Jump to content

Lagerolie vervangen


CableTalk
 Share

Recommended Posts

Ik heb het voornemen het komende weekend de lagerolie van mijn draaitafels (Thorens TD145 mkII en Technics SL-D2 direct drive) te vervangen.

 

De belangrijkste vragen vooor mij zijn nu:

Welke olie moet / kan ik daarvoor het beste gebruiken?

Waar moet ik op letten?

Iemand suggesties voor deze specifieke draaitafels?

 

Al jullie tips om het klusje tot een goed resultaat te brengen, zijn welkom!

Link to comment
Share on other sites

Gewoon de olie van Quality Service gebruiken. Die is er speciaal voor. ;)

En als die bij mij in de buurt (Kop NH) niet verkrijgbaar is? Ik heb wel hun platenwasmiddel, maar kan zo gauw geen website voor dealers ontdekken.

 

Is er ook standaardolie (machineolie, auto-olie) geschikt? Zo ja: welke?

Link to comment
Share on other sites

Ben ik ook benieuwd naar :unsure: Bij Scheu raden ze 'mineraalolie' (In het Duits dan) aan, geen idee wat het is, ook nog nooit de moeite genomen om dat uit te zoeken.. :rolleyes:

 

Ik heb hier wel wat naaimachineolie (wat zijn er toch veel soorten :P ) staan, een drupje is er natuurlijk z

Link to comment
Share on other sites

Hoi Bart,

 

Minerale olie is zoals het zegt minerale olie, oftewel olie uit aardolie gewonnen. Daarnaast heb je olie die uit plantaardige zaden enzo gewonnen wordt: zonnebloemolie, koolzaadolie, lijnzaadolie, olijfolie enz. En heb je dierlijke olien. Het gaat om de juiste vloeibaarheid en de duurzaamheid. Plantaardige en dierlijke olien verzuren/verdrogen nog al snel.

 

Naaimachineolie is te dun, alhoewel beter dat dan helemaal niets :D en motorolie is te dik.

 

Het makkelijkste is om je te houden aan de olie die speciaal voor draaitafels verkocht wordt. Maar ja daar zit ook een stevig prijskaartje aan. Zelf gebruik ik de olie die voor stille compressoren verkocht wordt, kost een 10 - 20 eu voor een halve liter

 

l_AMI_compr_Olie.jpgl_Sincom_Compr._Olie.jpg

 

Verkrijgbaar bij winkels die airbrush compressors verkopen zoals linkje

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Hoi Robert,

 

Synthetische olie is meestal ook minerale olie hoor (uit aardolie gewonnen). Iig doet het spul het uitstekend in mijn TD160 en er staan liters van op mij werk ;) Het heeft volgens mij de juiste viscositeit. Het verdroogt niet en gaat jaren mee.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Gewoon de olie van Quality Service gebruiken. Die is er speciaal voor. ;)

En als die bij mij in de buurt (Kop NH) niet verkrijgbaar is? Ik heb wel hun platenwasmiddel, maar kan zo gauw geen website voor dealers ontdekken.

 

Is er ook standaardolie (machineolie, auto-olie) geschikt? Zo ja: welke?

Bekende weg. De bekende platenspelerdetaillisten verkopen het spul. Als je die zoiu bellen of mailen zullen ze het best wel op willen sturen. 2 Adressen waar je het kunt krijgen weet ik zo, nl Audio Selectief in Sneek en De Hifiwinkel in Eindhoven. Er zullen er best wel meer zijn ;)

 

Het probleem met minerale olie is dat deze pas zijn smerende werking heeft bij een hogere temperatuur. In de gebruikelijke oli

Link to comment
Share on other sites

Tja Ravon,

 

Er is van alles te koop maar die compressorolie is ook synthetisch hoor en is zuurvrij. Het gaat er ook om dat het niet te dik is, dan verstopt het lager met zijn kleine speling, en niet te dun.

 

Iig loopt mijn TD160 als een zonnetje op die compressorolie :D

Link to comment
Share on other sites

Tja Ravon,

 

Er is van alles te koop maar die compressorolie is ook synthetisch hoor en is zuurvrij. Het gaat er ook om dat het niet te dik is, dan verstopt het lager met zijn kleine speling, en niet te dun.

 

Iig loopt mijn TD160 als een zonnetje op die compressorolie :D

Ja, op roomboter zal ie het ook wel een tijdje doen. Die compressorolie van jou, is dat een EP type olie?

Link to comment
Share on other sites

Het probleem met minerale olie is dat deze pas zijn smerende werking heeft bij een hogere temperatuur.

Wat is dat nu voor onzin Sodejuu?

 

En jij dacht dat die speciale draaitafelolie a raison van

Link to comment
Share on other sites

Op roomboter zal ie het ook wel een tijdje doen.

Wordt te snel ranzig en daar hou ik niet zo van :lol:

 

Die compressorolie van jou, is dat een EP type olie?

Geen idee, het staat er niet op. Wel dat het synthetisch is. Het wordt special voor de Jun-Air stille compressors bij ons ingekocht. Dat zijn van die "koelkast" type compressors.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Op roomboter zal ie het ook wel een tijdje doen.

Wordt te snel ranzig en daar hou ik niet zo van :lol:

 

Die compressorolie van jou, is dat een EP type olie?

Geen idee, het staat er niet op. Wel dat het synthetisch is. Het wordt special voor de Jun-Air stille compressors ingekocht. Dat zijn van die "koelkast" type compressors.

 

;)

Veel zwaarbelaste transmissie oli

Link to comment
Share on other sites

Op roomboter zal ie het ook wel een tijdje doen.

Wordt te snel ranzig en daar hou ik niet zo van :lol:

 

Die compressorolie van jou, is dat een EP type olie?

Geen idee, het staat er niet op. Wel dat het synthetisch is. Het wordt special voor de Jun-Air stille compressors bij ons ingekocht. Dat zijn van die "koelkast" type compressors.

 

;)

EP olie bevat additieven zoals koolstof, sulfide en teflon. Meestal is die olie zwart of grijs. Voordeel van dit spul is dat het betere noodloopeigenschappen heeft (olie is weg maar er zit nog wat zwarte "troep" die de boel tegen slijtage beschermt).

 

Synthetische olie is meestal voor een toepassing heel erg goed. Je moet dus wel de goede kiezen. De (rooie) transrotorolie is volgens mij ook een synthetische olie.

 

Oudere Thorensen (met een klein beetje lagerspeling) zijn m.i. goed te smeren met motorolie. Dit is toch een redelijk dikke olie.

 

Je kunt stellen... hoe kleiner de speling hoe dunner de olie.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Op roomboter zal ie het ook wel een tijdje doen.

Wordt te snel ranzig en daar hou ik niet zo van :lol:

 

Die compressorolie van jou, is dat een EP type olie?

Geen idee, het staat er niet op. Wel dat het synthetisch is. Het wordt special voor de Jun-Air stille compressors bij ons ingekocht. Dat zijn van die "koelkast" type compressors.

 

;)

EP olie bevat additieven zoals koolstof, sulfide en teflon. Meestal is die olie zwart of grijs. Voordeel van dit spul is dat het betere noodloopeigenschappen heeft (olie is weg maar er zit nog wat zwarte "troep" die de boel tegen slijtage beschermt).

 

Synthetische olie is meestal voor een toepassing heel erg goed. Je moet dus wel de goede kiezen. De (rooie) transrotorolie is volgens mij ook een synthetische olie.

 

Oudere Thorensen (met een klein beetje lagerspeling) zijn m.i. goed te smeren met motorolie. Dit is toch een redelijk dikke olie.

 

Je kunt stellen... hoe kleiner de speling hoe dunner de olie.

 

:)

De kleur zegt niets over de eigenschappen van een smeermiddel. Door vermenging van incompatibele smeermiddelen met dezelfde kleur zijn al veel machines kapot gedraaid.

 

Het volgende heb ik van tribologie.nl geplukt:

 

EP additieven hechten aan het oppervlak door fysische of chemische adsorptie. Eenmaal gehecht aan het oppervlak treedt bij hoge contacttemperaturen, die optreden tussen de ruwheidstoppen van de loopvlakken bij grenssmering, een chemische reactie op waarbij een beschermlaag gevormd wordt.

 

Historisch waren EP additieven loodzepen, actief sulfaat en later gechloreerde verbindingen. In de vijftiger jaren zijn lood zepen vervangen door additieven met zink en fosfor. Organische zink verbindingen worden in grotere hoeveelheden aangetroffen in speciale smeermiddelen voor de racerij. Om de katalysator te sparen is het percentage zink in moderne verbrandingsmotoren minimaal.

Link to comment
Share on other sites

Op roomboter zal ie het ook wel een tijdje doen.

Wordt te snel ranzig en daar hou ik niet zo van :lol:

 

Die compressorolie van jou, is dat een EP type olie?

Geen idee, het staat er niet op. Wel dat het synthetisch is. Het wordt special voor de Jun-Air stille compressors bij ons ingekocht. Dat zijn van die "koelkast" type compressors.

 

;)

EP olie bevat additieven zoals koolstof, sulfide en teflon. Meestal is die olie zwart of grijs. Voordeel van dit spul is dat het betere noodloopeigenschappen heeft (olie is weg maar er zit nog wat zwarte "troep" die de boel tegen slijtage beschermt).

