Jump to content

Luister

carl
 Share

Recommended Posts

Ik ben wat virussen aan het verwerken en omdat ik toch niets anders te doen heb lees ik af en toe wat Luisters (hoestend, proestend en sniezend tevoorschijn gehaald). Ik heb mijn notitieboekje bij me waarin ik onbekende interessante platen opschrijf en leuke apparatuur. Je weet nooit wat je nog tegenkomt.

Als ik iets leuks tegenkom ga ik dat hier melden.

Bedankt Ravon en Cable, het gaat gelukkig al een stuk beter anders zat ik soms niet achter de computer.Ik heb de 1974 uitgave inmiddels doorgenomen.

In de augustus en oktober nummers artikelen van ene Hans Evers over hifi boven 16 khz. Kennelijk gaat het menselijk gehoor van 20 hz tot 16 khz bij normale geluidssterkte. Op je 50e is het maximum ongeveer 13 khz en op je 65e ongeveer 10 khz. Hij vraagt zich dan ook af waarom specificaties boven de 20 khz nodig zijn. Hoopgevend (ik ben boven de 50) is zijn opmerking dat je dan muzikaal eigenlijk weinig tot niets mist omdat de uiterste muziektonen minder vaak voorkomen. Als voorbeeld gebruikt hij het manueel van een orgel dat alle tonen kan weergeven. Dat manueel is gekoppeld aan herzen en dan zie je dat je maar zeer weinig toetsen niet hoort boven een bepaalde leeftijd. Dat verklaart dat ik kleine verschillen nog steeds hoor zoals me vorige week nog eens opviel. Kennelijk heeft dat meer met geoefendheid te maken dan met gehoor. Overigens zal dit artikel wel deels verouderd zijn. Waarom dan die supertweeters tegenwoordig? Kennelijk hebben frequenties boven de 20 khz wel invloed. Graag commentaar.

Wat me ook opviel is de sterke nadruk op bas. In alle recensies komt Jan Kool daar op terug. Zelf verzorgt hij zijn laagweergave onder meer met een bakstenen behuizing.

Een setje uitkiezen in 1974 is ook niet moeilijk als je de ruimte hebt. Quad ESl's, Quad 33/303 of een Luxman en een Thorens 125 met SME of Ortofon arm en Ortofon MC element . Zou het nieuw nog steeds goed doen denk ik.

Bedankt

Kennelijk hebben frequenties boven de 20 khz wel invloed. Graag commentaar.

Wat me ook opviel is de sterke nadruk op bas. In alle recensies komt Jan Kool daar op terug. Zelf verzorgt hij zijn laagweergave onder meer met een bakstenen behuizing.

Bas is de basis van de swing. Fundament van de muziek.

"Superhoog" verzorgt het ruimte beeld.

wat betekent 'niet horen' op een bepaalde leeftijd?

geheel niet horen, of een aantal DB zachter dan eerder?

groet

Beide, denk ik zo. Hoe hoger het aantal Hz, hoe minder goed men het hoort naamramte men ouder wordt (een aantal dB zachter dan eerst). Het geheel niet horen ven bepaalde frequenties verschuift naarmate men ouder wordt van zeg maar 20 KHz in de richting van 19, 18 en ga zo maar door.

En dan heb ik het nog niet eens over gehoorbeschadigingen... <_<

Ik heb inmiddels Luister 1975 achter me. Een mooi jaar voor luidsprekers want de Elipson 1303 wordt in het augustus nummer getest. Zijn nog steeds op de markt. Ik heb ze helaas nog nooit gehoord. Interssant is ook een interview met Oscar Heil van de bekende ESS luidsprekers met zijn gevouwen tweeters. Een nieuwe versie wordt nog steeds gemaakt. De kangaroe van B&W zie je al in de reclame.

Daarnaast een waarschuwing van Jan Kool om toch maar het subsonisch filter te gebruiken vanwege het gevaar voor de basluidsprekers. Nu zijn de conussen inmiddels sterk verbeterd maar een subsonisch filter bij een phonotrap is niet weg.

Daarnaast veel leuke reclame van Scott en Sugden tuners en versterkers.

Hoi Carl,

Blij te lezen dat je herstellende bent.

Bij die test van de 1303 had JK geschreven dat zijn zoon bij binnenkomst in de kamer dacht dat het geluid als een "ijzerwalserij" klonk uit de elipsons. :D .

Waarschijnlijk was er op dat moment een flinke klassieke fortissimo aan de gang.

Maar goed,de B&W DM-6 (kangeroe) eerste versie met kevlar midden en LF-contour schakelaar kreeg wel een lovende recensie.

Ben benieuwd als je ook de recensie v/d witte Nagaoka JT-322 CD-4 element(goedkoop,120 gulden) met shibata naald (kwadrofonie) en de Ultimo(later Dynavector) 20B high output MC-element tegenkomt. Dit mc-element was toen qua laagweergave een van de beste.(ondanks slechte spooreigenschappen).

Jan Kool had ook telefonisch spreekuur elke donderdagavond volgens mij .

Ooit gebeld ?

Hai Jerry,

Ik niet maar mijn buurman die zich afvroeg of een Quad 303 bij een DM 7a paste. Jan Kool vond dat kunnen maar die 303 was toch aan de lichte kant. Overigens heeft mijn buurman die DM 7a nog steeds. Een van de geslaagdere types van B&W.

Er zijn hear wel eens stukjes audio ter beluistering aangeboden waar boven de 16khz niets meer aanwezig was. Dat heeft niemand volgens mij kunnen horen (als ik me niet vergis).. 16khz is 'best hoog'. Ook al hoor je nog wel een sinus van 17, 18 of 20khz, er zit te weinig van dat spul in vrijwel alle albums om het te missen. Supertweeters zijn dus eigenlijk superonzin.. Gelukkig maar, weer geld over om plaatjes / cdtjes te kopen.. (plaat gaat sowieso effectief niet boven 16khz dacht ik he)

Ik zag zo'n super tweeter als zelfbouw staan op de site van ... in Rotterdam. Was niet duur. Door zo'n tweeter te richten kan je het beeld wellicht beinvloeden.

Toch heeft een 'supertweeter', los of mensen die frequenties horen of anders 'waarnemen', geen zin bij de meeste audio producten. CD gaat tot 22khz, daar heb je geen supertweeter voor nodig. Vinyl? Ik denk niet dat het helpt. SACD / DVD kan voor zover ik weet in principe wel hogere frequenties aan..

Joepie?

Helaas... Dan moeten ze bij het maken van de opname ook een supermicrofoon gebruiken die tot ver boven de 20khz werkt, ander heb je er nog niets aan. En gezien de relatief nuchtere kijk op audio / kwaliteit (lees nogmaals: relatief) denk ik niet dat studio's zich zorgen maken om frequenties boven de 20khz.

Helaas... Dan moeten ze bij het maken van de opname ook een supermicrofoon gebruiken die tot ver boven de 20khz werkt, ander heb je er nog niets aan. En gezien de relatief nuchtere kijk op audio / kwaliteit (lees nogmaals: relatief) denk ik niet dat studio's zich zorgen maken om frequenties boven de 20khz.

Dat klopt, het gros van de kwalitatief zeer hoogwaardige studiomicrofoons die veelal gebruikt worden gaan niet hoger dan 15 kHz - 25 kHz.

Neemt niet weg dat er wel hoogwaardige microfoons zijn die netjes tot een 50 kHz lopen. Maar of die ook gebruikt worden? Niet in zijn algemeenheid.

Toch kan ik uit ervaring zeggen dat een 24 bit @ 96 kHz registratie subtiel beter klinkt dan eentje op 16 bits @ 44.1 kHz.

;)

Ik heb eens zo'n Tannoy supertweeter in huis gehad. Ik dacht dat ik niets hoorde en hield mijn oor er even bij. Ik ben gelukkig niet doof geworden. Ik vond het te duur en heb het niet gekocht.

In de Luister werd door Jan Kool een hoge tonen outboard tweeter van Hepta besproken. Hij beweerde dat je het beeld kon beinvloeden door die tweeter te richten. Misschien koop ik in de winter wel zo'n zelfbouw tweeter. Was niet duur en misschien het experiment wel waard.

Ik heb eens zo'n Tannoy supertweeter in huis gehad. Ik dacht dat ik niets hoorde en hield mijn oor er even bij. Ik ben gelukkig niet doof geworden. Ik vond het te duur en heb het niet gekocht.

In de Luister werd door Jan Kool een hoge tonen outboard tweeter van Hepta besproken. Hij beweerde dat je het beeld kon beinvloeden door die tweeter te richten. Misschien koop ik in de winter wel zo'n zelfbouw tweeter. Was niet duur en misschien het experiment wel waard.

kijk eens bij speakers en co onder nieuws

• Members

Op het moment dat ik mijn Supertweeters verwijder, lijkt het net of het totale geluidsbeeld in elkaar zakt. Hier maken ze het totale plaatje dus gewoon af.

Of dit nu komt omdat de tweeters zo goed zijn, of doordat de supertweeter en de tweeter in de dual-concentric elkaar overlappen, en het daardoor wat gemakkelijker lijken te hebben, ik weet het niet. Feit is, dat het hier enorm goed hoorbaar is, ik zou niet meer zonder willen.

En wat is duur, in mijn geval betaalde ik geloof ik 325 euro voor de ST 25's, advies waren ze dacht ik iets van 500 euro. Ik heb mensen meer zien betalen voor mindere dingen...

• Members

Ja hoor, echt niet alleen bij vinyl. Ik vermoed dat het komt omdat de supertweeter al bij 5 khz aanvangt (ook al is het dan bij - zoveel db), en het op de

Dat is wel het punt Arden: Het moet wel goed matchen/integreren. De meeste losse bijzetsupertweeters doen dat niet. Nou ja, heb er 1'tje gehoord en daarmee werd het er alleen maar onrustiger van.

Beste blijft een mooie ribbontweeter die bij 5 kHz overneemt en uit zichzelf al tot zeg 40 kHz doorloopt en idd die Elac is er zo eentje:

4pi2_g.jpg

http://www.elac.com/en/products/six100/fs608_4pi.html

;)

• Members

Er zit trouwens een malletje bij de supertweeters. Deze heb je nodig om hem op de juiste plek neer te zetten. Daar schijnt nog een hoop winst mee te behalen te zijn, maar ik ben zojuist even aan het schuiven gegaan, ik merk eigenlijk weinig tot geen verschil. Pas als je hem ongeveer een kwartslag wegdraaid, dan ga je het horen. Het effect is dan ongeveer gelijk aan het loshalen van de tweeter.

Ik blijf er echter bij dat deze tweeters het geluid bij Tannoys in ieder geval compleet maken. Het zgn. gordijneffect als het ware. Dat die dingen doorlopen tot 65khz, het zal wel. Of de winst daarin zit , ik vraag het me af, maar dat het werkt is zeker.

In hoeverre deze winst interessant is, er zijn er natuurlijk plenty die nog spelen met het speakerdoek op het front. Het verwijderen van deze frontjes geeft een (in mindere mate) zelfde effect, maar dat is ook een tweak waar velen niet bij stilstaan.

Wat goedkope tweaks betreft, op het ogenblik ben ik met een paar anderen aan het experimenteren in de wereld van de onderzetters/dempers/spikes of hoe je deze materie ook noemen moet. Men neme dus per speaker 3 lego-steentjes, die van 1,5 x 1,5 cm. Die 4 nokjes staan omhoog, een knikkertje of stalen kogeltje erin, en klaar. Experimenteren met nokjes omhoog, omlaag, wel of geen kogeltje, alles is mogelijk. Om maar met de slogan te spreken '' Met Lego kun je alles maken...'', misschien dat er nog meer leden dit experiment eens aan willen gaan. Voor het gewicht hoef je niet bang te zijn, als er iets onverwoestbaar is, zijn het deze steentjes wel...