Jump to content

soundcare superspikes

tginneke
 Share

Recommended Posts

Is er iemand die ervaring heeft met

soundcare superspikes?

Ik wil ze gaan gebruiken onder mijn subwoofer (REL Quake)

en onder mijn front speakers (Piega S4).

Wat zijn de voor/nadelen en hoe moet ik ze toepassen?

heb ik bijvoorbeeld een marmeren plaat nodig onder de speakers of worden ze direct onder de speakers geplakt/geschroefd?

Ik heb een houten vloer als ondergrond.

Alvast bedankt voor de reacties

Ik heb een houten vloer als ondergrond.

Dan zou ik de spikes direct onder je speakers plakken/schroeven en ze zo op de marmeren of granieten plaat zetten.

Tussen de plaat en de houten vloer zou je nog wat rubber tegen krassen kunnen doen.

Met een betonvloer zet je de spikes direct op het beton.

Trouwens met vier pikes wiebelt hij altijd, met drie spikes niet.

Wat is de toegevoegde waarde van de marmeren/granieten plaat?

Zijn alleen de spikes direct op de houten vloer geen optie?

Spikes hebben een zeer scherpe punt die gaatjes in je houten vloer zullen achterlaten. Is dus geen aanrader.

De marmeren plaat voorkomt dat je vloer beschadigd raakt.

Ikzelf heb voor de luidsprekers speciale "schoteltjes" tussen mijn spikes en de houten vloer. Dit zijn hardmetalen plaatjes met aan de bovenzijde een kleine holte zodat de spikes niet op deze dingen gaan schuiven. Bij de audiowinkel gekocht, ik geloof voor iets van EUR 10 voor 4 stuks. Meer dan dat mag 't ook niet kosten ook vind ik.

Onder de spikes van mijn rack liggen wel marmeren platen (met een stuk dik vinyl op de exacte maat van de tegels, restant "voor weinig" van de plaatselijke tapijtboer)

My two cents...

Zelf heb ik een houten vloer, let wel een zwevend gelegde houten vloer. Een enorme upgrade was voor mij: spikes weg en vervangen door rubber dempers. Spikes koppelen, rubberen dempers ontkoppelen. Welnu, een zwevend gelegde houten vloer lijkt als het ware de lage tonen te absorberen, dus geen laag en bijgevolg daarvan is geen goede plaatsing meer (althans bij mij), spikes koppelen de speaker aan de houten vloer en weg is mijn laag.

Ik heb de spikes vervangen door van die rubberen dempers van Transrotor (puck heten ze geloof ik). Het verschil was bij mij fenominaal. Die superspiked feet zijn volgens mij gewoon spikes maar op een dusdanige manier geconstrueerd dat ze de ondergrond niet beschadigen. Ik zou zeggen probeer eens rubberen dempers 10 tegen 1 dat die beter werken op een houten vloer. Echter wanneer de houten vloer gelijmd is op de betonnen ondervloer zouden spikes weer eens beter kunnen werken en dan is het handig om om die superspiked feet te gebruiken om beschadigingen tegen te gaan.

Die rubberen pucks hebben als nadeel dat de speaker onstabiel staat. Mijn speakers zijn vrij smal en dan is het probleem nog groter. Ik heb het als volgt opgelost. Rubberen dempers, daarop een terrastegel en daarop de speaker.

Probeer eerst eens wat beter werkt, spikes of rubberen dempers.

bedankt voor de tip jeroenhog.

Ik heb inderdaad een zwevend gelegde vloer dus ik wil die

Transrotor dempers wel eens proberen.

Waar kan ik ze kopen?

Toch denk ik dat de soundcare superspikes ook ontkoppelen.

Waar is de spike anders goed voor?

Het is een algemene regel dat spikes niet op een houten vloer gebruikt kunnen worden. Als je een zwevende vloer hebt, zijn spikes af te raden, omdat door de koppeling* naar de vloer deze mee kan gaan werken als klankbord en dat wil je niet. De enig juiste oplossing zijn hier dempers of isolatoren. Isolatoren werken op zowel een zwevende vloer als op een betonnen vloer. Dempers werken het best op een zwevende vloer.

Qua dempers heb ik zeer goede ervaring met de AZE dempers, type HAS2 en HAS1. Sommigen zijn ook zeer te spreken over Masterbase, maar die werken helaas niet altijd en overal even goed.

Qua isolatoren is Aurios erg goed. Ze zijn alleen erg prijzig.

*) Spikes koppelen. Dempers en isolatoren ontkoppelen

Ik heb inderdaad een zwevend gelegde vloer dus ik wil die

Transrotor dempers wel eens proberen.

Waar kan ik ze kopen?

Volgens mij heeft iedere hifi zaak ze wel, anders wel een soortgelijke oplossing. Heb ook wel eens gelezen dat er mensen zijn die goede resultaten boeken met wasmachine dempers. Ik heb wel eens geprobeerd dempers te maken van van die rubberen terrastegels voor onder een kinderschommel enz., met een gatenzaag wat rondjes uitgezaagd, deze werkten bij mij 5 dagen, daarna waren ze ingezakt en verloren ze hun werking.

Toch denk ik dat de soundcare superspikes ook ontkoppelen.

Waar is de spike anders goed voor?

Als ik naar dit plaatje kijk, zie ik gewoon een spike en die koppelen. Spikes gebruik je wanneer de ondergrond akkoestisch "goed" is, b.v. een betonnenvloer, de punten van de spikes prikken dan door het tapijt en maken dan goed contact met de betonnen vloer. Misschien dat die superspiked feet mooi zijn te gebruiken op een gelijmde houten vloer, dan beschadigd het n.l. niet.

Even voor mijn begrip. Dat spikes zouden koppelen en rubberen schijven ontkoppelen, neem ik even aan. Maar begrijpen doe ik het niet. Was het niet zo dat bij spikes het uiteinde heel klein in oppervlak is en zodoende de massa van de speaker virtueel oneindig maakt? De koppeling lijkt mij dan minimaal.

Of maak ik een denkfout?

Groet,

Jacco

Een praktijkvoorbeeld:

Een citer speelt geeft van zichzelf maar een beperkt volume. Daarom wordt het instrument met spikes op een houten tafel geplaatst waardoor het geluid wordt versterkt.

Zet je het ding op rubber doppen gaat de tafel niet meetrillen, als je hem met spikes op een betonvloer plaatst zal de massa van de vloer te groot zijn om in trilling te worden gebracht.

Even voor mijn begrip. Dat spikes zouden koppelen en rubberen schijven ontkoppelen, neem ik even aan. Maar begrijpen doe ik het niet. Was het niet zo dat bij spikes het uiteinde heel klein in oppervlak is en zodoende de massa van de speaker virtueel oneindig maakt? De koppeling lijkt mij dan minimaal.

Of maak ik een denkfout?

Groet,

Jacco

Je maakt idd een denkfout. Als de massa oneindig is, is de koppeling maximaal. De speaker maakt dan "meer deel uit" van de ondergrond en vormt in feite een geheel met de ondergrond.

Een demper werkt anders. Die zet ontstane trillingen om in warmte ipv ze door te geven naar de ondergrond.

Of maak ik een denkfout?

Groet,

Jacco

Als je wilt koppelen zijn spikes eigenlijk een slechte manier om een luidspreker aan de grond vast te zetten. Spikes vertonen namelijk een contactresonantie. Beter zou zijn om luidsprekers met keilbouten in de grond te verankeren of ze vastlijmen. Omdat dat voor de meeste toepassingen een beetje onpraktisch is, is het gebruik van spikes aan redelijk alternatief.

Als je wilt ontkoppelen wil je dat de luidspreker los van de ondergrond is en volledig vrij kan bewegen. Op een luchtkussen, bijvoorbeeld. Kussentjes van een zacht materiaal ontkoppelen niet volledig maar zijn een redelijk alternatief.

Ik ben thuis wat aan het experimenteren gegaan.

De subwoofer met spikes op de houten vloer--->geen effect

Een natuurstenen plaat +- 3cm dik onder de sub---->het laag lijkt veels strakker te zijn, ik kan de sub ook harder zetten zonder dat dit storend is, kan dit of zit het tussen de oren?

Ik heb het gevoel dat de sub nu meer volume geeft dan voorheen.

Ik heb ook de sub nog even op spikes op de natuurstenen plaat gezet maar hier hoorde ik geen verschil.

Reacties zijn welkom.

heb de afelopen tijd met vele subs als de peerless xls10 en diverse rel strata en storms geexperimenteerd, hoe zwaarder de subwoofer door zijn eigen gewicht hoe beter het resultaat

ik heb ook een zwevende houten vloer op een betonnen ondergrnd

heb daarom een 50x50x5 cm belgisch hardstenen tegel onder mijn subwoofer

de subwoofer is een rel storm die op 5 cm hoge pootjes staat en de woofer plus baspoort aan de onderzijde heeft

resultaat een zeer strakke basweergave

heb de afelopen tijd met vele subs als de peerless xls10 en diverse rel strata en storms geexperimenteerd, hoe zwaarder de subwoofer door zijn eigen gewicht hoe beter het resultaat

ik heb ook een zwevende houten vloer op een betonnen ondergrnd

heb daarom een 50x50x5 cm belgisch hardstenen tegel onder mijn subwoofer

de subwoofer is een rel storm die op 5 cm hoge pootjes staat en de woofer plus baspoort aan de onderzijde heeft

resultaat een zeer strakke basweergave

de rel strata heeft wel een aardige constructie zodat je kan kiezen voor, of spikes, of rubberen dempers, gewoon de spikes uit de dempers draaien

Een natuurstenen plaat +- 3cm dik onder de sub---->het laag lijkt veels strakker te zijn, ik kan de sub ook harder zetten zonder dat dit storend is, kan dit of zit het tussen de oren?

Ik heb ook de sub nog even op spikes op de natuurstenen plaat gezet maar hier hoorde ik geen verschil.

Reacties zijn welkom.

Ik heb dat wel vaker gehoord, dat er mensen zijn die een "steen" op hun houten vloer leggen en daarop de speakers, het idee ontgaat me moet ik zeggen, weet iemand anders hear wat dat voor nut kan hebben?

Reacties zijn welkom.

Ik heb dat wel vaker gehoord, dat er mensen zijn die een "steen" op hun houten vloer leggen en daarop de speakers, het idee ontgaat me moet ik zeggen, weet iemand anders hear wat dat voor nut kan hebben?

Mijn speakers staan met spikes op een marmeren tegel met daaronder masterbase. De redenhietvoor is ik wil bet de master ontkoppelen van mijn laminaat vloer. mmaar de 'spikes" onder mijn speakers kan ik er niet ondervandaan halen. zitten vastgeliijmd.

Zijn ook niet echt standaard spikes maar meer een soort houten halve bollen.

Vooral het toevoegen van massa. Ook voorkom je voor een deel dat de vloer mee gaat trillen met de speaker.

Volgens sommige werkt een Gramma er goed voor isolatie van gebonk

ggr_pic.jpg

Zie bv

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=28977.0

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_2...mma-4-2004.html

Je kunt er vast wel op proef krijgen bij http://www.beterbeeldengeluid.nl/