Jump to content

BROM OP NETSPANNING?

BLUE TUBE
 Share

Recommended Posts

ik zal het even bekijken en hou je op de hoogte hier. Ik denk dat ik lekker naar bed kruip morgen weer een nieuwe dag. Alvast hartelijk dank voor je meedenken Jacco en Henk.

Greatings

Hank

Waarom zijn ze niet aan twee kanten afgeschermd? Dat zou zo moeten zijn.

Groet,

Jacco

Afgeschermde kabels hebben twee aarde. Zoals ik begrepen hebt werkt het net zoals een netkabel. Deze hebben 3 draden of meerdere, maar laten vanuit gaan dat er 3 zijn; aarde, fase en 0-draad. De aarde wordt bij de mannetjes stekker en de vrouwtjes stekker verbonden. Maar er zit nog een gevlogten mantel. Deze wordt aan de mannentjes stekker verbonden en niet aan de vrouwtjes stekker. Dus alleen bij de bron waar het vandaan komt wodt deze verbonden. Mijn van den Hul heeft daar een leuke stikker geplaatst met de benaming Ground End. Bij de Ground End is de mantel verbonden met de aarde wat in de kern loopt. De andere kant niet.

Jaja. We hebben hier te maken met meerdere problemen.

In de eerste plaats is een interlink niet zoiets als een geaard netsnoer. In zo'n dergelijk netsnoer heb je de fase, een nul en een randaarde (of protecting earth zoals ie tegenwoordig heet).

Een interlink is een verbinding die geen beveiling nodig heeft want de spanning is daarvoor veel te laag. Je kunt uit de voeten met 2 aders: de binnenkern en de mantel. Deze laatste moet aan beide kanten aangesloten worden om brom en storing van buitenaf af te voeren naar massa. Als je die mantel onderbreekt aan 1 kant, kan die stroom niet vloeien en heb je geen afscherming.

Ik zou maar eens beginnen met die kortsluittest en normale interlinks te gebruiken.

Groet,

Jacco

ik zal het even bekijken en hou je op de hoogte hier. Ik denk dat ik lekker naar bed kruip morgen weer een nieuwe dag. Alvast hartelijk dank voor je meedenken Jacco en Henk.

Greatings

Hank

Ha die Hank,

en Jacco

En toch ga ik nu op bed, tot morgen : )

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Greatings

Hank

Ha die Hank,

en Jacco

En toch ga ik nu op bed, tot morgen : )

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Truste, beide.

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Mag ik je attenderen op deze link....

topic Bluenote

Het is misschien ff scrollen,maar ook in dit topic staat uitvoerig beschreven van de problemen die Blue Tube ondervindt en wat er tot nu toe is gecontroleerd.In dit topic is het probleem als eerste beschreven en wellicht heb je dat gemist.Zoals je dan ziet en leest zijn er al vele variabelen gecontroleerd enz.

Beste Blue Tube,

Eigenlijk zou je het moeten uitproberen....je installatie bij de buren.Als je daar hetzelfde probleem heb dan weet ik haast wel zeker dat het dus ergens aan de algemene stroomvoorziening ligt,zoals ik al beschreven heb (het verhaal over de centrale groepenkast enz) hear eerder in dit topic.

Overigens betreffende een andere opmerking in dit topic over GSM masten op je flat.....

Ook al staat er 1 op je flat,dan zou dat niet mogen uitmaken lijkt mij,behalve als er daar iets mis is met kabels cq aarde.

Ik kan me voorstellen,maar zeker weten doe ik dat niet,dat zo'n GSM zendmast ook stroom nodig heeft voor de antenneversterking en dat de stroom die men ergens van aftapt cq afpakt dat dat weleens bij jouw flat gebeurt en dat daar iets niet goed zit en dat dat je brom veroorzaakt.

Hier bij mij staan ook meerdere GSM zendmasten (op de flat bij de Edah) en niet echt ver vandaan bij mij,ongeveer een meter of 80 en nergens last van van instraling.

