Jump to content

Platenspeler

mordante
 Share

Recommended Posts

Ik had het idee dat mijn platenspeler de laaste tijd wat minder begon te klinken. het is een Rega P25 met een ortofon MC2. Het was wel een demo model, dus ik heb geen idee hoelang dit element er al op zit. Maar ik kan mij niet voorstellen dat deze a "op" is.

Dus dan nu mij vraag hoe lang gaat een element gemiddeld mee of zou het probleem en oplossing kunnen zijn?

Ik had het idee dat mijn platenspeler de laaste tijd wat minder begon te klinken. het is een Rega P25 met een ortofon MC2. Het was wel een demo model, dus ik heb geen idee hoelang dit element er al op zit. Maar ik kan mij niet voorstellen dat deze a "op" is.

Dus dan nu mij vraag hoe lang gaat een element gemiddeld mee of zou het probleem en oplossing kunnen zijn?

Demo modellen draaien vaak niet veel.

Hoe lang heb je hem in gebruik...??

:)

k heb hem nu een jaar of 3. Draai weekelijks LP's maar zeker niet elke dag.

Ik zou eerst de naald eens goed schoonmaken. :)

Versleten kan het inderdaad niet zijn.

Of er moet een stukje van je naald af zijn of zo... Maar ik mag aannemen dat je dat wel zou horen.

Wat ook zou kunnen dat het element niet meer goed staat.

:)

Normaliter is de levensduur zo'n 1500 uur, maar dat is mede afhankelijk van de staat van de gedraaide software. Als de naald met regelmaat door de bagger moet ploegen, kun je je voorstellen dat deze eerder versleten zal zijn.

Met een loupe moet je kunnen zien of de naald nog OK is. Deze loupe moet wel minstens 10x vergroten om het enigszins een beetje te kunnen bekijken. Idealer zou een microscoop zijn met een 20 of 40x vergroting. Op dit moment gebruik ik een 10x occulaar of mijn digicam in telemacrostand (12x, 2560*1920)

Guest Hubertinus

Is dat element van dezelfde leeftijd? Misschien heeft dat demo model wel veel draaiuren omdat ze er in de winkel hun plaatjes op hebben gedraaid om muziek te hebben.

Hubertinus

Ik kan het wat moeilijk omschrijven maar de hoge tonen klinken niet goed kraken of ruisen wat, net alsof de LP heel slecht is terwijl midden/laag wel ok is.

Maar ik vind het moeilijk te omschrijven.

Ik kan het wat moeilijk omschrijven maar de hoge tonen klinken niet goed kraken of ruisen wat, net alsof de LP heel slecht is terwijl midden/laag wel ok is.

Vuile of kapotte naald... :(

Ik denk nog steeds het eerste.

De naald eens voorzichtig schoonmaken met een borsteltje en b.v. brandspiritus... :)

Vuile of kapotte naald... :(

Ik denk nog steeds het eerste.

De naald eens voorzichtig schoonmaken met een borsteltje en b.v. brandspiritus... :)

ga ik proberen. en hoop dat het werkt. Anders een nieuw element waar ik nu echt geen geld voor heb ben ik bang van. Mischien als ik mijn belasting geld terug krijg.

Nog goede ideeen voor een element voor een P25? heb dat al eens gevraagd maar toch.

2000 tot 2500 hr.

Als je echt helemaal zonder zou komen te zitten heb ik wel een MM element voor je om te gebruiken tot de kas weer eens gevuld is. Het ligt hier doelloos op de plank.

Het is een Grado Paltinum Wood (5mV) die makkelijk is te monteren en vrijwel altijd wel past. Indien nodig stuur ik het wel op.

Hopelijk is met wat schoonmaakwerk het probleem opgelost.

Zo kan een forum ook werken .

Mooi Kraus. ;)

Als je echt helemaal zonder zou komen te zitten heb ik wel een MM element voor je om te gebruiken tot de kas weer eens gevuld is. Het ligt hier doelloos op de plank.

Het is een Grado Paltinum Wood (5mV) die makkelijk is te monteren en vrijwel altijd wel past. Indien nodig stuur ik het wel op.

Zo kan een forum ook werken .

Mooi Kraus. ;)

Beste Kraus,

Geweldig !

MvG,

Haudio

:rolleyes:

heb je ook nog doelloos een Jan allaert liggen Kraus :D Graag opsturen naar de Lavendelstraat 22c in Vlaardingen.

Die Grado is een mooi mm element!

Robin

heeft iemand hier ervaringe mee zowel het element met P25 combo als met de highend-broker?

Een kennis heeft daar zijn Maestro Wood vandaan, klinkt nog een klasse of wat beter. ;)

maar past het ook op een P25. Bij Rega platenspelers is de hoogte van de arm niet instelbaar dacht ik. En ik heb wel gehoord dat er vulringen bestaan maar gaat dat ook goed?

en de Clearaudio Maestro Wood is weer 110 euro duurder.

heeft iemand hier ervaringe mee zowel het element met P25 combo als met de highend-broker?

Een kennis heeft daar zijn Maestro Wood vandaan, klinkt nog een klasse of wat beter. ;)

maar past het ook op een P25. Bij Rega platenspelers is de hoogte van de arm niet instelbaar dacht ik. En ik heb wel gehoord dat er vulringen bestaan maar gaat dat ook goed?

en de Clearaudio Maestro Wood is weer 110 euro duurder.

Ja als je het zelf niet kan, dan adviseer ik je om met je P25 naar Haudio te gaan die kan het n.l. wel, ook zal hij je een perfect advies geven m.b.t. het voor jouw juiste element en dat zal precies in je budget passen. Zeker weten. ;)

Het is mij nooit zo duidelijk geworden hoe die Broker nu eigenlijk werkt. Ik zag een Oracle mark IV te koop met een plaatje van een ouder model Oracle. Het ding is gegarandeerd ouder dan 2 jaar.

Met een loupe moet je kunnen zien of de naald nog OK is. Deze loupe moet wel minstens 10x vergroten om het enigszins een beetje te kunnen bekijken. Idealer zou een microscoop zijn met een 20 of 40x vergroting. Op dit moment gebruik ik een 10x occulaar of mijn digicam in telemacrostand (12x, 2560*1920)

gebruik zelf nu deze loupe:

149929025_2b7a094c16.jpg

Marktplaats, juweliers loupe 12 euro. Maar om nou te zeggen dat ik kan zien of de naald nog goed is, nou nee. Ik zie dat de naald puntvormig is ( wat een verrassing :D ). Voor het schoonmaken van de naald is het wel buitengewoon handig. Als je met "het blote oog" naar de naald kijkt en denkt dat hij schoon eens, dan kan dat nogal eens tegenvallen als je erna door de loupe naar kijkt.