cgm Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Jij wilt het niet aannemen, maar er is 'n meettechnisch verschil tussen de prestaties van electronica die verschillend is opgestelt. Er zijn zelfs mensen die dat kunnen horen.... Ik wil alles aannemen, als iemand met een goed argument komt, maar niet alleen "we zijn het er algemeen over eens..". Ik word ook niet overtuigd door jouw luisterervaring, want de mijne is weer anders. Zijn dat meettechnische verschillen die invloed hebben op het geluid? Je zou namelijk ook de trillingen op zich kunnen meten en zichtbaar maken, maar de vraag is of dat relevant is. Jij zegt dat het zelfs hoorbaar is. Waar moet ik dan aan denken, bv. bij een cd-speler? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 jeetje als ik even niet kijk zijn er alweer 7 bladzijden vol. er vroeg iemand of ik mijn oren vertrouw. nou ja ik weet dat ik soms met plezier en soms met minder plezier luister. of dat aan mijn oren ligt of aan het grijze spul weet ik niet. uit ervaring weet ik dat apparatuur die in het begin fijn klinkt gaat irriteren en uit de set gaat. en als ik het ding dat irriteerde dan weer terugzet na een paar weken weet ik meteen weer waarom dat zo slecht beviel. maar het ding dat irriteerde zat meettechnisch ook mooi in elkaar, net als mijn 'referentie' (die dat door vergelijken langzaamaan is geworden). en het was een veelbewonderd apparaat. dus mijn oren staan me wel toe keuzen te maken. dus als ik lang mag vergelijken vertrouw ik mijn oren, kan ik echt aangeven wat mij het best bevalt. verder durf ik niet erg stellig te zijn. groet oh ja ... op een site als hear mag toch ook 'beleving' besproken worden. wat is het anders voor velen ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Voor mij op 'n zaterdag in de maand Juni... Moet voor mij ook geen probleem zijn. Groet, Jacco 3 is al weer afgevallen, blijft over 10 17 en 24.... Voorstel 17 Juni...?? Wanneer de datum bekend is kunnen we verder. Mij zou 10 juni beter uitkomen, maar 17 juni is als alternatief prima. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 10 juni moet te regelen zijn. 17 juni trouwens ook. Ik kan wel een setje B&W CDM1 regelen. Monitors lenen zich normaal gesproken beter voor een vergelijkende test Wat is er mis met interlinks vergelijken? Waarom is LS-kabels vergelijken makkelijker? Ik dacht dat we die LS-kabeltest bij John Picoso gingen doen Asperges groeit er hier overal. Die moet op zandgrond staan en daar hebben we hier meer dan genoeg van. Het aspergeseizoen loopt af op 24 juni (St Jan). Maar dit geheel ter zijde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Ik vind die luidsprekerkabels ook wel leuk. Meettechnisch levert dat een mooie kans op. Als er een verschil geconstateerd wordt, kan dat vrij eenvoudig gecaptured worden. Op links van de recorder hetgeen uit de bron komt (mag ook muziek zijn) en op rechts de spanning op de luidsprekerklem. Daarna luidsprekerkabel verwisselen. Fluitje van een cent. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 mei 2006 Author Report Share Posted 17 mei 2006 10 juni moet te regelen zijn. 17 juni trouwens ook. Ik kan wel een setje B&W CDM1 regelen. Monitors lenen zich normaal gesproken beter voor een vergelijkende test Wat is er mis met interlinks vergelijken? Waarom is LS-kabels vergelijken makkelijker? Ik dacht dat we die LS-kabeltest bij John Picoso gingen doen Asperges groeit er hier overal. Die moet op zandgrond staan en daar hebben we hier meer dan genoeg van. Het aspergeseizoen loopt af op 24 juni (St Jan). Maar dit geheel ter zijde. Tja daar zeg je wat... hebben we twee luidsprekerkabelsvergelijken... Ik zou met deze sessie de hoorbare verschillen duidelijker willen maken. Dat lukt volgens mij makkelijker met luidsprekerkabels dan met interlinks. 