dekkersj Posted 16 mei 2006 Report Share Posted 16 mei 2006 Slew rate dus. Een beetje versterker heeft toch wel >5V/us. Dat zou meer dan voldoende moeten zijn. Maar als er versterkers zijn die dit bij lange na niet halen, ja, dan hebben we een probleem. Maar grote, dikke versterkers hoeven dit probleem niet te hebben. Het hangt er van af hoe de torren gebiased zijn. Als die zo zijn ingesteld dat ze een ft hebben van 100 kHz, dan duurt het wel ff voordat er voldoende lading in de basis is opgebouwd. In die ringemitters van Array zitten geloof ik torren ingesteld op ft=100 MHz. Nou, die zijn snel zat en zijn alles bij elkaar toch een dikke versterker te noemen. Veel torren parallel. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 mei 2006 Report Share Posted 16 mei 2006 Beste Ravon, Je hebt twee keer mij en m'n blokgolfjes genoemd. Dank je wel voor de aandacht! Maar ik denk dat er wat toelichting nodig is. De blokgolfjes die een luidsprekersysteem kan laten horen, geven vooral een aanwijzing over de fasecoherentie van grondtonen en bijbehorende harmonischen, die gezamenlijk door de woofer, de middentoner en vaak ook de tweeter worden verklankt. Het zegt dus iets over akoestische groepslooptijd en de echtheid en natuurlijkheid van de reproductie van muziek- en zangtonen. Als dit aspect niet in orde is, zou een klarinet zo'n beetje als een saxofoon kunnen klinken, bijvoorbeeld: een verschijnsel dat vrij vaak voorkomt, overigens. Maar om een aspect als "snelheid" te meten, lijkt me een pulsburst met meting van het decay spectrum (FFT) doelmatiger. Het gaat dan om absorbtie van energie (verlies) tijdens de pulsreactie, en het vertraagd en vervormd produceren van geluid (paneelresonantie, na-ijling). In principe zou een luidspreker een prima fasecoherentie (bij samengestelde duurtonen) kunnen hebben, en toch slecht kunnen presteren op het gebied van impulsverwerking. En het omgekeerde is natuurlijk ook mogelijk. Inderdaad klinken dezelfde luidsprekers via de ene versterker "sneller" dan via de andere versterker. Mijn ervaring leert niet dat zwaardere versterkers altijd "langzamer" klinken dan lichte versterkers. De snelheid bij versterkers is een kwestie van risetime, slewrate en damping. Dit zijn de kwaliteitsfactoren: die komen dus overeen met die van speakers. En de "macht" is vooral een kwestie van vermogen. Kwantiteit, dus. Heel goede zware versterkers klinken snel en luchtig, maar desgevraagd ook "machtig". Want voor overtuigende werkelijkheidsweergave is een combinatie van goede kwaliteit (snelheid, puntigheid) en goede kwantiteit (dynamiek, kracht) vereist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 mei 2006 Report Share Posted 16 mei 2006 [...]een kwestie van risetime, slewrate en damping. [...] Wat is dan het verschil tussen risetime en slewrate? Damping heeft met uitgangsweerstand te maken. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 mei 2006 Report Share Posted 16 mei 2006 Beste Jacco, Risetime: de steilheid van de linkerflank van een puls (hoe steiler/sneller, hoe beter). Slewrate: de spitsheid van de top van een puls (hoe sneller* "de bocht om", hoe beter). Damping: de vlakheid meteen n Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 mei 2006 Report Share Posted 16 mei 2006 Beste Jacco, Risetime: de steilheid van de linkerflank van een puls (hoe steiler/sneller, hoe beter). Slewrate: de spitsheid van de top van een puls (hoe sneller* "de bocht om", hoe beter). Damping: de vlakheid meteen n? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 mei 2006 Report Share Posted 16 mei 2006 Beste Jacco, Daar wens ik mij ook niet druk om te maken! Dat laat ik graag aan deskundigen over. Ik ben domweg gelukkig wanneer goede eigenschappen op het gebied van risetime, slewrate, damping, blokgolfverwerking (faserechtheid), vervormingsvrijheid, ruime bandbreedte, lineariteit Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 (edited) Beste Jacco, Daar wens ik mij ook niet druk om te maken! Dat laat ik graag aan deskundigen over. Ik ben domweg gelukkig wanneer goede eigenschappen op het gebied van risetime, slewrate, damping, blokgolfverwerking (faserechtheid), vervormingsvrijheid, ruime bandbreedte, lineariteit Edited 17 mei 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Beste Jacco, Wat me eigenlijk verbaast, is hoe verschillend versterkers kunnen "matchen" met bepaalde luidsprekers. Men spreekt wel van "moeilijke" luidsprekers - vaak zijn dat complexe systemen met hogere-orde filtering, en/of met heel lage impedantie in het basgebied, en/of met een heel hoge capaciteit (esl) - waar sommige versterkers beter controle op kunnen uitoefenen dan andere. Denk jij dat de voor een versterker opgegeven dempingsfactor bij 8 Ohm (resistief) een betrouwbare aanwijzing geeft over die kwaliteit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Beste Jacco, Wat me eigenlijk verbaast, is hoe verschillend versterkers kunnen "matchen" met bepaalde luidsprekers. Men spreekt wel van "moeilijke" luidsprekers - vaak zijn dat complexe systemen met hogere-orde filtering, en/of met heel lage impedantie in het basgebied, en/of met een heel hoge capaciteit (esl) - waar sommige versterkers beter controle op kunnen uitoefenen dan andere. Denk jij dat de voor een versterker opgegeven dempingsfactor bij 8 Ohm (resistief) een betrouwbare aanwijzing geeft over die kwaliteit? Nee, dat denk ik niet. Eindversterkers zijn tegengekoppelde systemen waarbij het vermogen uit condensatoren komt. Dat is al raar om mee te beginnen. Als je er dan ook nog een complexe impedantie aanhangt die ook echt complex is in de zin van spanning/stroom verhouding...Dan zijn de rapen gaar. Er zijn ook versterkers die zichzelf uitschakelen bij erg moeilijke belastingen, dat zegt toch ook wel wat. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Hallo Jacco, Effe voor de duidelijkheid betreffende damping:bedoel je vanuit de versterkerschakeling gezien als ideale stroombron,met ru=Hoe//rC ( luidspreker belasting buiten beschouwing),of de ls eigenschappen qua impulsweergave ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Nou, om te beginnen ga ik uit van een complentaire eindtrap. De weerstand is dan 1/gm als ru. Wat emitterweerstand daargelaten. Dan wordt er tegengekoppeld en gaat dat nog verder dalen. Het wordt meer een spanningsbron. Maar de stroom die geleverd moet worden, moet ergens vandaan komen. De elco's dus. Als belasting is er een complexe luidspreker die zelf ook spanning opwekt en een interactie aangaat met de eindversterker. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Idd,de versterker is gewoon een modulerende voeding.Met een overdreven capaciteit aan elco's en een trafo die niet snel genoeg kan bijvullen,heb ik altijd m'n twijfels over gehad(Ts,Tr, Td,Tf,Tt v/d amp effe daargelaten)Maar goed,das een ander onderwerp.De tegen EMK v/d luidspreker naar amp(aktief/passief filteren) zou ik me niet zo druk over maken. Als hier in m'n woonkamer iemand op een elektrische basgitaar zou spelen,vind ik 't best goed klinken,niet traag of snel. Dus wat is dan traag voor ons gehoor qua horen/waarnemen ?Alleen de fazesamenhang v/d boventonen met de grondfrequentie?Als ik met opzet de gitaarversterker het gitaarsignaal frequenties onderling in fase gedraaid aanbiedt,klinkt ie anders maar niet sneller of trager. Hoe denk je hierover? Kan je dit ook ergens linken aan Hi-Fi reproduktie ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts