Jump to content

Platenspeler uit het lood.

dekkersj
 Share

Recommended Posts

Beste allen,

Op het moment laat ik Sara K, Water Falls op me inwerken. Gisteravond kwam ik terug van een treinreis en heb het album ff opgezet.

Een beetje zweving was mij altijd al wel opgevallen, maar bij dit album was het toch te gortig (zeker omdat de verwachtingen hoog gespannen waren, het is immers een DMM 180 grams ding). "morgen maar eens naar kijken..." In het 2de nummer van kant A viel mij ook een bijzonder vervormende stem op van mevrouw K.

Dus vanochtend de schuur in en net zo lang gehobbiet dat ik een oplossing had voor het niet vlak opgesteld zijn van de speler. Die stond dus uit het lood. Nu bijna geen zweving meer, maar wat mij meer verbaasd is dat die krijsende stem ook weg is. Nog een beetje dichtlopen bij hoge volumes, maar dat mag geen naam hebben.

Kan het niet vlak opstellen van het plateau ook THD veroorzaken? Of heb ik mijzelf gisteravond gek gemaakt met verwachtingen?

Groet,

Jacco

Ik ben absoluut geen techneut, maar het lijkt me niet onlogisch dat het niet vlak opstellen invloed heeft op de hoeveelheid vervorming. De naald zal dan meer naar een bepaalde kant trekken, lijkt mij.

Ha, herkenbaar!!!! Ik had precies dezelfde klacht, bij hetzelfde album en nummer, maar bij mij lag het niet aan de plaatsing, maar aan de afstelling van de naald en arm. Aangezietn mijn Piccolo 1 jaar oud is, werd het dus tijd voor een servicebeurt. Bleek dat de naaldkracht te laag lag, en het element bijgesteld moest worden. gewoon door inspelen afgeweken!

Omdat er middenpuntvliedende kracht heerst bij een DT, lijkt het me wel logisch dat zowel het draaiplateau als de arm goed uitgebalanceerd staan! DWZ waterpas!

Nou wil de stem van Sara af en toe wel eens wat "hard" zijn, dus niet alles is te wijten aan de DT!

Greetz,

Lestat

Ha, herkenbaar!!!! Ik had precies dezelfde klacht, bij hetzelfde album en nummer, maar bij mij lag het niet aan de plaatsing, maar aan de afstelling van de naald en arm. Aangezietn mijn Piccolo 1 jaar oud is, werd het dus tijd voor een servicebeurt. Bleek dat de naaldkracht te laag lag, en het element bijgesteld moest worden. gewoon door inspelen afgeweken!

Omdat er middenpuntvliedende kracht heerst bij een DT, lijkt het me wel logisch dat zowel het draaiplateau als de arm goed uitgebalanceerd staan! DWZ waterpas!

Nou wil de stem van Sara af en toe wel eens wat "hard" zijn, dus niet alles is te wijten aan de DT!

Greetz,

Lestat

Oh, nou bedankt. Daar heb ik wel wat aan. Ook om te horen dat het bij hetzelfde nummer is. Ik dacht zelf ook aan vervorming tgv de aftasthoek. Dat nummer is ongeveer net over de helft van de straal, daar waar de vervorming zelf al relatief groot is.

Ik zal mijn naalddruk eens gaan controleren. Maar dan moet ik eerst zo'n weegschaaltje hebben. Bedankt in ieder geval.

Groet,

Jacco

Greetz,

Lestat

Oh, nou bedankt. Daar heb ik wel wat aan. Ook om te horen dat het bij hetzelfde nummer is. Ik dacht zelf ook aan vervorming tgv de aftasthoek.DIE AFTASTHOEK LUISTERT BIJ DEZE PLAAT ERG NAUW! EEN FOUTE AFSTELLING WORDT DUS DIRECT HOORBAAR!!! Dat nummer is ongeveer net over de helft van de straal, daar waar de vervorming zelf al relatief groot is. DAAROM IS HET HANDIG OM HET ELEMENT OP HET MIDDEN VAN DE LP AF TE STELLEN! EEN SOORT VAN GULDEN MIDDENWEG! EEN SCOOPMETING LAAT OOK HIER ZIET DAT ER DAN OP HET EINDE VAN DE PLAAT EN HET BEGIN VAN DE PLAAT DE MEESTE WINST TE BEHALEN VALT ( OF DE MINSTE VERVORMING!! )

Ik zal mijn naalddruk eens gaan controleren. Maar dan moet ik eerst zo'n weegschaaltje hebben. VOLGENS MIJ STAAT ER NU EEN TE KOOP IN HET 2E HANDS GEDEELTE!Bedankt in ieder geval.GEEN DANK! LAAT FF WETEN HOE HET GEGAAN IS EN OF DE HELE VERVORMING WEG TE KRIJGEN IS?

Groet,

Jacco

zie boven

je neemt het dekseltje van een CD-doosje en zaagt daar een langwerpig plaatje uit; daarna zaag je nog een tweede veel kleiner plaatje uit hetzelfde dekseltje en boort vervolgens in elk plaatje 2 gaatjes.

Met een boutje en moertje verbind je beide plaatjes zodanig met elkaar dat het kleine plaatje ongeveer op plaathoogte boven het plateau zweeft en het grote plaatje op het weegschaaltje ligt. Klein gewichtje bovenop om de boel niet te laten kantelen en wegen maar.

Ik zal de afbeelding/foto even proberen op te zoeken want het is geniaal eenvoudig ( heb het helaas niet zelf bedacht, maar ja, men kan het zwarte garen maar 1 keer uitvinden)

Ha, Erik!

Is idd wel erg makkelijk, zo! Ga ik ook eens proberen! B)

greetz,

Lestat

je neemt het dekseltje van een CD-doosje en zaagt daar een langwerpig plaatje uit; daarna zaag je nog een tweede veel kleiner plaatje uit hetzelfde dekseltje en boort vervolgens in elk plaatje 2 gaatjes.

Met een boutje en moertje verbind je beide plaatjes zodanig met elkaar dat het kleine plaatje ongeveer op plaathoogte boven het plateau zweeft en het grote plaatje op het weegschaaltje ligt. Klein gewichtje bovenop om de boel niet te laten kantelen en wegen maar.

Ik gebruik hetzelfde weegschaaltje.

Als "houder" waar de naald op rust heb ik van een stukje dun kunstof (was voorheen een liniaal) een reep geknipt van 1cm breed en 10 cm lang. Daarvan een soort muizentrapje vouwen zodat de kant die boven de lp zit er vlak boven komt. Aan de kant waar dit op het weegschaaltje rust een stukje dubbelzijdig dun tape, een aantal keren plakken zodat de ergst kleefkracht eraf gaat. Doordat het kleeft blijft het stripje op het weegschaaltje liggen als de naald erop rust.

En je hebt een ideale en binnen 1 minuut gemaakte oplossing.

De oplossing van Kraus oogt wel professioneler, maar mijn oplossing is sneller klaar en werkt ook ideaal.

Ik zal mijn naalddruk eens gaan controleren. Maar dan moet ik eerst zo'n weegschaaltje hebben.

weegschaaltje

dit accessoire is onmisbaar en lost alle voorgaande weegschaal/balans-probleempjes rond de draaitafel op.

met een leuk zelfbouw-verlengstukje ben je voor de rest van het draaitafelleven gesteld.

hi kraus,

ja dat weegschaaltje heb ik ook. prima ding echter zijn de betterijen wel vrij snel leeg.

robin

Ik zal de afbeelding/foto even proberen op te zoeken want het is geniaal eenvoudig ( heb het helaas niet zelf bedacht, maar ja, men kan het zwarte garen maar 1 keer uitvinden)

waarom zo moeilijk doen. Je meet de afstand van bovenkant plateau tot chassis. Vervolgens plateau afnemen en dan met wat cd hoesjes of spelkaarten met daarop het weegschaaltje precies het weeggedeelte op plaathoogte brengen. Klaar. Naaldje altijd in het midden laten zakken.

Robin

waarom zo moeilijk doen. Je meet de afstand van bovenkant plateau tot chassis. Vervolgens plateau afnemen en dan met wat cd hoesjes of spelkaarten met daarop het weegschaaltje precies het weeggedeelte op plaathoogte brengen. Klaar. Naaldje altijd in het midden laten zakken.

Robin

Mooie simpele oplossing. Maar.... kan je het niet tegen het plateau aanleggen, op hoogte uiteraard (hoeft deze er niet afgenomen te worden) en dan meten?

Beste allen,

Op het moment laat ik Sara K, Water Falls op me inwerken. Gisteravond kwam ik terug van een treinreis en heb het album ff opgezet.

Een beetje zweving was mij altijd al wel opgevallen, maar bij dit album was het toch te gortig (zeker omdat de verwachtingen hoog gespannen waren, het is immers een DMM 180 grams ding). "morgen maar eens naar kijken..." In het 2de nummer van kant A viel mij ook een bijzonder vervormende stem op van mevrouw K.

Dus vanochtend de schuur in en net zo lang gehobbiet dat ik een oplossing had voor het niet vlak opgesteld zijn van de speler. Die stond dus uit het lood. Nu bijna geen zweving meer, maar wat mij meer verbaasd is dat die krijsende stem ook weg is. Nog een beetje dichtlopen bij hoge volumes, maar dat mag geen naam hebben.

Kan het niet vlak opstellen van het plateau ook THD veroorzaken? Of heb ik mijzelf gisteravond gek gemaakt met verwachtingen?

Groet,

Jacco

Dit lezende vraag ik mij af hoe regel jij al die jaren je draaitafel af ? :rolleyes:

Of heb je de draaitafel eergisteren pas ontdekt? :)

Ik gebruik voor de naalddruk een Shure SFG-2 (bij KAB USA voor USD 19.95 (was inclusief verzending USD 27) en dat gaat helemaal prima. Minder exact dan de digitale weegschaal van Kraus, maar gaat zo op 't plateau, zonder aanpassingen.

Zie foto:

SFG2.jpg

Wel bijzonder dat je er nooit aan gedacht hebt je draaitafel waterpas te zetten :huh:

Beste allen,

Groet,

Jacco

Dit lezende vraag ik mij af hoe regel jij al die jaren je draaitafel af ? :rolleyes:

De fouthoek heb ik zo goed en zo kwaad mogelijk afgesteld met de bekende nulpunten. De naaldkracht heb ik altijd op het gehoor afgesteld en met de aanbevelingen van mijn oude held in het achterhoofd. Maar meestal op het gehoor. Maar ik merk dat dat bij die plaat van Sara K. erg nauw luistert. De meeste platen hebben niet zo veel hoog namelijk als deze elpee, is me opgevallen. Deze plaat heeft ook een laagfundament waar de meeste technoplaten een puntje aan kunnen zuigen.

Dan die zweving. Die hoor ik ook op zeer dure platendraaiers en als ik dan kijk zie je de naaldhouder heen en weer gaan. Gat niet in het midden of zo. Dus een beetje zweving mag, heb ik voor mijzelf geconcludeerd. Maar bij deze plaat was het irritant en het bleek te veel te zijn. Loodrecht plaatsen helpt wel, maar lost niet alles op.

Met uitzondering van de fouthoek heb altijd mijn spelers op het gehoor afgesteld. Hierbij was de verhouding laag/hoog mijn doorslaggevende factor. Arm te zwaar: weinig laag/minder hoog, arm te licht: te veel laag/meer hoog, arm veel te licht: foute boel.

Groet,

Jacco

Beste allen,

Groet,

Jacco

De fouthoek heb ik zo goed en zo kwaad mogelijk afgesteld met de bekende nulpunten. De naaldkracht heb ik altijd op het gehoor afgesteld en met de aanbevelingen van mijn oude held in het achterhoofd. Maar meestal op het gehoor. Maar ik merk dat dat bij die plaat van Sara K. erg nauw luistert. De meeste platen hebben niet zo veel hoog namelijk als deze elpee, is me opgevallen. Deze plaat heeft ook een laagfundament waar de meeste technoplaten een puntje aan kunnen zuigen.

Dan die zweving. Die hoor ik ook op zeer dure platendraaiers en als ik dan kijk zie je de naaldhouder heen en weer gaan. Gat niet in het midden of zo. Dus een beetje zweving mag, heb ik voor mijzelf geconcludeerd. Maar bij deze plaat was het irritant en het bleek te veel te zijn. Loodrecht plaatsen helpt wel, maar lost niet alles op.

Met uitzondering van de fouthoek heb altijd mijn spelers op het gehoor afgesteld. Hierbij was de verhouding laag/hoog mijn doorslaggevende factor. Arm te zwaar: weinig laag/minder hoog, arm te licht: te veel laag/meer hoog, arm veel te licht: foute boel.

Groet,

Jacco

.

Arm te zwaar:

bedoeld wordt: (essentie)

naaldkracht, niet massa van arm

(lijkt me)......

.

Groet,

Jacco

.

Arm te zwaar:

bedoeld wordt: (essentie)

naaldkracht, niet massa van arm

(lijkt me)......

.

Headshell, du hast Recht!

Groet,

Jacco

Jacco,

Nu vind ik deze opname van Sara K. wel heel erg ruimtelijk opgenomen. Op het randje zelfs, waardoor de opname inderdaad wat zweverig klinkt. Zou dit komen door de dmm opname techniek? Dit is de enige opname die ik heb met deze opname techniek. Vergelijken kan ik dus niet.

Dit is geen advies die ik zou geven , want elke verkeerde beweging kan krasjes doen ontstaan aan de lageras of bus en de draaitafel heeft daarna weer tijd nodig om in te slijten (glad te worden) en zullen je wow en futter waarden nadelig beinvloeden.

huh verklaar je nader??? Krasjes, ik zou niet weten hoe? Ik laat toch de naald gewoon rustig zakken, wegen, naald omhoog klaar is kees. Het weegplateau staat exact even hoog als de plaat. Dus beter kan het niet. En met een shure weger of een andere weger zou je toch ook krasjes krijgen. Volgens mij klinklare onzon Haudio.

Hear gaat het om Robin. Haudio geeft het advies om het plateau niet voor dit soort doeleinden eraf te halen.

krasjes op het plateau? Of snap ik nu helemaal niet waar het om gaat?

Robin