10 juni mag van mij trouwens ook hoor. Ik stelde zomaar wat voor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 10 juni moet te regelen zijn. 17 juni trouwens ook. Ik kan wel een setje B&W CDM1 regelen. Monitors lenen zich normaal gesproken beter voor een vergelijkende test Wat is er mis met interlinks vergelijken? Waarom is LS-kabels vergelijken makkelijker? Ik dacht dat we die LS-kabeltest bij John Picoso gingen doen Asperges groeit er hier overal. Die moet op zandgrond staan en daar hebben we hier meer dan genoeg van. Het aspergeseizoen loopt af op 24 juni (St Jan). Maar dit geheel ter zijde. Tja daar zeg je wat... hebben we twee luidsprekerkabelsvergelijken... Ik zou met deze sessie de hoorbare verschillen duidelijker willen maken. Dat lukt volgens mij makkelijker met luidsprekerkabels dan met interlinks. 10 juni mag van mij trouwens ook hoor. Ik stelde zomaar wat voor... Verschillen in luidsprekerkabel heb ik hier thuis al eens gehoord, daarvoor hoef ik niet per se de auto in. 10 of 17 juni zal geen probleem zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 mei 2006 Author Report Share Posted 17 mei 2006 Inderdaad is het zo dat na de vorige bijeenkomst in Oud-Beijerland (en ook daar voor al wel) min of meer is afgesproken eens naar Groningen te gaan voor het vergelijken van kabels (interlinks Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Jij wilt het niet aannemen, maar er is 'n meettechnisch verschil tussen de prestaties van electronica die verschillend is opgestelt. Er zijn zelfs mensen die dat kunnen horen.... Ik wil alles aannemen, als iemand met een goed argument komt, maar niet alleen "we zijn het er algemeen over eens..". Ik word ook niet overtuigd door jouw luisterervaring, want de mijne is weer anders. Zijn dat meettechnische verschillen die invloed hebben op het geluid? Je zou namelijk ook de trillingen op zich kunnen meten en zichtbaar maken, maar de vraag is of dat relevant is. Jij zegt dat het zelfs hoorbaar is. Waar moet ik dan aan denken, bv. bij een cd-speler? Het valt me nog weleens op dat als ik doorvraag, dat er dan niet meer gereageerd wordt. Jammer, zo komen we nooit verder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Jij wilt het niet aannemen, maar er is 'n meettechnisch verschil tussen de prestaties van electronica die verschillend is opgestelt. Er zijn zelfs mensen die dat kunnen horen.... Ik wil alles aannemen, als iemand met een goed argument komt, maar niet alleen "we zijn het er algemeen over eens..". Ik word ook niet overtuigd door jouw luisterervaring, want de mijne is weer anders. Zijn dat meettechnische verschillen die invloed hebben op het geluid? Je zou namelijk ook de trillingen op zich kunnen meten en zichtbaar maken, maar de vraag is of dat relevant is. Jij zegt dat het zelfs hoorbaar is. Waar moet ik dan aan denken, bv. bij een cd-speler? Het valt me nog weleens op dat als ik doorvraag, dat er dan niet meer gereageerd wordt. Jammer, zo komen we nooit verder. Kop op! De afstand tussen de aarde en cd speler veranderen, geeft een afname van het magnetisch veld. Door de verminderde ruimte-tijd kromming zal dat een verschil opleveren. Misschien loopt de klok ook wel wat sneller. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Jij wilt het niet aannemen, maar er is 'n meettechnisch verschil tussen de prestaties van electronica die verschillend is opgestelt. Er zijn zelfs mensen die dat kunnen horen.... Ik wil alles aannemen, als iemand met een goed argument komt, maar niet alleen "we zijn het er algemeen over eens..". Ik word ook niet overtuigd door jouw luisterervaring, want de mijne is weer anders. Zijn dat meettechnische verschillen die invloed hebben op het geluid? Je zou namelijk ook de trillingen op zich kunnen meten en zichtbaar maken, maar de vraag is of dat relevant is. Jij zegt dat het zelfs hoorbaar is. Waar moet ik dan aan denken, bv. bij een cd-speler? Het valt me nog weleens op dat als ik doorvraag, dat er dan niet meer gereageerd wordt. Jammer, zo komen we nooit verder. Kop op! De afstand tussen de aarde en cd speler veranderen, geeft een afname van het magnetisch veld. Door de verminderde ruimte-tijd kromming zal dat een verschil opleveren. Misschien loopt de klok ook wel wat sneller. Groet, Jacco Maar helaas.