fmjwillems Posted 24 juni 2006 Report Share Posted 24 juni 2006 Technische aspecten van audio boeien me vrij weinig..muziek..vink belangrijker Pfffff, muziek, wat moet je daarmee? Wat dacht je ervan genieten, ipv de gebreken eruit proberen te filteren d.m.v. meten en jezelf te irriteren aan het feit dat er gebreken in je componenten zitten en cd's qua opnames. Wat dacht je daar van..scheelt een hoop stress,je leeft gezonder, en je voelt je prettiger in het geen wat je doet. Tenzij je streven dus is elke dag een keer alles meten en ontleden en je hoofd breken, op de zogenaamde experts hier die het beter weten dan welke speaker,amp,sub enzenz fabrikant die ermaar is. Die toch wel zeker een stuk meer ervaringen om nog maar niet over scholing tehebben met dat soort dingen. Dan ieder van jullie hear....vind dat wel geinig altijd telezen moet ik zeggen. Die tegenstrijd onder elkaar en maar pochen met je vermogen tot het technische uiten van dingen en vooral ABN. Ik noem dat best wel ironisch namelijk...ik ben maar een simpele ziel, dat weet ik ik kan er prima mee leven. Ik heb iig nog het lef in mijn donder om tezeggen wat ik denk. Terwijl er vele maar lopen te kontendraaien of het zelfs zo spelen d.m.v. snuggere opmerkingen om mij zegmaar voor blok tezetten (spido hierboven) of andere vul maar in dagelijkse kost hear. Die tweestrijd that is.. Kan ik prima hebben...is puur vanwege het feit dat ze hun eigen tekortkomingen willen verbergen en de aandacht op een ander vestigen. Ik snap die materie niet ...laat ook maar ik blijf wel lekker lezen voortaan, vind het wel grappig allemaal wat er gebeurt hear Ik maakte een grapje.... Vandaag nog met veel plezier een paar LP's van Joe Jackson zitten luisteren. Die LP's had ik op een rommelmarkt gevonden. Ik speel mijn LP's af op een heel mooie Blue Note platenspeler, het geluid wordt versterkt door een goedkope NAD PP2 Phono trap en een door mijzelf in elkaar gezette klasse-D versterker met een Tripath evaluatieboard en DACT materiaal. Mijn luidsprekers zijn zelfgebouwd met Jordan breedband drivers. De luidsprekers en de versterker hebben bij elkaar nog geen 1000 Euro gekost. Dus graag tegen mij niet zeuren over dure spullen en ook niet over muziek. Dank u. Eindelijk iemand die het begint te begrijpen . Voor een goed geluid heb je absoluut geen dure spullen nodig. De match speakers speler versterker daar gaat het om. Kabels ja kabels niet te vergeten zeer belangrijk en acoustiek. Ik noem dat een no nonsence installatie. Al die toeters en bellen doet afbreuk aan het uiteindelijke geluid. Signaal weg zo kort mogelijk houden daar gaat het om. Groeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 24 juni 2006 Report Share Posted 24 juni 2006 Technische aspecten van audio boeien me vrij weinig..muziek..vink belangrijker Pfffff, muziek, wat moet je daarmee? Wat dacht je ervan genieten, ipv de gebreken eruit proberen te filteren d.m.v. meten en jezelf te irriteren aan het feit dat er gebreken in je componenten zitten en cd's qua opnames. Wat dacht je daar van..scheelt een hoop stress,je leeft gezonder, en je voelt je prettiger in het geen wat je doet. Tenzij je streven dus is elke dag een keer alles meten en ontleden en je hoofd breken, op de zogenaamde experts hier die het beter weten dan welke speaker,amp,sub enzenz fabrikant die ermaar is. Die toch wel zeker een stuk meer ervaringen om nog maar niet over scholing tehebben met dat soort dingen. Dan ieder van jullie hear....vind dat wel geinig altijd telezen moet ik zeggen. Die tegenstrijd onder elkaar en maar pochen met je vermogen tot het technische uiten van dingen en vooral ABN. Ik noem dat best wel ironisch namelijk...ik ben maar een simpele ziel, dat weet ik ik kan er prima mee leven. Ik heb iig nog het lef in mijn donder om tezeggen wat ik denk. Terwijl er vele maar lopen te kontendraaien of het zelfs zo spelen d.m.v. snuggere opmerkingen om mij zegmaar voor blok tezetten (spido hierboven) of andere vul maar in dagelijkse kost hear. Die tweestrijd that is.. Kan ik prima hebben...is puur vanwege het feit dat ze hun eigen tekortkomingen willen verbergen en de aandacht op een ander vestigen. Ik snap die materie niet ...laat ook maar ik blijf wel lekker lezen voortaan, vind het wel grappig allemaal wat er gebeurt hear Ik maakte een grapje.... Vandaag nog met veel plezier een paar LP's van Joe Jackson zitten luisteren. Die LP's had ik op een rommelmarkt gevonden. Ik speel mijn LP's af op een heel mooie Blue Note platenspeler, het geluid wordt versterkt door een goedkope NAD PP2 Phono trap en een door mijzelf in elkaar gezette klasse-D versterker met een Tripath evaluatieboard en DACT materiaal. Mijn luidsprekers zijn zelfgebouwd met Jordan breedband drivers. De luidsprekers en de versterker hebben bij elkaar nog geen 1000 Euro gekost. Dus graag tegen mij niet zeuren over dure spullen en ook niet over muziek. Dank u. Eindelijk iemand die het begint te begrijpen . Voor een goed geluid heb je absoluut geen dure spullen nodig. De match speakers speler versterker daar gaat het om. Kabels ja kabels niet te vergeten zeer belangrijk en acoustiek. Ik noem dat een no nonsence installatie. Al die toeters en bellen doet afbreuk aan het uiteindelijke geluid. Signaal weg zo kort mogelijk houden daar gaat het om. Groeten. Mooi hoor zo'n evaluatieboard van Tripath! En niet duur. De EB-TA2020 kost bij Profusion 97 euro, exclusief verzendkosten. Ik gebruik er al ruim een jaar eentje met veel plezier als eindversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 juni 2006 Report Share Posted 24 juni 2006 Dit soort jongens hebben lagere THD dan de allerbeste audiofiele prut van bijv. wilson audio. Hai S000884, Wat voor een subs zijn dit nu? Ik heb die Wilsons een paar keer gehoord en was er voor het geld ook niet kapot van maar prut gaat wel erg ver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 24 juni 2006 Report Share Posted 24 juni 2006 Wat voor een subs zijn dit nu? Prut was aan mijn kant natuurlijk ook overdreven, maar ik betrek altijd de bizarre prijzen die Wilson berekent voor zijn producten onbewust mee in mijn waarde oordeel. Wellicht is het moeilijk in te schatten qua formaat, maar het betreft een bioscoopsubwoofer; twee 18 inch waffers van JblPro in een behuizing van 500 liter. Goed voor extreem lage 2e en 3e harmonische vervorming, daar worden deze subs op gemaakt. Echter v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 juni 2006 Report Share Posted 24 juni 2006 Beste, Dat Wilson prut is vind ik niet overdreven Voor de rest die JBL sub ziet er zeer interessant uit. Hoewel s0000884 lichtelijk gezegd nogal eens enige irritatie kan opwekken ben ik het verder wel wat veel dingen betreft met hem eens. Ik geloof dus net als hij dat goede audio prestatie's veel simpelere en goedkoper te realizeren zijn. Zo heb ik zelf al veel audiofiele producten geskipt en gebruik ik voornamelijk producten uit de pro-audio. Het is de krenten uit de pap weten te vissen Zo geloof ik ook in losse subwoofer/main monitor combinatie's. Liefst met DSP correctie en filtering als deze BSS http://www.bss.co.uk/includes/product_shee...x?product_id=30 die ik zelf ook heb aangeschaft. Subwoofer in de hoek, frequentie corrigeren. Met de BSS kun je het tijdsverschil tussen sub en main laten corigeren op de hotstop. De BSS doet dit door met pulsen te meten. Ik geloof op zeker dat deze JBL sub waanzinnige prestatie's leveren. Zet er een Crown of een QSC amp achter en met de juiste opstelling/dsp correctie krijg je een laag wat ongekend is en niets tegenop kan. Ik loop er zeker warm voor Een ander tip voor een waanzinnige sub is deze: http://www.mackie.com/products/hrs120/index.html Geloof mij nu maar. Speelt vrijwel elke hifi sub helemaal weg! Deze sub heeft een servo gestuurde PA driver. (een versnellings opnemer in de spreekspoel meegenomen in de feedbackloop van de eindtrap). Zo creer je feitelijke een oneindige dempignsfactor en je brengt de THD terug. In gesloten kast met passieve radiator. De lineare eindtrap die erin zit werkt erg slim met een mee liftende voedingspanning die zichzelf insteld op het gevraagde vermogen. Tot dusver is dit nog de enige actieve sub die ik heb gehoord die echt strak, en droog is. Als je daar een Rel naast hoort (zelfs de Rel studio) kom je tot de conclusie dat de Rel's een grote schande zijn. Mensen die roepen dat subwoofers zelden tot niet goed kunnen klinken zijn mensen die A de verkeerde subs hebben gehoord. B bijna nooit iemand een sub fatsoenlijk kan instellen opstellen. En C een sub hoort in de hoek met dsp correctie. (vind ik). Voor veel audiofiele gaat dit tegen elk geloof in, maar geloof mij maar, met verstand van zaken kun je op deze manier ongekende resultaten bereiken. