cgm Posted 23 mei 2006 Report Share Posted 23 mei 2006 We hebben gisteravond nog 'ns een paar heel dure Siltechs vergeleken met ons eigen brouwseltje... daar was echt wel verschil in te ontdekken. Merkwaardig dat alle drie dezelfde verschillen hoorden.... Nee hoor, dat is niet merkwaardig, maar dat wil jij niet weten.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HifiEddy Posted 23 mei 2006 Report Share Posted 23 mei 2006 Heb zelf een MIT Shotgun S3, Audioquest Cheetah, Audioquest Panter en MIT 330 S3 op auditie gehad thuis, tegelijkertijd. Wat een enorm verschil. De nwe MIT is een stuk helderder dan de oude, en deed ook iets vreemds wat bij mij thuis op 'virtual surround' leek zoals dat op goedkope sanyong setjes zit. De oude paste beter in mijn set, doch leek een beetje op een Monster met iets meer detail. Audioquest van 1000 eur deed bij niets meer dan het interlinkje van 50 cent uit de electrozaak.. En voor men over meten, hemel en aarde en weet ik wat begint, ik heb twee Merdians G07 op mijn versterker aangesloten, twee dezelfde CD's gebrand en heen en weer geswitched. Tevens heb ik beide spelers onderling verwisseld en op de andere ingang op mijn versterker geplaatst. Het resultaat was steeds hetzelfde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 23 mei 2006 Report Share Posted 23 mei 2006 En voor men over meten, hemel en aarde en weet ik wat begint, ik heb twee Merdians G07 op mijn versterker aangesloten, twee dezelfde CD's gebrand en heen en weer geswitched. Tevens heb ik beide spelers onderling verwisseld en op de andere ingang op mijn versterker geplaatst. Het resultaat was steeds hetzelfde. Het is niet zo zwart-wit als sommigen hier het maken. Zo meen ik zelf echt wel verschillen tussen bepaalde kabels te horen (zeker bij sommige kabels waar spoelen in verwerkt worden is dat niet zo raar). Tegelijkertijd ben ik me ook bewust van allerlei factoren die invloed hebben op de luisterervaring. Men doet hier soms alsof men een supergehoor heeft en de rest geen onvloed kan hebben.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
L.i.T.e. Posted 23 mei 2006 Author Report Share Posted 23 mei 2006 Hans, Ik zei ook niet dat ze scherp klonken. Ik zei dat de nadruk meer in het hoog lag, dat is echt iets anders. En er is niets mis met mijn systeem. Het klinkt allemaal erg goed. Ik zoek alleen maar verfijning door de juiste kabels te selecteren. En zoals je begrijpt ben ik er nog niet uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HifiEddy Posted 23 mei 2006 Report Share Posted 23 mei 2006 Eens. Gehoor verschilt. Echter, als je de twee naast elkaar hoort spelen op iedentieke sets, met identieke bron en je hoort bij het switchen de verschillen, dan mag je die daar toch wel aan toeschrijven? Anders kunnen we wel inpakken met onze hobby. Overigens begrijp ik wel waar het om gaat, nl. om de prijzen. En die zijn inderdaad volkomen belachelijk en soms in het geheel onterecht.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
L.i.T.e. Posted 23 mei 2006 Author Report Share Posted 23 mei 2006 En voor men over meten, hemel en aarde en weet ik wat begint, ik heb twee Merdians G07 op mijn versterker aangesloten, twee dezelfde CD's gebrand en heen en weer geswitched. Tevens heb ik beide spelers onderling verwisseld en op de andere ingang op mijn versterker geplaatst. Het resultaat was steeds hetzelfde. Het is niet zo zwart-wit als sommigen hier het maken. Zo meen ik zelf echt wel verschillen tussen bepaalde kabels te horen (zeker bij sommige kabels waar spoelen in verwerkt worden is dat niet zo raar). Tegelijkertijd ben ik me ook bewust van allerlei factoren die invloed hebben op de luisterervaring. Men doet hier soms alsof men een supergehoor heeft en de rest geen onvloed kan hebben.. Volledig mee eens. En dat maakt het er niet makkelijker op om de juiste kabels te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 23 mei 2006 Report Share Posted 23 mei 2006 Ooit eens een MIT l.s. kabel geleend van een vriend. Ongelovelijk veel doet zo'n kabel, in mijn geval niet al te veel goeds, maar ik heb dezelfde kabel ook gehoord in een peperdure set en daar was het fantastisch. Bij mij leek het of de stemmen qua volume harder doorkomen dan de "rest". Heel apart. Navraag bij mijn lokale hifi boertje leerde dat dat idd de bedoeling was, zou komen door die kastjes. Zij zeiden dat de zanger/zangeres immers altijd voor de band staat en dat is wat ik zou horen. Ze zeiden ook -veel te lang technisch verhaal wat ik niet kon volgen, hifi boertje is een electrotechneut en ik niet- dat door "dat kastje" de kabel lengte niet zoveel meer uit zou maken. Een kabel weet niet 'wat' de zanger / zangeres is in het audiosignaal. Een kabel kan dus niet de stem naar voren trekken. Dat lange technische verhaal wat je niet kon volgen was ook een hele grote hoop lariekoek. Ik geloof dat MIT een spoeltje van 20 cent in haar kabeltjes stopt wat de hoge tonen ietwat op de rem zet. Kabellengte maakt heel weinig uit, met of zonder 'kastje'. Je moet wel een extreem groot verschil in meters hebben wil je het kunnen horen. Ik wil eigenlijk maar 1 ding zeggen, vertrouw nooit iemand die het spul verkoopt! Eigenlijk 2 dingen.. Vertrouw nooit op wat je denkt te horen, de mens is erg gevoelig voor een hoop subjectiviteit die ons doet denken dingen te horen die er feitelijk niet zijn. Omdat het bij kabels al snel om grote bedragen gaat (vergeleken met normaal prima koper bij de electrozaak) zou ik toch echt de subjectiviteit eruit willen halen d.m.v. een geblindoekte test o.i.d. voordat de dollars argeloos over de toonbank vliegen. Wat is dat toch altijd met kabels, klank en de factor geld. Wat maakt het nu in godsnaam uit of er een weerstandje van 20 cent, 40 cent, 3 euro of 15.000 euro inzit? Het gaat om klank van je set en het kan me gewoon geen moer schelen wat iets kost. Als ik iets mooi vind klinken en ik heb het gevoel dat het goed past in mijn set, dan koop ik het gewoon, al kost zo'n kabeltje van een meter mij 5 duizend euro en is hij gemaakt van poep. Verkoopprijs of kostprijs is volledig irrelevant op de ervaren kwaliteit van je eigen set. De illusie dat iets wat duur is iemand psychologisch zou be Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 mei 2006 Report Share Posted 23 mei 2006 Ooit eens een MIT l.s. kabel geleend van een vriend. Ongelovelijk veel doet zo'n kabel, in mijn geval niet al te veel goeds, maar ik heb dezelfde kabel ook gehoord in een peperdure set en daar was het fantastisch. Bij mij leek het of de stemmen qua volume harder doorkomen dan de "rest". Heel apart. Navraag bij mijn lokale hifi boertje leerde dat dat idd de bedoeling was, zou komen door die kastjes. Zij zeiden dat de zanger/zangeres immers altijd voor de band staat en dat is wat ik zou horen. Ze zeiden ook -veel te lang technisch verhaal wat ik niet kon volgen, hifi boertje is een electrotechneut en ik niet- dat door "dat kastje" de kabel lengte niet zoveel meer uit zou maken. Een kabel weet niet 'wat' de zanger / zangeres is in het audiosignaal. Een kabel kan dus niet de stem naar voren trekken. Dat lange technische verhaal wat je niet kon volgen was ook een hele grote hoop lariekoek. Ik geloof dat MIT een spoeltje van 20 cent in haar kabeltjes stopt wat de hoge tonen ietwat op de rem zet. Kabellengte maakt heel weinig uit, met of zonder 'kastje'. Je moet wel een extreem groot verschil in meters hebben wil je het kunnen horen. Ik wil eigenlijk maar 1 ding zeggen, vertrouw nooit iemand die het spul verkoopt! Eigenlijk 2 dingen.. Vertrouw nooit op wat je denkt te horen, de mens is erg gevoelig voor een hoop subjectiviteit die ons doet denken dingen te horen die er feitelijk niet zijn. Omdat het bij kabels al snel om grote bedragen gaat (vergeleken met normaal prima koper bij de electrozaak) zou ik toch echt de subjectiviteit eruit willen halen d.m.v. een geblindoekte test o.i.d. voordat de dollars argeloos over de toonbank vliegen. Wat is dat toch altijd met kabels, klank en de factor geld. Wat maakt het nu in godsnaam uit of er een weerstandje van 20 cent, 40 cent, 3 euro of 15.000 euro inzit? Het gaat om klank van je set en het kan me gewoon geen moer schelen wat iets kost. Als ik iets mooi vind klinken en ik heb het gevoel dat het goed past in mijn set, dan koop ik het gewoon, al kost zo'n kabeltje van een meter mij 5 duizend euro en is hij gemaakt van poep. Verkoopprijs of kostprijs is volledig irrelevant op de ervaren kwaliteit van je eigen set. De illusie dat iets wat duur is iemand psychologisch zou be Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 mei 2006 Report Share Posted 23 mei 2006 [...]De illusie dat iets wat duur is iemand psychologisch zou be Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 24 mei 2006 Report Share Posted 24 mei 2006 Ooit eens een MIT l.s. kabel geleend van een vriend. Ongelovelijk veel doet zo'n kabel, in mijn geval niet al te veel goeds, maar ik heb dezelfde kabel ook gehoord in een peperdure set en daar was het fantastisch. Bij mij leek het of de stemmen qua volume harder doorkomen dan de "rest". Heel apart. Navraag bij mijn lokale hifi boertje leerde dat dat idd de bedoeling was, zou komen door die kastjes. Zij zeiden dat de zanger/zangeres immers altijd voor de band staat en dat is wat ik zou horen. Ze zeiden ook -veel te lang technisch verhaal wat ik niet kon volgen, hifi