L.i.T.e. Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Kan iemand mij vertellen of het kwaad kan dat er een verschil zit tussen de impedantie van de versterker en de luidsprekers? De versterker is een Primare CDI10 (8 Ohm) en de luidsprekers zijn Impulse Aria SE (6 Ohm). Net gekocht en tot nu toe zeer tevreden over het geluid. Ik heb totaal geen verstand van techniek, maar ik vroeg me toch af of deze verschillen tussen de impedanties consequenties heeft. Iemand die het weet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Nee hoor, dat kan geen kwaad. Eigenlijk heeft de versterker geen impedantie van 8 Ohm, als het goed is ligt die veel lager. Bij aangesloten luidsprekers van 8 Ohm geeft de versterker een bepaald maximaal vermogen af, stel 50 Watt. Meestal is het zo als de impedantie van de luidsprekers lager wordt de hoeveelheid te leveren vermogen van de versterker groter wordt. Bij een goede versterker verdubbeld het te leveren vermogen bij een halvering van de impedantie. Bijvoorbeeld een vermogen van 50 Watt bij 8 Ohm en 100 Watt bij 4 Ohm. Dit gaat niet oneindig door omdat de dimensionering van de versterker zijn grenzen heeft. Uit een transformator van 100 Watt kun je geen vermogen halen van 200 Watt. Ook het te verwerken vermogen van de transistoren heeft zijn grenzen. Maar luidsprekers met een impedantie van 6 Ohm zijn in de regel geen enkel probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 mei 2006 Report Share Posted 19 mei 2006 De impedantie van een losse luidspreker, of een compleet luidsprekersysteem, is vooral afhankelijk van de frequentie. Men spreekt meestal van een "nominale impedantie", omdat het slechts een grove aanwijzing is - een soort gemiddelde waarde. Bij een luidsprekersysteem wordt hier meestal de impedantie bij 1 kHz voor genomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 19 mei 2006 Report Share Posted 19 mei 2006 Richard 2 said: Bij een goede versterker verdubbeld het te leveren vermogen bij een halvering van de impedantie. Bijvoorbeeld een vermogen van 50 Watt bij 8 Ohm en 100 Watt bij 4 Ohm.Dit gaat niet oneindig door omdat de dimensionering van de versterker zijn grenzen heeft. Overigens bestaat er volgens mij geen enkele versterker die dit kan. Uit de specificatie mag dit dan wel blijken, maar de praktijk leert altijd anders. Mensen schijnen dit belangrijk te vinden dus past men de specificaties aan. In jouw voorbeeld zal het dus zo zijn dat de versterker 100 Watt in 4 Ohm levert, maar in 8 Ohm is het dan in werkelijkheid 60 Watt. Maarja, mensen willen graag verdubbelingen zijn, dus zetten ze 50 Watt neer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 mei 2006 Report Share Posted 19 mei 2006 Arjen de Goeij said: Richard 2 said: Bij een goede versterker verdubbeld het te leveren vermogen bij een halvering van de impedantie. Bijvoorbeeld een vermogen van 50 Watt bij 8 Ohm en 100 Watt bij 4 Ohm.Dit gaat niet oneindig door omdat de dimensionering van de versterker zijn grenzen heeft. Overigens bestaat er volgens mij geen enkele versterker die dit kan. Uit de specificatie mag dit dan wel blijken, maar de praktijk leert altijd anders. Mensen schijnen dit belangrijk te vinden dus past men de specificaties aan. In jouw voorbeeld zal het dus zo zijn dat de versterker 100 Watt in 4 Ohm levert, maar in 8 Ohm is het dan in werkelijkheid 60 Watt. Maarja, mensen willen graag verdubbelingen zijn, dus zetten ze 50 Watt neer. Ik heb al aan verschillende versterkers gemeten en dat gaat prima. Zelfs exemplaren die een verdubbeling tot 2 Ohm gaven. Bij 1 Ohm werd het vaak penibel. Was soms wel leuk: een nieuwe versterker terugsturen omdat ie uitgefikt was... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
L.i.T.e. Posted 20 mei 2006 Author Report Share Posted 20 mei 2006 Bedankt voor de reacties. Zoals ik nu uit de reacties begrijp hoef ik me in ieder geval geen zorgen te maken dat er iets niet goed is met de combinatie van speaker en versterker. Daar ging het mij om. (Niet dat ik ineens met een kapotte installatie zit of zo.) Nu nog het Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 20 mei 2006 Report Share Posted 20 mei 2006 L.i.T.e. said: Ik hou het op luisteren en kijken of daar verschillen in te horen zijn. Eigenlijk de belangrijkste zin van deze hele pagina. Laat je leiden door je eigen oortjes. Wat een ander wel of niet hoort is niet belangrijk. Enno Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 mei 2006 Report Share Posted 20 mei 2006 Enno said: L.i.T.e. said: Ik hou het op luisteren en kijken of daar verschillen in te horen zijn. Eigenlijk de belangrijkste zin van deze hele pagina. Laat je leiden door je eigen oortjes. Wat een ander wel of niet hoort is niet belangrijk. Enno Een beetje gezond verstand kan ook niet kwaad bij de keuze van kabels... Link to comment Share on other sites More sharing options...
eip Posted 20 mei 2006 Report Share Posted 20 mei 2006 L.i.T.e. said: Kan iemand mij vertellen of het kwaad kan dat er een verschil zit tussen de impedantie van de versterker en de luidsprekers? De versterker is een Primare CDI10 (8 Ohm) en de luidsprekers zijn Impulse Aria SE (6 Ohm). Net gekocht en tot nu toe zeer tevreden over het geluid. Ik heb totaal geen verstand van techniek, maar ik vroeg me toch af of deze verschillen tussen de impedanties consequenties heeft. Iemand die het weet? Hallo, Primare heeft begin dit jaar een nieuwe cd receiver uit gebracht. Die heet ook CDI 10. Is het deze cd receiver waar je over schrijft ? Daar ik ook e.v.t. na zit te denken om een cd receiver te kopen. Ben ik wel nieuwschierig hoe die bevalt. Alvast bedankt. Groet Eip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
L.i.T.e. Posted 20 mei 2006 Author Report Share Posted 20 mei 2006 Hoi Eip, Inderdaad, het gaat om hetzelfde apparaat. Ik noemde het versterker, omdat mijn onderwerp betrekking had op het versterker gedeelte. Ik heb het apparaat eerst een weekje op proef gehad. Beviel me gelijk. Vergelijkbare combinaties voor dezelfde prijs waren een stuk minder. Dat had er vooral mee te maken dat een losse tuner de prijs van de set behoorlijk opdrijft. Als ik geen tuner nodig had gehad, maar alleen een versterker en een cd-speler, was mijn keuze waarschijnlijk een stuk moeilijker geweest en had ik misschien voor iets anders gekozen. Maar zoals gezegd, de CDI 10 bevalt me goed. Lekker compact (tov losse componenten) en toch topkwaliteit. Het kan natuurlijk altijd beter, maar ik ben een tevreden mens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 20 mei 2006 Report Share Posted 20 mei 2006 L.i.T.e. said: Kan iemand mij vertellen of het kwaad kan dat er een verschil zit tussen de impedantie van de versterker en de luidsprekers? De versterker is een Primare CDI10 (8 Ohm) en de luidsprekers zijn Impulse Aria SE (6 Ohm). Net gekocht en tot nu toe zeer tevreden over het geluid. Ik heb totaal geen verstand van techniek, maar ik vroeg me toch af of deze verschillen tussen de impedanties consequenties heeft. Iemand die het weet? gefilciteerd met je aankoop. Ik heb dezelfde luidsprekers en ook mij bevallen ze zeer goed. Mijn versterker is een Rotel combi en heb daar nog nooit problemen mee gehad. Ik ken nog wel iemand die 2 keer 2 meter van een luidsperkerkabel te koop heeft die het naar MIJN mening goed odet met de Impulse, de rest van je set ken ik niet. PM me maar als je info wilt hebben over de kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts