BLUE TUBE Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Hi Folks, Ik heb een brom. Normaliter is het mij niet opgevallen maar sinds dat ik op MC draai is dit wel het geval. Ik heb reeds een andere phono trap aangesloten zelfs een andere draaitafel en met verschillende kabels tussen de draaitafel en phonotrap geexperimenteerd. Ik heb alleen aarde in de keuken en ik heb ook daarin geexperimenteerd om mijn apparatuur aan te sluiten, maar dit geeft geen effect. Alles stekkers van koelkast computer etc eruit gehaald dus alleen nog maar de HiFi installatie op het net gehangen, maar helaas nog steeds geen effect. Het maakt niet uit waar ik mijn prepre op aanhang op beide installaties krijg ik een brom te horen terwijl dezelfde prepre met draaitafel eerder bij de dealer heeft gedraaid zonder brom. Mag in dan concluderen dat het probleem begint bij de bron zelf namelijk stroom voorziening? Hoe kan ik dit meten? En vooral hoe kan ik dit oplossen. Ik heb al een filter van kemp de zogeheten plug uitgeprobeerd. Dit werkt ook niet dus een filter er tussen plaatsen heeft weinig tot geen zin. Maar zou je dit kunnen oplossen d.m.v. een apparaat dat de stroom geheel schoonmaakt?? (DC filter) Ik zie graag jullie reactie tegemoet met tips waardoor ik verder kan komen en het probleem kan elimineren. Alvast hartelijk dank voor jullie medewerking. Met vriendelijke groet, Hank op dit moment radeloos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 17 mei 2006 Members Report Share Posted 17 mei 2006 Een draadloze telefoon bij jou of de buren ? Digitale draadloze tv ? Die kunnen allemaal van dit soort storingen veroorzaken. Ik heb dit aan de hand gehad met mijn AccousTech pre, een andere pre ertussen en het probleem was opgelost. Wat je ook nog zou kunnen proberen, is de pre zo ver mogelijk van de versterkers vandaan zetten. De trafo's in je versterkers kunnen deze brom ook opwekken in een phonopre. Als al deze ingrepen niet hebben geholpen, blijven denk ik alleen de optie's van een pre met accu-voeding, of terug naar MM (MC high-output is ook geen straf) over. Spijtig, maar het is soms niet anders... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Bromt 't alleen als je naar de draaitafel luistert? Je hebt de aardedraad van de draaitafel wel aangesloten? Ook al heb je geen geaarde wandcontactdoos, moet je dit toch doen. Als dat niet helpt, dan kun je de aardedraad van de draaitafel op de massa van de draaitafelingang aansluiten. Dat helpt meestal ook. Is het dan nog niet weg, dan heb je echt een probleem. Dan lijkt het alsof het element niet goed aangesloten is (kabelbreuk) of dat een klemmetje niet goed op een pinnetje van het element past. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Hoi Blue Tube, Heb je al contact gehad met Haudio over je draaitafel ? Ook ik heb nog wel nagedacht waar het bij jou aan kan liggen. Behalve dat ik in mijn gedachten steeds uit kom bij de draaitafel en de aarding ervan,zou het ook kunnen dat er in je appartement iets aan de hand is met je stroonvoorziening. Wat nu te doen? In elk geval zou ik contact zoeken met Haudio en opnieuw je draaitafel laten nakijken op aarding loopwerk ,arm en element. Als het NIET hieraan ligt,dan zou ik contact zoeken met de stroomleverancier (NUON ?) en vragen om je gehele stroomvoorziening te laten nameten door hen. Ik heb dat verleden jaar ook gedaan en toen bleek dat er bij de wasmachineaansluiting en de stroomgroep in de schuur NIET waren aangesloten op de aarde.(levengevaarlijk lijkt mij).Overigens is dit niet verholpen door mijn verhuurder (woningbouwvereniging) en ben daar nog steeds mee aan het soebatten erover. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Ik heb dat verleden jaar ook gedaan en toen bleek dat er bij de wasmachineaansluiting en de stroomgroep in de schuur NIET waren aangesloten op de aarde.(levengevaarlijk lijkt mij).Overigens is dit niet verholpen door mijn verhuurder (woningbouwvereniging) en ben daar nog steeds mee aan het soebatten erover. 't Is weliswaar offtopic maar ik adviseer je het volgende te doen: Schrijf de verhuurder aan, per aangetekende brief, waarin je sommeert dat het gebrek binnen 14 dagen wordt verholpen. Blijft men nalatig dan behoud je je het recht voor zelf de herstelwerkzaamheden te verrichten, onder verrekening van de kosten met de huurtermijn(en). Zo'n situatie kan namelijk niet. En als er echt wat gebeurt (ongeluk, kortsluiting, eventueel brand) dan draait jouw verzekering zich er onder uit wat jij wist dat er een gebrek in de elektische installatie was. Dat wil je dus niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Beste Allemaal, Hank heeft gisteren een ander element ,een andere draaitafel,een andere phono pre gehaald de Linn staat nu in Sneek , ook zijn pre en element. En tch blijft hij brom houden, hij kan wel weer terug naar MM maar dan is de brom er ook alleen veel minder opvallend, logisch, maar de brom moet natuurlijk opgelost worden. Volgens mij is Kemp de aangewezen persoon , een extra groep aan laten leggen is altijd goed. Ook zijn er scheidingsfilters en filters om DC tegen te houden. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
BLUE TUBE Posted 17 mei 2006 Author Report Share Posted 17 mei 2006 Hi Hi-Fidelity Friends, Ik ga contact leggen met Kemp over mijn probleem en ik zal zeker Nuon even alles laten nakijken. Zoals beschreven door Henk ligt het niet aan mijn Linn draaitafel en ik zeg het nog eens duidelijk ook niet aan mijn Bluenote. De stroomvoorziening is misschien heel slecht zoals heel veel dingen in deze flat waar ik woon. Ik zal ook verder gaan experimenten met een DC filter misschien dat dit wat oplossingen geeft. Een ander oplossing zie de topic van bluenote phono1, is dat ik een stuk zilverpapier leg tussen de in en out connectoren. Dit zorgt ervoor dat ik geen radio ontvangst hebt en ook niet meer die ellendige brom hoor tenzij ik mijn installatie meer dan luister niveau uitstuur. Een ander oplossing is verhuizen.. hahaha. Vraagje, wat zijn de betere DC voedingen en of netverbeteraar. Let op, een filter helpt niet!!! Alvast wederom bedankt voor support. Seeya Hank Link to comment Share on other sites More sharing options...
BLUE TUBE Posted 17 mei 2006 Author Report Share Posted 17 mei 2006 Bromt 't alleen als je naar de draaitafel luistert? Je hebt de aardedraad van de draaitafel wel aangesloten? Ook al heb je geen geaarde wandcontactdoos, moet je dit toch doen. Als dat niet helpt, dan kun je de aardedraad van de draaitafel op de massa van de draaitafelingang aansluiten. Dat helpt meestal ook. Is het dan nog niet weg, dan heb je echt een probleem. Dan lijkt het alsof het element niet goed aangesloten is (kabelbreuk) of dat een klemmetje niet goed op een pinnetje van het element past. In principe heb ik geen aarde in de woonkamer en dus is er niets aangesloten op aarde. Wel heb ik gekeken of het uit zal maken als ik alles op aarde zou aansluiten. Dus vanuit mijn keuken verlengen tot mijn installatie. Geen verbetering. Ik heb ook alle apparatuur die niets te maken heeft met HiFi uitgezet en uit het stopcontact, zelfs mijn telefoon uitgeschakeld (mobieltje ook), wederom geen effect. Op CD hoor ik niets, kan alles openderaaien tot het niet verder kan en heb de CD wel even op pauze gezet. Geen ruis of brom te horen. een prepre versterkt natuurlijk het signaal met een behoorlijk groot factor. Dus zoals Henk reeds verteld is de brom er wel maar hoor je dit niet totdat je de prepre ertussen zet dan hoor je dit wel. Dit probleem zou aan stroomvoorziening kunnen liggen. Ik laat even weten wat doktor Kemp te vertellen heeft. Seeya guys, Hankus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Beste Hank, Je kunt ook eerst kontakt opnemen met Wim van Kranen Audio Analoque . MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Bromt 't alleen als je naar de draaitafel luistert? Je hebt de aardedraad van de draaitafel wel aangesloten? Ook al heb je geen geaarde wandcontactdoos, moet je dit toch doen. Als dat niet helpt, dan kun je de aardedraad van de draaitafel op de massa van de draaitafelingang aansluiten. Dat helpt meestal ook. Is het dan nog niet weg, dan heb je echt een probleem. Dan lijkt het alsof het element niet goed aangesloten is (kabelbreuk) of dat een klemmetje niet goed op een pinnetje van het element past. In principe heb ik geen aarde in de woonkamer en dus is er niets aangesloten op aarde. Wel heb ik gekeken of het uit zal maken als ik alles op aarde zou aansluiten. Dus vanuit mijn keuken verlengen tot mijn installatie. Geen verbetering. Ik heb ook alle apparatuur die niets te maken heeft met HiFi uitgezet en uit het stopcontact, zelfs mijn telefoon uitgeschakeld (mobieltje ook), wederom geen effect. Op CD hoor ik niets, kan alles openderaaien tot het niet verder kan en heb de CD wel even op pauze gezet. Geen ruis of brom te horen. een prepre versterkt natuurlijk het signaal met een behoorlijk groot factor. Dus zoals Henk reeds verteld is de brom er wel maar hoor je dit niet totdat je de prepre ertussen zet dan hoor je dit wel. Dit probleem zou aan stroomvoorziening kunnen liggen. Ik laat even weten wat doktor Kemp te vertellen heeft. Seeya guys, Hankus Dat bedoel ik niet. Je phonopre heeft een aardpunt waar de aardedraad van de platenspeler op aangesloten kan worden. Ook al heb je geen aarde, kan het gebruik van deze aansluiting een oplossing zijn. Zo niet, is er nog de mogelijkheid de aardedraad van je platenspeler aan de massa van je signaalkabel te leggen. In feite kan het niet brommen als je in het geheel geen aarde hebt, of er moet iets mis zijn met je apparatuur. Als je een phonopre gebruikt, probeer die dan eens op een andere ingang (tuner, aux, recordplayer) van de versterker. Misschien zijn de aansluitbusssen van de ingang die je nou gebruikt van je versterker wel uit de tin gebroken en maken ze maar net contact. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Direct drive..??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 een brom in de netspanning NATUURLIJK heb je een brom in de netspannig!! een hele mooie stabiele 50hz brom. (steek je speaker maar in het stopcontact) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 een brom in de netspanning NATUURLIJK heb je een brom in de netspannig!! een hele mooie stabiele 50hz brom. (steek je speaker maar in het stopcontact) Past niet, de gaten zijn te klein...Net geprobeerd. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Ik heb dat verleden jaar ook gedaan en toen bleek dat er bij de wasmachineaansluiting en de stroomgroep in de schuur NIET waren aangesloten op de aarde.(levengevaarlijk lijkt mij).Overigens is dit niet verholpen door mijn verhuurder (woningbouwvereniging) en ben daar nog steeds mee aan het soebatten erover. 't Is weliswaar offtopic maar ik adviseer je het volgende te doen: Schrijf de verhuurder aan, per aangetekende brief, waarin je sommeert dat het gebrek binnen 14 dagen wordt verholpen. Blijft men nalatig dan behoud je je het recht voor zelf de herstelwerkzaamheden te verrichten, onder verrekening van de kosten met de huurtermijn(en). Zo'n situatie kan namelijk niet. En als er echt wat gebeurt (ongeluk, kortsluiting, eventueel brand) dan draait jouw verzekering zich er onder uit wat jij wist dat er een gebrek in de elektische installatie was. Dat wil je dus niet. Dank voor je tip. Ik zal morgen er weer langs gaan. Met groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Hoi Hank, Zo te lezen ben je inmiddels wel een aantal stapjes verder gekomen en ligt het niet aan je eigen draaitafel,daar je hetzelfde probleem hebt met de meegekregen spullen van Haudio gisteren. Dus kan je wel zeggen dat het niet aan je apparatuur ligt,want je hebt alle denkbare factoren uitgebreid gecontroleerd. Het lijkt me dan dat er iets niet goed zit in je stroomvoorziening en/of meterkast. Vraag of je een keuring van je stroomvoorziening/meterkast kan krijgen? Hoe oud zijn die flats eigenlijk? Ik denk nu ff hardop en met je mee, want het kan ook nog eens zo zijn dat er niks mis in jou stroomvoorziening en meterkast,maar dat het bij binnenkomst van de gehele flat ligt. Er komt maar 1 kabel binnen vanuit de straat en in de flat wordt deze opgesplits met tussenkomst van de centrale stoppenkast (waarin de hoofdstop meestal zit voor je appartement en de andere appartementen,ieder heeft een eigen hoofdstop). Vanuit de centrale stoppenkast gaan meerdere kabels naar de verschillende appartementen en dus ook 1 kabel naar jou en deze komt bij jouw binnen in je meterkast. Wat ik nu bedoel is dat de oorzaak van je brom dus ook bij de centrale meterkast kan liggen.Het kan wellicht ook zijn dat er iets mis is met de 'aarding' van de gehele flat. In een oudere flat is het vaak dat alle huishoudens aangesloten zijn op 1 aardpunt,althans dat was destijds bij mij in de flat in Weesp,waar ik toen woonde.Die flat was gebouwd jaren 60 en had ook nog rood en groen draad in de electradozen. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Aarde via de centrale antenne is ook soms aanleiding tot brom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Aarde via de centrale antenne is ook soms aanleiding tot brom. Zou kunnen, maar dan zou ie op alle bronnen brommen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Heb je niet gewoon last van instraling? Staat er een of andere zendmast op het dak van je flat?? Matthias. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 ik heb dit probleem ook, bij mij brommen te trafo's overmatig en hoor ik een constante brom over mijn speakers. Ik wil binnenkort een DC killer van kemp gaan proberen, wellicht voor jou ook een idee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BLUE TUBE Posted 17 mei 2006 Author Report Share Posted 17 mei 2006 Hi Folks, Gehele installatie is naar Sneek gegaan. Geen probleem te bekennen. Ik heb alle kabels meegenomen, behalve mijn koelkast hahahaha. Dus met zekerheid kan gesteld worden dat het probleem in het stroom zelf ligt. Wat kan er gedaan worden daaraan?? Nou in ieder geval zal ik contact opnemen met Nuon met het verzoek om mijn net geheel na te kijken. De flat is zo'n 40 jaar oud en het kan zijn dat er lekkage zijn ontstaan. Andere mogelijkheden zijn uitvoerig besproken met Audio Analoque en helaas zijn er weinig oplossen. Een filter plaatsen (is reeds uitvoerig hier uitgeprobeerd) heeft geen zin. Natuurlijk heb ik een keurige brom van 50Hz maar dat hoeft niet dat deze brom uit mijn installatie komt. Story will be continued. Tot gauw hank Link to comment Share on other sites More sharing options...
BLUE TUBE Posted 17 mei 2006 Author Report Share Posted 17 mei 2006 Een ander oplossing is dat gekke stukje zilver papier op de beide -/- polen van de pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Een ander oplossing is dat gekke stukje zilver papier op de beide -/- polen van de pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
BLUE TUBE Posted 17 mei 2006 Author Report Share Posted 17 mei 2006 Wat is er aan de hand? Groet, Jacco j'aispere que tu me aide avec cette peutertre petit problem. PS Vous avez oubliez le mot "d Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 mei 2006 Report Share Posted 17 mei 2006 Ca va? C'est ne pas un probleme. @PS: hear dus Au revoir, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
BLUE TUBE Posted 17 mei 2006 Author Report Share Posted 17 mei 2006 Kijk Jacco klare taal. Ik weet dat er problemen zijn in het bron waar je alle componenten van voorziet namelijk stroom. Doordat de prepre met een factor 10 versterkt en omdat ik een probleem blijkbaar hebt t.a.v. stroom uit de muur, is het nu tot gevolg dat ik dit hoor. Ik weet absoluut niet hoe ik dit moet aanpakken. Er zijn talloze mogelijkheden hier geweest in mijn huis om dit misschien op te lossen. Betere netfilters, geaard maken, alle randapparatuur uit die niets te maken hebben met HiFi. Ik ben zelf met de gehele installatie door de woonkamer en gang geweest om te kijken of dit helpt. Helaas niets. Hoe moet ik dit oplossen dat is een goede vraag en daarom heb ik daarbij hulp nodig van jullie die misschien dit probleem eerder ken. Ik volg deze forums op de voet en hoop de juiste antwoord te vinden voor mijn specifieke probleem. Vandaar dat ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en ondersteunen. Een zilver papier is niet de juiste oplossing voor mijn probleem. Het gaat wel, maar misschien met een stukje zelfbouw of andere oplossing is natuurlijk beter. Ik hoop dat we daaruit weer veel kunnen leren. Tot gauw zou ik zeggen. Hank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts