tortels Posted 15 mei 2006 Report Share Posted 15 mei 2006 Hallo draaitafel-liefhebbers, Ik heb net 1 week mijn nieuwe Pro-Ject Xpression II Comfort draaitafel staan: http://project-audio.com/main.php?prod=xpr...ntables〈=en Dus met elektronische toerentalregeling en auto afslag en voorgemonteerd audio-technica AT 95 element. Ik hoefde alleen nog maar de naalddruk en de anti-skating in te stellen. Naaldruk gezet op 20 Mn (aanbevolen) en antiskating-gewichtje gehangen zoals aangegeven door Pro-ject op de zwaarste stand van de 3 mogelijkheden. Speelt bijna perfect, alleen trekt het gewicht de arm naar rechts (overigens in alle anti-skating standen) zodat als ik de lift gebruik in het midden van een nummer hij bij het neerdalen niet exact begint waar hij was gebleven op de plaat. Tevens heb ik bij 2 platen gemerkt dat hij blijft hangen in de inloopgroef en de arm dus niet naar links gaat en steeds weer terug naar rechts wordt getrokken. Als ik halverwege de plaat begin lijkt dit probleem zich niet meer voor te doen. Ik heb geen verstand van natuurkunde, maar ik neem aan dat er halverwege de plaat minder aan de arm wordt getrokken door het anti-skating gewicht dan aan het begin? Iemand tips/oplossingen of dezelfde ervaringen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 15 mei 2006 Report Share Posted 15 mei 2006 [...]20 Mn (aanbevolen) [...] Hoi, Wat zijn dat? Mega-n oid? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 15 mei 2006 Report Share Posted 15 mei 2006 [...]20 Mn (aanbevolen) [...] Hoi, Wat zijn dat? Mega-n oid? Groet, Jacco minuten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 15 mei 2006 Report Share Posted 15 mei 2006 Ik zou wel wat kunnen bedenken. Stel dat het milli-Newton is. Dan is 20 mN = 20e-3/9.80665 = 2.04 gram. That makes sense. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 16 mei 2006 Report Share Posted 16 mei 2006 Beetje flauw hoor heren Ravon en DekkersJ! Een inhoudelijke reactie was wel zo aardig geweest, maken jullie nooit een typo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 16 mei 2006 Report Share Posted 16 mei 2006 Iemand tips/oplossingen of dezelfde ervaringen? Staat de draaitafel goed waterpas in alle richtingen, zowel op de basis gemeten als het plateau? Dat kan met een gewoon huis-tuin-en-keuken-waterpas, mits het ding niet langer is dan een cm of 20 (anders kun je er niet handig mee meten) Als dat voor elkaar is: nog eens kijken hoe het dan gaat. Blijft het probleem, dan is waarschijnlijk de antiskating te fors ingesteld. Probeer eens met wat minder antiskating (gewichtje 1 stap richting arm verplaatsen) Het lijkt mij nu trouwens al het geval dat de antiskating te fors is: uit je beschrijving maak ik op dat het gewichtje op positie 3 (20 mN and bigger) is geplaatst; bij naalddruk van 2 g (20 mN) zou ik voor positie 2 (15 - 20 mN) gekozen hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 16 mei 2006 Report Share Posted 16 mei 2006 Bij mijn Project heb ik aan het begin van de plaat dat ie bij het zakken naar buiten gaat, maar ietsje meer naar binnen niet meer. Ik weet niet, misschien hoort dat zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 16 mei 2006 Report Share Posted 16 mei 2006 Bij mijn Project heb ik aan het begin van de plaat dat ie bij het zakken naar buiten gaat, maar ietsje meer naar binnen niet meer. Ik weet niet, misschien hoort dat zo? Lijkt toch een beetje het zelfde probleem als tortels - misschien ook eens experimenteren met antiskating of waterpas? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 16 mei 2006 Report Share Posted 16 mei 2006 Bij mijn Project heb ik aan het begin van de plaat dat ie bij het zakken naar buiten gaat, maar ietsje meer naar binnen niet meer. Ik weet niet, misschien hoort dat zo? Lijkt toch een beetje het zelfde probleem als tortels - misschien ook eens experimenteren met antiskating of waterpas? Ja, misschien die anti-skating nog eens kritisch bekijken. Waterpas staat ie al. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 16 mei 2006 Report Share Posted 16 mei 2006 Ja, misschien die anti-skating nog eens kritisch bekijken. Waterpas staat ie al. Ik weet niet welke instelling je nu hebt, maar als het nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markinton Posted 16 mei 2006 Report Share Posted 16 mei 2006 Dat verschijnsel met die lift (naald gaat schuin naar onderen) kan ook aan een niet schoon rubbertje van de armlift liggen. Je kunt dit rubbertje met een wattenstaafje en een beetje wasbenzine schoonmaken (ook de arm onderkant ter hoogte van armlift). Ik heb dit verschijnsel bij mijn SME armen gehad en ook bij mijn huidige Rega RB250 arm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 16 mei 2006 Report Share Posted 16 mei 2006 Dit lijkt mij het correcte antwoord; wanneer de arm geen wrijving ondervindt van de liftsteun (te glad) dan kan de arm vrij zijdelings bewegen en beweegt de arm dus naar buiten; dat hoort ook zo want dat is immers het principe van antiskating. Bevalt-ie trouwens nog een beetje, de Project? Dat klinkt me inderdaad heel logisch in de oren, alleen waarom gaat hij wel recht naar beneden als de arm verder naar binnen staat? Minder hefboomwerking misschien van het gewichtje omdat het hangende lijntje korter wordt? Verder bevalt ie uitstekend, ik gebruik hem niet dagelijks maar hij functioneert prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 16 mei 2006 Report Share Posted 16 mei 2006 Ik had aan dat armsteuntje niet gedacht, dat is inderdaad een correcte opmerking. Mijn eigen draaitafel heeft daar ook een beetje last van maar ik heb dat nimmer als irritant ervaren. Toch eens nakijken Link to comment Share on other sites More sharing options...
tortels Posted 16 mei 2006 Author Report Share Posted 16 mei 2006 hahahaha ja 20 Mn = inderdaad 2 gram! De Pro-Ject bevalt goed, mooie diepe bas en heldere hoge toonweergave! Alleen maakt hij herrie bij het starten en afslaan (een forse klik); dit klopt en heeft met de lift te maken volgens de verkoper... Maar ik heb alle 3 antiskating standen geprobeerd en toch wil de arm naar rechts. Waterpas? Hij staat in een kast van Leen Bakker, dus dat kan ik niet garanderen.... Nee serieus, dat is een goede, daar zal ik nog ff naar kijken! De poten zijn trouwens ook in hoogte verstelbaar, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Cable Talk, de antiskating stand van 15-20 Mn was ook het advies van de verkoper, maar Pro-Ject zegt zelf 20-25 Mn. Zal ik ook nog een sjekken als ie waterpas staat. En volgens mij heeft cgm gelijk als hij zegt dat de hefboomwerking minder is als de arm meer naar binnen (links) staat. Het blijft ook vreemd dat 2 platen in de inloopgroef blijven hangen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tortels Posted 17 mei 2006 Author Report Share Posted 17 mei 2006 Jongelui, Ik heb hem waterpas gezet en toen de arm opnieuw gebalanceerd en de naaldruk (2 gram) + antiskating (15-20) opnieuw ingesteld. En het werkt inderdaad!! Ongelovelijk dat dit zo nauw luistert zeg! Hij blijft nu niet meer in de inloopgroef hangen. Bedankt voor jullie tips!! Het naar rechts vallen van de arm blijft nog wel als je de lift naar boven doet. Dat rubbertje van de armlift.....is dat het rubber waar de arm op rust als je hem naar beneden drukt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Jongelui, Ik heb hem waterpas gezet en toen de arm opnieuw gebalanceerd en de naaldruk (2 gram) + antiskating (15-20) opnieuw ingesteld. En het werkt inderdaad!! Ongelovelijk dat dit zo nauw luistert zeg! Hij blijft nu niet meer in de inloopgroef hangen. Bedankt voor jullie tips!! Het naar rechts vallen van de arm blijft nog wel als je de lift naar boven doet. Dat rubbertje van de armlift.....is dat het rubber waar de arm op rust als je hem naar beneden drukt? Ja, dat is wat bedoeld wordt. Dit wordt de armlift genoemd. Als het rubbertje geklemd zit, kun je het eventueel loshalen en er opnieuw inzetten, anders wordt het wel weer een operatie. Als het niet echt irritant is, zou ik het zo laten en de arm eventueel iets verder naar links zettten voor je 'm laat zakken. By the way: goed om te horen dat de draaitafel nu naar wens speelt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts