Jump to content

Sub in een hifi instalatie!?

AudioBill
 Share

Recommended Posts

De luidsprekers en de versterker hebben bij elkaar nog geen 1000 Euro gekost.

Daar kon het probleem nog wel eens zitten. Het had nog simpeler kunnen zijn en er zelfs helemaal crap uit kunnen zien, maar het had wel duur moeten zijn. Dat is de enige manier om respect van de audiofielen te krijgen ;)

Is dat zo? Voor de meeste aufiodielen telt toch alleen de klank? Ik ken er eigenlijk maar

ligt er een beetje aan

een voorbeeld van een setje rond de 1000 euro

op zolder heb ik van de week staan een rotel rb970 bx 150 euro

Myryad T500 preamp 150 euro

Epos ES11 speakers 300 euro

sony sacd 120 euro

Vifa zelfbouw sub 250 euro

kabels 100 euro

alles bij lkaar eensetje wat zeer zeker een goed stereobeeld neerzet en

wat mij betreft HIGH END is

vaak is het een gevalletje van mixxen en matchen

De luidsprekers en de versterker hebben bij elkaar nog geen 1000 Euro gekost.

Daar kon het probleem nog wel eens zitten. Het had nog simpeler kunnen zijn en er zelfs helemaal crap uit kunnen zien, maar het had wel duur moeten zijn. Dat is de enige manier om respect van de audiofielen te krijgen ;)

Is dat zo? Voor de meeste aufiodielen telt toch alleen de klank? Ik ken er eigenlijk maar

Voor de meeste aufiodielen telt toch alleen de klank?

Dat is wat ze zeggen, maar lees tussen de regels door en je ziet dat ze voornamelijk luisteren met hun oogjes.

Ik kan je garanderen dat het daar, waar ik luisterde zeeeeeeeeeer goed gaat. [...]Ik schat de nieuwwaarde op ca.

Technische aspecten van audio boeien me vrij weinig..muziek..vink belangrijker

Pfffff, muziek, wat moet je daarmee?

Wat dacht je ervan genieten, ipv de gebreken eruit proberen te filteren d.m.v. meten en jezelf te irriteren aan het feit dat er gebreken in je componenten zitten en cd's qua opnames.

Wat dacht je daar van..scheelt een hoop stress,je leeft gezonder, en je voelt je prettiger in het geen wat je doet. Tenzij je streven dus is elke dag een keer alles meten en ontleden en je hoofd breken, op de zogenaamde experts hier die het beter weten dan welke speaker,amp,sub enzenz fabrikant die ermaar is. Die toch wel zeker een stuk meer ervaringen om nog maar niet over scholing tehebben met dat soort dingen.

Dan ieder van jullie hear....vind dat wel geinig altijd telezen moet ik zeggen. Die tegenstrijd onder elkaar en maar pochen met je vermogen tot het technische uiten van dingen en vooral ABN.

Ik noem dat best wel ironisch namelijk...ik ben maar een simpele ziel, dat weet ik ik kan er prima mee leven. Ik heb iig nog het lef in mijn donder om tezeggen wat ik denk. Terwijl er vele maar lopen te kontendraaien of het zelfs zo spelen d.m.v. snuggere opmerkingen om mij zegmaar voor blok tezetten (spido hierboven) of andere vul maar in dagelijkse kost hear. Die tweestrijd that is..

Kan ik prima hebben...is puur vanwege het feit dat ze hun eigen tekortkomingen willen verbergen en de aandacht op een ander vestigen.

Ik snap die materie niet :rolleyes: ...laat ook maar :ph34r:

ik blijf wel lekker lezen voortaan, vind het wel grappig allemaal wat er gebeurt hear :)

Ik maakte een grapje....

Vandaag nog met veel plezier een paar LP's van Joe Jackson zitten luisteren. Die LP's had ik op een rommelmarkt gevonden. Ik speel mijn LP's af op een heel mooie Blue Note platenspeler, het geluid wordt versterkt door een goedkope NAD PP2 Phono trap en een door mijzelf in elkaar gezette klasse-D versterker met een Tripath evaluatieboard en DACT materiaal. Mijn luidsprekers zijn zelfgebouwd met Jordan breedband drivers. De luidsprekers en de versterker hebben bij elkaar nog geen 1000 Euro gekost.

Dus graag tegen mij niet zeuren over dure spullen en ook niet over muziek.

Dank u.

Dan beticht mij niet meer van audiofiel zijn ravon....dank u :rolleyes:

Ja kwam echt over als iemand die de whalla thuis had staan valt dus idd redelijk mee (leuk heh die tripaths klinken gewoon goed) leuke set zo als je tevreen bent is het goed. Hear lees je steeds meer het elkaar aftroeven met hun set zielig best wel. :D

De allom wijze mannen :unsure: van dit forum jammeren er maar lekker op los..

MVG MF

Voor de meeste aufiodielen telt toch alleen de klank?

Dat is wat ze zeggen, maar lees tussen de regels door en je ziet dat ze voornamelijk luisteren met hun oogjes.

Ik kan je garanderen dat het daar, waar ik luisterde zeeeeeeeeeer goed gaat. [...]Ik schat de nieuwwaarde op ca.

zolang ik maar tevreden ben met mijn eigen setje

heb mijn MJ Acoustics subwoofer verkocht

ga straks lekker een 2de Rel Storm halen en de subs in stereo aansluiten

eentje voor links en eentje voor rechts en de rel storm clone voor LFE :D

Ik ben nog steeds benieuwd naar hoe een sony discman beoordeeld wordt door een audiofiel, als de electronica hiervan (samen met 2 bakstenen voor het gewicht) wordt geplaatst in een omhulsel van een dikke accuphase (zonder dat de audiofiel hier van weet uiteraard).

Ik ben nog steeds benieuwd naar hoe een sony discman beoordeeld wordt door een audiofiel, als de electronica hiervan (samen met 2 bakstenen voor het gewicht) wordt geplaatst in een omhulsel van een dikke accuphase (zonder dat de audiofiel hier van weet uiteraard).

Organiseer een test! Ik ben er bij dan.

Groet,

Jacco

Organiseer een test! Ik ben er bij dan.

:( Zo eenvoudig ligt het niet. Eerst moet je uit zo'n dure accuphase alle electronica slopen (wie leent daarvoor z'n CD speler uit?) om vervolgens uit te vogelen hoe je het bedieningspaneel van die dure CD speler aansluit op de besturing van die discman. Het was meer als gedachte-experiment bedoeld.

• 3 weeks later...

Resumerend: "Een sub in een hifi-installatie?" Zeker NIET doen!

Subs leveren alleen maar problemen op qua fase en rendement.

En een (echte) hifi-installatie is van zichzelf reeds full-range,

zodat een sub helemaal niet nodig is.

Bovendien is de kwaliteit van subs vaak niet veel soeps.

Ik gebruik ook een subwoofer in mijn installatie. Ik heb (redelijk grote) gesloten monitor luidsprekers die een strakke doch niet hele diepe laagweergave hebben.

missioncyrus782notenhout23fo.jpg

(dit zijn niet mijn eigen speakers maar het is wel dit model)

Ik gebruik daar de Visonik S10 subwoofer bij (de middelste).

Subwoofer.jpg

Dit is een basreflex systeem. Ik kan horen dat het een basreflexsysteem is en heb de twee baspoorten dan ook dichtgestopt. Het is niet een van de duurste subwoofers en je zult me niet horen zeggen dat het niet beter kan maar ik krijg meer en meer de indruk dat de sub veel beter is dan zijn prijs doet vermoeden. Want als er iets is wat mij steeds weer opvalt dan is het dat er absoluut geen sprake is van een monotone laagweergave. Basloopjes zijn goed te volgen, het is strakker dan ik had verwacht, gaat lekker diep (volgens specs tot 22Hz, heb een tijdje geleden een sinussweep gedaan en meende op het gehoor tot 26 Hz een redelijke vlak frequentieverloop te bespeuren) en met enig finetunen is de integratie alleszins redelijk. Ik heb de sub aangesloten op de pre out van de versterker.

Nogmaals, ik weet zeker dat het beter kan maar ik hoorde een tijdje geleden een DIY luidspreker die als high end werd beschouwd en de laagweergave was veel monotoner dan mijn sub ooit is geweest. In mijn set is het zeer zeker een verbetering en ik heb me wel eens afgevraagd of ik nog veel geld moet uitgeven voor een andere luidspreker die ongeveer hetzelfde doet. Wie weet loop ik dan wel sneller tegen de begrenzing aan van de akoestiek van een gemiddelde woonkamer en klinkt het eerder slechter dan beter. Binnenkort staat een luisterbezoek gepland met twee ervaren luisteraars en ik ben benieuwd wat ze er van vinden. Ik ben de laatste jaren meer en meer een aanhanger geworden van een goed en diep doorlopende laagweergave. Ik let daar bij het beluisteren van luidsprekers altijd op. En vanuit mijn ervaring zeg ik dat het bij mij niet zo slecht klinkt als dat ik met grote dure luidsprekers wel eens gehoord heb. Ik vraag me wel eens af of een woonkamer met een minder goede akoestiek niet het best af is met een paar gesloten luidsprekers die niet al te laag gaan en een goede subwoofer als aanvulling. Ik zou graag een paar andere luidsprekers willen maar voorlopig kan ik met mijn setup eigenlijk best leven.

Conqubite

[...]

Christene zielen! Jij bent erg kortzichtig en daarom zeer ongeloofwaardig.

Die conclusie is getrokken op basis van mensen die allemaal hetzelfde roepen of in ieder geval in de meerderheid zijn. Waarschijnlijk omdat mensen met verstand allang niet meer reageren...

Groet,

Jacco

Ja, lijkt mij ook wat kort door de bocht. Het zal zeker niet eenvoudig zijn om 1 of meerdere subs als aanvulling te gebruiken en het dan goed te laten klinken, maar niet onmogelijk.

spido heeft gelijk,

subwoofers zijn voor mietjes die van hun vrouw alleem maar van die kleine melkpakjes in de vensterbank mogen zetten...... :P;)

Spido heeft geen gelijk.

Subwoofers zijn er niet alleen voor melkpakjes.

Groet,

Jacco

spido heeft gelijk,

subwoofers zijn voor mietjes die van hun vrouw alleem maar van die kleine melkpakjes in de vensterbank mogen zetten...... :P  ;)

Tja, en wie heeft er niet een stel enorme, betonnen subwoofers? Juist ja... :rolleyes: Met een paar bolstaande melkpakjes er bovenop... ;)

Ik kan me best voorstellen dat een subwoofer niet klinkt. Dat moet dan meer aan de combinatie liggen dan aan de subwoofer zelf.

Carl (die helaas nooit het voorrecht heeft gehad zo'n ding in huis te hebben)

Een prestatie. Je post exact de waarheid op zijn kop:

Subs leveren alleen maar problemen op qua fase en rendement.

Rendement is helemaal geen issue bij een subwoofer. Die heeft zijn eigen versterker en als ie op dat punt te kort schiet, moet je gewoon een grotere basbak kopen. Fase doet een sub op alle punten beter dan de hoofdluidsprekers. De interferentie van 2 laagweergevers (bij stereo) in een niet-ideale akoestiek is veel slechter onder controle te krijgen dan die van een enkele bron. Juist een traploos instelbare fase (en dat is bij heel veel subversterkers inbegrepen) kun je een afstelling maken zowel naar smaak als naar verstand. Met passieve boxen kan dit niet.

En een (echte) hifi-installatie is van zichzelf reeds full-range,

zodat een sub helemaal niet nodig is.

Extreem onjuist. Er zijn talloze voorbeelden te noemen van bijv. ruimtegebrek of keuze voor afstraling en powerresponse, waardoor je beter kleinere speakers als midhoog kunt inzetten dan een groot monster, waar dan ook de bas bij inzit. Slechts in zeer grote ruimtes met zeer goede akoestische eigenschappen zullen grote meerwegsystemen (die een rommel van een powerresponse hebben per definitie) beter uit de voeten kunnen. Dan pas heb je voordeel van 1 afstemming.

Bovendien is de kwaliteit van subs vaak niet veel soeps.

Dan moet je beter gaan zoeken naar goede subwoofers zoals bijv.

4642a.jpg

Dit soort jongens hebben lagere THD dan de allerbeste audiofiele prut van bijv. wilson audio.