mart Posted 23 mei 2006 Report Share Posted 23 mei 2006 Ik wil jullie even vertellen dat ik sinds kort een Sugden A28 mkII heb overgenomen en jongens wat een feest is dat. Ik heb een arcam gehad, een marantz, een linn, nad en wat heb ik nog meer allemaal gehoord, maar dit slaat alles. Het gaat niet meer over dat ik nu ineens zoveel meer hoor, dit gaat over muziek. Ik krijg ineens een diepe bewondering voor sommige muzikanten. Je hoort nu de intensiteit en concentratie waarmee ze muziek maken, alsof ik erbij ben! Jullie begrijpen dat die voorlopig niet meer weggaat. Mart, ps heeft iemand nog een gebruiksaanwijzing liggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 24 mei 2006 Report Share Posted 24 mei 2006 proficiat! is dit een klasse A versterker? In mijn herinnering konden mij Sugdens als een van de weinige (in de betaalbare transistorklasse) erg bekoren, naast de Musical Fidelity A1 en de Marantz PM-80, waarmee ik nog speel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 24 mei 2006 Report Share Posted 24 mei 2006 Klasse A, man, ik ben er ook nog steeds alle dagen lyrisch over mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 24 mei 2006 Report Share Posted 24 mei 2006 Aah, de Sugden A28mkII.... daar heb je inderdaad iets bijzonders gekocht! Ik heb hier nog een Homestudio van Oktober 1988, met daarin een test van deze versterker. Hij word daarin aan de tand gevoeld i.c.m de befaamde LS3/5a van Rogers. (helaas doet m'n scanner 't niet meer anders zou ik 't hele artikel kunnen scannen en naar je mailen) Ik zal de belangrijkste conclusies quoten uit die test: "De A28II versterker is een klasse AB versterker. Alleen bij korte hevige pieken schakelt de versterker even over op AB en voor 't overige wordt er in klasse A geluisterd. Dat het een klasse A weergave is wordt wel duidelijk als we even onze hand op de koelribben willen leggen. Dat lukt, maar niet langer dan een seconde of 2... zo heet wordt het apparaat. Vooral aspecten als plaatsing en detaillering zijn zondermeer subliem! Op het moment dat je dit beluisterd over deze combinatie moet je oppassen niet helemaal lyrisch te worden tijdens 't schrijven van het verhaal." Conclusie:Voor een ieder die het nog niet duidelijk was: ondergetekende was echt onder de indruk van hetgeen ik gehoord heb en als je je dan realiseert dat we het hier hebben over een versterker van 1500,- Gulden, is dit echt ongeloofwaardig!.....ik weet 't, maar 't is niet anders..." Wat ik zelf btw ook verstandig vind van Sugden is dat ze de koelribben aan de buitenkant(achterop) de versterker gemonteerd hebben. Op deze manier heeft de enorme warmte die vrijkomt weinig/geen invloed op de slijtage van bijvoorbeeld elco's binnenin. De MF A1 was inderdaad ook zo'n klassieker uit die tijd die fantastisch klonk. (maar wel een beetje slechte reputatie had vanwege veel/vaak reparaties) De PM80 van Marantz vind ik niet echt passen in dit rijtje, om eerlijk te zijn. Heb 'm zelf ook ooit gehad, maar dat was maar van korte duur. Veel luister plezier met je nieuwe aanwinst, Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 mei 2006 Report Share Posted 24 mei 2006 Try the manufacturer: J.E Sugden & Co.Ltd Valley Works, Station Lane Heckmondwike West Yorkshire WF16 0NF Sugden Owners Manuals Owners manuals are still available for most Sugden products. Please submit a completed enquiry form if you require more information. In future this page will contain freely downloadable copies of instruction manuals for current and past Sugden equipment. http://www.sugdenaudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 24 mei 2006 Author Report Share Posted 24 mei 2006 Ik heb hier nog een Homestudio van Oktober 1988, met daarin een test van deze versterker Is dat type al zo oud? Waanzinnig. Uiterlijk is dat wel te zien maar die rijkdom aan geluid die het kastje te voorschijn tovert, inderdaad toveren. Als je de kast openmaakt; grote voeding en verder vrij leeg. Er is niet zoveel nodig blijkbaar voor een betoverend geluid. Als je scanner het weer doet.... graag De PM80 van Marantz vind ik niet echt passen in dit rijtje, om eerlijk te zijn. Die ken ik ook van lang geleden (met dezelfde speakers gehoord) en daar zit echt een gordijn verschil tussen. Klasse A, man, ik ben er ook nog steeds alle dagen lyrisch over Top, je leest niet veel over Sugden maar als er iets over geschreven wordt dan in superlatieven. kan ik nu alleen maar beamen. Staat nog wat te koop op Marktplaats voor degenen die het ook zoeken. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 26 mei 2006 Report Share Posted 26 mei 2006 Ik sluit me helemaal aan bij de vorige conclusies: 1: de Sugden en Musical Fidelity A1 klinken fantastisch 2: de A1 ging/gaat vaak kapot 3: De Marantz PM80 is duidelijk minder, ik heb de PM80 Special Edition gehad en zelfs die haalt het niet bij de Sugden en A1. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
caramba65 Posted 27 mei 2006 Report Share Posted 27 mei 2006 Hoi alle, Ik ben nu erg nieuwsgierig geworden naar de prestaties van dit merk. Moet je zeggen dat ik in het verleden al eens eerder onder de indruk ben geweest van "een op het eerste zicht lullig hamerslag gelakt doosje" van het merk Kelvin labs. Het bleek later ook een puur klasse A versterkertje te zijn dat erg mooi speelde met de juiste combinatie. Ben eventjes aan het Googelen geweest, maar veel is er niet over te vinden, en zeker niet over de Sugden A28mkII (was benieuwd naar een foto). Kunnen we stellen dat alle versterkers van dit merk top presteren, of is de bovengenoemde een uitschieter ? Zou een dergelijke versterker geschikt zijn voor luidsprekers met 89 Db rendement ? Gr. Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 27 mei 2006 Report Share Posted 27 mei 2006 Zou een dergelijke versterker geschikt zijn voor luidsprekers met 89 Db rendement Lijkt me niet zo'n probleem, Roland. In die test uit de Homestudio werd ie gebruikt i.c.m. de Rogers LS3/5a, en die hebben een rendement van slechts 82.5db Als je scanner het weer doet.... graag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 27 mei 2006 Report Share Posted 27 mei 2006 Zo, de test van je Sugden A28mkII is gescand hoor, Mart. ls je even je Email adres aan me door kunt mailen, dan zorg ik dat je z.s.m de scans hebt... (je kunt gewoon via m'n site op Email klikken in 't menu, bovenaan) Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 29 mei 2006 Report Share Posted 29 mei 2006 ps ik schaar de Marantz wel degelijk in het rijtje, oke, minder dan de Sugden en de A1, maar wel voor de helft van de prijs van die twee. Ik had een nieuwe mk-II voor 900 guldens. Na een simpele modificatie kan ik er goed mee leven. Het grote voordeel is de klasse A/B-schakelaar. Waar vind je die nog? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 29 mei 2006 Report Share Posted 29 mei 2006 In de tijd dat ik 'n Marantz PM80 kocht, was ie nieuw nog 1200,- a 1300,- Gulden. (ook volgens een oude test in de Homestudio) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 mei 2006 Report Share Posted 29 mei 2006 Het grote voordeel is de klasse A/B-schakelaar. Waar vind je die nog? Op de Marantz PM7200... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 29 mei 2006 Author Report Share Posted 29 mei 2006 Ben eventjes aan het Googelen geweest, maar veel is er niet over te vinden, en zeker niet over de Sugden A28mkII (was benieuwd naar een foto). Ik heb gehoord dat het nog steeds 'handgemaakt' wordt in Engeland. Ze zullen wel een reden hebben om de produktie niet naar china of elders te doen. Kwaliteitsverlies? degelijkheid? Angst om het proces te delegeren? Moet je zeggen dat ik in het verleden al eens eerder onder de indruk ben geweest van "een op het eerste zicht lullig hamerslag gelakt doosje" van het merk Kelvin labs. Het bleek later ook een puur klasse A versterkertje te zijn dat erg mooi speelde met de juiste combinatie. Ook deze Sugden ziet er niet uit!! in ieder geval voor huidige maatstaven. Maar daar gaat het niet om toch? Sinds ik het apparaat in huis heb verzaak ik veel en luister alleen nog maar naar muziek Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
erikv2 Posted 2 maart 2020 Report Share Posted 2 maart 2020 (edited) Een erg oud topic, ik weet het. Maar mogelijk kan toch iemand mij aan het artikel over de Sugden A28 mk2 uit Homestudio van Oktober 1988 helpen? Zou super zijn. Bij voorbaat dank, Erik Edited 2 maart 2020 by erikv2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 2 maart 2020 Report Share Posted 2 maart 2020 7 hours ago, erikv2 said: Een erg oud topic, ik weet het. Maar mogelijk kan toch iemand mij aan het artikel over de Sugden A28 mk2 uit Homestudio van Oktober 1988 helpen? Zou super zijn. Bij voorbaat dank, Erik Beste Erik denk ook aan deze optie Link to comment Share on other sites More sharing options...
erikv2 Posted 2 maart 2020 Report Share Posted 2 maart 2020 Ja, is ook een mogelijkheid. Dank je wel. Eigenlijk hoopte ik dat iemand hier de kopie nog zou hebben en kunnen doorsturen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts