Pjotr Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 van schampere opmerkingen over de vermeende stijl van mijn interieur, via vissen naar mijn politieke voorkeur tot bruikbare tips over lectuur. Beste Dick, Als je deze uitspraak bedoelt: Als Dick rechts is heeft ie idd pech, is ie links dan heeft ie geluk met zijn 2 linker handen. dan heeft dat helemaal niets met jouw politieke kleur te maken (heb ik niet eens aan gedacht) maar met de fysieke eigenschap die je zelf vermeldde dat je 2 linkerhanden hebt. Zou wat moois worden als iedereen met 2 linker handen politiek linkser zou staan dan den Uyl destijds. Gezien je interpretatie ben ik toch bang dat je je maar beter bij de kunst van het woord kunt houden. De kunst van het je handen gebruiken zal nog een lange weg te gaan zijn ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 11 mei 2006 Author Report Share Posted 11 mei 2006 (...)Is de insteek de leuke vrijetijdsbesteding of ben je niet meer blij met de Elacjes? (gewoon zomaar een vraag, uit nieuwsgierigheid) Overigens lof voor je moed! (...) Met mijn Elacjes ben ik nog steeds blij getuige diverse van mijn berichten op dit forum En moed? Wellicht overmoed Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 11 mei 2006 Author Report Share Posted 11 mei 2006 (...)De kunst van het je handen gebruiken zal nog een lange weg te gaan zijn ... Die vrees heb ik ook Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 (...)De kunst van het je handen gebruiken zal nog een lange weg te gaan zijn ... Die vrees heb ik ook Met opgewekte groet, Och... Eerst je hersens gebruiken en daarna pas je handen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 Als je de Jordan Wall wilt horen kun je bij mij terecht. Hmmm ziet er interessant uit.... De stomme vraag: hoe klinkt dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 Als je de Jordan Wall wilt horen kun je bij mij terecht. Hmmm ziet er interessant uit.... De stomme vraag: hoe klinkt dat? Ik woon in Gouda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 11 mei 2006 Author Report Share Posted 11 mei 2006 Als je de Jordan Wall wilt horen kun je bij mij terecht. Hmmm ziet er interessant uit.... De stomme vraag: hoe klinkt dat? Ik woon in Gouda. Ontvangt u in audi Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 Als je de Jordan Wall wilt horen kun je bij mij terecht. Hmmm ziet er interessant uit.... De stomme vraag: hoe klinkt dat? Ik woon in Gouda. Ontvangt u in audi Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 11 mei 2006 Author Report Share Posted 11 mei 2006 (...)Als je langskomt doe je dat toch niet om mij te horen wauwelen? (...) Je stelt je toch wel voor Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 Beste Dick, Als je straks tijd genoeg hebt lijkt het mij idd een goed plan om bij diverse mensen op luisterbezoek gaan. Want ook in zelfbouw geldt: Zoveel zielen zoveel smaken. Veel zelfbouwers doen dat zelfbouwen omdat ze in de winkel niets kant en klaars naar hun zin kunnen vinden en niet zozeer uit kostenoverweging. En soms stiekum ook wel een beetje om iets unieks te hebben. En ook al gaat het om leuk bezig te zijn of therapeutisch knutselen dan nog is het zaak iets naar je zin te bouwen en tot een goed resultaat te komen. Je kunt ook eens gaan kijken op http://zelfbouwaudio.nl/forum/index.php. Krijg je ook een beetje idee wat er zoal omgaat in het zelfbouwwereldje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 Er zijn nogal wat gradaties 'zelfbouw'. Alles kopen en in elkaar lijmen /schroeven is letterlijk zelfbouw.. Echt leuk wordt het pas (in mijn ogen en oren) wanneer je zelf gaat ontwerpen. Al is het slechts een kast vorm met gelijke inhoud waarbij je een 'kit' (drivers en filter) gebruikt. Helemaal heftig kan je het maken door een speciale kast te ontwerpen en zelf drivers en filter te ontwerpen. Dat is echter niet eenvoudig! De laatste methode kan echter wel heel leerzaam zijn. Je koopt wat drivers en kan dan steeds meer van b.v. filters leren en steeds een 'beter' filter maken. Tevens interessant om te luisteren met elk filter en er ook wat aan te meten zodat je een idee hebt hoe een 'bult' in het overname gebied klinkt etc etc.. Er is een subjectieve 'tof' factor met zelfbouw. Heel soms als ik de kamer binnenloop denk ik 'hey dat heb je niet onaardig gedaan Niels' .