Jump to content

Theorie versus

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Mijn oude baas zei vroeger al....

Wanneer de theorie en de praktijk niet met elkaar overeenkomen klopt de theorie niet...

Geldt dit met audio ook...???

(Om nieuw discussievoer en een topic voor dit immer terugkomend item te hebben)

Discussieren moet toch ook kunnen zonder knallende ruzie... :)

heilloze weg, onhaalbaar hier. teveel luisteraars die nog millivolts en bits aanbidden en hun eigen oren niet vertrouwen

zo genoeg stof voor heisa? :lol:

Dus jij vertrouwt je gehoor?

Groet,

Jacco

meer dan jouw meters

ik herhaal maar een oude stelling: als meten tot geluk zou leiden, zouden de meters een perfecte set bouwen. mooi nak

De praktijk leert anders.

Zonder metingen kun je geen audioapparatuur bouwen, zonder kennis van zaken kun je over audioapparatuur en metingen wel een mening hebben.

meer dan jouw meters

ik herhaal maar een oude stelling: als meten tot geluk zou leiden, zouden de meters een perfecte set bouwen. mooi nak

In studio's werkt dat ook zo.

Maar dat was eigenlijk geen antwoord op mijn vraag. Vertrouw je je gehoor? Ja of nee.

Groet,

Jacco

[...]

De hardnekkigheid waarin men in eigen overtuiging kan blijven hangen is soms toch wel verbluffend.

[...]

Welkom in de wereld van de psyche van de mens!

Inte logos abest.

Groet,

Jacco

Mooi gezegd.

In de psychologie is bekend dat tijdens de eerste 7 seconden van een ontmoeting, een oordeel geveld wordt. Misschien werkt dat ook zo in de audio.

Je bent dankbaar/blij (ik ook) met je gehoor en je constateert dat het onbetrouwbaar is (heb ik ook). Mooi evenwicht.

Groet,

Jacco

Je oren zijn de connectie naar de centrale....daar worden deze signalen verbonden met de indrukken die via de oogzenuw binnen komen.....er zijn er dus die,als het niet lekker zit op hun netvlies,hun indrukken van hun oren als niet te vertrouwen beschouwen want iets wat zo goedkoop is kan nooit zo'n hoge kwaliteit hebben.

Henk zegt dus" Wat ben je blij als je gelukkig bent met een midi setje...."

Daar heb je alles geloof ik al mee gezegd

Zet een audiofiel nu eens geblinddoekt in een luisterruimte...dan moet hij het doen met z'n oren en de rest erbij fantaseren....uiteindelijk zal het cijfer wat dan naar je beleving gaat dus hoofdzakelijk afhangen van je gehoor.

Er zijn voldoende studie's geweest die aantonen dat het vrijkomen van bepaalde hormonen,zoals dopimine [die op hun beurt weer een reactie in gang zetten],in je bovenkamer te maken heeft met het algemeen gevoel van welbehagen die o.a muziek met zich mee brengt.

Ik vertrouw mijn oren dus voor de volle 100 %....ze hebben mij nog niet in de steek gelaten al worden ze wat ouder nu ;)

Het is echter weer het oude verhaaltje dat het nimmer genoeg is en er altijd nog die pot met audio goud gezocht moet worden aan het einde van de weg naar audio heaven.... ;)

Dus...soms klopt de theorie wel maar leert de praktijk anders.....

~ Hans ~

Zoals Jacco ook al opmerkte; waar zijn die verschillen dan? Om ook maar even een knuppel in het hoenderhok te gooien, alles wat hiet gebeurt is vrij simpel te verklaren met natuurkunde, biologie of, ook vaak, psychologie. :D

Zoals Jacco ook al opmerkte; waar zijn die verschillen dan? Om ook maar even een knuppel in het hoenderhok te gooien, alles wat hiet gebeurt is vrij simpel te verklaren met natuurkunde, biologie of, ook vaak, psychologie. :D

Hoe exact is psychologie :confused::huh::rolleyes:;)

Psychologie is in ieder geval veel exacter dan een subjectieve persoonlijke waarneming, is tegenwoordig een wetenschap hoor.. ;)

Psychologie is in ieder geval veel exacter dan een subjectieve persoonlijke waarneming, is tegenwoordig een wetenschap hoor.. ;)

Ik weet het niet. Er zijn vaak miskleunen gemaakt door psychologen op grond van theoretische aannames. Zo exact is het dus ook niet. :rolleyes:

Ik weet het niet. Er zijn vaak miskleunen gemaakt door psychologen op grond van theoretische aannames. Zo exact is het dus ook niet. :rolleyes:

Is dit niet een andere discussie?

