Jump to content

iedere cdspeler klinkt eender

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Kermit:

Overigens geloof ik er geen fluit van dat er geen verschillen zijn. We gaan het hier maar eens een keertje overdoen met mijn Quad. Misschien laten de ESL's toch meer horen...

wanneer moet ik jou overtuigen ,kermit?

ik kom wel een keertje langs met mijn h/k.

wedden dat hij net zo klinkt als die quad van jou?

ps :die andere tests heb ik hiet thuis gedaan op mijn esl,s.

en ook die lieten geen verschil horen

;)

Ik heb heel wat CD-speler gehad door de jaren heen, en er zaten wel degelijk verschillen in. Van subtiel tot dag/nacht.

Een kennis van mij heeft een Harman/Kardon HF760 CD-speler (prima speler voor 't geld, maar haalt 't niet bij zijn Rega P3 draaitafel), en vergeleken bij mijn Naim CDX speler is 't een groot verschil.

Ik geef liever wat meer uit aan de bron dan aan dure speakers.

Ik ben er van overtuigt dat veel mensen zullen schrikken hoe goed sommige (zeer) betaalbare speakers kunnen klinken, alleen horen de meeste mensen deze categorie speakers nooit optimaal, omdat ze in 9 van de 10 gevallen worden gecombineerd met een budget CD-speler (en versterker).

maar goed, een ieder heeft zo z'n eigen ideeen/ervaringen hierover.

(maar goed ook, anders werd 't al gauw stil op veel HiFi-forums :) )

Groeten,

Alco

Geplaatst door Alco:

Ik heb heel wat CD-speler gehad door de jaren heen, en er zaten wel degelijk verschillen in. Van subtiel tot dag/nacht.

Groeten,

Alco

dag en nacht vind ik overdreven.

het is zelfs onjuist.

noem mij twee spelers die dag en nacht verschillen .

misschien kunnen we die dan een keer beluisteren

;)

veel van de spelers zijn al niet meer te koop Erik, dus een vergelijk wordt al moeilijk. Ook zaten er uiteraard vaak grote prijsverschillen tussen deze spelers, waardoor een groot verschil ook wel verwacht mag worden.

Ok, misschien is dag/nacht verschil toch iets overdreven, aangezien een klein verschil voor een ander wordt ervaren/omschreven als een groot verschil,maar... ik weet nog wel enkele voorbeelden.

Ik heb de (oude model) Rega Planet mogen vergelijken met een Teac CD-speler, waarbij de Teac beduidend beter klonk. (EN goedkoper was)

Darnaast ben ik de laatste 3 jaren van een Marantz CD63KI (nog steeds erg fijne speler), via een Naim CD3.5 naar een Naim CDX gegaan. De verschillen waren allesbehalve subtiel.

Ok, genoeg gezwets in de ruimte gelezen, nu komen de facts ;)

Erik kwam in eerste instantie om de (nu redelijk goed geplaatste) R90's te beluisteren in zijn zoektocht naar "zijn" speaker.

Erik maakte aan het begin van de sessie bij een bepaalde orkest opname de opmerking meer "sfeer" en "opname-akoestiek" te horen dan bij hem thuis, toen we met de Northstar speelden.

Ook grappig vond ik zijn opmerking dat Erik een wat geaccentueerd midden-laag meende te horen, terwijl Jan de Jeu in een review dit juist iets minder meende te horen (in zijn setje).

De avond draaide echter ook uit op een vergelijking tussen Eriks en mijn cdspeler, omdat Erik beweert dat ze hetzelfde klinken eek.gif

Om de vergelijking eerlijk te houden heb ik in eerste instantie op zowel de Northstar als de HK cdspeler een zelfde soort dropveter aangesloten, zodat we snel konden omschakelen en het volgende verhaal is hierop gebaseerd ;)

De klassieke opname van Erik had werkelijk geen enkele "sfeer" of weergave van de ruimte in zich, dus daaraan konden we het niet horen.

Tonaal blijken de cdspelers elkaar niet veel te ontlopen, ze zijn wat dat betreft allebei goed in balans.

Het stereobeeld was vergelijkbaar, beide spelers gaven dezelfde breedte en diepte weer.

De HK klinkt niet schel of "digitaal", maar ook niet warm of "aangenaam", meer mat eigenlijk.

Dan mijn cd:

Deep Purple met The Royal Philharmonic Orchestra, conducted by Malcolm Arnold, gespeeld in The Royal Albert Hall.

Het eerste dat ons opvalt is de berg ruis in de opname (Child in time 1969).

Het orkest komt vrij slecht over in de grote hal, waar ook de rockgroep van Deep Purple tussen de orkestleden is opgesteld.

De reden dat ik deze cd dubbel heb is dat de eerst gekochte helaas beschadigd was.