NB. Nogmaals het bovengenoemde stukje over GSM zendmasten weet ik niet zeker en wellicht praat iik hierin onzin,maar ik kom hier wel op uit na enig logisch denkwerk en een goede nachtrust (met goudkleurige dromen :D ) te hebben gehad.

Dus correct me if I'm wrong,heren techneuten (met respect gezegd)

Met groet,

:cool2:

Edited by audiofreak

Ik heb met Kemp en Audio Anoloque gesproken en hebt mijn verhaal verteld. Beide bedrijven zeggen tegen mij dat dit niet zo maar opgelost kan worden met hun filters. Ik had gisteravond nog een gesprek met Matthijs (MachMat) en heb alles doorgenomen hoe ik alles aangesloten had en wat mijn bevindingen waren.

Matthijs is zelf ook nu voor een goede 99% van overtuigt dat het aan mijn stroomvoorziening ligt. Ik ga zondag naar hem toe om even mijn buizenversterker door te laten meten maar verwacht dat er niets aan de hand is. Verder krijg ik wat meetapparatuur mee om de zaken door te meten en hopelijk het probleem te zien.

Nuon wilde wel komen maar er zijn kosten aan verbonden, ik moest in ieder geval contact opnemen met het netwerkbeheerder (Continuon).

Met de vraag of ze iets gaan doen nadat ze een constatering doen is helaas niet beantwoord. Maandag hierover maar bellen met Continuon.

Vraagje:

Hoe kan ik meten t.a.v. zuiverheid van de stroom. Heb ik daar een oscilloscoop voor nodig? Als dit het geval is dan moet ik maar even met de Mitsu-Boys praten van mijn werk om even bij mij langs te komen met hun gear.

U hoort van mij.

Greatings

Hank

Ik heb met Kemp en Audio Anoloque gesproken en hebt mijn verhaal verteld. Beide bedrijven zeggen tegen mij dat dit niet zo maar opgelost kan worden met hun filters. Ik had gisteravond nog een gesprek met Matthijs (MachMat) en heb  alles doorgenomen hoe ik alles aangesloten had en wat mijn bevindingen waren.

Matthijs is zelf ook nu voor een goede 99% van overtuigt dat het aan mijn stroomvoorziening ligt. Ik ga zondag naar hem toe om even mijn buizenversterker door te laten meten maar verwacht dat er niets aan de hand is. Verder krijg ik wat meetapparatuur mee om de zaken door te meten en hopelijk het probleem te zien.

Nuon wilde wel komen maar er zijn kosten aan verbonden, ik moest in ieder geval contact opnemen met het netwerkbeheerder (Continuon).

Met de vraag of ze iets gaan doen nadat ze een constatering doen is helaas niet beantwoord. Maandag hierover maar bellen met Continuon.

Vraagje:

Hoe kan ik meten t.a.v. zuiverheid van de stroom. Heb ik daar een oscilloscoop voor nodig? Als dit het geval is dan moet ik maar even met de Mitsu-Boys praten van mijn werk om even bij mij langs te komen met hun gear.

U hoort van mij.

Greatings

Hank

Hoi Blue tube,

Ik zie en lees dat je alweer wat verder bent gekomen ermee.

Ben benieuwd wat de netwerkbeheerder erover zal gaan zeggen.

Ik heb toch ook het idee dat je het ook via de woningbouwvereniging kan spelen en dat hun een stroominspectie (of hoe je het wilt noemen) aanvragen.

Ik vind het vreemd dat een huurder voor de kosten moet opdraaien.

Met kosten doel ik op de controle ervan en evt. de reparatie ervan.

In mijn optiek is het zo dat hun (Nuon,netbeheerder,woningbouw) er zorg voor moeten dragen dat er geen electraproblemen zijn bij de eindgebruiker (jij dus).Vanuit deze optiek zou je dan ook geen kosten hebben.(Ja ik weet het : lekker kort door de bocht)

Nu is het een brom,maar denk ook eens aan veiligheid (kan ook een GOED argument zijn) en persoonlijke veiligheid.

Het blijft 220 VOLT !!!

Maar het blijft vervelend allemaal en als je je dan ook nog bedenkt dat als je geen draaitafel had aangesloten,dan had je nooit van je brom geweten en had je altijd gedacht dat je geluid goed was,terwijl dat dan niet zo was.

En in feite is je geluid dus niet goed,vanwege de brom (hoorbaar of niet hoorbaar).

Met andere woorden gezegd,vanwege de brom haal je niet het maximale uit je installatie en geluidsbeleving.

Lijkt mij knap vervelend en erg storend voor jezelf,als je eenmaal weet van die brom.Ga je toch anders luisteren naar je installatie (ook cd speler enz) lijkt mij.

Ik hoop echt voor je dat ze het gaan oplossen voor je,alleen al dat zoiets als een stomme brom je hele hobby en bovenal je eigen plezier kan verzieken.Hebben we het nog niet eens over het vele geld wat je installatie heeft gekost en hoe hard je daarvoor heb moeten werken.

Lijkt mij heel frusterend.

Als ze het probleem wel gaan oplossen en je weer kan luisteren zonder brom,dan moesten we maar nog es een keer afspreken om te luisteren en neem ik de stroomsnoeren en bekabeling weer mee,zodat we de verschillen nog es horen.Het zou me dan niets verbazen als het geluid dan nog beter in verschil is te horen met de betere bekabeling en stroomsnoeren t.o.v. de standaard bekabeling en stroomsnoeren.

Met groet,

Edited by audiofreak

Hi Folks,

Ik ben geen meter vooruit gekomen. Ook met een voeding van een paar duizend euro is het probleem nog steeds aanwezig. Volgende week ga ik nog een keer naar Machmat om een step-up uit te proberen. Misschien werkt dit beter dan met een prepre.

Ik laat wel even weten hoe het verder gaat.

Misschien terug naar CD???

Hi Folks,

Ik ben geen meter vooruit gekomen. Ook met een voeding van een paar duizend euro is het probleem nog steeds aanwezig. Volgende week ga ik nog een keer naar Machmat om een step-up uit te proberen. Misschien werkt dit beter dan met een prepre.

Heb je al geprobeerd met de kortgesloten ingangen? Dan begin je bij de vv input en ga je zo door naar de bron.

Groet,

Jacco

wat ontzettend kl*te allemaal zeg :mad2:

stel dat het aan de stroomvoorziening ligt:

Die peperdure voeding waar over je het hebt, is dat een soort filter? want dan is het maar de vraag of dat filter die brom kan wegfilteren. Je zou van iemand een UPS (backup voeding voor PC's) kunnen lenen en daar e.e.a. op aansluiten. Hiermee zou je kunnen uitsluiten dat het aan de stroomvoorziening ligt.

stel dat er ergens een component / interlink of iets dergelijks straling oppikt:

Maak een Kooi van Faraday van kippengaas of zoiets, daarmee kun je dat weer uitsluiten denk ik.

Kooi van Faraday

Hi Folks,

Hank,

Hoe ben je gegaan bij de netbeheerder van de electra?

Heb je ze al gebeld ?

groety,

Eerlijk gezegd lijkt het me redelijk logisch dat de stroomleverancier iets levert waardoor brom kan ontstaan, een 50 hz wisselspanning heeft deze eigenschap namelijk.

Zelf zou ik dus niet kijken naar hetgeen dat wordt aangeleverd, is er sprake van een 50 Hz brom, zou ik m'n aandacht richten op de afscherming van het apparaat en de overige componenten, kabels niet te vergeten.

Bij een 100 Hz brom lijkt me de voeding het aangewezen deel om eens onder de loupe te leggen.

Dat een apparaat elders niet of minder brom ten gehore brengt kan aan meer factoren te wijten zijn, omgevingsinvloeden kunnen behoorlijk storend zijn.

Ben heel erg benieuwd wat de pre doet met kortgesloten ingangen, is er dan geen sprake van brom zou de platenspeler wel eens storende invloeden kunnen laten gelden.

NB hierin ook de bedrading - in en uitwendig - betrekken.

:huh:

Niemand gedacht aan een portie DC op het net?

Zou nul moeten zijn, maar is dat bijna nooit!!!

Nu wil het geval dat alle ringkerntrafo's gevoelig zijn voor DC met als gevolg mechanische brom. Vandaar dat elders het probleem niet optreedt.

Hiervoor heeft LCAUDIO simpele DC-killers te koop, nou ja, simpel... en niet zo goedkoop.

Als je zelfbouwer bent kun je met een paar diodes en weerstanden een eind komen, heb ooit wel een schema gezien in een Duits hifi-blad. Maar alleen als je er verstand van hebt aan beginnen.

Je kunt in ieder geval METEN of er DC op het net staat, met een voltmeter.

Succes, Blue Tube!

O ja en een MC kan het natuurlijk ook oppikken, staat de motor uiterst verwijderd van het element? En de MC ver weg van alle trafo's?

[...]

[...]

Ik heb dat eens geprobeerd, maar ik ben nog niet geslaagd...

Groet,

Jacco

Niemand gedacht aan een portie DC op het net?

Zou nul moeten zijn, maar is dat bijna nooit!!!

Nu wil het geval dat alle ringkerntrafo's gevoelig zijn voor DC met als gevolg mechanische brom. Vandaar dat elders het probleem niet optreedt.

Hiervoor heeft LCAUDIO simpele DC-killers te koop, nou ja, simpel... en niet zo goedkoop.

Als je zelfbouwer bent kun je met een paar diodes en weerstanden een eind komen, heb ooit wel een schema gezien in een Duits hifi-blad. Maar alleen als je er verstand van hebt aan beginnen.

Succes, Blue Tube!

O ja en een MC kan het natuurlijk ook oppikken, staat de motor uiterst verwijderd van het element? En de MC ver weg van alle trafo's?

Beste The Ark,

Ik wil dat ook weten,dus gaarne verdere uitleg.

Met groet,

Hi Folks,

De brom is verleden tijd, althans ik heb een oplossing met Audio Selectief kunnen vinden waardoor ik gewoon weer kan luisteren als vanouds. Ik heb een Ortofon T-5 meegenomen en alles is opgelost hiermee.

Ik ga natuurlijk ooit verhuizen en dan gaan we wel verder kijken voor de betere phonostage, waarschijnlijk de Bluenote phono 2, want die klonk erg bijzonder.

Op dit moment wil ik mij meer bezig houden met de betere netkabels en filter. Eerste stap: De Nordost TYR phono cable. Wauw, wat mooi allemaal.

In ieder geval wil ik graag de mensen bedanken die zo met me meedacht. Onno is langs geweest om te kijken of het probleem opgelost kon worden met netkabels en filters, dus kun je voorstellen hoe betrokken wij allemaal kunnen zijn bij een probleem met mede-audiofielen.

Heel hartelijk bedankt voor jullie steun allemaal hier op de Hifi Forum..

Hank

Hi Folks,

De brom is verleden tijd, althans ik heb een oplossing met Audio Selectief kunnen vinden waardoor ik gewoon weer kan luisteren als vanouds. Ik heb een Ortofon T-5 meegenomen en alles is opgelost hiermee.

Ik ga natuurlijk ooit verhuizen en dan gaan we wel verder kijken voor de betere phonostage, waarschijnlijk de Bluenote phono 2, want die klonk erg bijzonder.

Op dit moment wil ik mij meer bezig houden met de betere netkabels en filter. Eerste stap: De Nordost TYR phono cable. Wauw, wat mooi allemaal.

In ieder geval wil ik graag de mensen bedanken die zo met me meedacht. Onno is langs geweest om te kijken of het probleem opgelost kon worden met netkabels en filters, dus kun je voorstellen hoe betrokken wij allemaal kunnen zijn bij een probleem met mede-audiofielen.

Hank

Met de T5 verlies je best wat muziek, maar gebruik hiervan toont wel aan dat je de brom dus in de phonotrap moet zoeken, zou het niet voordeliger zijn de voeding hiervan eens aan te pakken ?

Of een betere trafo om er voor te plaatsen, de T20 is hiervoor een optie.

Gezien m'n eerst opmerking is het misschien ook niet zo slim om in deze setting naar andere kabels te gaan zoeken, zelf zou ik eerst zorgen dat de apparaten waartussen ze moeten komen geen al te grote tekortkomingen vertonen.

:unsure:

Hank

Beste Blue tube,

Ik heb het graag gedaan voor je en het is tof voor je dat je weer kan luisteren nu er een voorlopige oplossing is gekomen met die T-5 van Ortofon.ook al is je probleem er niet helemaal mee opgelost.

Toch maar gaan verhuizen......

Met groet,

Beste Blue tube,

Ik heb het graag gedaan voor je en het is tof voor je dat je weer kan luisteren nu er een voorlopige oplossing is gekomen met die T-5 van Ortofon.ook al is je probleem er niet helemaal mee opgelost.

Toch maar gaan verhuizen......

Met groet,

Dag Onno,

Ja verhuizen is een goed streven. Ik zal er zeker gaan kijken wat de mogelijkheden zijn. Het eerste voordat je een woning aanneemt is om te gaan kijken of je stroom voorziening wel goed is. hahaha

De T-5 is in ieder geval een goede oplossing. Ik hoor wel wat brom maar dat is erg te verwaarlozen.

Alles is verder door Henk nagekeken en er was ook niets te vinden wat betreft brom in de draaitafel en andere apparatuur, dus wat er dan overblijft is de netspanning zelf. Daar kan ik weinig aan doen hoogstens proberen om de group die voor de boiler is bedoelt om die ook te gaan gebruiken voor mijn audio installatie. Natuurlijk boiler uit als de installatie aan staat.

Ik ga mij meer verdiepen tot de aanschaf van netkabels en filters en wat mooie bekabeling voor mijn draaitafel.

Nodig je weer van harte uit om even een bak koffie te drinken en ben benieuwd naar je kundig luister inzichten.

Greatings.

Hank

Met de T5 verlies je best wat muziek, maar gebruik hiervan toont wel aan dat je de brom dus in de phonotrap moet zoeken, zou het niet voordeliger zijn de voeding hiervan eens aan te pakken ?

Of een betere trafo om er voor te plaatsen, de T20 is hiervoor een optie.

Gezien m'n eerst opmerking is het misschien ook niet zo slim om in deze setting naar andere kabels te gaan zoeken, zelf zou ik eerst zorgen dat de apparaten waartussen ze moeten komen geen al te grote tekortkomingen vertonen.

:unsure:

Dag Jitze,

Er is al zo veel nagekeken op dat gebied. De platenspeler is op de scoop geweest en er was geheel niets te vinden aan brom. Ik heb diverse prepre's gehad hier in huis en zelfs Onno heeft zijn eigen brom-vrije prepre meegenomen. Al deze prepre's inclusief die van Onno bromde en radio Rusland was ook aanwezig. De brom waar ik over spreek is hoger dan LP, dus luisteren kon je gewoonweg niet. Het lag absoluut niet aan de equipment want ga je dit ergens anders beluisteren dan werkt het zonder brom.

Gehele installatie is naar Sneek gegaan in dezelfde opstelling en met dezelfde materialen, en daar hoor je geheel niets aan brom.

Er is dan ook maar 1 conclusie, het net is hier zwaar vervuilt. Je hoort dit niet vaak, maar er zijn mensen die dat wel hebben. Helaas zit ik daar ook in met mijn goed gedrag.

Ik ga mij natuurlijk verdiepen de komende tijd naar een betere Step-Up, maar de oplossing zoals hij nu is, is voor mij wel goed (redelijk brom-vrij). In de toekomst wanneer ik ga verhuizen zal ik mij weer gaan richten tot een phono-stage, en ik moet je bekennen dat de Bluenote phono2 op dit moment de voorkeur heeft. Een heel mooi geluid, heel open.

Greatings,

Hank