Jump to content

Dual pickup opnieuw afgeregeld

The_Ark
 Share

Recommended Posts

Afgelopen weekend bezoek gehad van Erjee die een HifiNews Test elpee, met instelmal bij zich had.

Had altijd gedacht dat mijn pick-up perfect afgeregeld was, en ook vele malen handmatig, volgens allerlei tijdschriften gedaan, nu konden we dit checken.

Ten eerste had Erjee met een precisie weegschaaltje de naalddruk op de Dual gelijk gemaakt aan de werkelijke waarde. Bijv. Dual gaf aan 2,25 gram, en na even draaien aan het contragewicht betekent dat nu echt 2,25 gram.

Ik speel met een Linn K9, met fineline naald.

Aanbevolen is 1,7 a 1,8 gram in een middelzware Ittok-arm, maar ooit op het gehoor en met mijn Hifi-test elpee van Jan Kool uit 1975 o.i.d., blijkt 2,2 beter te voldoen, lees onvervormd.

De anti-skate had ik altijd op max (3,0) staan.

Maar nu...

...bleek dat het element 1 mm. te ver naar voren gemonteerd was in de headshell (overhang). Dit was om praktische redenen, want de uitstekende boutjes stootten tegen de rand van de originele Dual headshell.

Met extra platte schroefjes en een vaste hand :blink: , en veel geduld, kregen we het voor elkaar om het element volgens het boekje uit te lijnen.

Erjee had dit klusje al enige keren gedaan bij Audioclubleden, met veel succes.

Ook op mijn goedkope Dual was het een groot succes.

Uiteraard hebben we vooraf en achteraf geluisterd naar muziek.

Een vervormd randje bij harde stemmen verdween, en vooral, het hoog is ineens onvervormd. Prachtig! De laatste tijd dacht ik al dat het element misschien aan een nieuwe naald toe was. pfoei, ik kan weer jaren vooruit!

Het mooie is dat de anti-skating nu ook lager kan: gelijk aan de naaldkracht.

En bij het afspelen van test-tracks haalt hij nu het hoogste bandje onvervormd, wat hij nog nooit gedaan heeft. 300Hz 45 en 60 micron was al goed, nu is zelfs 80 micron onvervormd. Ik weet niet voor hoeveel decibel dit staat.

Maar het gaat om de muziek. Weer kan ik al mijn platen opnieuw lekker beluisteren. Erjee, bedankt!

Hifi News testelpee? Met instelmal? Lijkt me de moeite waard om ook eens te proberen, al heb ik het idee dat het nu al heel fraai klinkt. Maar ja, dat dacht jij ook. :D

Leuk om zelf helemaal te kunnen afstellen! Alleen best prijzig, die Test LP's!

Duur?

Mwaaa...

Veel geld misschien.

Maar voor een goed stuk gereedschap is het niet veel geld.

Voorbeeld:

Hoeveel kost een retourtje met je platenspeler naar een kundig (!!!) dealer ???

50 euro aan autokosten / parkeerkaartje is tegenwoordig ook niet meer raar.

Maar met deze LP + weegschaal kun je te allen tijde je afstelling checken.

OOK als je eens een ander element wilt proberen.

Of een andere instelling van je huidige element wilt uitproberen.

Met vriendelijke groet,

Erjee.

vergeet te vermelden dat met die test-elpee de f-res bepaald kon worden van arm/elementcombi.

horizontaal was het 12-14 Hz (heel goed)

vertikaal 16 Hz (op het randje) :( )

heel leuk; je ziet hem echt wapperen en springen! :unsure:

maar ja, hier kun je niets aan doen, zonder ander element of de arm te verzwaren.

Ik geniet nog steeds van het betere geluid.