Jump to content

Sub in een hifi instalatie!?

AudioBill
 Share

Recommended Posts

Oi,

Nu zal wel iedereen zeggen, daar hebben we het al 100 X over gehad, maar ik vraag het nog eens voor de laatste keer! Kan een subwoofer in een 'high end' stereo instalatie!

En zo ja, waar moet ik hem bij mijn McIntosh C46 en 402 eindversterker dan op aansluiten?

Tevens heb ik bij 2de hands een sub zien staan, de http://www.backesmueller.de/index.php?CNT=...ID=SUB1&LANG=DE

Wat vinden jullie van deze in combinatie met mijn versterkers en de Vienna Ac. Sch

Ja ja, dat blijft heel moeilijk. Het is tzoals; rij je in een Mercedes of zoals ik in een oude Micra??

Persoonlijk heb ik lang zitten denken over mijn HiFi en AV-installatie. Ik heb een goede REL en natuurlijk zeer geschikt voor HiFi.

De reacties zijn op internet groot te noemen en helaas niet allemaal positief.

Mijn overtuiging was dit.

Ik hou van kerkmuziek, grote mensen zoals Bach, Widor, Franck. Mijn luidsprekers gaan tot 35Hz. Maar dan mis ik nog altijd het stukje laag wat ik zo vaak gehoord hebt als ik in Parijs ben bij de Big Boys. Een sub kan tot 20Hz en in sommige gevallen zelfs lager. Dit levert voor mij de ervaring die ik ook hebt als ik daar weer ben in Parijs. Dus voor mij is een Sub terdege belangrijk en met mijn Nautilus is het heel essentieel.

Heb ik kritiek op mijn opstelling; Ja helaas. Maar het gaat wat jou persoonlijke ervaringen zijn. Wel is het heeeeeeeeeeel belangrijk om goed alles af te stellen. Ik heb een geluidsmeter en set mijn sub op +3 Db. En dan ga ik flink luisteren en maak ik hele kleine verschillen om de sub in balans te krijgen op mijn HiFi installatie. Op AV gaat dit makkelijker dan op HiFi.

Dus een sub kan mits geschikt en goed je oren gebruiken t.a.v. afstelling. De meeste subs klinken vrezelijk in een HiFi installatie, reden,,, afstelling!!

Ik ben van mening dat een sub erg mooie dingen kan doen in de range 20 - 40 Hz. Of iets daaromtrent. Ikzelf doe het ook. En ik wil niet meer zonder.

De afstelling is een heel ander verhaal. Ik heb een test sacd waarop een aantal lage tonen staan. Hierbij wordt een leuk truucje gedaan, de frequentie die naar de sub gaat is net iets verschoven in frequentie (0.2 Hz) dan het signaal dat naar de rest gaat. Als de sub goed is afgeregeld, dan moet er om de 5 seconden stilte te horen zijn. En dat bij zeg 5 frequenties. Werkt prima! Voor stereo zou zoiets ook te fabrieken moeten zijn (=uitdaging).

Groet,

Jacco

Guest tubejack
Kan een subwoofer in een 'high end' stereo instalatie!

Of het kan in een "high end installatie" waarom niet? laatst

nog kleine Von Sweikert (dacht VR1) gehoort samen met een Rel

subwoofer, klonk erg goed. Maar zelf zou ik het niet gauw doen.

Ik ben erg gehecht aan het laag van mijn grote luidsprekers

met 30cm woofers . Met zo'n sub leg ik toch altijd onbewust

assosiaties met zo'n setje met pakjes melk :rolleyes:

Met vriendelijke groet,

Jack

P.s. ik ken muziekliefhebbers, naast speakers, ook een apparte versterker

nemen voor het laag...... in de studio hebben ze dat ook dus waarom niet.

Nu zal wel iedereen zeggen, daar hebben we het al 100 X over gehad, maar ik vraag het nog eens voor de laatste keer! Kan een subwoofer in een 'high end' stereo instalatie!

