tginneke Posted 22 mei 2006 Report Share Posted 22 mei 2006 Hallo, Ben momenteel op zoek naar een nieuwe subwoofer. Ik zoek in de prijsklasse tot +- 1100 euro. Welke kunnen jullie adviseren? Hebben jullie goede/slechte ervaringen met B&W subs? Ik heb momenteel een downfire, lijkt voor mijn woonkamer minder geschikt. Alvast bedankt voor de reacties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 24 mei 2006 Report Share Posted 24 mei 2006 waar ga je de subwoofer voor gebruiken, voor films, muziek of voor beiden Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 25 mei 2006 Author Report Share Posted 25 mei 2006 voor beide maar de hoofzaak is muziek. Ik heb zelf aan aan de rel r-205 gedacht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 25 mei 2006 Report Share Posted 25 mei 2006 kijk eens of je deze thuis kan beluisteren, is best een hoop geld voor een subwoofer Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 27 mei 2006 Author Report Share Posted 27 mei 2006 Hallo, Ik heb de sub (REL R-205) inmiddels thuis, ben zeer tevreden over het geluid en zal zeker een kandidaat worden ook gezien uiterlijk (smaken verschillen natuurlijk) en afmetingen. De REL is wel aan de dure kant, hebben jullie ervaring met soortgelijke subs? Alvast bedankt voor de reacties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 27 mei 2006 Report Share Posted 27 mei 2006 is de strata V niks, is een gesloten systeem en de st serie is vooral voor stereo en muziek ontworpen en aan te sluiten via high level ( neutrik kabel van Rel) heb zelf goede ervaringen met de rel strata III, een gesloten sub met 100 w amp en 25 cm woofer Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 27 mei 2006 Author Report Share Posted 27 mei 2006 Ik heb zelf de REL quake gehad , dit is ook een downfire, deze bracht veel acoustiek problemen met zich mee, vanaar nu dus een frontfire, deze is in mijn ruimte veel makkelijker te plaatsen. Ik geloof ook niet dat er veel verschil zal zijn tussen de r-205 en de strata. De 205 heeft ook een 25 cm woofer alleen gestuurd door een 200 watt amp. Ik heb nog geen enkele REL gehoord welke niet muziekaal is, dat geld ook voor de R-205. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 27 mei 2006 Report Share Posted 27 mei 2006 vooral de oudere Q serie als de q50 e.d. zijn meer geschikt voor films en minder voor muziek zit er bij de r205 ook een remote, is wel handig Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 29 mei 2006 Author Report Share Posted 29 mei 2006 Klopt de oude Q serie is inderdaad voor film, echter ook bij deze subwoofers worden de hi level aansluitigen geleverd welke speciaal voor muziek zijn. De ST serie is op de kantelfrequentie wat nauwkeuriger in te regelen. Ik heb de REL R-205 nu inmmidels enkele dagen in huis en word steeds enthausiaster. Zeer subtiele sub voor muziek en indien gewenst is er voldoende geweld aanwezig bij film weergave. Wat mij betreft een echte aanrader. En ja goekoop zijn ze niet maar ik wil mijn fronts graag aanvullen met goed laag, geen bonkende baskasten zoals enkele concurrenten. (smaken verschillen natuurlijk) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 ik speel zelf op dit moment met een MJ Acoustics Reference 1 komt uit dezelfde fabruik als Rel dit is een model uit 2003 en heeft een 27 cm aluminium woofer in een 35 liter basreflexkast, downfiring erg strak bij LFE/films en ook high level aante sluiten via de speakon kabel voor muziek, niets mis mee het gaat om de linker subwoofer, rechts een rel strata III Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 31 mei 2006 Author Report Share Posted 31 mei 2006 Ik heb zojuist de REL strata V opgehaald voor de test. Deze ga ik vanavond beluisteren, later meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 31 mei 2006 Author Report Share Posted 31 mei 2006 Ik heb zojuist de strata V aangesloten. Ben eigenlijk al meteen verkocht, bedankt Ralf. Geweldig, dit veschil met de R-205, veel meer kracht. Ik geloof dat de beslissing niet meer moeilijk is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 31 mei 2006 Report Share Posted 31 mei 2006 Misschien ook nog even naar een Velodyne SLR-800r gaan luisteren (1099 euro) Tenminste als je kamer niet al te groot is, anders is een 1000 toch beter http://www.velodyne.com/velodyne/products/...13&sid=736h306u http://www.hifi.nl/nieuws.php?keuze=37038 http://www.beterbeeldengeluid.nl/velodyne/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 4 juni 2006 Report Share Posted 4 juni 2006 en is de rel strata V gebleven Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 5 juni 2006 Author Report Share Posted 5 juni 2006 Ja, dit is een blijvertje. Ik ben zo te spreken over het geluid dat ik de zoektocht staak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 22 juni 2006 Author Report Share Posted 22 juni 2006 Hallo, Ik heb de strata v nu inmiddels een week in huis en heb devolgende vraag: Mijn frontspeaker geven vanaf 46 Hz weer. Echter is de hoeveelheid laag zeer matig. Wat is nu beter, aansluiten via speakon (op de frontuitgangen) of op de pre out? Als ik voor de pre out kies hoe bepaal ik dan wat de beste xover is? Alvast bedankt voor de reacties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 22 juni 2006 Report Share Posted 22 juni 2006 hoe heb je de sub getest, de manier die het besteresultaat geeft zou ik gebruiken voor films is dat de pre out van je receiver, bij films moet je de crossover op 120 hz zetten daar er informatie tot die frequentie in kan zitten voor muziek en als ondersteuning van je frontspeakeakers bij stereo is de high level neutrik kabel weer een betere optie, je kan dan de sub naadloos laten aansluiten, dus gaan je fronts tot 46 hz, stel je crossover dan tussen de 30 en 45 hz in en kijk wat het beste resultaat geeft ik heb zelf 2 x de rel storm aangesloten op mijn set 1 op de sub out en die staat met crossover helemaal open (120 hz) 1 via de neutrik kabel en crossover op 30 hz, mijn fronts gaan tot 40 hz en de 30 hz geeft het mooiste resultaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 28 juni 2006 Author Report Share Posted 28 juni 2006 Wat is volgens jullie de beste methode om xover en volume van een rel strata v te bepalen bij de speako aansluiting? Tot nu toe ben ik er niet helemaal in geslaagd, ik blijf opnieuw afregelen bij verschillende soorten muziek, heb de middeweg nog niet gevonden. Ben er inmiddels wel van overtuigd dan high level aansluiten voor muziek beter klinkt dan lo level. Overigens heb ik nog een vraag over de plaatsing. Ik heb de sub nu +- 0.5 mtr van mijn linker speaker staan tussen de frontspeakers in. REL adviseerd om de sub in de hoek te plaatsen. Is dit ook aan te bevelen bij muziek (high level) of alleen voor film (low level)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 28 juni 2006 Report Share Posted 28 juni 2006 begin eens met een crossover op 30 hz en dan in kleine stapjes omhoog en veel luisteren bv, met de fase regelaar aan de gang wil ook het nodige effect hebben plaatsing vd subtussen je fronts is een goed uitgangspunt, de rel storm stat in mijn set ook links naastde speaker, fase op 0 en crossover op 30 hz, terwijl de fronts tot 40 hz gaan -3db Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 28 juni 2006 Author Report Share Posted 28 juni 2006 De handleiding van REL geeft aan de de subwoofer voor de meeste speakers de overhand krijgt tussen 20 en 33 Hz. Echter deze xover afregeling doet men pas na de gain (volume) afregeling. Hoe bepaal ik dan eerst wat het volume niveau van de sub moet zijn? Een te laag volume niveau zou volgens REL resulteren in "lacking bass". Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 19 juli 2006 Report Share Posted 19 juli 2006 de manier via de neutrik kabel bevalt mij het beste heb vd week een rel stadium II gekocht en deze vervangt een rel storm 1 is in pricipe dezelfde subamp en woofer alleen in een veel grotere kast die dieper is afgestemd en nog gefineerd ook, de woofer klinkt minder warm maar gaat wel een stuk dieper en het laag is nu veel meer voelbaar als hoorbaar, crossover vooralsnog op 28 hz staan , terwijl de fronts gesloten zijn en tot 40 hz doorlopen vandaag krijg ik een paar b&w dm601 s2 die als surrounds worden, de Epos Es11 worden dan tijdelijk de fronts en de filters hiervan gaan onder het mes de epos ga ik ook icm de relstadiumII uitproberen, verwacht hier veel van een goede monitor met een actieve subwoofer als aanvulling Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 21 augustus 2006 Author Report Share Posted 21 augustus 2006 Wat is nu beter een lage crossover en meer gain of andersom? Neemt men altijd de fase stand met de "vetste" bassen? Volgens de rel handleiding regel je eerst de gain globaal af. Vervolgens de xover waarna nog een licht correctie aan de gain mogelijk kan zijn. De xover krijgt bij de meeste speakers de overhand tussen 20 en 33 Hz. Is dit niet vreemd? Moet de xover niet altijd beginnen waar de frontspeakers stoppen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 Hm .... als ik jullie hoor is het nog geen succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 3 september 2006 Author Report Share Posted 3 september 2006 Ben het met je eens dat zolang je de juiste instellingen niet gevonden hebt het subwoofer verhaal geen succes is. Ik heb deze inmiddels gevonden en ben zeer onder de indruk wat je met deze sub kunt bereiken. Wat mij betreft een absolute aanrader. Je zult echter veel tijd moeten besteden aan inregelen en plaatsing van de sub anders kunnen de resultaten wel eens tegevallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts