Jump to content

Sub in een hifi instalatie!?

AudioBill
 Share

Recommended Posts

dat hoe minder je van een onderwerp afweet hoe meer je er van geniet.

Als je iets van vis afweet weet je waar je op moet letten als je verse vis koopt.

Als je iets weet van de chemie in een pan of oven kun je je vis precies krijgen hoe je hem hebben wilt, ook als je een keer met een veel groter of kleiner exemplaar te maken krijgt.

Als je iets van wijn afweet zit je in een restaurant nooit verdwaasd op een wijnkaart te turen en is lekkere wijn geen toevalstreffer.

Als je iets van muziek weet kun je proberen dat wat je hoort na te spelen.

Als je iets van akoestiek weet kun je het geluid in je kamer mooier maken.

Als je iets van elektronica weet kun je zelf een versterker in elkaar zetten, met het geld wat je bespaart kun je lekkere wijn kopen die je eerder in een restaurant had uitgezocht en die drink je bij de door jouzelf gesauteerde tong die je vers op de markt hebt gekocht.

Kortom, als je iets meer weet dan een fluitketel wordt het alleen maar leuker.

Een hoop mensen die ik ken die ergens iets vanaf weten zitten vaak alleen maar te zeiken dat het anders moet. Omdat ze weten dat het beter kan. Zonder blijte zijn met wat ze wel hebben.

Ja. Bekakte zeurkousen die denken te weten dat het beter kan kiezen er vaak voor te gaan zeuren dat het niet goed is. Vaak gaat zoiets gepaard met brallerige prietpraat. Zulk vervelend en arrogant gedrag is nou typisch iets wat audiofielen Hear n

een subwoofer mag alleen:

als je er twee neemt (stereo)

als je je monitors erop zet.

als je hem netjes in fase kan zetten met de monitors

als je hem netjes afsteld mbv een rose ruis en een RTA meter

je kunt natuurlijk ook een set full range speakers kopen. ;)

Beste Erik,

Een enkele subwoofer kan netjes (zonder fasetegenstelling) werken, als hij alleen maar frequenties weergeeft waarvan de halve golflengte niet kleiner is dan de afstanden tussen de samenwerkende woofers.

Overigens, ik heb niet alleen onprettige luisterervaringen opgedaan met (sub)woofers.

Zo was ik in 't begin van de jaren tachtig eens in Haarlem op werkbezoek bij Jan Endenburg.

Zijn onderneming heette EngaSound: importeur van Jordan Watts, Decca Special Products, Tannoy, Fane - waarvan hij o.m. de fabelachtige ioniserende hogetonenunit toepaste in zijn eigen 3KF luidsprekers - Harbeth Loudspeakers, Janis en nog meer.

Jan Endenburg was bij Luister! de voorloper van Jan Kool.

Bij hem thuis hoorde ik een systeem dat bestond uit een paar Harbeth luidsprekers van ca. 60 liter (tweewegsysteempjes), in combinatie met een (actieve) Janis (sub)woofer.

Dat was klasse! Maar die woofer deed dan ook alleen maar onder de 100 Hz mee.

Die Janis werd ook door Mark Levinson gebruikt in zijn State-of-the-Art systeem.

En de dynamische (sub)woofer in het verder electrostatische Beveridge systeem volvoerde zijn taak ook uitstekend.

(Die woofers waren van een heel andere kwaliteit dan die relletjes, acoustimess, hoomsienema en karhaaifaai boemboksies waarvan sommigen hear onder de indruk lijken te zijn.)

Lol inderdaad  :D

Mij lijkt het best leuk om zelf een amp/filter/speakers etc te kunnen bouwen maar ik al genoeg duuren hobbies en voordat je een redelijk zelfbouw iets kan bouwen ben je een aantal jaren en een hoop geld verder.

Ja, zelf iets bouwen is leuk, heel behoorlijk tot heel goed van kwaliteit en niet per se duur. Zo zou ik best eens twee subwoofers bij mijn Jordan breedbanders willen proberen. E

Ik denk dat een actieve sub juist wordt gebruikt omdat men eigenlijk opzoek is naar actief laag (het liefst in combi met een DSP). Die controle en drive is passief niet of zeer moeilijk te halen. Een sub is daarbij door de bass boost en meer mogelijkheden mbt plaatsing beter af te stemmen op de akoestiek. Na een tijdje bevalt de sub vaak niet door moeilijkheden met integratie en probeert met het weer passief met ""grotere" systemen. Koop of bouw gewoon een systeem met goed actief laag (gebied < 300hz), waarbij een DSP (alleen voor het laag) kan helpen als het niet lukt de afstemming op de akoestiek via akoestische maatregelen (plaatsing, bass traps, etc.) op te lossen.

Ik denk dat een actieve sub juist wordt gebruikt omdat men eigenlijk opzoek is naar actief laag (het liefst in combi met een DSP). Die controle en drive is passief niet of zeer moeilijk te halen. Een sub is daarbij door de bass boost en meer mogelijkheden mbt plaatsing beter af te stemmen op de akoestiek. Na een tijdje bevalt de sub vaak niet door moeilijkheden met integratie en probeert met het weer passief met ""grotere" systemen. Koop of bouw gewoon een systeem met goed actief laag (gebied < 300hz), waarbij een DSP (alleen voor het laag) kan helpen als het niet lukt de afstemming op de akoestiek via akoestische maatregelen (plaatsing, bass traps, etc.) op te lossen.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met actieve/passieve sub. Of een woofer nou apart versterkt is of niet en of hij tot 450 Hz of tot 80 Hz z'n werk doet maakt toch in principe niet uit?

Wat betreft de plaatsing ben ik het helemaal met je eens. Ik denk dat veel van de laagproblemen met vloerstaanders worden veroorzaakt doordat de woofer op een verkeerde plek staat omdat ie fysiek aan de tweeter vastzit.

Ben je nu aan de Mangers?

Ik begrijp niet wat je bedoelt met actieve/passieve sub. Of een woofer nou apart versterkt is of niet en of hij tot 450 Hz of tot 80 Hz z'n werk doet maakt toch in principe niet uit?

Wat betreft de plaatsing ben ik het helemaal met je eens. Ik denk dat veel van de laagproblemen met vloerstaanders worden veroorzaakt doordat de woofer op een verkeerde plek staat omdat ie fysiek aan de tweeter vastzit.

Ben je nu aan de Mangers?

Actief heeft meer controle dan passief. De versterker zit zonder filter direct op de woofer en hoeft alleen lage tonen weer te geven, dit klinkt gewoon beter. Filtering onder de 100hz is lastig goed te krijgen, mijn ervaring is dat rond de 300hz goed klinkt. Ook zou ik niet snel op 500hz gaan filteren ivm de de gevoeligheid van ons gehoor. Het kan wel, maar is weer lastig, niet voor niets worden 3 weg systemen meestal op 300hz gefilterd. Jouw Jordans met een actief filter op 250hz met een mooie woofer..... super! ;)

Ik ben trouwens aan de B&G Neo 8 PDR (magnetostaten)!! Stuk goedkoper en klinken ook erg goed. :)

Ook zou ik niet snel op 500hz gaan filteren ivm de de gevoeligheid van ons gehoor. Het kan wel, maar is weer lastig, niet voor niets worden 3 weg systemen meestal op 300hz gefilterd.

Mijn speakers worden wel op 500Hz gefilterd... :blink::ph34r: En op 3k... :unsure:

Ook zou ik niet snel op 500hz gaan filteren ivm de de gevoeligheid van ons gehoor. Het kan wel, maar is weer lastig, niet voor niets worden 3 weg systemen meestal op 300hz gefilterd.

Mijn speakers worden wel op 500Hz gefilterd... :blink::ph34r: En op 3k... :unsure:

Klinkt vast niet!! B)

Ik schreef niet voor niks het kan wel, maar het is moeilijker. Uitzonderingen bevestigen de regel. ;) Het hangt natuurlijk ook van de drivers af!