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 juni 2006 Report Share Posted 24 juni 2006 Wat voor een subs zijn dit nu? Prut was aan mijn kant natuurlijk ook overdreven, maar ik betrek altijd de bizarre prijzen die Wilson berekent voor zijn producten onbewust mee in mijn waarde oordeel. Wellicht is het moeilijk in te schatten qua formaat, maar het betreft een bioscoopsubwoofer; twee 18 inch waffers van JblPro in een behuizing van 500 liter. Goed voor extreem lage 2e en 3e harmonische vervorming, daar worden deze subs op gemaakt. Echter v Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 Waarom doet die Mackie sub me aan Infinity denken Terug naar af, maar dan moderner uitgevoerd Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 Ik ben benieuwd hoe de Velodyne 12' subs zich verhouden tot deze, daar zit ook een aardige bonk elektronica in Voor die prijs ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 Voor zover mij bekend, zijn stereo-opnames bedoeld om via twee weergevers (z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 Voor zover mij bekend, zijn stereo-opnames bedoeld om via twee weergevers (z Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 Subwoofer in de hoek, frequentie corrigeren. Dit is inderdaad het parool met basweergave. In de hoek win je 9 dB rendement (levert dus reductie in vervorming) en met een DSP corrigeer je zodanig dat een veel vlakkere laagweergave mogelijk is dan met wat voor groot meerwegsysteem dan ook (waar passief de bas inzit). Wat betreft die subs, JBL staat erom bekend afzetprijzen te rekenen (die drivers die erin zitten kosten iets van 800 euro / stuk) wat de sub op geloof ik iets van 2500 euro brengt. Goedkopere merken als deze bieden bijv. een 21 inch waffer in een equivalente behuizing voor 1100 euro. Echter de kwaliteit van de JBL sub kun je zelf maken voor 700 euro. Koop bijvoorbeeld 2 18 inch waffers van 18 sound voor 300 euro per stuk (de 18LW1400 van 18 Sound is een zeer goede driver) en koop er voor 40 euro aan MDF bij. Verder heb je een sterke boormachine, houtlijm, decoupeerzaag, inslagmoeren en bouten en een paar dagen aan werk nodig en zie het resultaat. De performance van zoiets kan makkelijk mee met de allerbeste commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 Zonder sarcastisch te willen doen, maar in de pro-audio is vaak de prijs/kwaliteits verhouding veel gunstiger. Ik ben ooit eens op een PA audiobeurs geweest; het geluid dat daar uit een PA set kwam vond ik persoonlijk beter dan het beste dat ik op de High_End in Muenchen had gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 Zonder sarcastisch te willen doen, maar in de pro-audio is vaak de prijs/kwaliteits verhouding veel gunstiger. Ik ben ooit eens op een PA audiobeurs geweest; het geluid dat daar uit een PA set kwam vond ik persoonlijk beter dan het beste dat ik op de High_End in Muenchen had gehoord. Een pa-set of alle? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 Een pa-set of alle? Het ging om een set die in een enigszins geschikte ruimte stond. De rest stond daar in galmbakken van akoestieken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 [...]Een apart, en doelbewust als zodanig opgenomen, subwooferkanaal vinden we alleen bij surroundopnames, bedoeld voor Home-Cinema sets. Klopt dit? [...] Beste spido, Neen. Er is nog een andere tak van sport. In subwooferland heb je 2 smaken: een apart laagkanaal (ook bij dvd-a en sacd) en de mogelijkheid om, als je luidsprekers hebt die niet tot 20 Hz kunnen (binnen een THD < 10%), het van de hoofdkanalen af te halen. AF te halen en niet daarenboven... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 Wel leuk, de door jou genoemde sub http://www.mackie.com/products/hrs120/index.htmlheeft peerless XLS12 driver, die iets van 200 euro / stuk kosten. Beste s0000884, Kleine correctie. De woofer in de macie die je aan de frontzijde ziet is een passieve radiator zonder magneet, die afgeleid is van de Peerless (maar het is geen Peerless maar een RCF). De actieve woofer zit aan de onderzijde en is een PA driver van RCF met stugge ophanging en 10cm. spreekspoel en pieozo element als versnellingsopnemer. Deze zit in de feedbackloop van de versterker unit. De woofer wordt dus in tegenfase gecorigeerd tot 19Hz. Verder ben ik het met je eens. De beste PA systemen van Dynacord, Renkens Heinz, Meyer sound etc. met de juiste man achter de knoppen en een gunstige zaal kan mij ook veel meer bekoren dan het beste highend systeem . Als ik rijk was had ik een grote zaal met een PA systeem en een stoel in het midden Maar zonder dollen ik zoek de weg in het midden Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 ik draai met 2weg boekenplank jamo's (tot 43Hz) heb verschillende subs gehad maar kan het niet waarderen. Je blijft aan het instellen, ik luister veel verschillende soorten muziek dus is het voor mijn niets. Maar het kan wel goed mits je niet te veel soorten muziek luisterd want dan blijf je bezig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Maar het kan wel goed mits je niet te veel soorten muziek luisterd want dan blijf je bezig. Beste Wollie, zomaar een sub "bij" een bestaande set speakers zetten werpt zelden zijn vruchten af. Maar zelfs dan met jusite instellen en plaatsen beetje kennis en oren moet je tot redelaijke resultaten kunnen komen. Niettermin gaat dat vaer fout dan goed. Wil je serieus met subs aan de slag Dan moet je van de hoofdspeakers en de sub een systeem maken. En naar mijn mening lukt dat alleen emt een crossover tussen main en sub. en dsp correctie. Wanneer je dat eenmaal onder de knie hebt, moet je eens opletten wat voor resultaten er bereikt kunnen worden. Dan komt er niemand meer zeggen van "ik hoir de subwoofer" Het is mogelijk een totaal geintergreerd systeem te maken met laag dat tot het beste behoort. En dan bedoel ik dus snoeistrak laag met druk en natuurgetrouwheid. Echter daar is een beetje geld, tijd, geduld en kennis voor nodig. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Een kleine Klasse A versterker op een paar kleine monitor luidsprekers, en twee dikke subwoofers in de hoeken die goed afgeregeld en geplaatst zijn, en je hebt een een heel goed geluidsbeeld. Het grote bijkomende voordeel van een sub is, dat je geen beesten van {Klasse A} versterkers meer nodig hebt voor het laag. Zelfs een buizenversterker op het mid/ hoog volstaat vaak al. En je hebt dan toch nog de druk en controle in het laag. Nee, zo gek is een goede subwoofer nog niet. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Echter daar is een beetje geld, tijd, geduld en kennis voor nodig. Dat valt best nog wel mee hoor. Een beetje sub kost niet zoveel meer. En als je blijft oefenen, schuiven en proberen, dan komt het uiteindelijk wel goed. En anders kopen ze maar Bose. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Beste Edwin, Leuk jou weer eens te zien Ik zeg het maar eerlijk. Ik vind dat boze systeem ronduit fantastisch klinken.... blij dat je het weer even aanhaalt Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
AudioBill Posted 19 juli 2006 Author Report Share Posted 19 juli 2006 Is het niet het verstandigste om een sub van het zelfde merk aan te schaffen?? Ik heb bv. de Vienna Ac. Sch Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 19 juli 2006 Report Share Posted 19 juli 2006 merken als rel en mj acoustics maken alleen maar subwoofers, met de insteek om vooral bij muziekweergave, lees stereo ingezet te worden als je een beetje speakers van niveau hebt, kijk dan bv eens vanaf de rel stadium III, stentor of studio III, echt hele mooie subwoofers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts