassen. Je krijgt dan een kant en klaar, (op maat voorgezaagd) houtpakket + de speakerunits en scheidingsfilter. Dan is 't alleen een kwestie van lijmen, lijmtangen aandraaien, units er in schroeven, en spelen maar. (oja,...en een mooi lakje of fineer om 't af te maken ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Hoe ver wil je gaan? Iets nabouwen, zelf ontwerpen van geheel of alleen kast, laten zagen van het hout, zelf doen, andere materialen, er zijn zoveel mogelijkheden. Den ook aan type speaker dat je wilt gaan bouwen. Het lijkt mijzelf bv. ook interessant om iets met esl's te gaan doen i.p.v. conussen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Hoe ver wil je gaan? Iets nabouwen, zelf ontwerpen van geheel of alleen kast, laten zagen van het hout, zelf doen, andere materialen, er zijn zoveel mogelijkheden. Den ook aan type speaker dat je wilt gaan bouwen.Het lijkt mijzelf bv. ook interessant om iets met esl's te gaan doen i.p.v. conussen. Maak het opa nou niet te moeiljk wil je? Sta je ergens nieuw voor en heb je er geen enkele ervaring mee dan kun je beter iets goeds proberen te kopi Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Maak het opa nou niet te moeiljk wil je? Sta je ergens nieuw voor en heb je er geen enkele ervaring mee dan kun je beter iets goeds proberen te kopi Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Ik denk dan eerder aan afwerking in donker hout met zo'n geknoopt kleedje of groen ribfluweel Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Ik denk dan eerder aan afwerking in donker hout met zo'n geknoopt kleedje of groen ribfluweel Of zo'n tafelkleed waar de asbak nog in staat.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Mijn advies zou absoluut een pakket zijn. Boeit niet hoe goedkoop of duur. Niet omdat dat de beste oplossing is. Maar omdat het de laagste drempel is. Punnik 't in elkaar, en je zult zien of de zelfbouw iets voor jou is. Is dat zo dan ga je het ontwerp aan je smaak aanpassen (de drivers demagnetiseren bv.) of je bouwt een eigen nieuw ontwerp met de verworven inzichten. Er is geen eind. Vind je't niets, dan heb je weinig tijd verloren en misschien gloort er een carriere als tuinkabouter fluisteraar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Moet ik een bouwpakket kopen of losse onderdelen? Bestaan er handboeken? Dick, er zijn twee duitse tijdschriften die grotendeels aan zelfbouw van luidsprekers gewijd zijn: HobbyHiFi Klang und Ton Hierin worden ook zeer eenvoudige projecten besproken die ideaal zijn voor de beginnend knutselaar. Theorie wordt uit de doeken gedaan en oude uitgaven zijn na te bestellen. De betere tijdschriften- /boekenhandel heeft ze in het schap. Een op zich goed boek, maar misschien erg theoretisch, er worden geen kant en klare oplossingen geboden. Misschien nog hier en daar tweede hands te krijgen: Luidsprekers, Fabels en Feiten G.Schwamkrug, R.Roemer Elektuur B.V. ISBN 90-70160-46-3 Er is ook een opvolger van dit boek, echter nooit in het nederlands vertaald en zeer theoretisch. Het gaat voornamelijk over filterberekeningen: Lautsprechrboxen, Aufbau-Nachbau-Umbau G.Schwamkrug Elektor Verlag GmbH ISBN 3-921608-51-1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Dick, er zijn twee duitse tijdschriften die grotendeels aan zelfbouw van luidsprekers gewijd zijn: HobbyHiFi Klang und Ton Hierin worden ook zeer eenvoudige projecten besproken die ideaal zijn voor de beginnend knutselaar. Theorie wordt uit de doeken gedaan en oude uitgaven zijn na te bestellen. De betere tijdschriften- /boekenhandel heeft ze in het schap. Da's inderdaad een goeie tip als je simpel wilt beginnen, er staan heel betaalbare projecten in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Als pijproker is Dick misschien wel gecharmeerd van een paar mooie hoornluidsprekers Nou, ik ben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Als pijproker is Dick misschien wel gecharmeerd van een paar mooie hoornluidsprekers Nee j Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Suggestie: http://www.aos-lautsprecher.de/deutsch/studio100tl.htm http://www.aos-lautsprecher.de/ (nazaat van IMF, TDL) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Tja, met zelfbouw kun je natuurlijk alle kanten op en moet je eigenlijk toch wel een beetje weten wat je wilt kwa speakers, je kunt ze niet even een weekje op proef nemen. Denk dat opa toch maar beter eenvoudig kan beginnen, met een 2 weg monitorsysteem b.v. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Tja, met zelfbouw kun je natuurlijk alle kanten op en moet je eigenlijk toch wel een beetje weten wat je wilt kwa speakers, je kunt ze niet even een weekje op proef nemen. Denk dat opa toch maar beter eenvoudig kan beginnen, met een 2 weg monitorsysteem b.v. op basis van een paar monacors. moet ie toch nog naar Appelscha Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Mijn vraag is aan het deskundige forum: is dit te doen?Ik ben a-technisch, heb twee linkerhanden. O ja, en een eindeloos geduld. Met opgewekte groet, Vooral die twee linkerhanden maken eigenlijk alleen een bouwpakket enigzins haalbaar. Afwerken zal dan het echt grote probleem worden. Ik zou eerst eens bij Speakerland in Oss gaan kijken. Daar kun je zelfs afgewerkte kasten kopen. Het is dan niet meer echt zelfbouw, maar voor de grootste kluns zelfs te bouwen. Of kijk eens op www.speakerland.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Mijn vraag is aan het deskundige forum: is dit te doen? Ik ben a-technisch, heb twee linkerhanden. O ja, en een eindeloos geduld. Met opgewekte groet, Vooral die twee linkerhanden maken eigenlijk alleen een bouwpakket enigzins haalbaar. ..................... Als Dick rechts is heeft ie idd pech, is ie links dan heeft ie geluk met zijn 2 linker handen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 Dick, om gewoon eens een idee te krijgen wat er zoal op aan bouwpaketten op de markt is kun je eens bij HiFiSound Muenster kijken. Ze hebben van alles, van complete sets tot losse onderdelen. Een van de allersimpelste paketten is de Jordan Wall Een enkel speakertje een wat hout. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 Dick is er stil van.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 11 mei 2006 Author Report Share Posted 11 mei 2006 Jongelui, Neen, ik ben er niet stil van, ik laat alles even op me inwerken. Het is me ook niet wat, deze lawine van antwoorden. Even recapituleren: van schampere opmerkingen over de vermeende stijl van mijn interieur, via vissen naar mijn politieke voorkeur tot bruikbare tips over lectuur. Combinerend en deducerend mag de slotsom zijn dat ik naar een gerenommeerde zaak moet gaan, mij goed moet laten voorlichten en dan het pand blijmoedig moet verlaten met onder de arm een pakket knutselmateriaal waaruit na enige dagen, diverse krachttermen, stromen zweet en roekeloos gezwaai met scherp gereedschap, iets moet ontstaan dat mij mijn geliefde Elacjes doet vergeten Een hele uitdaging voor mij Zover eenieder dank voor zijn bijdrage; blij dat het niet als een twiek wordt gezien O ja, het in het openbaar gebruiken van een citaat uit andermans bericht is niet toegestaan, dan met uitdrukkelijke mondelinge danwel schriftelijke toestemming van de auctor intellectualis Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 O ja, het in het openbaar gebruiken van een citaat uit andermans bericht is niet toegestaan, dan met uitdrukkelijke mondelinge danwel schriftelijke toestemming van de auctor intellectualis Ik zal eraan denken. Een jaloersmakende hoeveelheid vrije tijd... alle tijd voor een leuke ontdekkingsreis door zelfbouwland. Als je de Jordan Wall wilt horen kun je bij mij terecht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 11 mei 2006 Author Report Share Posted 11 mei 2006 (...)Een jaloersmakende hoeveelheid vrije tijd... alle tijd voor een leuke ontdekkingsreis door zelfbouwland. Als je de Jordan Wall wilt horen kun je bij mij terecht. Dank voor je invitatie, ik plaats hem in de rij Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 (...) iets moet ontstaan dat mij mijn geliefde Elacjes doet vergeten (...) Is de insteek de leuke vrijetijdsbesteding of ben je niet meer blij met de Elacjes? (gewoon zomaar een vraag, uit nieuwsgierigheid) Overigens lof voor je moed! Trouwens: Translator heeft ook mooie pakketten waar de beginnend bouwer uitstekend resultaat mee kan boeken. Men geeft ook workshops bij het bedrijf zelf waarbij je onder deskundige begeleiding je je speakers kan (af)bouwen. Zelfbouwers Voor zelfbouwers (luidsprekers) stelt Translator Nederland een aantal faciliteiten beschikbaar middels een workshop. In overleg kunnen zij met hun zelfgebouwde systeem met hulp van mensen van Translator het systeem vervolmaken opwaarderen of modificeren. Voor degene die problemen heeft met het bouwen van kasten of er geen zin in hebben zijn er een aantal niet afgewerkte modellen tegen lage prijzen beschikbaar. Bron: Translator website Heb zelf ooit eens op het punt gestaan dit te gaan doen en heb toen met Hans Baan gecommuniceerd. Zeer vriendelijke man, m.i. best geschikt om je te begeleiden bij de eerste stappen op dit gebied. I.v.m. studieverplichtingen echter nimmer van gekomen, helaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts