Jump to content

Platenspeler uit het lood.

dekkersj
 Share

Recommended Posts

Ongeveer? Wat zijn de verschillen?

Groet,

Jacco

Oei, da's moeilijk. Ik heb jouw stuk op mijn notebook afgespeeld met de oortelefoontjes van mijn zoon en mijn LP heb ik erbij gepakt op mijn luidsprekers. Dat vergelijkt niet best. En ik kan nu moeilijk opnieuw goed luisteren op de luidsprekers, Communique van Dire Straits draait op fluisternivo.

Wat ik wel herken is dat haar stem af en toe klinkt alsof ze "kwaakt".

Ja, dat "kwaaken" herken ik wel. Misschien morgen eens proberen. Bij grotere volumen. Trouwens, dit is wel een extreem. De rest van die dubbellp klinkt als een klokje en is zeer, zeer ruimtelijk. Erg mooi. Kan niet anders zeggen.

Groet,

Jacco

@jacco:

Ik wil de kwaliteit van jouw afstelkunst-op-het-gehoor niet in twijfel trekken, maar het lijkt mij toch zaak de richtlijnen van het element te respecteren: zeker te lage naalddruk kan je vinyl aanzienlijk beschadigen!

Of stel je eerst in op de aanbevolen waarde, behorend bij het element in kwestie, om vervolgens op het gehoor fijnafregeling te doen (beetje meer of minder)?

Beste Jacco,

Je hebt dus helemaal geen hekel aan Vinyl, misschien is het dan toch goed om een keer de stoute schoenen aan te trekken om naar Sneek te rijden, want ook Akai draaitafels heb ik jarenlang verkocht en ik ben tot de konklusie gekomen dat niet 1 draaitafel van Akai mij kan bekoren.

Bij Technics zijn er wel bij die muziek kunnen maken, maar ik heb nog wel een Thorens staan voor een heel leuk prijsje, dan kan ik je ook wat vertellen over elementen, want die Goldring 900 van jou daat zit wel een eliptische naald in maar het is echt geen fine line en dus heb je last van vervorming en ook krijg je er een haardvuur :lol:;) gratis bij en dat is wel jammer want dat hoeft niet.

Dus ......................

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Bij Technics zijn er wel bij die muziek kunnen maken, maar ik heb nog wel een Thorens staan voor een heel leuk prijsje, dan kan ik je ook wat vertellen over elementen, want die Goldring 900 van jou daat zit wel een eliptische naald in maar het is echt geen fine line en dus heb je last van vervorming en ook krijg je er een haarvuur gratis bij en dat is wel jammer want dat hoeft niet.

:lol::lol::lol::lol::lol:

;)

Beste Jacco,

Je hebt dus helemaal geen hekel aan Vinyl, misschien is het dan toch goed om een keer de stoute schoenen aan te trekken om naar Sneek te rijden, want ook Akai draaitafels heb ik jarenlang verkocht en ik ben tot de konklusie gekomen dat niet 1 draaitafel van Akai mij kan bekoren.

Bij Technics zijn er wel bij die muziek kunnen maken, maar ik heb nog wel een Thorens staan voor een heel leuk prijsje, dan kan ik je ook wat vertellen over elementen, want die Goldring 900 van jou daat zit wel een eliptische naald in maar het is echt geen fine line en dus heb je last van vervorming en ook krijg je er een haardvuur :lol:;) gratis bij en dat is wel jammer want dat hoeft niet.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Beste Haudio,

Integendeel, ik heb geen hekel aan vinyl. Het is nog steeds de gangmaker op feestjes en partijtjes!

Als ik in de buurt ben (en dat gebeurt bijna nooit) zal ik aan je denken. Het is een heel eind weg. Maar wie weet. In ieder geval bedankt voor het aanbod.

Voorlopig is die AKAI het meest trouwe beestje in mijn stal. Ikzelf heb hem 15 jaar en daarvoor heeft ie ook jaren en jaren onberispelijk gewerkt. Als ik weet waar dat haardvuur vandaan komt (en dat weet ik nu...), kan ik er wel mee leven.

Groet,

Jacco

@jacco:

Ik wil de kwaliteit van jouw afstelkunst-op-het-gehoor niet in twijfel trekken, maar het lijkt mij toch zaak de richtlijnen van het element te respecteren: zeker te lage naalddruk kan je vinyl aanzienlijk beschadigen!

Of stel je eerst in op de aanbevolen waarde, behorend bij het element in kwestie, om vervolgens op het gehoor fijnafregeling te doen (beetje meer of minder)?

Ach, je kent me. Alles uitproberen. Van belachelijk licht tot veel te zwaar (naaldhouder gewoon fysiek contact met de plaat zelf...) En dan luisteren wat het deed. Dit deed ik overigens met de naalden die ik eerst altijd gebruikte: Shure M70 en verwanten. Lekker goedkoop, dus scratchen, achteruitdraaien (met een kop en schoteltje en de headshell op zijn kop) en naalddruk varieren.

Nu doe ik dat niet meer, mijn element is daar te duur voor. Speelt inmiddels een kleine 10 jaar en laatst onder de microscoop bekeken: geen vuiltje aan de lucht. Jammer, want ik heb begrepen dat mijn naald aan vervanging toe is mbt het haardvuur en THD...

Groet,

Jacco

waarom zo moeilijk doen. Je meet de afstand van bovenkant plateau tot chassis. Vervolgens plateau afnemen en dan met wat cd hoesjes of spelkaarten met daarop het weegschaaltje precies het weeggedeelte op plaathoogte brengen. Klaar. Naaldje altijd in het midden laten zakken.

Dit is geen advies die ik zou geven , want elke verkeerde beweging kan krasjes doen ontstaan aan de lageras of bus en de draaitafel heeft daarna weer tijd nodig om in te slijten (glad te worden) en zullen je wow en futter waarden nadelig beinvloeden.

huh verklaar je nader??? Krasjes, ik zou niet weten hoe? Ik laat toch de naald gewoon rustig zakken, wegen, naald omhoog klaar is kees. Het weegplateau staat exact even hoog als de plaat. Dus beter kan het niet. En met een shure weger of een andere weger zou je toch ook krasjes krijgen. Volgens mij klinklare onzon Haudio.

Hear gaat het om Robin. Haudio geeft het advies om het plateau niet voor dit soort doeleinden eraf te halen.

krasjes op het plateau? Of snap ik nu helemaal niet waar het om gaat?

Robin

Het gaat er om dat het plateau er steeds afhalen niet bevorderlijk is voor de lagerbus en het lager: dat maakt krassen met elkaar tijdens afhalen en terugplaatsen en zorgt daardoor voor versnelde slijtage van het lager. En da's zonde.

zo'n lager is toch knetterhard of niet?? Als die al slijt doordat het plateau er af en toe afgaat dan is het materiaal van een bedenkelijke kwaliteit.

robin

Het gaat er om dat het plateau er steeds afhalen niet bevorderlijk is voor de lagerbus en het lager: dat maakt krassen met elkaar tijdens afhalen en terugplaatsen en zorgt daardoor voor versnelde slijtage van het lager. En da's zonde.

zo'n lager is toch knetterhard of niet?? Als die al slijt doordat het plateau er af en toe afgaat dan is het materiaal van een bedenkelijke kwaliteit.

robin

De afzonderlijke delen van het lager moeten - als het lager nog nieuw is - op elkaar inlopen, gelijk de zuigers in een automotor. Eenmaal ingelopen stopt de slijtage door de olie in het lager die voor smering zorgt.

Als je echter het plateau er afhaalt, zullen de onderdelen opnieuw op elkaar in moeten inlopen omdat ze onderling van positie zijn gewijzigd. Dat zorgt dus voor lichte slijtage. Naar mate je vaker het plateau verwijdert en weer terugzet, zal steeds vaker dit inloopproces opnieuw plaatsvinden, derhalve zorgt dat voor verhoogde slijtage.

Je moet het wel in perspectief zien: als je in 10 jaar tijd 5x je plateau er af haalt en terugplaatst, zal de "schade" nauwelijks merkbaar zijn, dat kan zo'n lager echt wel hebben.

Doe je dit echter elke week, bijvoorbeeld omdat je graag elementen wisselt en deze afstelt zoals RLI dat doet (no offence!), zonder plateau dus, dan gaat het wel hard met de slijtage van je lager.

robin

De afzonderlijke delen van het lager moeten - als het lager nog nieuw is - op elkaar inlopen, gelijk de zuigers in een automotor. Eenmaal ingelopen stopt de slijtage door de olie in het lager die voor smering zorgt.

Als je echter het plateau er afhaalt, zullen de onderdelen opnieuw op elkaar in moeten inlopen omdat ze onderling van positie zijn gewijzigd. Dat zorgt dus voor lichte slijtage. Naar mate je vaker het plateau verwijdert en weer terugzet, zal steeds vaker dit inloopproces opnieuw plaatsvinden, derhalve zorgt dat voor verhoogde slijtage.

Je moet het wel in perspectief zien: als je in 10 jaar tijd 5x je plateau er af haalt en terugplaatst, zal de "schade" nauwelijks merkbaar zijn, dat kan zo'n lager echt wel hebben.

Doe je dit echter elke week, bijvoorbeeld omdat je graag elementen wisselt en deze afstelt zoals RLI dat doet (no offence!), zonder plateau dus, dan gaat het wel hard met de slijtage van je lager.

Hallo hee 33 rpm. Meer niet. ;):D