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 mei 2006 Author Report Share Posted 18 mei 2006 Jij wilt het niet aannemen, maar er is 'n meettechnisch verschil tussen de prestaties van electronica die verschillend is opgestelt. Er zijn zelfs mensen die dat kunnen horen.... Ik wil alles aannemen, als iemand met een goed argument komt, maar niet alleen "we zijn het er algemeen over eens..". Ik word ook niet overtuigd door jouw luisterervaring, want de mijne is weer anders. Zijn dat meettechnische verschillen die invloed hebben op het geluid? Je zou namelijk ook de trillingen op zich kunnen meten en zichtbaar maken, maar de vraag is of dat relevant is. Jij zegt dat het zelfs hoorbaar is. Waar moet ik dan aan denken, bv. bij een cd-speler? Het valt me nog weleens op dat als ik doorvraag, dat er dan niet meer gereageerd wordt. Jammer, zo komen we nooit verder. Daar moet je dan eerst tijd voor hebben.... Trillingen in electronisch componenten werken kleine signalen op (microfonie) op. Wanneer dit op een verkeerde plaats gebeurd kan het geluid er onder lijden. Daarom dat er wel degelijk verschil zit in opstelling. Of je CD-speler b.v. op dempers staat of op spikes is zeker hoorbaar. Zo was gisteravond Jerry hier (met z'n HK 960) er was een duidelijk verschil hoorbaar tussen de speler op masterbase (achtig) of spikes. In zijn geval zorgden de spikes voor een betere plaatsing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Daar moet je dan eerst tijd voor hebben.... Trillingen in electronisch componenten werken kleine signalen op (microfonie) op. Wanneer dit op een verkeerde plaats gebeurd kan het geluid er onder lijden. Daarom dat er wel degelijk verschil zit in opstelling. Of je CD-speler b.v. op dempers staat of op spikes is zeker hoorbaar. Ik snap niet dat je boos wordt, dit is een algemene constatering. Het gaat niet alleen om deze discussie.. Microfonie ken ik van platenspelers ja, maar hoe moet ik me dat voorstellen bij cd-spelers? Die verschillen heb ik trouwens nog nooit gehoord, en ik heb heus wel wat geprobeerd. Aangezien ik er geen welles-niets spelletje qua horen van wil maken vraag ik dat dus. Hoe zit dat met die trillingen in een cd-speler? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Cqm, Als je nog even wacht horen er dadelijk mensen verschil tussen een usb stick op spikes en eentje op masterbase Let maar op Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Trillingen in electronisch componenten werken kleine signalen op (microfonie) op. Wanneer dit op een verkeerde plaats gebeurd kan het geluid er onder lijden. Daarom dat er wel degelijk verschil zit in opstelling. Of je CD-speler b.v. op dempers staat of op spikes is zeker hoorbaar. Zo was gisteravond Jerry hier (met z'n HK 960) er was een duidelijk verschil hoorbaar tussen de speler op masterbase (achtig) of spikes. In zijn geval zorgden de spikes voor een betere plaatsing. Je geeft een merkwaardig voorbeeld. Stel dat je gelijk hebt en dat een niet trillende CD-speler een beter geluid geeft dan een w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 mei 2006 Author Report Share Posted 18 mei 2006 Trillingen in electronisch componenten werken kleine signalen op (microfonie) op. Wanneer dit op een verkeerde plaats gebeurd kan het geluid er onder lijden. Daarom dat er wel degelijk verschil zit in opstelling. Of je CD-speler b.v. op dempers staat of op spikes is zeker hoorbaar. Zo was gisteravond Jerry hier (met z'n HK 960) er was een duidelijk verschil hoorbaar tussen de speler op masterbase (achtig) of spikes. In zijn geval zorgden de spikes voor een betere plaatsing. Je geeft een merkwaardig voorbeeld. Stel dat je gelijk hebt en dat een niet trillende CD-speler een beter geluid geeft dan een w Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Zo'n sneldraaiende CD trilt vaak wel.... Audio CD-spelers draaien toch niet zo snel ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Zo'n sneldraaiende CD trilt vaak wel.... Audio CD-spelers draaien toch niet zo snel ? En dan nog. Als alle data er maar foutloos uitkomt. En dat lukt wel, zelfs bij een trillende cd-speler... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Toerental van een audio cd varieert tussen circa 3,3 Hz en circa 8,3 Hz. Als een CD onbalans vertoont krijg je een trilling die ligt tussen bovenstaande frequenties. Die trilling tgv onbalans is dus onhoorbaar maar hij kan onderdelen in resonantie brengen en hij kan andere signalen moduleren en dan is ie heel goed hoorbaar. Modulatie kan eenvoudig gemeten worden en daarmee ook de relatie met hoorbaarheid. Ik kan in een testtoon van 3000 Hz modulatiedieptes meten die ik niet kan horen. Ik betwijfel of er onderdelen in een CD-speler zitten die bij zo'n lage frequentie resoneren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Zo'n sneldraaiende CD trilt vaak wel.... Uhhh....... kan dit even niet volgen Hans. Een sneldraaiende CD speler? Is dat wat anders dan een langzaam draaiende? Zolang het tracking mechanisme in een gewone CD rom speler het tot zeg 48x de nominale snelheid bij kan sloffen maak ik mij niet zo'n zorgen om een loopwerk op 1x speed. Of het moet wel een heel vermoeide speler zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 mei 2006 Report Share Posted 19 mei 2006 Het enige "argument" wat ik lees is de luisterervaring. Dat trillingsverhaal komt niet echt overtuigend over. Eventuele leesfouten worden makkelijk gecorrigeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 mei 2006 Report Share Posted 19 mei 2006 [...]Hij vond het onbegrijpelijk, maar hoorde dus wel degelijk verschil... [...] Maar dat was dus wel met a priori kennis. Zo is het niet moeilijk iets beter te laten klinken. Daar heb ik al een theorie voor bedacht. Nu blind testen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 mei 2006 Report Share Posted 19 mei 2006 [...]Hij vond het onbegrijpelijk, maar hoorde dus wel degelijk verschil... [...] Maar dat was dus wel met a priori kennis. Zo is het niet moeilijk iets beter te laten klinken. Daar heb ik al een theorie voor bedacht. Nu blind testen. Groet, Jacco Precies. Hij wilde zijn vader niet teleurstellen dus dacht, vooruit maar, ik zeg dat het beter klinkt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 mei 2006 Report Share Posted 19 mei 2006 [...]Hij vond het onbegrijpelijk, maar hoorde dus wel degelijk verschil... [...] Maar dat was dus wel met a priori kennis. Zo is het niet moeilijk iets beter te laten klinken. Daar heb ik al een theorie voor bedacht. Nu blind testen. Groet, Jacco Precies. Hij wilde zijn vader niet teleurstellen dus dacht, vooruit maar, ik zeg dat het beter klinkt.. Dat kan ook nog, dat er een onbewuste bias aanwezig was. Die heb ik nog niet opgenomen in mijn theorie... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 19 mei 2006 Report Share Posted 19 mei 2006 [...]Hij vond het onbegrijpelijk, maar hoorde dus wel degelijk verschil... [...] Maar dat was dus wel met a priori kennis. Zo is het niet moeilijk iets beter te laten klinken. Daar heb ik al een theorie voor bedacht. Nu blind testen. Groet, Jacco Precies. Hij wilde zijn vader niet teleurstellen dus dacht, vooruit maar, ik zeg dat het beter klinkt.. Dat kan ook nog, dat er een onbewuste bias aanwezig was. Die heb ik nog niet opgenomen in mijn theorie... Groet, Jacco Even een soort van mag-ik-mijn-zakgeld index of een ik-wil-je-auto-lenen correctiefactor toepassen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts