Sodejuu Posted 25 mei 2006 Report Share Posted 25 mei 2006 Waar het precies aan ligt weet ik echter niet. kennelijk is het niet makkelijk om die kleine stroompjes te versterken. Misschien zit het in de signaal-ruis verhouding? Of in het RIAA correctiefilter Of, net als bij cd-spelers, in de voeding en versterkertrap Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 25 mei 2006 Report Share Posted 25 mei 2006 Waar het precies aan ligt weet ik echter niet. kennelijk is het niet makkelijk om die kleine stroompjes te versterken. Misschien zit het in de signaal-ruis verhouding? Of in het RIAA correctiefilter Ik begrijp dat dit een domme opmwerking was? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 25 mei 2006 Report Share Posted 25 mei 2006 Waar het precies aan ligt weet ik echter niet. kennelijk is het niet makkelijk om die kleine stroompjes te versterken. Misschien zit het in de signaal-ruis verhouding? Of in het RIAA correctiefilter Ik begrijp dat dit een domme opmwerking was? Begrijp je dan niet dat niet iedere phonotrap de perfekte correctie heeft? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 25 mei 2006 Report Share Posted 25 mei 2006 Waar het precies aan ligt weet ik echter niet. kennelijk is het niet makkelijk om die kleine stroompjes te versterken. Misschien zit het in de signaal-ruis verhouding? Of in het RIAA correctiefilter Ik begrijp dat dit een domme opmwerking was? Begrijp je dan niet dat niet iedere phonotrap de perfekte correctie heeft? Dat zou ik niet weten, lijkt me op zich niet zo moeilijk. Maar buiten dat, kleine signalen kunnen toch meer last van ruis hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 25 mei 2006 Report Share Posted 25 mei 2006 toch gek dat je bij cd-weergave haast nooit iemand hoort klagen over dun en schel, irriteert ook niet Robin Maar wel vlak en minder muzikaal. Aan een cd speler is niets te wijzigen aan een platenspeler is van alles bij te stellen in positieve en negatieve zin. helaas voor sommige meestal in negatieve zin Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 25 mei 2006 Report Share Posted 25 mei 2006 toch gek dat je bij cd-weergave haast nooit iemand hoort klagen over dun en schel, irriteert ook niet Robin Mijn CD speler klinkt absoluut niet schel. Misschien ietwat dunnetjes, maar ik weet dat dit met een betere interlink te verbeteren is. Kortom, mijn CD speler irriteert mij niet en is fantastisch als ik lekker een muziekje op de achtergrond draai. Ga ik er speciaal voor zitten, dan zet ik een mooie LP op. De beleving die je dan krijgt is niet te evenaren met de CD speler. Mijn CD speler geeft weer wat er op de CD staat, mijn platenspeler geeft weer wat er op de plaat staat. De kwaliteit van de CD of plaat bepaalt hoe dun of dik het geluid is. bij een cd echter gaat het allemaal wat makkelijker en is het apparaat zelf meestal niet de zwakke schakel, en dat is bij een DT wel anders natuurlijk Bij een cd-speler bepaald de opname dus voor een groot deel de uiteindelijke klank. De cd-speler van nu is gewoon foutloos hoe je het ook went of keert. Bij de DT probeer je de onvolkomenheden van het principe zover mogelijk te beperken en als het allemaal oke is dan klinkt een platenspeler zeker lekkerder dan de cd die Rega P25 is zeker een mooie en goed klinkende speler maar ik zie ze niet vaak 2e hands aangeboden. Niet zo gek natuurlijk als het een goeie speler is waarom dan weg doen Ik vind de P25 mooier om te zien dan z'n opvolger de P5. En die RB600 arm is natuurlijk een snoepje Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 25 mei 2006 Report Share Posted 25 mei 2006 Ik zou dan sowieso met een eenvoudige phonotrap willen beginnen. Eenvoudig, maar goed. Later kan er dan altijd nog een duurdere komen. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 mei 2006 Report Share Posted 25 mei 2006 Zo heb ik het dus aangepakt Kraus, ik zit dus in de laatste fase met misschien nog eens een nieuw element op langere termijn. Ik denk dat een goede phonotrap inderdaad flexibel moet zijn: - instelbare gain - instelbare impedantie - inschakelbaar subsonic Zeker met de laatste feature heb je weinig phonotrappen. Lehmann heeft dat volgens mij op de nieuwe Black Cube en Decade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 mei 2006 Report Share Posted 25 mei 2006 Dank je voor het compliment Kraus. Ik zou mijn arm nog iets kunnen verbeteren door het lager te vervangen dan heb ik een Graham 2.2 i.p.v. een 2.1 Kennelijk levert dat enige "verbetering" in het laag. Ik wacht daar even mee omdat ik dat rekje in bestelling heb en verwacht dat de draaitafel aan de muur toch verbetering brengt. Na het kopen van een phonotrap wil ik dan eventueel dat lager kopen en de phonokabel vervangen. Zo blijf je van de straat. Ik heb thuis met een paar photrappen gexperimenteerd. Niet altijd wat ik hoopte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 mei 2006 Report Share Posted 25 mei 2006 Waar het precies aan ligt weet ik echter niet. kennelijk is het niet makkelijk om die kleine stroompjes te versterken. Misschien zit het in de signaal-ruis verhouding? Of in het RIAA correctiefilter Ik begrijp dat dit een domme opmwerking was? Nee, helemaal niet. Alleen is dat RIAA correctiefilter er vaker debet aan een andere klank te krijgen. Ik ken maar heel weinig trapjes die een (bijna) ideale RIAA correctie hebben. De rest zit redelijk tot goed in de buurt. Een echt correct filter te maken is nl tamelijk complex (kostbaar), omdat het eigenlijk een tamelijk maffe curve is en hoewel het wel een norm is, maakt niet iedere platenproducent gebruik van een ideale RIAA om de plaat te snijden. Je hebt dus 2x de mogelijkheid de fout in te gaan. Als de plaat al niet optimaal gesneden is en de phonotrap ook nog eens net er naast zit, kun je op je vingers uittellen dat het wel eens minder goed kan gaan. S/N ratio is natuurlijk een issue. Zeker bij low output MC elementen speelt dit een rol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 25 mei 2006 Report Share Posted 25 mei 2006 @ Kraus, daar heb je naturlijk helemaal gelijk in. Maar wat heet "gelijk weer de deur uitdoen"? Misschien is dat over een jaar of twee jaar. het ligt er maar aan hoe het een en ander zich ontwikkeld. Stel dat het zover komt. Heb jij dan geen eenvoudig phonotrapje te leen? Een element heb je ook al aan een forummer te leen aangeboden. Dan kan ik tzt direkt een goede kopen. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 25 mei 2006 Report Share Posted 25 mei 2006 toch gek dat je bij cd-weergave haast nooit iemand hoort klagen over dun en schel, irriteert ook niet Robin Maar wel vlak en minder muzikaal. Aan een cd speler is niets te wijzigen aan een platenspeler is van alles bij te stellen in positieve en negatieve zin. helaas voor sommige meestal in negatieve zin Robin Dat lijkt mij een opmerking die misschien wel het beste met de hand in de eigen boezem kan worden gestoken ha ha klopt ja. Met draaitafels he ik nog niet zoveel plezier gehad Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 25 mei 2006 Report Share Posted 25 mei 2006 toch gek dat je bij cd-weergave haast nooit iemand hoort klagen over dun en schel, irriteert ook niet Robin Maar wel vlak en minder muzikaal. Aan een cd speler is niets te wijzigen aan een platenspeler is van alles bij te stellen in positieve en negatieve zin. helaas voor sommige meestal in negatieve zin Robin Dat lijkt mij een opmerking die misschien wel het beste met de hand in de eigen boezem kan worden gestoken ha ha klopt ja. Met draaitafels he ik nog niet zoveel plezier gehad Robin Beste Robin, Volgens mij heb je er wel al veel plezier aangehad , en veel ervaring opgedaan Je hebt nl al veel meer beleeft dan veel anderen . MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 mei 2006 Report Share Posted 25 mei 2006 Jij hebt het door Haudio ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 mei 2006 Report Share Posted 25 mei 2006 @ Kraus, daar heb je naturlijk helemaal gelijk in. Maar wat heet "gelijk weer de deur uitdoen"? Misschien is dat over een jaar of twee jaar. het ligt er maar aan hoe het een en ander zich ontwikkeld. Stel dat het zover komt. Heb jij dan geen eenvoudig phonotrapje te leen? Een element heb je ook al aan een forummer te leen aangeboden. Dan kan ik tzt direkt een goede kopen. Hubertinus Volgens mij heeft Kraus nog een ASR Mini Basis staan die hij wel kwijt wil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 25 mei 2006 Members Report Share Posted 25 mei 2006 @ Kraus, daar heb je naturlijk helemaal gelijk in. Maar wat heet "gelijk weer de deur uitdoen"? Misschien is dat over een jaar of twee jaar. het ligt er maar aan hoe het een en ander zich ontwikkeld. Stel dat het zover komt. Heb jij dan geen eenvoudig phonotrapje te leen? Een element heb je ook al aan een forummer te leen aangeboden. Dan kan ik tzt direkt een goede kopen. Hubertinus Volgens mij heeft Kraus nog een ASR Mini Basis staan die hij wel kwijt wil Heeft ie de Lukaschek al gekocht dan ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 mei 2006 Report Share Posted 25 mei 2006 Nee hoor. Maar die ASR is buiten bedrijf en hij speelt nu met de ingebouwde trap in zijn vv en met een Creek OHB8 (oid) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 25 mei 2006 Report Share Posted 25 mei 2006 Ha die Kraus, Van de ASR mini basis wil ik op termijn wel af maar ik heb er nog een behoorlijk bedrag voor betaald en kan er in principe niet veel meer voor vragen ( in waarde gezakt) en dan hou ik hem liever maar zelf; bij de set-up van nu "matched" hij helaas niet zo erg. Dat gaat veranderen, ik heb de Importeur gebeld overde prijs en die gaat/is 695,00 euro nieuw. Dat kwam omdat de Fabrikant zelf rechtstreeks ging verkopen aan de consument dat schijnt over te zijn . MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 25 mei 2006 Report Share Posted 25 mei 2006 He, kijk eens aan, dat opent weer perspectief. Inmiddels heb ik zo mijn eigen eisen geformuleerd voor de ideale phonotrap: hij moet geschikt zijn voor drie armen; ik wil een instelbare en aparte RIAA-correctie; hij moet bestaan uit een buizen MM gedeelte, een transistor trap voor MC en dan ook nog een step-up er in; elke ingang moet eigen instelmogelijkheden hebben voor de afsluitimpedante, minmaal 16 trappen tussen 80 en 47kOhm. Bovendien wil ik dan kunnen kiezen tussen verschillende trappen in de trap zodat ik bijv. een low-output of helemaal of in twee trappen (transistor en buis) kan laten versterken Hij lijkt nog het meest op de Array phonotrap met zijn via de afstandbediening instelbare gain, maar dan met 3 ingangen en bronkeuzeschakelaar. En hij moet natuurlijk geweldig klinken Nu nog even iemand vinden die zo'n ding ontwerpt en bouwen wil ; ook nog gebalanceerd natuurlijk met minimaal 2 XLR-ingangen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 mei 2006 Report Share Posted 25 mei 2006 Ik heb ergens gelezen dat Audiolab hun phonotrap weer op de markt brengt. Geschikt voot twee armen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 25 mei 2006 Report Share Posted 25 mei 2006 Ja dat klopt ongeveer, daar heb ik het zo'n beetje van afgekeken. Qua prijs ook de limit.Ik heb hem nog nooit gehoord, wel berichten gehad van iemand met een 3 motoren Transrotor Apollon en Benz LP die er lyrisch over was. Ha die Kraus, Ik heb hem wel gehoord en velen met mij want Rick Paap had hem in zijn set up op de show in Sneek. Daarom zit ikzelf te overwegen om hem aan te schaffen. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 27 mei 2006 Report Share Posted 27 mei 2006 Vandaag weer naar de ingespeelde Clearaudio Emotion geluisterd. De scherpte was weg en hij klonk ook niet meer zo dun. Hij klonk zo wie zo beter dan elke draaitafel die ik vroeger(tot aan 1985) gehad heb. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 27 mei 2006 Members Report Share Posted 27 mei 2006 Vandaag weer naar de ingespeelde Clearaudio Emotion geluisterd. De scherpte was weg en hij klonk ook niet meer zo dun. Hij klonk zo wie zo beter dan elke draaitafel die ik vroeger(tot aan 1985) gehad heb. Hubertinus volgens mij ben je "om" Wel een beetje off-topic maar ik lees in de nieuwe "LP" dat Clearaudio een absolute top phonopre heeft uitgebracht: de Clearaudio Balanced Reference Phono. Ziet er op de foto's heel mooi uit. Deze ? Balance Reference Die is toch al een tijdje uit, dacht ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 27 mei 2006 Report Share Posted 27 mei 2006 Ik zal nog even de set up vermelden: Clearaudio Emotion/Satisfy/Aurum Classic Musical Fidelity X LPS3 Primar I21 Audio Physic Spark Bekabeling Audioquest Alleen een vraagje. Is die Musical Fidelity wel wat of is er beter voor dat geld? Ik heb dus een tijdje een MF versterker gehad en vond dat die de nadruk wat op het hoog legde. Ik hoop niet dat alle spul van MF dat heeft. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 27 mei 2006 Report Share Posted 27 mei 2006 Ik had ook het idee dat alles een beetje naar links trok. Maar dacht dat dat door een iets de kamer inspringende radiatorombouw aan de linkerkant kwam waardoor het geluid eerder reflecteert. Misschien is het dat ook wel en komt het niet door een hoorbare kanaalongelijkheid. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts