Jump to content

Sub in een hifi instalatie!?

AudioBill
 Share

Recommended Posts

We moeten elkaars installaties niet afkammen. Relevant is alleen de vraag of een sub werkt.

Groet,

Hier ging het om.....

Ik heb verschillende high end sets met een sub gehoord.

De mooiste was een set met Wilson Watt/Puppy's met Whow sub.

Deze sub heeft het formaat van een grote salontafel en lag in het midden tussen de speakers. Dit is een van de mooist klinkende sets die ik ken.

Een andere set is er een met Revel monitoren met een Italiaanse sub. nadat de sub uit de hoek was gehaald sloot deze aanzienlijk beter aan op de redelijk Revel's. Hier is echt wel muziek op 'n heel hoog niveau mee te beluisteren.

Ik denk dat je niet moet proberen om de sunb weg te moffelen. dan wordt het n.l. helemaal niks.

Voor het mooie zijn een paar vloerstaanders dus beter. Zo'n kist midden in de kamer vindt ik n.l. helemaal geen gezicht.

:)

Ik ben persoonlijk nog nooit naar subs (solo-subs ofte "mono" subs :D ) gaan luisteren: ik ben voorstander van (stereo) subs onder de monitors. Ik speel zelf met een imitatie van de Wilson Watt/Puppie (mkI :P ) waarbij de subs bestaan uit een paar gemodifi

Nota: Ik snap niet dat er nog een "mono"sub bij die Wilsons moest: die Puppie subs daar zitten twee Dynaudio 25cm woofers in en een flinke poort in zijn kont: gaan die niet diep genoeg soms???

Ik ben het helemaal met je eens, mono subs zijn altijd 'n beperking.

De Whow was alleen in gebruikt tussen 20 en 40 Hz. Dan hoor je echt niet waar het laag vandaan komt. Ik heb overigens de Wilson's niet gehoord zonder sub. Ik kon me er wel iets bij voorstellen, de ruimte waarin de boel stond opgesteld was ca. 10 (breed) x 15 (lang) x 5 m (hoog). Voor echt diep laag heb je dan wel wat nodig.

Muziekfreak rookt eerst een joint,

keert dan zijn toetsenbord om,

en begint daarna een verhaal te typen...... :D

We zijn niet allemaal zoals jij erik :D:P

Ik ben volkomen nuchter, en besides als dat wel zo was weet ik nog goed wat ik zeg in tegenstelling tot de NUCHTERE die hier zogenaamd xpert zijn. :lol::lol::lol:

• Members
wilson watt puppy met de whoh heb ik ook eens mogen beluisteren, zeer overtuigend, sub voegt in dat geval zeker iets toe

Dat blijf ik toch een apart verhaal vinden. Men neme dus een 2-weg monitor, hier worden 2 stereo sub-woofers onder gezet, dan krijg je dus dit...

wilson_watt_puppy_7.jpg

...en vervolgens zetten we er nog een mono-sub bij, want we willen laag...

wilsonaudio-whow-3.jpg

...ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp, koop dan gelijk een groot full-range systeem...

• Members
doumois luidsperkers verkoopt naar ik meen toch ook alleen monitors en een actieve subwoofer B)

Helemaal juist, een sub voor home theater. Thuis heb ik echter wel een groot full-range systeem, met aan beide kanten een 38 voor het laag. Hierbij heb ik ook nog een 38 cm subwoofer, maar die is dan ook uitsluitend voor film...

Het integreren van een sub bij stereo is al bijna niet goed te doen, en ik heb het dus ook nog nooit

doumois luidsperkers verkoopt naar ik meen toch ook alleen monitors en een actieve subwoofer B)

Helemaal juist, een sub voor home theater. Thuis heb ik echter wel een groot full-range systeem, met aan beide kanten een 38 voor het laag. Hierbij heb ik ook nog een 38 cm subwoofer, maar die is dan ook uitsluitend voor film...

Het integreren van een sub bij stereo is al bijna niet goed te doen, en ik heb het dus ook nog nooit

100.000 euro voor een set en er zit nog geeneens laag in? Nou, van mij kreeg de winkelier dat setje gelijk weer om z'n oren.. :blink:

Wel laag, maar naar het idee van de eigenaar niet diep genoeg.

Nou had ik niet het idee dat hij keek op

Technische aspecten van audio boeien me vrij weinig..muziek..vink belangrijker

Pfffff, muziek, wat moet je daarmee?

Wat dacht je ervan genieten, ipv de gebreken eruit proberen te filteren d.m.v. meten en jezelf te irriteren aan het feit dat er gebreken in je componenten zitten en cd's qua opnames.

Wat dacht je daar van..scheelt een hoop stress,je leeft gezonder, en je voelt je prettiger in het geen wat je doet. Tenzij je streven dus is elke dag een keer alles meten en ontleden en je hoofd breken, op de zogenaamde experts hier die het beter weten dan welke speaker,amp,sub enzenz fabrikant die ermaar is. Die toch wel zeker een stuk meer ervaringen om nog maar niet over scholing tehebben met dat soort dingen.

