Jump to content

Sub in een hifi instalatie!?

AudioBill
 Share

Recommended Posts

ga zelf toch eens een bijna ongefilterde speaker beluisteren, een Epos ES11

deze heeft een ongefilterde woofer en een condensator van 1,5 uf op de seas tweeter

heb een paar keer de Master Reference3 A mogen beluisteren en in het verleden

ook de epos es11, was hier wel van onder de indruk

het geheel wort wel in het laag aangevult door een actieve subwoofer

Tuurlijk. De laagste orgelnoot is 16.7 Hz en zo lang fullrange speakers niet zo laag komen, is een sub levensvatbaar.

Groet,

Jacco

Dat meldde ik geloof ik al eerder, maar die 16.7 Hz horen wij net zo goed als 1 MHz. Het verschil in klankkleur tussen een "lage C" op de orgel van 33.4 Hz en een "superlage C" van 16.7 Hz zit hem in andere coefficienten voor de boventonen. Als de fundamental (die wij dus niet horen) al een minimaal verschil in perceptie oplevert (dankzij de aarbeving die hiermee gepaard gaat als ie gestoord wordt versterkt) , dan is dit helemaal geen rationele rechtvaardiging om (tenzij je alleen naar die orgelnoot en niet naar andere muziek luistert) een sub tot zo laag te laten doorlopen (waardoor ie tig keer meer vervormt). Een orgel dat 16.7 Hz hoorbaar maakt in een grote concertzaal zal er slechts voor zorgen dat mensen de zaal uitvluchten omdat ze bang zijn dat het plafond naar beneden komt.

Een sub is levensvatbaar omdat deze in een ideale plek voor basreproductie kan worden geplaatst in een niet-ideale ruimte (bijv. in de hoek), zonder dat je de mid/hoog eenheden meeverplaatst (die staan nog steeds op 'hun' ideale plek voor een stereobeeld). Een tweede reden is het potentieel aan veel lagere THD en IMD van je totale systeem.

Ik denk dat veel van de laagproblemen met vloerstaanders worden veroorzaakt doordat de woofer op een verkeerde plek staat omdat ie fysiek aan de tweeter vastzit.

Ik had dit nog niet gelezen maar is dus wat ik bedoelde met het bovenstaande...

Wat mij zo verbaast in deze thread is de voorkeur die sommigen hebben voor een groot bereik (tot 20 Hz). In de meeste moderne opnames houdt het onder de 35 Hz echt op, bij de meeste klassieke opnames (behalve orgel / grote trom / tuba / contrabas) al veel eerder....

films gaan wel tot 20 hz, en je kan de meeste Rel subs voor zowel stereo, dus high level als LFE dus low level aansluiten,

heb nu een MJ Acoustics sub draaien en deze is zowel high als low level aangesloten

in source direct mode neemt de sub het stukje 20-40 hz voor zijn rekening

de fronts zijn gesloten en lopen tot 40 hz

bij stand films staan de fronts op small en gaat alles onder de 80 hz naar de sub

sub geeft dan 20-120 hz weer

bevalt goed en denk erover een 2de zelfde sub aan te schaffen en deze op de zelfde manier aan te sluiten om een betere verdeling over de ruimte te krijgen

mijn kamer/keuken/eetgedeelte is 1 grote ruimte van 13 x 5,1 meter

ik speel in het achterste gedeelte van 6 x 5,1 meter in de breedte vd kameren heb dus op recht een enorm gat waarveel laag heengaat en dus ook gevuld dient te worden

(...) de daaraan kevende acoustische problemen zijn dan juist de uitdaging en die los je niet op met woofers aan de zijkant, maakt plaatsing van je hoofdspeakers alleen maar lastiger

Beste Ralf,

Gezien de lange golflengte van de frequenties die door de woofer worden weergegeven, maakt het - net als bij een reflexpoort of de poort van een TL - akoestisch niets uit aan welke kant van de behuizing hij zich bevindt.

Beste Ravon,

Voor een goede basweergave is een full-range systeem nodig. (Gekscherend: "Voor goede basweergave moet je een goede tweeter gebruiken!") Want bastonen zijn net zo samengesteld uit grondtonen en fasecoherente boventonen als alle andere muziektonen.

Als het alleen maar om lage frequenties gaat, met meterslange golflengten, is de plaatsing van de woofer t.o.v. de middentoner en tweeter, of de plaatsing van de subwoofer t.o.v. de satellieten, niet zo belangrijk.

Maar als de woofer zich bezighoudt met frequenties boven ca. 150 Hz (en de meeste woofers doen dat!), kunnen er bij een extern woofersysteem al gauw ongewenste interferenties met de andere units ontstaan.

[...]

Een orgel dat 16.7 Hz hoorbaar maakt in een grote concertzaal zal er slechts voor zorgen dat mensen de zaal uitvluchten omdat ze bang zijn dat het plafond naar beneden komt.

[...]

Juist. Dat wil ik thuis ook. Ik red het alleen net niet, ik kom slechts tot 20 Hz.

Inderdaad in films is het goed basserig. Granaatinslagen of wat dies meer zij.

Groet,

Jacco

Ik mis die kanoninslagen ook altijd bij "1818". Je kan niet over high end spreken als je dan niet de neiging hebt om onder de bank te kruipen.

Jongens overdrijven we niet wat.

ja leuke opname, overture 1818 heb ik in sacd multichannel , leuk om je surround

over hun nek te laten gaan, standaard staan de surrounds op large in het menu vd sacd speler, wel mooie opname

Juist. Dat wil ik thuis ook.

Dan wil je dus doelbewust iets dat niets met natuurgetrouwe weergave te maken heeft (waar natuurlijk niets mee mis is). Die natuurgetrouwe weergave van een orgel benodigt geen hoorbare/voelbare 16.7 Hz. Bij film ligt het anders.

als hij kan mierenneuken dan kan hij het ook niet laten :rolleyes:

vergeet wel even dat ik alleen de 1818 overnam, spido lees je alleen mijn berichten 2 x, misschien komt de boodschap toch een keertje over

pp is een niet aan de man te brengen product, in ieder geval niet bij de echte audiofiel

maar ik heb aadwerkelijk de sacd van overture 1812

pp is een niet aan de man te brengen product, in ieder geval niet bij de echte audiofiel

idd,

een echte audiofiel koopt een paar sissende monitorretjes, en een boemkissie in de hoek voor de film :P

Of die frutselt wat met zelfbouwkasten en trekt de hele boel weer recht met een Beringer toverdoos. :P

Zelf zit ik altijd te twijfelen of ik wel of geen sub zou willen ik denk dat veruit de meeste muziek die ik heb niet onder de 40-60Hz gaat. En om voor films geld uit te geven voor het geluid............ nee voorlopig niet. Mijn tv is een 51cm beeldbuis zonder teletekst.

Maar voor audio Hmmm tja volgens mij heb ik 2 14cm mid/woofers in mijn speakers en ik vraag mij af hoe laag die komen. Maar ik denk niet onder de 40-50Hz.

Ik denk dat ik deze of deze heb.

mij grooste dilema is zijn ubs te intergeren in een hifi systeeem zonder dat ik daarbij meteen behringer truc's moet gaan toepassen waar ik niet zo heel happig op ben.

Tja, het moet wel kunnen. Je kunt een sub natuurlijk aansluiten op de luidsprekeraansluitingen, maar of dat de juiste oplossing is? Op mijn versterker heb ik een sub out (alle andere kanalen ook, dus ik kan ook 7 externe monobakken gebruiken) en dat werkt fantastisch. Voor films is dat wel noodzakelijk, omdat je vaak een LFE kanaal hebt. Maar dat is een apart kanaal en het gemis in de front speakers heb je daar niet mee opgelost. Je moet het dus kunnen combineren, en dat kan mijn versterker.

Groet,

Jacco

Zelf zit ik altijd te twijfelen of ik wel of geen sub zou willen ik denk dat veruit de meeste muziek die ik heb niet onder de 40-60Hz gaat. En om voor films geld uit te geven voor het geluid............ nee voorlopig niet. Mijn tv is een 51cm beeldbuis zonder teletekst.

Maar voor audio Hmmm tja volgens mij heb ik 2 14cm mid/woofers in mijn speakers en ik vraag mij af hoe laag die komen. Maar ik denk niet onder de 40-50Hz.

Ik denk dat ik deze of deze heb.

mij grooste dilema is zijn ubs te intergeren in een hifi systeeem zonder dat ik daarbij meteen behringer truc's moet gaan toepassen waar ik niet zo heel happig op ben.

14 cm-ers kunnen prima 40hz weergeven als je niet te hard draait. Voor echte drive zijn > 20cm woofers aan te bevelen. Met een sub kun je die drive wel toevoegen. Grappig genoeg heb je met een sub die Behringer minder snel nodig, omdat je veel flexibeler bent mbt plaatsing en apart volume en bass boost hebt, dus afstemming op de akoestiek is makkelijker. :)

Mijn speakers zijn actief met een filter op 350hz. Aangezien ik minder flexibel ben met plaatsing ben heb ik een Behringer DSP1124P voor <350hz, die dus niet het mid en hoog beinvloed (voordeel actieve speakers). Een sub zal bij mij dus weinig toevoegen. Ik moest er zelfs aan wennen dat ik de bas nu minder "voel", dan eerst! Maar als je in een concertzaal zit wordt je lichaam ook niet door elkaar geschut door resonanties. ;) Een film vraagt een andere afstemming, dus daar moet ik nog een apart programma voor maken in de DSP. Al moet ik nog zien dat dat echt zo is of dat resonanties gewoon de beleving versterken ipv realistisch zijn bij films...... ;)

ik heb op volgende wijze de subs aangesloten

de MJ Acoustcs gewoon op LFE op de receiver

de rel storm op de Vincent monblokken parallel aan de frontspeakers

de monoblokken zitten weer op de pre out van mijn receiver

heb dus of de Shengya buizen cd speler via de source direct met monoblokken en de rel storm

of de 5.1 voor dts en dd met de extra sub op lefe

ga van het weekend naar 7.1 toe, de Acoustic Energy speakers als rear surrounds en de Epos ES 11 als surrounds, scanspeak ultimos als fronts en de vifa center

en mijn nieuwe 40 inch sony bravia LCD voor het beeld

stappeltje dvds halen en het rotweer kan van mj zijn gang gaan :D