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 beste Dick, nog een idee van mijn kant: ga op bezoek bij klaas Feenstra, koop bij hem een monacor 135 kep reken samen met hem de kastinhoud voor die unit uit (onder het genot van een glas en een pijp) laat hem wat vertellen over de techniek erachter. bouw een simpel kastje van 6 plankjes. schroef de 135kep erin , sluit hem aan en ga luisteren. je luistert op dat moment naar een speaker met een frequentiebereik van 60hz tot 10.000 hz. als je dit mooi vind ben je klaar. maar waarschijnlijk vind je het een beetje muf klinken. dan ga je weer naar Klaas, koop je een mooie tweeter bij hem. (die heeft geen kastinhoud nodig , dus kun je het onder de borrel en pijp over filtertechnieken gaan hebben.) bijv over de condensator die je in serie met de tweeter moet zetten om zodoende er voor te zorgen dat de tweeter geen lage tonen voor zijn kiezen krijgt, en over een evt weerstandje om de tweeter wat te temmen. je bouwt de tweeter ook in het kissie , en je hebt een mooi twee-weg speakertje. na verloop van tijd vind je het laag misschien wat terughoudend. dan ga je weer naar Klaas, je koopt bij hem een monacor sph300keh, woofer. die bouw je in een 110 liter kast met een reflexpijp van 11cm doorsnee en 24cm lang. als je dat na verloop van tijd ook niet meet mooi vind dan koop je een Ultracurve. daarna zul je voor altijd tevreden zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 Welnee, allemaal voor watjes. Je bent pas echt "the man" als je zelf je drivers maakt http://www.vikash.info/audio/transducer_design/ That should keep you busy for a while motor design bv http://ldsg.snippets.org/motors.php3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 Leuk en humoristisch topic, en deze blijft eindelijk eens behoorlijk "on-topic" Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 beste Dick, nog een idee van mijn kant: ga op bezoek bij klaas Feenstra, koop bij hem een monacor 135 kep reken samen met hem de kastinhoud voor die unit uit (onder het genot van een glas en een pijp) laat hem wat vertellen over de techniek erachter. bouw een simpel kastje van 6 plankjes. schroef de 135kep erin , sluit hem aan en ga luisteren. je luistert op dat moment naar een speaker met een frequentiebereik van 60hz tot 10.000 hz. als je dit mooi vind ben je klaar. maar waarschijnlijk vind je het een beetje muf klinken. dan ga je weer naar Klaas, koop je een mooie tweeter bij hem. (die heeft geen kastinhoud nodig , dus kun je het onder de borrel en pijp over filtertechnieken gaan hebben.) bijv over de condensator die je in serie met de tweeter moet zetten om zodoende er voor te zorgen dat de tweeter geen lage tonen voor zijn kiezen krijgt, en over een evt weerstandje om de tweeter wat te temmen. je bouwt de tweeter ook in het kissie , en je hebt een mooi twee-weg speakertje. na verloop van tijd vind je het laag misschien wat terughoudend. dan ga je weer naar Klaas, je koopt bij hem een monacor sph300keh, woofer. die bouw je in een 110 liter kast met een reflexpijp van 11cm doorsnee en 24cm lang. als je dat na verloop van tijd ook niet meet mooi vind dan koop je een Ultracurve. [spido: Ook weer bij Klaas?] daarna zul je voor altijd tevreden zijn. H Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 12 mei 2006 Author Report Share Posted 12 mei 2006 (...) H Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 mei 2006 Report Share Posted 13 mei 2006 (...)Hoezo, kom jij ook dan Beste Dick, Nee, wees maar niet bang: ik ben nooit ergens bij! (En ik hou eigenlijk ook helemaal niet van gezelligheid... ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 15 mei 2006 Report Share Posted 15 mei 2006 Jongelui, Over niet al te lange tijd beschik ik over alle tijd van de wereld Uiteraard heb ik van alles te doen (reizen, studie kunstgeschiedenis, vrijwilligerswerk, terraszitten, zwartwerken enz.), maar iets zegt me dat ik mij eens moet wagen aan het in elkaar prutsen van luidsprekers Mijn vraag is aan het deskundige forum: is dit te doen? Ik ben a-technisch, heb twee linkerhanden, maar heb wel een setje mooie schroevendraaiers, tangetjes en een boormachine. O ja, en een eindeloos geduld. Moet ik een bouwpakket kopen of losse onderdelen? Moet ik eerst op studiereis naar Appelscha ? Bestaan er handboeken? Wat denken jullie: doen, of moet ik me laten opnemen voor er ongelukken gebeuren Met opgewekte groet, Je kan ook zwartwerk gaan doen bij bijvoorbeeld B&W. De ideale oplossing ? Tegelijk : - Reis naar Engeland. - Bezigheid (zwartwerken). - Leren speakers bouwen. - 's Avonds terraszitten als het niet regent (zelden in Engeland). - Bijverdienen. Succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 15 mei 2006 Report Share Posted 15 mei 2006 beste Dick, nog een idee van mijn kant: ga op bezoek bij klaas Feenstra, koop bij hem een monacor 135 kep reken samen met hem de kastinhoud voor die unit uit (onder het genot van een glas en een pijp) laat hem wat vertellen over de techniek erachter. bouw een simpel kastje van 6 plankjes. schroef de 135kep erin , sluit hem aan en ga luisteren. je luistert op dat moment naar een speaker met een frequentiebereik van 60hz tot 10.000 hz. als je dit mooi vind ben je klaar. maar waarschijnlijk vind je het een beetje muf klinken. dan ga je weer naar Klaas, koop je een mooie tweeter bij hem. (die heeft geen kastinhoud nodig , dus kun je het onder de borrel en pijp over filtertechnieken gaan hebben.) bijv over de condensator die je in serie met de tweeter moet zetten om zodoende er voor te zorgen dat de tweeter geen lage tonen voor zijn kiezen krijgt, en over een evt weerstandje om de tweeter wat te temmen. je bouwt de tweeter ook in het kissie , en je hebt een mooi twee-weg speakertje. na verloop van tijd vind je het laag misschien wat terughoudend. dan ga je weer naar Klaas, je koopt bij hem een monacor sph300keh, woofer. die bouw je in een 110 liter kast met een reflexpijp van 11cm doorsnee en 24cm lang. als je dat na verloop van tijd ook niet meet mooi vind dan koop je een Ultracurve. daarna zul je voor altijd tevreden zijn. Even een vraagje in de rand ? Is die Klaas Veentra ook al met pensioen dat hij zoveel tijd heeft ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 mei 2006 Report Share Posted 15 mei 2006 (...) Is die Klaas Veentra ook al met pensioen dat hij zoveel tijd heeft ? Beste Henri, Nee hoor. Hij heet Feenstra, bouwt luidsprekers, en heeft n Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 15 mei 2006 Report Share Posted 15 mei 2006 (...) Is die Klaas Veentra ook al met pensioen dat hij zoveel tijd heeft ? Beste Henri, Nee hoor. Hij heet Feenstra, bouwt luidsprekers, en heeft n Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 15 mei 2006 Report Share Posted 15 mei 2006 ja en er zijn nog mensen die werken Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 16 mei 2006 Author Report Share Posted 16 mei 2006 Gisteravond had ik slechts even tijd om op Het Forum te kijken, en ik had de intentie om morgenochtend (nu dus) te antwoorden. Ik heb toch de stellige indruk dat er tussen gisteravond en nu echter een aantal berichten is verdwenen Is er iets onverkwikkelijks gebeurd of zag men de bui hangen en is men bevreesd voor mijn vlijmscherpe commentaar er tussenuit geknepen Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 16 mei 2006 Report Share Posted 16 mei 2006 Alweer? Dat komt steeds vaker voor. Heeft iemand weer lelijke dingen gezegd?? Of krijgen we hear een Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 16 mei 2006 Author Report Share Posted 16 mei 2006 Ja, kennelijk. Het ontneemt mij de mogelijkheid om fatsoenlijk te reageren op aanmoedigingen, suggesties, grappen en grollen, vragen en opmerkingen. Jammer Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts