Jump to content

speakers 5 meter uit elkaar...

tompj
 Share

Recommended Posts

Ik ben verhuisd naar een huis met een veel ruimere woonkamer. Da's natuurlijk fijn, maar mijn speakers moeten nu wel zo'n 5 meter uit elkaar staan (anders staan ze voor de tuindeuren). Welke speakers/speakermerken kunnen met een dergelijke tussenruimte geplaatst worden waarbij het stereobeeld toch goed blijft (geen 'gat' in het midden)? Ik zit by the way ongeveer zo'n 5 meter van de speakers te luisteren. Iemand ideeen/ervaringen?

Avalon wordt vaak met de speakers heel ver uit elkaar gedemonsteerd. Met een goede set erop heb je geen gat in het midden. Wanneer de speakers zo ver uit elkaar staan moet je inderdaad ook verder weg gaan zitten.

Voor mij is de gelijkzijdige luisterdriehoek heilig.

:)

Ik ben verhuisd naar een huis met een veel ruimere woonkamer. Da's natuurlijk fijn, maar mijn speakers moeten nu wel zo'n 5 meter uit elkaar staan (anders staan ze voor de tuindeuren). Welke speakers/speakermerken kunnen met een dergelijke tussenruimte geplaatst worden waarbij het stereobeeld toch goed blijft (geen 'gat' in het midden)? Ik zit by the way ongeveer zo'n 5 meter van de speakers te luisteren. Iemand ideeen/ervaringen?

Uiteraard thuis proberen, maar volgens mij staan de speakers en jij in een driehoek en dat is wat de meeste speaker fabrikanten adviseren vlgns mij.

5 meter is wel heeeel erg ver.

Mijn ervaring is dat de afstand van de speakers tot aan de luisteraar iets verder moet zijn dan de afstand tussen de speakers zelf.

Dit geeft bij mij tot nu toe steeds de beste resultaten.

Dit wordt ook wel de z.n. 'T'-opstelling genoemd.

(dus bijv. 2 meter tussen de speakers, en 3 met van de speakers tot aan de luisterplek.)

Mvg,

Alco

5 meter is wel heeeel erg ver.

Mijn ervaring is dat de afstand van de speakers tot aan de luisteraar iets verder moet zijn dan de afstand tussen de speakers zelf.

Dit geeft bij mij tot nu toe steeds de beste resultaten.

Dit wordt ook wel de z.n. 'T'-opstelling genoemd.

(dus bijv. 2 meter tussen de speakers, en 3 met van de speakers tot aan de luisterplek.)

Mvg,

Alco

Bij mij (kleine vloerstaande thieltjes) niet hoor, als ik dat doe blijft het geluid aan de speakers "plakken". Als bij mij de speakers 3 meter uit elkaar staan, dan moet ik er geen 4 meter achter gaan zitten, klinkt voor geen ene meter, ook het eerder gesuggereerde indraaien werkt bij mij niet.

Volgens mij is (zoals meestal) het enige juiste advies, zelf proberen.

AVI Trio of Brio, kan ook nog eens vlak tegen de muur geplaatst worden (gesloten kast). Avalon is inderdaad ook een serieuze kandidaat, weergave is wel opvallend ver achter de luidsprekers en dat is in het begin spectaculair, maar later een beetje levenloos denk ik maar smaken verschillen. De grotere ATC speakers, Von Schweikert en de nieuwe Jamo R909 moeten de rol ook wel kunnen vervullen denk ik.

succes met deze leuke zoektocht..

Hoi volgens mij is dat geen probleem. heb mijn Matrixen ook al eesn zo ver uit elkaar gehad. Ging prima. Wel vertelde een verkoper van Vogelzang in Heerlen eens dat je dan wel een versterker moet hebben die wat achter de hand heeft om die spreiding goed te kunnen blijven weergeven.

Het beste advies is en blijft zelf proberen. Groet,

Andre

dank voor de tips tot nu toe!

Als het mag maak ik het nog een beetje lastiger. Ik speel met een buizenversterker met zo'n 35 watt en zou dat graag blijven doen met eventuele nieuwe speakers....Ik kan me voorstellen dat een aantal voorgestelde speakers (AVI's, de meeste Avalon's etc) dan afvallen. Ik heb overigens begrepen dat Audio Physik speakers volgens een ontwerpfilosofie zijn gemaakt die een 'brede' plaasing goed mogelijk maken. Iemand?

Audio Physic luidsprekers kun je behoorlijk ver uit elkaar plaatsen en sommige modellen (zoals de audio physic virgo II) hebben dat zelfs nodig om een echt ruimtelijk geluidsbeeld te geven.

Voor Avalons heb je een behoorlijke versterker nodig, zeker in een grote ruimte.

Ik heb zelf de Avalon Arcus gehad, een hele fraaie speaker die je het beste 4 meter uit elkaar kon zetten volgens de dealer. Uiteindelijk heb ik ze ook vervangen omdat ze moeite hadden mijn nieuwe en veel grotere luisterruimte (8 x 10 meter) goed te vullen. Een upgrade naar een Eidolon vond ik te duur, vandaar dat ik ben overgegaan op Usher's (de CP-8872).

Deze speakers zijn behoorlijk fors, maar hebben een behoorlijke gevoeligheid (90 dbm) en kunnen een grote ruimte goed vullen. Ik heb ze wel eens op een kleine buizenversterker gehoord en dat klonk ook al erg goed. Op mijn Parasound Halo JC-1 monoblokken klinken ze geweldig.

Wellicht zou je eens kunnen gaan kijken en luisteren naar de Ushers AC-20's die een forumlid (Ome Henk) te koop heeft staan!

Dank voor de tip Theo. Ik vrees alleen dat mijn vrouw me vierendeeld als ik een dergelijke grote speaker in huis haal (ik vind ze zelf mooi om te zien; maar ja...).

iemand nog met ervaring met Audio Physic (die hebben een aanzienlijk hogere WAF)?

Ik had dus mijn Avalon Arcussen vervangen door de Ushers en toen mijn vriendin een paar dagen later bij me kwam viel het haar niet eens op! De Usher's zijn weliswaar groot, maar ook erg fraai vormgegeven en mooi afgewerkt. Je zou voor de gein gewoon eens moeten gaan luisteren. Ik zelf vind de prijs/prestatie-verhouding van een Usher fenomenaal.