 

Synthetische olie is meestal voor een toepassing heel erg goed. Je moet dus wel de goede kiezen. De (rooie) transrotorolie is volgens mij ook een synthetische olie.

 

Oudere Thorensen (met een klein beetje lagerspeling) zijn m.i. goed te smeren met motorolie. Dit is toch een redelijk dikke olie.

 

Je kunt stellen... hoe kleiner de speling hoe dunner de olie.

 

:)

De kleur zegt niets over de eigenschappen van een smeermiddel. Door vermenging van incompatibele smeermiddelen met dezelfde kleur zijn al veel machines kapot gedraaid.

 

Het volgende heb ik van tribologie.nl geplukt:

 

EP additieven hechten aan het oppervlak door fysische of chemische adsorptie. Eenmaal gehecht aan het oppervlak treedt bij hoge contacttemperaturen, die optreden tussen de ruwheidstoppen van de loopvlakken bij grenssmering, een chemische reactie op waarbij een beschermlaag gevormd wordt.

 

Historisch waren EP additieven loodzepen, actief sulfaat en later gechloreerde verbindingen. In de vijftiger jaren zijn lood zepen vervangen door additieven met zink en fosfor. Organische zink verbindingen worden in grotere hoeveelheden aangetroffen in speciale smeermiddelen voor de racerij. Om de katalysator te sparen is het percentage zink in moderne verbrandingsmotoren minimaal.

Hetzelfde verhaal... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

En als die bij mij in de buurt (Kop NH) niet verkrijgbaar is?  Ik heb wel hun platenwasmiddel, maar kan zo gauw geen website voor dealers ontdekken.

Om even terug te komen op je vraag:

 

Deze tent vekoopt zo te zien Quality Service draaitafelolie online.

 

 

@Ravon,

 

Die TSL Super Olie lijkt mij wel interessant en zal ik onthouden maar voor de smering van een Thorens TD145 draaitafel lijkt het mij overdreven.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Op roomboter zal ie het ook wel een tijdje doen.

Wordt te snel ranzig en daar hou ik niet zo van :lol:

 

Die compressorolie van jou, is dat een EP type olie?

Geen idee, het staat er niet op. Wel dat het synthetisch is. Het wordt special voor de Jun-Air stille compressors bij ons ingekocht. Dat zijn van die "koelkast" type compressors.

 

;)

EP olie bevat additieven zoals koolstof, sulfide en teflon. Meestal is die olie zwart of grijs. Voordeel van dit spul is dat het betere noodloopeigenschappen heeft (olie is weg maar er zit nog wat zwarte "troep" die de boel tegen slijtage beschermt).

 

Synthetische olie is meestal voor een toepassing heel erg goed. Je moet dus wel de goede kiezen. De (rooie) transrotorolie is volgens mij ook een synthetische olie.

 

Oudere Thorensen (met een klein beetje lagerspeling) zijn m.i. goed te smeren met motorolie. Dit is toch een redelijk dikke olie.

 

Je kunt stellen... hoe kleiner de speling hoe dunner de olie.

 

:)

De kleur zegt niets over de eigenschappen van een smeermiddel. Door vermenging van incompatibele smeermiddelen met dezelfde kleur zijn al veel machines kapot gedraaid.

 

Het volgende heb ik van tribologie.nl geplukt:

 

EP additieven hechten aan het oppervlak door fysische of chemische adsorptie. Eenmaal gehecht aan het oppervlak treedt bij hoge contacttemperaturen, die optreden tussen de ruwheidstoppen van de loopvlakken bij grenssmering, een chemische reactie op waarbij een beschermlaag gevormd wordt.

 

Historisch waren EP additieven loodzepen, actief sulfaat en later gechloreerde verbindingen. In de vijftiger jaren zijn lood zepen vervangen door additieven met zink en fosfor. Organische zink verbindingen worden in grotere hoeveelheden aangetroffen in speciale smeermiddelen voor de racerij. Om de katalysator te sparen is het percentage zink in moderne verbrandingsmotoren minimaal.

Hetzelfde verhaal... :rolleyes:

Denk je? Volgens mij sloeg jij een beetje n

Link to comment
Share on other sites

Op roomboter zal ie het ook wel een tijdje doen.

Wordt te snel ranzig en daar hou ik niet zo van :lol:

 

Die compressorolie van jou, is dat een EP type olie?

Geen idee, het staat er niet op. Wel dat het synthetisch is. Het wordt special voor de Jun-Air stille compressors bij ons ingekocht. Dat zijn van die "koelkast" type compressors.

 

;)

EP olie bevat additieven zoals koolstof, sulfide en teflon. Meestal is die olie zwart of grijs. Voordeel van dit spul is dat het betere noodloopeigenschappen heeft (olie is weg maar er zit nog wat zwarte "troep" die de boel tegen slijtage beschermt).

 

Synthetische olie is meestal voor een toepassing heel erg goed. Je moet dus wel de goede kiezen. De (rooie) transrotorolie is volgens mij ook een synthetische olie.

 

Oudere Thorensen (met een klein beetje lagerspeling) zijn m.i. goed te smeren met motorolie. Dit is toch een redelijk dikke olie.

 

Je kunt stellen... hoe kleiner de speling hoe dunner de olie.

 

:)

De kleur zegt niets over de eigenschappen van een smeermiddel. Door vermenging van incompatibele smeermiddelen met dezelfde kleur zijn al veel machines kapot gedraaid.

 

Het volgende heb ik van tribologie.nl geplukt:

 

EP additieven hechten aan het oppervlak door fysische of chemische adsorptie. Eenmaal gehecht aan het oppervlak treedt bij hoge contacttemperaturen, die optreden tussen de ruwheidstoppen van de loopvlakken bij grenssmering, een chemische reactie op waarbij een beschermlaag gevormd wordt.

 

Historisch waren EP additieven loodzepen, actief sulfaat en later gechloreerde verbindingen. In de vijftiger jaren zijn lood zepen vervangen door additieven met zink en fosfor. Organische zink verbindingen worden in grotere hoeveelheden aangetroffen in speciale smeermiddelen voor de racerij. Om de katalysator te sparen is het percentage zink in moderne verbrandingsmotoren minimaal.

Hetzelfde verhaal... :rolleyes:

Denk je? Volgens mij sloeg jij een beetje n

Link to comment
Share on other sites

Op roomboter zal ie het ook wel een tijdje doen.

Wordt te snel ranzig en daar hou ik niet zo van :lol:

 

Die compressorolie van jou, is dat een EP type olie?

Geen idee, het staat er niet op. Wel dat het synthetisch is. Het wordt special voor de Jun-Air stille compressors bij ons ingekocht. Dat zijn van die "koelkast" type compressors.

 

;)

EP olie bevat additieven zoals koolstof, sulfide en teflon. Meestal is die olie zwart of grijs. Voordeel van dit spul is dat het betere noodloopeigenschappen heeft (olie is weg maar er zit nog wat zwarte "troep" die de boel tegen slijtage beschermt).

 

Synthetische olie is meestal voor een toepassing heel erg goed. Je moet dus wel de goede kiezen. De (rooie) transrotorolie is volgens mij ook een synthetische olie.

 

Oudere Thorensen (met een klein beetje lagerspeling) zijn m.i. goed te smeren met motorolie. Dit is toch een redelijk dikke olie.

 

Je kunt stellen... hoe kleiner de speling hoe dunner de olie.

 

:)

De kleur zegt niets over de eigenschappen van een smeermiddel. Door vermenging van incompatibele smeermiddelen met dezelfde kleur zijn al veel machines kapot gedraaid.

 

Het volgende heb ik van tribologie.nl geplukt:

 

EP additieven hechten aan het oppervlak door fysische of chemische adsorptie. Eenmaal gehecht aan het oppervlak treedt bij hoge contacttemperaturen, die optreden tussen de ruwheidstoppen van de loopvlakken bij grenssmering, een chemische reactie op waarbij een beschermlaag gevormd wordt.

 

Historisch waren EP additieven loodzepen, actief sulfaat en later gechloreerde verbindingen. In de vijftiger jaren zijn lood zepen vervangen door additieven met zink en fosfor. Organische zink verbindingen worden in grotere hoeveelheden aangetroffen in speciale smeermiddelen voor de racerij. Om de katalysator te sparen is het percentage zink in moderne verbrandingsmotoren minimaal.

Hetzelfde verhaal... :rolleyes:

Denk je? Volgens mij sloeg jij een beetje n

Link to comment
Share on other sites

Niks over koolstof, teflon en sulfide. Bedoel je koolstof in vrije vorm? Grafiet? En aan wat voor element is die sulfide gebonden? Teflon kan ik me iets bij voorstellen naast EP additieven. EP additief heeft op zichzelf echter weinig te maken met de toevoegingen die jij opsomt, maar je kunt natuurlijk altijd grafiet en een of ander metaalsulfide door een EP olie mengen als je denkt dat de EP additief het alleen niet afkan.

 

Ach, laat ook maar :D v

Link to comment
Share on other sites

En als die bij mij in de buurt (Kop NH) niet verkrijgbaar is?  Ik heb wel hun platenwasmiddel, maar kan zo gauw geen website voor dealers ontdekken.

Om even terug te komen op je vraag:

 

Deze tent vekoopt zo te zien Quality Service draaitafelolie online.

Ah dank u!

 

Wel prijzig zeg! Maar goed,

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...