Dan ieder van jullie hear....vind dat wel geinig altijd telezen moet ik zeggen. Die tegenstrijd onder elkaar en maar pochen met je vermogen tot het technische uiten van dingen en vooral ABN.

Ik noem dat best wel ironisch namelijk...ik ben maar een simpele ziel, dat weet ik ik kan er prima mee leven. Ik heb iig nog het lef in mijn donder om tezeggen wat ik denk. Terwijl er vele maar lopen te kontendraaien of het zelfs zo spelen d.m.v. snuggere opmerkingen om mij zegmaar voor blok tezetten (spido hierboven) of andere vul maar in dagelijkse kost hear. Die tweestrijd that is..

Kan ik prima hebben...is puur vanwege het feit dat ze hun eigen tekortkomingen willen verbergen en de aandacht op een ander vestigen.

Ik snap die materie niet :rolleyes: ...laat ook maar :ph34r:

ik blijf wel lekker lezen voortaan, vind het wel grappig allemaal wat er gebeurt hear :)

• Members
je snapt het niet

je begint met een puppy, dan Watt erbij en vervolens Whohhhhhhhhhhhhhh :D

Nee, ik snap het zeker niet, je begint dus met 2 sub-woofers, later zet je daar een keer een paar monitors boven op, en later nogmaals een sub-woofer ? :lol:

Er zullen inderdaad wel van die figuren met geld teveel zijn, maar ik blijf erbij dat het toch slimmer zou zijn om dan maar in ene keer bv de Alexandria te kopen...

Hero.jpg

...gaat zeker net zo diep, en naar ik mag aannemen gaat het in het midden-hoog ook nog een stap verder. Financiel ongetwijfeld ook, maar dat lijkt me in dit geval geen issue...

Ik heb die Wilsons indertijd een paar keer gehoord en vond ze wat "scherp". Misschien wil men dat weg krijgen met een subwoofer.

Ik heb die Wilsons indertijd een paar keer gehoord en vond ze wat "scherp". Misschien wil men dat weg krijgen met een subwoofer.

Die scherpte werd door de wat "romantisch" klinkende Jeff Roland keurig opgelost. Van die Watt Puppy zijn overigens 'n stuk of 6 versies. Ik hoorde de 5.

Technische aspecten van audio boeien me vrij weinig..muziek..vink belangrijker

Pfffff, muziek, wat moet je daarmee?

Wat dacht je ervan genieten, ipv de gebreken eruit proberen te filteren d.m.v. meten en jezelf te irriteren aan het feit dat er gebreken in je componenten zitten en cd's qua opnames.

Wat dacht je daar van..scheelt een hoop stress,je leeft gezonder, en je voelt je prettiger in het geen wat je doet. Tenzij je streven dus is elke dag een keer alles meten en ontleden en je hoofd breken, op de zogenaamde experts hier die het beter weten dan welke speaker,amp,sub enzenz fabrikant die ermaar is. Die toch wel zeker een stuk meer ervaringen om nog maar niet over scholing tehebben met dat soort dingen.

Dan ieder van jullie hear....vind dat wel geinig altijd telezen moet ik zeggen. Die tegenstrijd onder elkaar en maar pochen met je vermogen tot het technische uiten van dingen en vooral ABN.

Ik noem dat best wel ironisch namelijk...ik ben maar een simpele ziel, dat weet ik ik kan er prima mee leven. Ik heb iig nog het lef in mijn donder om tezeggen wat ik denk. Terwijl er vele maar lopen te kontendraaien of het zelfs zo spelen d.m.v. snuggere opmerkingen om mij zegmaar voor blok tezetten (spido hierboven) of andere vul maar in dagelijkse kost hear. Die tweestrijd that is..

Kan ik prima hebben...is puur vanwege het feit dat ze hun eigen tekortkomingen willen verbergen en de aandacht op een ander vestigen.

Ik snap die materie niet :rolleyes: ...laat ook maar :ph34r:

ik blijf wel lekker lezen voortaan, vind het wel grappig allemaal wat er gebeurt hear :)

Ik maakte een grapje....

Vandaag nog met veel plezier een paar LP's van Joe Jackson zitten luisteren. Die LP's had ik op een rommelmarkt gevonden. Ik speel mijn LP's af op een heel mooie Blue Note platenspeler, het geluid wordt versterkt door een goedkope NAD PP2 Phono trap en een door mijzelf in elkaar gezette klasse-D versterker met een Tripath evaluatieboard en DACT materiaal. Mijn luidsprekers zijn zelfgebouwd met Jordan breedband drivers. De luidsprekers en de versterker hebben bij elkaar nog geen 1000 Euro gekost.

Dus graag tegen mij niet zeuren over dure spullen en ook niet over muziek.

Dank u.

De luidsprekers en de versterker hebben bij elkaar nog geen 1000 Euro gekost.

Daar kon het probleem nog wel eens zitten. Het had nog simpeler kunnen zijn en er zelfs helemaal crap uit kunnen zien, maar het had wel duur moeten zijn. Dat is de enige manier om respect van de audiofielen te krijgen ;)