Als je denkt laag te missen kan het helpen. Ik dacht ook laag te missen en had om die reden een sub gekocht. Later, na andere opstelling van speakers, en, veel belangrijker gebruikmakend van dempers ipv spikes onder mijn speakers moest ik de sub opnieuw afstellen. En ik bleef het volume maar terug draaien. Uiteindelijk stond dat ding uit :D Een dag later stond hij op marktplaats en hij is nu alweer een half jaar weg. Geen spijt.

En zo ja, waar moet ik hem bij mijn McIntosh C46 en 402 eindversterker dan op aansluiten?

Vaak wordt gezegd dat je de high level input moet gebruiken, dus parallel aan je luidspreker(uitgangen), dat had ik ook. Ik heb echter ook een keer een sub gehoord op een installatie waarbij de sub op line level was aangesloten, dat was een geintegreerde versterker en de sub zat aan de pre-out ervan. Perfect afgesteld met een RTA, het resultaat was imo verbluffend.

Het mooie van een Rel is dat deze op twee manieren aangesloten kan worden op de line an via een High input. De High input is zeer geschikt voor een HiFi stereo installatie. Je kan met verschillende afstellingen de juiste herz nemen d.m.v. een control panel die op de Rel zit. Dus gaan je speaker tot 35Hz dan zet je de control panel vanaf 35Hz. De subwoofer geven dan alle lage frquenties weer tot 35Hz. Voordeel is dus dat je de subwoofer laat klinken daar waar je met je normale speakers niet bij kan komen.

Ik heb een tijdje in een hele goede stereo-installatie met een (nieuwe) Rel Stadium III gewerkt, maar ik heb hem uiteindelijk toch maar weer de deur uit gedaan. Hij voegde weinig toe t.o.v. mijn Usher CP-8872 speakers. Verder blijf je maar afstellen met zo'n sub, zeker als je wisselende muziek draait. Ik draai vooral klassiek, ook orgelwerk, maar ook populaire muziek. Als je dacht dat de opstelling en instellingen eindelijk ideaal waren dan had je bij veel CD's de indruk dat hij uitstond, maar andere CD's waren niet te draaien vanwege de overweldigende bas. De CD "Music" van Madonna was een berucht voorbeeld van de laatste categorie.

Het is erg moeilijk om een subwoofer te laten matchen met de rest van je geluid, afstellen en opstellen is daarnaast ook nog een behoorlijk karwei.

Maar goed gedaan kan een sub ENORME winst geven, en niet alleen in het laag. Een goede subwoofer kan niet alleen het laag doen toenemen, maar ook de ruimtelijkheid bevorderen, zelfs het hoog verbeteren en nog veel meer voordelen opleveren.

Het is erg moeilijk om een subwoofer te laten matchen met de rest van je geluid, afstellen en opstellen is daarnaast ook nog een behoorlijk karwei.

Maar goed gedaan kan een sub ENORME winst geven, en niet alleen in het laag. Een goede subwoofer kan niet alleen het laag doen toenemen, maar ook de ruimtelijkheid bevorderen, zelfs het hoog verbeteren en nog veel meer voordelen opleveren.

Dat lees je inderdaad in allerlei positieve recenties, maar ik heb het niet met eigen oren kunnen reproduceren en constateren. Maar misschien ben ik te ongeduldig......

... zelfs het hoog verbeteren en nog veel meer voordelen opleveren.

Bedoel je dit bij laag af filteren van de hoofdspeakers?

Dat zou volgens mij de enige reden zijn.

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Vind jij ook niet dat het beter is als luidsprekers maar tot 35 Hertz gaan, als dat zonder opvallende narigheden gaat, dan een soepwoefer in te zetten die veel meer bas weergeeft... maar die dat doet in de vorm van een toonloos, ongecontroleerd gedreun en geboenk?

Vandaag was ik nog bij MediaMarkt, om een PC te kopen die veel meer kan dan ik ooit zal gebruiken (denk ik), en met een snelheid die ik nooit zal kunnen bijbenen (vermoed ik). En daar waren HomeCinema setjes aan 't werk met van die akelige dreunkassies. G

Beste Jacco,

Vind jij ook niet dat het beter is als luidsprekers maar tot 35 Hertz gaan, als dat zonder opvallende narigheden gaat, dan een soepwoefer in te zetten die veel meer bas weergeeft... maar die dat doet in de vorm van een toonloos, ongecontroleerd gedreun en geboenk?

Vandaag was ik nog bij MediaMarkt, om een PC te kopen die veel meer kan dan ik ooit zal gebruiken (denk ik), en met een snelheid die ik nooit zal kunnen bijbenen (vermoed ik). En daar waren HomeCinema setjes aan 't werk met van die akelige dreunkassies. G

Beste Jacco,

Dat geef ik graag toe!

Maar welke subwoofer is er nu eigenlijk in overtuigende mate vrij van vertraagde resonantie, en heeft eigen versterking met instelbaar kantelpunt (c/o), filterhelling (dB/oct),

... zelfs het hoog verbeteren en nog veel meer voordelen opleveren.

Bedoel je dit bij laag af filteren van de hoofdspeakers?

Nee, dat hoeft geen eens. Vraag me ook niet hoe het kan maar in een goede opstelling met subwoofer ervaar ik het bijna altijd. Het hoog is natuurlijk ook gewoon minder nadrukkelijk afwezig omdat er meer bas in de kamer is. Maar het klinkt meestal ook mooier en schoner.

als je een goede high-end stereo set hebt met de goede boxen ( 2-weg of 3-weg)

waarom heb je dan extra een "subwoofer" nodig :huh:

Ruimtelijkheid, definitie in het laag, strakheid, extensie etc...

Zo diep gaan de meeste vloerstaanders niet...

het ging toch over het toepsassen van een extra actieve sub bij stereoopstelling

en niet over die PP met die passieve dingen aan de zijkant :huh:

zelf de afgelopen weken de diverse rel subs uitgetest en aangesloten op de high level manier

hier is zeer zeker winst te behalen, de rel strata III is bv een gesloten sub en deze geeft dan 25-40 hz weer

als fronts gebruik ik scanspeak ultimos met de baspoorten dan dicht

ze gaan dan tot 40 hz -3db, de rel heb ik toen op 30 hz gezet en dit gaf in mijn opstelling het beste resultaat, ook de fase is erg belangrijk

door de grote ruimte waar ik in speel ehb ik toch een zwaardere subaangeschaft, de rel storm en die staat op 33 hz afgesteld en loopt zker tot 20 hz -3db

probeer anders gewoon een keer een rel storm/stadium/stentor uit de III serie

en ga er eens mee spelen, het werkt owel of niet

mooie fronts overigens

Ik heb een tijdje in een hele goede stereo-installatie met een (nieuwe) Rel Stadium III gewerkt, maar ik heb hem uiteindelijk toch maar weer de deur uit gedaan. Hij voegde weinig toe t.o.v. mijn Usher CP-8872 speakers. Verder blijf je maar afstellen met zo'n sub, zeker als je wisselende muziek draait. Ik draai vooral klassiek, ook orgelwerk, maar ook populaire muziek. Als je dacht dat de opstelling en instellingen eindelijk ideaal waren dan had je bij veel CD's de indruk dat hij uitstond, maar andere CD's waren niet te draaien vanwege de overweldigende bas. De CD "Music" van Madonna was een berucht voorbeeld van de laatste categorie.

Volgens mij heb je goede oren Theo. Ik heb zelf nog nooit met een sub geexperimenteerd. Een bekende Hifi handelaar zei me dat ik het zeker niets zou vinden.

Beste Jacco,

Dat geef ik graag toe!

Maar welke subwoofer is er nu eigenlijk in overtuigende mate vrij van vertraagde resonantie, en heeft eigen versterking met instelbaar kantelpunt (c/o), filterhelling (dB/oct),

ik ga tussen de subamp en de luidsprekeruitgangen het volgende kastje plaatsen

een DBC12 van Omenes Audio, heeft o.a. 12/24/36 db ilters steilheid, kan de crossover 20-400 hz en een hele uitgebreide bassboost funktie met -6 tot + 6 db

per hz regelbaar, dit alles eventueel voor 2 subs onafhankelijk van elkaar regelbaar

uiteraard vooraf een RTA meting doen voor een frequentie karakteristiek van de luisterruimte