Je ziet het als voorbeeld mooi bij Martin Logan. De goedkopere modellen filteren op 500hz en de duurdere op 250hz. Integratie van een ESL met een woofer is minder kritisch bij 250hz, omdat wij daar minder goed verschillen horen.

Spido

volgens mij gooi je zelf telkens weer die PP speakers in de strijd, zijn ze nog niet vaak genoeg afgezeken, er zitten gewoon goedkope monacor spulletjes in

geen vergelijk met de kwaliteit die vele andere merken gebruiken als vifa , scanspeak seas en noem maar op, en vergeet peerless niet natuurlijk

maar je moet natuurlijk je speakers blijven promoten, is je goed recht

maar wat heeft dit met een actieve subwoofer te maken ?

vindt het ook van een speakerbouwer erg kinderachtig telkens te gaan schelden als hij maar enig commentaar krijgt, beetje zielig eigenlijk

Beste Ralf,

De Monacor (Number One-serie) units voor the Perfect Performer werden niet op prijs of merkreputatie* geselecteerd, maar uitsluitend op kwaliteit.

Dat ze sublieme kwaliteiten leveren voor een betrekkelijk gunstige prijs, is alleen maar een plezierig voordeel waar vooral de klant van profiteert.

Overigens worden bij the Perfect Performer luidsprekers ook veel kostbaarder units toegepast, wanneer er voor die toepassing geen goedkopere alternatieven bestaan. De 2" titanium dome units en ribbon tweeters van Visaton, bijvoorbeeld.

* Wat merkreputatie betreft, zou je eigenlijk je literatuur wat beter moeten bijhouden, Ralf. Vijf jaar geleden werd KF nog door veel forummers voor gek versleten, toen hij Monacor units in zijn luidsprekersystemen toepaste en daar rond voor uitkwam. Maar nu, na vergelijkende tests van units in o.m. Klang und Ton en Hobby HiFi, en vele demonstraties met de PP, zijn er nog maar een paar onwetenden die hear uiting geven aan hun ondeskundigheid en vooringenomenheid.

Spido

volgens mij gooi je zelf telkens weer die PP speakers in de strijd, zijn ze nog niet vaak genoeg afgezeken, er zitten gewoon goedkope monacor spulletjes in

geen vergelijk met de kwaliteit die vele andere merken gebruiken als vifa , scanspeak seas en noem maar op, en vergeet peerless niet natuurlijk

maar je moet natuurlijk je speakers blijven promoten, is je goed recht

maar wat heeft dit met een actieve subwoofer te maken ?

vindt het ook van een speakerbouwer erg kinderachtig telkens te gaan schelden als hij maar enig commentaar krijgt, beetje zielig eigenlijk

Beste Ralf,

De Monacor (Number One-serie) units voor the Perfect Performer werden niet op prijs of merkreputatie* geselecteerd, maar uitsluitend op kwaliteit.

Dat ze sublieme kwaliteiten leveren voor een betrekkelijk gunstige prijs, is alleen maar een plezierig voordeel waar vooral de klant van profiteert.

Overigens worden bij the Perfect Performer luidsprekers ook veel kostbaarder units toegepast, wanneer er voor die toepassing geen goedkopere alternatieven bestaan. De 2" titanium dome units en ribbon tweeters van Visaton, bijvoorbeeld.

* Wat merkreputatie betreft, zou je eigenlijk je literatuur wat beter moeten bijhouden, Ralf. Vijf jaar geleden werd KF nog door veel forummers voor gek versleten, toen hij Monacor units in zijn luidsprekersystemen toepaste en daar rond voor uitkwam. Maar nu, na vergelijkende tests van units in o.m. Klang und Ton en Hobby HiFi, en vele demonstraties met de PP, zijn er nog maar een paar onwetenden die hear uiting geven aan hun ondeskundigheid en vooringenomenheid.

Probeer maar eens een B&G Neo8 PDR, dan heb je pas echt prijs/kwaliteitsverhouding!!.... ;)

spido kan je nu niks anders als over die PP en blokgolven zeuren

nu weten we het wel spido veenstra :P

overigens heel weinig getest die monacor units in de k+t

beste RALF,

kan je nu echt niks anders als over spido zeuren.

nu weten we het wel RALF. :rolleyes:

spido is mans genoeg hoor.. :P

verkocht hij maar een tiende van die relletjes waar iedereen zo van onder de indruk is, wordt in ieder geval wereldwijd verkocht en is ook als hobbyproject begonnen 16 jaar geleden

is geen garantie maar zegt toch wel iets over het nut van een actieve sub bij stereo

verkocht hij maar een tiende van die relletjes waar iedereen zo van onder de indruk is, wordt in ieder geval wereldwijd verkocht en is ook als hobbyproject begonnen 16 jaar geleden

is geen garantie maar zegt toch wel iets over het nut van een actieve sub bij stereo

Tuurlijk. De laagste orgelnoot is 16.7 Hz en zo lang fullrange speakers niet zo laag komen, is een sub levensvatbaar.

Groet,

Jacco

Beste Ralf,

Dat er veel subwoofers worden verkocht, zegt alleen maar iets over tekortkomingen van de hoofdluidsprekers ten aanzien van basweergave.

Veruit het meest verkochte systeem met subwoofer en satellieten ("hoofdluissprekertjes") is het Bose

Dat er veel subwoofers worden verkocht, zegt alleen maar iets over tekortkomingen van de hoofdluidsprekers ten aanzien van basweergave.

Beste Jacco,

De meeste commerci

heb het over rel en niet over bose

ik heb het over luidsprekers en niet over PP

dat ze in Appelscha ook al appels en peren vergelijken

bose is voor mensen die niet om geluid geven, mee eens

maar je wil toch niet beweren dat bv een set JM Lab Grand Utopia spekers die behoorlijk diep gaan, ondersteund door een Rel Studio van 5000 euro

niks is, een dergelijk systeem wel een sgehoord, ik wel en de toevoeging van een actieve sub voor het laag heft in mjn beleving wel degelijk zin

plaatsing in de luisterruimte met de daaraan kevende acoustische problemen zijn dan juist de uitdaging en die los je niet op met woofers aan de zijkant, maakt plaatsing van je hoofdspeakers alleen maar lastiger

heb het over rel en niet over bose

ik heb het over luidsprekers en niet over PP

dat ze in Appelscha ook al appels en peren vergelijken

bose is voor mensen die niet om geluid geven, mee eens

maar je wil toch niet beweren dat bv een set JM Lab Grand Utopia spekers die behoorlijk diep gaan, ondersteund door een Rel Studio van 5000 euro

niks is, een dergelijk systeem wel een sgehoord, ik wel en de toevoeging van een actieve sub voor het laag heft in mjn beleving wel degelijk zin

plaatsing in de luisterruimte met de daaraan kevende acoustische problemen zijn dan juist de uitdaging en die los je niet op met woofers aan de zijkant, maakt plaatsing van je hoofdspeakers alleen maar lastiger

Hi RALF,

Ben je het niet eens met de argumentatie die ik hier eerder gaf?

hoi Jeroen

dat van die dsp met bv een Behringer kan ik me wel in vinden

heb zelf op zolder een groot focal drieweg systeem staan, laag zit in 60 liter en loopt door tot 32 hz, alleen je moet een groot systeem wel kunnen plaatsen in je ruimte, wAF heet dat

mijn scanspeak ultimo kasten plus een Rel storm (zwart) krijg ik er wel geplaatst en over de plaatsing en het laag ben ik op dit moment wel tevreden

heb hiervoor de peerless xls10 gehad, jou niet geheel onbekent en die is voor films prima maar voor muziek een beetje te traag

de aanvulling tussen zeg 20 en 35-40 hz door een actiefve sub blijft in mijn geval het uitgangspunt, misschien wel met 2x dezelfde subwoofer

eentje voor links en eentje voor rechts, al dan niet met dsp