Is dit niet een andere discussie?

Kun je 't niet winnen, omdat je het nu ineens een andere discussie toebedeeld :confused::P:D;)

Laten we het idd maar ergens anders over hebben B)

Het zou pas echt spannend worden als je een voorbeeld gaf. Wanneer gaat de praktijk niet met de theorie op?

Jammer dat die voorbeelden uitblijven.

Mooi, dan kunnen we concluderen dat de stelling voor audio niet opgaat. :D

Ik heb hier pas ook nog een poging gedaan om te zien of er "meer tussen hemel en aarde" is, kwam niet veel uit.

Zal ik me dan er dan eens aan wagen :D

Masterbase..

Je weet wel, die lelijke plakjes industrieel materiaal. Toegeven, ik en een vriend van me hadden er wel eens van gehoord en recenties over gelezen ik kan autosuggestie dus niet helemaal uitsluiten. Ik vraag me af of de werking van die plakjes meet technisch kan worden uitgelegd, maar ik vermoed van niet.

Op zoek naar andere speakers had ik mijn versterker meegenomen naar een hifi zaakje en daar de speakers op aangesloten. CD speler had ik niet mee en dus werd een Unico cd speler aangesloten die aldaar beschikbaar was. We (me and een maatje) waren ongeveer een half uur aan het luisteren en ik was (op zijn zachts gezegd) niet enthousiast. Een van de medewerkers van het hifi zaakje komt binnenlopen met 4 plakjes masterbase en zet deze terwijl de set speelt onder de unico cd speler. Dit zou je een A-B vergelijking kunnen noemen denk ik dan. Het verschil was echt veel groter dan je zou verwachten in positieve zin. Het geluid leek minder "versmeerd", is dit meet technisch te verklaren?

Zal ik me dan er dan eens aan wagen  :D

Masterbase..

Je weet wel, die lelijke plakjes industrieel materiaal. Toegeven, ik en een vriend van me hadden er wel eens van gehoord en recenties over gelezen ik kan autosuggestie dus niet helemaal uitsluiten. Ik vraag me af of de werking van die plakjes meet technisch kan worden uitgelegd, maar ik vermoed van niet.

Op zoek naar andere speakers had ik mijn versterker meegenomen naar een hifi zaakje en daar de speakers op aangesloten. CD speler had ik niet mee en dus werd een Unico cd speler aangesloten die aldaar beschikbaar was. We (me and een maatje) waren ongeveer een half uur aan het luisteren en ik was (op zijn zachts gezegd) niet enthousiast. Een van de medewerkers van het hifi zaakje komt binnenlopen met 4 plakjes masterbase en zet deze terwijl de set speelt onder de unico cd speler. Dit zou je een A-B vergelijking kunnen noemen denk ik dan. Het verschil was echt veel groter dan je zou verwachten in positieve zin. Het geluid leek minder "versmeerd", is dit meet technisch te verklaren?

Volgens welke theorie zouden die plakjes moeten werken?

Een van de medewerkers van het hifi zaakje komt binnenlopen met 4 plakjes masterbase en zet deze terwijl de set speelt onder de unico cd speler. Dit zou je een A-B vergelijking kunnen noemen denk ik dan. Het verschil was echt veel groter dan je zou verwachten in positieve zin. Het geluid leek minder "versmeerd", is dit meet technisch te verklaren?

Nee, maar wel psychologisch, zoals je zelf ook al suggereerde. Je zag dat er iets veranderde, werd misschien hoopvol aangekeken door de medewerker, lette extra op.