boertje is een electrotechneut en ik niet- dat door "dat kastje" de kabel lengte niet zoveel meer uit zou maken. Een kabel weet niet 'wat' de zanger / zangeres is in het audiosignaal. Een kabel kan dus niet de stem naar voren trekken. Dat lange technische verhaal wat je niet kon volgen was ook een hele grote hoop lariekoek. Ik geloof dat MIT een spoeltje van 20 cent in haar kabeltjes stopt wat de hoge tonen ietwat op de rem zet. Kabellengte maakt heel weinig uit, met of zonder 'kastje'. Je moet wel een extreem groot verschil in meters hebben wil je het kunnen horen. Ik wil eigenlijk maar 1 ding zeggen, vertrouw nooit iemand die het spul verkoopt! Eigenlijk 2 dingen.. Vertrouw nooit op wat je denkt te horen, de mens is erg gevoelig voor een hoop subjectiviteit die ons doet denken dingen te horen die er feitelijk niet zijn. Omdat het bij kabels al snel om grote bedragen gaat (vergeleken met normaal prima koper bij de electrozaak) zou ik toch echt de subjectiviteit eruit willen halen d.m.v. een geblindoekte test o.i.d. voordat de dollars argeloos over de toonbank vliegen. Wat is dat toch altijd met kabels, klank en de factor geld. Wat maakt het nu in godsnaam uit of er een weerstandje van 20 cent, 40 cent, 3 euro of 15.000 euro inzit? Het gaat om klank van je set en het kan me gewoon geen moer schelen wat iets kost. Als ik iets mooi vind klinken en ik heb het gevoel dat het goed past in mijn set, dan koop ik het gewoon, al kost zo'n kabeltje van een meter mij 5 duizend euro en is hij gemaakt van poep. Verkoopprijs of kostprijs is volledig irrelevant op de ervaren kwaliteit van je eigen set. De illusie dat iets wat duur is iemand psychologisch zou be Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 24 mei 2006 Report Share Posted 24 mei 2006 [...]De illusie dat iets wat duur is iemand psychologisch zou be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 24 mei 2006 Report Share Posted 24 mei 2006 Dan ben jij de doelgroep van vele high-end-audio-verkoop-instellingen. Groet, Jacco Ja, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 24 mei 2006 Report Share Posted 24 mei 2006 Je sluit je af van de werkelijkheid cq realiteit. Daar zijn instanties voor om je daar mee te helpen. Of je bent de realiteit als zodanig uit het oog verloren, dat kan ook. Ook daar zijn instanties voor. De beste oplossing is het voor jezelf te houden en geen wijzend vingertje te wijzen. Gewoon pas op de plaats houden dus. Groet, Jacco Welke realiteit? JOUW realiteit bedoel je? Nee, sorry, daar pas ik voor. Dat je het niet met me eens bent lijkt me duidelijk, maar om me om die reden te vertellen dat ik daarom maar gewoon mijn mond moet houden zegt natuurlijk meer over jou dan over mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 24 mei 2006 Report Share Posted 24 mei 2006 Ik koop gewoon wat ik goed vind klinken en wat het kost is voor mij volledig irrelevant. Goed zo. Heb je een nieuwe baan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 24 mei 2006 Report Share Posted 24 mei 2006 Voor mij is het vrij normaal dat ik bij een produkt kijk of men er niet veel te veel voor vraagt in verhouding tot wat de kosten zijn. Als men op een terras opeens 100 euro vraagt voor een frisdrank ben ik weg, en dat gaat ook op voor een kabel. Heel soms ontkom je er niet aan om te veel te betalen als er geen alternatief is, maar in het geval van kabels, ach je kunt ze zelf nog in elkaar draaien als het moet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 24 mei 2006 Report Share Posted 24 mei 2006 Je sluit je af van de werkelijkheid cq realiteit. Daar zijn instanties voor om je daar mee te helpen. Of je bent de realiteit als zodanig uit het oog verloren, dat kan ook. Ook daar zijn instanties voor. De beste oplossing is het voor jezelf te houden en geen wijzend vingertje te wijzen. Gewoon pas op de plaats houden dus. Groet, Jacco Welke realiteit? JOUW realiteit bedoel je? Nee, sorry, daar pas ik voor. Dat je het niet met me eens bent lijkt me duidelijk, maar om me om die reden te vertellen dat ik daarom maar gewoon mijn mond moet houden zegt natuurlijk meer over jou dan over mij. Nee, je moet je mond niet houden. Ik wijs je alleen op je volwassenheid. Als jij 15.000,- gaat uitgeven aan tulp stekkertje, dan lijkt me dat je met iemand moet gaan praten. Beleggingsmaatschappijen bijvoorbeeld. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 24 mei 2006 Report Share Posted 24 mei 2006 Nee, je moet je mond niet houden. Ik wijs je alleen op je volwassenheid. Als jij 15.000,- gaat uitgeven aan tulp stekkertje, dan lijkt me dat je met iemand moet gaan praten. Groet, Jacco *GAAP* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts