Jump to content

Theorie versus

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Zal ik me dan er dan eens aan wagen  :D

Masterbase..

Je weet wel, die lelijke plakjes industrieel materiaal. Toegeven, ik en een vriend van me hadden er wel eens van gehoord en recenties over gelezen ik kan autosuggestie dus niet helemaal uitsluiten. Ik vraag me af of de werking van die plakjes meet technisch kan worden uitgelegd, maar ik vermoed van niet.

Op zoek naar andere speakers had ik mijn versterker meegenomen naar een hifi zaakje en daar de speakers op aangesloten. CD speler had ik niet mee en dus werd een Unico cd speler aangesloten die aldaar beschikbaar was. We (me and een maatje) waren ongeveer een half uur aan het luisteren en ik was (op zijn zachts gezegd) niet enthousiast. Een van de medewerkers van het hifi zaakje komt binnenlopen met 4 plakjes masterbase en zet deze terwijl de set speelt onder de unico cd speler. Dit zou je een A-B vergelijking kunnen noemen denk ik dan. Het verschil was echt veel groter dan je zou verwachten in positieve zin. Het geluid leek minder "versmeerd", is dit meet technisch te verklaren?

Volgens welke theorie zouden die plaatjes moeten werken?

Ik ben zelf een software mannetje, van hardware heb ik geen verstand. Ik heb me laten vertellen dat buizen (die ziten in zo'n unico speler) gevoelig zjin voor trillingen. Masterbase koppelt de cd speler aan het rek en de trillingen van de speler worden afgevoerd richting rek.

Een van de medewerkers van het hifi zaakje komt binnenlopen met 4 plakjes masterbase en zet deze terwijl de set speelt onder de unico cd speler. Dit zou je een A-B vergelijking kunnen noemen denk ik dan. Het verschil was echt veel groter dan je zou verwachten in positieve zin. Het geluid leek minder "versmeerd", is dit meet technisch te verklaren?

Nee, maar wel psychologisch, zoals je zelf ook al suggereerde. Je zag dat er iets veranderde, werd misschien hoopvol aangekeken door de medewerker, lette extra op.

Ik hoop dat je ongelijk hebt :D Het verschil dat wij beide ervaarden was zo groot. Als dat autosuggestie was, "oh my god". Dan wordt het misschien tijd voor een andere hobby :D

Een van de medewerkers van het hifi zaakje komt binnenlopen met 4 plakjes masterbase en zet deze terwijl de set speelt onder de unico cd speler. Dit zou je een A-B vergelijking kunnen noemen denk ik dan. Het verschil was echt veel groter dan je zou verwachten in positieve zin. Het geluid leek minder "versmeerd", is dit meet technisch te verklaren?

Nee, maar wel psychologisch, zoals je zelf ook al suggereerde. Je zag dat er iets veranderde, werd misschien hoopvol aangekeken door de medewerker, lette extra op.

Ik hoop dat je ongelijk hebt :D Het verschil dat wij beide ervaarden was zo groot. Als dat autosuggestie was, "oh my god". Dan wordt het misschien tijd voor een andere hobby :D

Ik heb er geen moeite mee dat ik verschillen hoor terwijl er niks verandert, zo werkt mijn beleving nu eenmaal. Hoef je toch niet van te schrikken? :D

Ik heb me laten vertellen dat buizen (die ziten in zo'n unico speler) gevoelig zjin voor trillingen.

Masterbase koppelt de cd speler aan het rek

en de trillingen van de speler worden afgevoerd richting rek.

Door drie beweringen aan elkaar te knopen lever je geen theorie maar doe je een ingewikkelde bewering.

Iedere afzonderlijke bewering zal bij voorkeur theoretisch onderbouwd en op z'n minst toegelicht moeten worden. Je mag ook meetgegevens en geobjectiveerde luistertests aanvoeren om je toelichting te illustreren.

Nee, maar wel psychologisch.

Ik dacht dat we het daar niet meer over zouden hebben :P

BTW, Dit topic nodigt uit tot hevig gedebatteer op het welles/nietes niveau, waarvoor dank Hans :rolleyes:

Ik heb er geen moeite mee dat ik verschillen hoor terwijl er niks verandert, zo werkt mijn beleving nu eenmaal. Hoef je toch niet van te schrikken? :D

Als ik nou nog nooit van masterbase gehoord zou hebben en ik zou toch verschillen gehoord hebben, beteken het dan, dat het wel werkt ??

Nee, maar wel psychologisch.

Ik dacht dat we het daar niet meer over zouden hebben :P

BTW, Dit topic nodigt uit tot hevig gedebatteer op het welles/nietes niveau, waarvoor dank Hans :rolleyes:

Hoezo? Hans stelde een vraag, die is inmiddels al beantwoord. :P

Als ik nou nog nooit van masterbase gehoord zou hebben en ik zou toch verschillen gehoord hebben, beteken het dan, dat het wel werkt ??

Als je niet weet dat er iets veranderd is aan de set, en iedereen hoort die verschillen, dan zou je eens naar een verklaring kunnen zoeken die anders is dan ik stel bv.

eerst vraag je:

Volgens welke theorie zouden die plakjes moeten werken?

dan zeg ik:

Ik ben zelf een software mannetje, van hardware heb ik geen verstand. Ik heb me laten vertellen dat buizen (die ziten in zo'n unico speler) gevoelig zjin voor trillingen. Masterbase koppelt de cd speler aan het rek en de trillingen van de speler worden afgevoerd richting rek.

en dan:

Door drie beweringen aan elkaar te knopen lever je geen theorie maar doe je een ingewikkelde bewering.

Iedere afzonderlijke bewering zal bij voorkeur theoretisch onderbouwd en op z'n minst toegelicht moeten worden. Je mag ook meetgegevens en geobjectiveerde luistertests aanvoeren om je toelichting te illustreren.

:huh::blink:

:D

eerst vraag je:

Volgens welke theorie zouden die plakjes moeten werken?

dan zeg ik:

en dan:

Beweringen doen is niet hetzelfde als theorie formuleren.

Hoezo koppel je met een plaatje tussen de voet en het rek? Dat lijkt me juist een tegengesteld effect te geven, een extra tussenstuk.

zie draadje over superspiked feet in ander forum

Welke info daar is dan relevant? Een spike is geen plaatje, een speaker staat anders op de grond dan een cd-speler.

Masterbase werkt als een isolator. Het ontkoppelt het apparaat van de ondergrond zonder de trillingen om te zetten in warmte. Een demper ontkoppelt dmv het omzetten van trillingen in warmte. Een spike koppelt het apparaat aan de ondergrond dmv het opwekken van een virtueel oneindige massa.

Een demper kun je het best toepassen als de ondergrond mee gaat werken als klankbord. Een spike kun je het best toepassen als de ondergrond massief is en daarom een zeer lage eigen resonantiefrekwentie heeft. Een isolator kun je in alle bovenstaande gevallen toepassen omdat het het apparaat virtiueel laat zweven.

Ravon, jij als resonantiedeskundige moet hier met een betere uitleg kunnen komen ;)

Duidelijk is dat het meest simpele voorbeeld (masterbase), al zoveel onberekenbaars in zich heeft.

Kennelijk leven alle audiofielen over heel de wereld in een soort van gelijke waantoestand.

En Ravon, voorbeelden...?? ik dacht dat je die langzamerhand wel kende...

CD-spelers

luidsprekerkabels

interlinks

digitale-interlinks

netkabels

stroomvoorziening

dempers en spikes

enz...

:)

Masterbase werkt als een isolator. Het ontkoppelt het apparaat van de ondergrond zonder de trillingen om te zetten in warmte. Een demper ontkoppelt dmv het omzetten van trillingen in warmte. Een spike koppelt het apparaat aan de ondergrond dmv het opwekken van een virtueel oneindige massa.

Een demper kun je het best toepassen als de ondergrond mee gaat werken als klankbord. Een spike kun je het best toepassen als de ondergrond massief is en daarom een zeer lage eigen resonantiefrekwentie heeft. Een isolator kun je in alle bovenstaande gevallen toepassen omdat het het apparaat virtiueel laat zweven.

Ravon, jij als resonantiedeskundige moet hier met een betere uitleg kunnen komen ;)

huh, masterbase isoleert ?? Hier heb ik een half jaar geleden nog met iemand een discussie over gehad, ik beweerde dat masterbase ontkoppelt, hij dat het juist koppelt. Na wat nazoeken, notabene op de site van de distributeur kwam ik er achter dat masterbase juist koppelt. En nu:

distributeur

staat er op die site dat het "Een zwevende plaatsing heeft", dus juist wel ontkoppelt. :blink:

Ik zit mij af te vragen wat er eigenlijk met "de theorie" bedoeld wordt. Als het beperkt is tot natuurkunde, is het niet alleszeggend.

Groet,

Jacco

[...]

Kennelijk leven alle audiofielen over heel de wereld in een soort van gelijke waantoestand.

[...]

Dat valt niet uit te sluiten. Het is wel bekend dat mensen onderling goed correleren, heb ik begrepen van een Griekse arts die daar onderzoek naar doet. Dus de kans is groot dat wat de een mooi vindt klinken, dat een ander het daar mee eens is. En dan beperk ik me niet tot 1 zintuig.

Groet,

Jacco

huh, masterbase isoleert ?? Hier heb ik een half jaar geleden nog met iemand een discussie over gehad, ik beweerde dat masterbase ontkoppelt, hij dat het juist koppelt. Na wat nazoeken, notabene op de site van de distributeur kwam ik er achter dat masterbase juist koppelt. En nu:

distributeur

staat er op die site dat het "Een zwevende plaatsing heeft", dus juist wel ontkoppelt. :blink:

Ik ga me nu een beetje op gevaarlijk terrein begeven, want er zijn hier personen die meer van deze materie weten.

Een isolator is een kruising tussen een spike en een demper. De demper isoleert ook, maar werkt anders (reeds eerder verteld). De isolator koppelt naar de boven en benedenplaat waaruit deze bestaat. Door een tussenlaag te maken met een klein raak-oppervalk (alu honingraad bij masterbase, kogels bij Aurios (let op, het is van de eigen site)), krijg je de koppeling naar de platen. De ontkoppeling komt door het relatief grote oppervlak van de platen zelf. Hierdoor krijg je een virtuele zweving van het apparaat, een ontkoppeling dus.

Een demper ontkoppelt in feite minder dan een isolator. Een demper moet ook afgestemd zijn op de toepassing en de op te vangen trillingsfrekwenties. Aangezien in de audio "algemene" dempers gebruikt worden, is de werking soms goed tot zeer goed en soms slecht tot waardeloos.

Ik vraag me wel af wat je nu eigenlijk wilt met dit topic. Je stelt een vraag, maar reageert verder niet meer inhoudelijk op de discussie, die inmiddels wel afdwaalt trouwens..

Masterbase is een sandwichplaat met een aluminium honingraat.

Honingraat wordt vervaardigd door een stapel op elkaar gelijmde reepjes aluminium uiteen te trekken. De zo verkregen honingraat wordt op een bovenhuid en onderhuid gelijmd.

De mechanische eigenschappen zijn door de aanwezigheid van verlijmingen in de honingraat afhankelijk van de belastingsrichting. Verticaal (drukbelasting) is het allemaal niet zo schokkend, maar als je naar de buig- en afschuifeigenschappen kijkt dan zie je dat door de aanwezigheid van verlijmingen in het honingraatmateriaal de afschuifsterkte en afschuifmodulus (stijfheid) sterk vari