Ook bij deze cd blijken geen (opvallende)verschillen hoorbaar te zijn tussen de cdspelers, of liever, speciaal met deze opname.

We testten door snel om te schakelen met de voorversterker, eigenlijk is dit geen goede methode, maar zoveel tijd hadden we niet.

Gelukkig spelen beide spelers met hetzelfde uitgangsniveau, zodat dit wel goed ging.

Vervolgens pak ik het anders aan, de zilveren interlink wordt aangesloten en we spelen Bird on a wire van Jennifer Warnes.

Deze opname is subliem en nu horen we(?) pas echt de verschillen tussen de cdspelers.

De HK is nogal kortaf en droog met z'n weergave, een piano is vrij snel uitgespeeld en toms lijken wel afgestopt te worden, terwijl ik moeite heb om gelijktijdige aanslagen van meerdere instrumenten uit elkaar te houden.

De afbeelding is vrij breed en diep, maar luchtig kan ik het niet noemen.

Dan de Northstar met dezelfde interlink.

Erik heeft het mij nog niet bevestigd, maar nu blijkt dezelfde piano weldegelijk mooi uit te klinken, je hoort heel duidelijk de verschillende instrumenten op hun eigen plaats zonder enige versmering en het geheel is helemaal los van de speakers.

De diepte en galmpjes per instrument komen prachtig tot uiting, en het geheel klinkt ook een stuk voller, meer aanwezig.

We hebben nog meer cd's gedraaid, maar dit had meer de intentie om zo diep mogelijk laag weer te geven, wat volgens mij goed lukte, vooral met filmmuziek ;)

Een enkele keer bleef het bij voelen, zo laag waren de tonen van bijv. onweer en andere geluidseffekten.

Mijn conclusie is dat deze test uitwijst dat zowel de aangesloten interlink als de opname een belangrijke rol speelt wanneer je cdspelers wilt vergelijken.

Dat we 2 opnames draaiden die vergelijkbaar klonken, was echt toeval, bij Kermit of wie dan ook zouden deze opnames

Geplaatst door Kermit:

Was de gebruikte set dan wel goed genoeg om de verschillen te laten horen?

Hmm, waarom stel jij een vraag die ik al eens eerder stelde? :D

Erik heeft deels gelijk btw, een matige opname klinkt met een matige interlink inderdaad hetzelfde op verschillende cdspelers.

Kennelijk ontbrak er iets aan het geheel :)

Greetinx

Andr

Hallo allen,

Hierbij twee vergelijkingen tussen CD spelers in huisomstandigheden.

Experiment 1 (wat langer geleden)

Een collega had een Meridian ?? , een Quad 67, en een Rotel bij zijn dealer geleend, allemaal in ongeveer dezelfde prijsklasse. Daarnaast nog zijn oude Japanner. Allemaal aangesloten op Quad 34/306 en IMF's. We waren met zijn vieren waaronder de buurman van mijn collega die met Mathilde Santing onder meer als arrangeur werkt(e?).

Subtiele maar duidelijke verschillen. Meridian en Quad waren volgens ons allemaal duidelijk beter dan de andere twee. We hebben blind geluisterd, we wisten niet wat er speelde.

Experiment 2 (aankoop Meridian 506.20 bit)

Ik heb de Meridian 506.20 bit indertijd met de Meridian 508.24 bit vergeleken (pakweg een week in huis gehad). Zeer klein verschil maar ik hoorde het onmiddellijk (mijn vrouw en kennissen hadden er meer moeite mee). Ik heb de 506.20 bit gekocht, want ik vond hem niet minder klinken dan de veel duurdere 508.24 bit (werd overigens later bevestigd in een test in Hi-Fi News).

Niet zo lang geleden de Meridian 506. 20 bit nog een keer vergeleken met mijn oude Micromega Leader (" absolute spitzenklasse" toen ik hem kocht). De Meridian klonk in ieder geval verschillend en naar mijn mening een stuk beter. Ook nog eens een keer de goedkope Sony van mijn dochter er bij gehad en ook die klonk duidelijk minder subtiel en iets "scherper".

Je moet natuurlijk wel naar redelijk goede opnamen luisteren, maar er zijn volgens mij duidelijk verschillen tussen CD spelers waarneembaar. Duurder is daarbij niet per definitie beter.Of de verschillen allemaal de moeite waard zijn .... ik koop voorlopig niets nieuws, een platenspeler en misschien een subwoofer (moet ik toch eens proberen) hebben meer prioriteit - hoewel je weet natuurlijk nooit.

Groet,

Groet,

Geplaatst door JazzLuva:

hehe , je moet curcussen gaan geven   :), misschien in de toekomst nog eens een "audiofiel voor dummies" boekje

:D . Maar ff serieus , er zullen best verschillen zijn met cdspelers , maar als je de hele tijd maar moet lopen A/B vergelijken vraag ik me wel af in hoeverre je nog echt van de muziek zelf kan genieten. Ik luister zelf voornamelijk naar Jazz en heb daar zowel zeer goede als zeer slechte opnames in, maar zolang ik me niet echt stoor aan de opname kan ik met volle teugen genieten. Ik zal ook nooit een cd laten staan omdat de opname toevallig minder is.

Groeten

JazzLuva

Ik (we) zijn echt niet continu bezig met A/B tests hoor ;)

Pas wanneer je opzoek bent naar iets anders, begin je met vergelijkende tests.

Ik doe met plezier aan dit soort initiatieven mee, omdat het zowel voor mij als voor de ander heel leerzaam is.

Wanneer Haudio eindelijk een definitieve datum heeft vastgesteld, komt er een groot opgezette dac/cdloopwerk test in Sneek.

Dat lijkt me echt leuk om mee te maken ;)

Er loopt al tijden een topic over deze test.

Greetinx

Andr

ik durf het inmiddels met mijn harman kardon tegen iedere willekeurige cdspeler op te nemen.

Een kennis van mij heeft ook de HK760 en is er op zich wel tevreden over (zeker gezien de lage prijs) maar gaf onlangs nog weer toe dat deze niet kon tippen aan mijn Naim CDX.

(en ook zijn Rega Planar-3 draaitafel klonk beter dan de HK760.)

De Naim CDX liet veel meer horen, meer detail, meer/beter gedefinieerd laag, en stemmen/instrumenten klinken natuurlijker.

De Marantz CD63KI heb ik altijd al een erg goede CD-speler gevonden, en toch... de Marantz was geen partij voor de Naim CDX.

Mijn Naim CD-speler klonk beduidend beter dan een Rega Planar-3 draaitafel, terwijl de Planar-3 weer beter klonk dan de HK760.

ps: 't is wel zo dat een -tig keer zo dure CD-speler + dure kabel niet beter (wellicht eerder slechter) klinkt dan een budget-spelertje van 200,- euro, wanneer er CD's worden gebruikt die gewoon matig van opnamekwaliteit zijn. (garbage in, garbage out!)

Dus als ik bijvoorbeeld een oude U2 CD draai op m'n Naim CD-speler klinkt deze nauwelijks/niet beter dan op een CD-speler van pak 'm beet 200 a 300,- euro!

Je hoeft uiteraard nix te geloven, ik vertel alleen mijn ervaringen, that's all :)

Mvg,

Alco cool.gif

"Je zou ook de moeite kunnen nemen om de betekenis van die audiofiele termen eens te toetsen aan de realiteit, dus samen met een volbloed audiofiel aan de hand van muziek de termen leren begrijpen

Dan kun je denk ik cdspelers op een heel andere manier vergelijken, zonder dat je opeens niet meer geniet van de muziek.

Net als bij klassieke muziek zit er een heel verhaal (geschiedenis, leerpad) achter "de audiofiel"

Oh, dus het gaat niet over wat je hoort? Je moet je eerst verdiepen in de betekenis van audiofiele termen? Ik denk dat iedereen kan aangeven of hij/zij verschillen hoort, ook al heeft hij/zij zelfs geen idee van het bestaan van audiofiele termen of het 'leerpad achter de audiofiel'. Erik heeft duidelijk aangegeven dat ook jij geen verschillen hoorde en nu ligt het ineens aan de gedraaide muziek. Wat een creatieve gedachte... Wij gaan dat experiment hier herhalen en als ik geen verschillen hoor, dan moet ik constateren dat erik gewoon een uitstekende CD-speler heeft.

Geplaatst door erik klijnsmit:

vinden jullie niet?

ik heb nl een aantal cdspelers uitgeprobeerd ,en kwam elke keer tot de conclusie dat er geen enkel verschil was .

eerst de nad c541i .

hier heb ik al een keer een posting over gedaan

en daarna heb ik nog eens een test gedaan met de denon cdspeler van mijn broer

ook geen enkel verschil

maar nu!!!

heb ik de musical fidelity A 3.2cd 24 bit upsampling, hier opgesteld staan.

en daar verwacht je wel wat meer van,toch?

maar weer geen enkel verschil!!!!

niet het minste

dus wederom de conclusie:

invsteer liever in goede speakers ipv onnodig dure cdspelers en interlinks

ps : ik durf de hk hd760 van mij bij ieder van jullie te meten met jullie cdspelers .

cool.gif

nu weet ik zeker dat je andere speakers moet gaan beluisteren.

Geplaatst door erik klijnsmit:

het zit nl allemaal tussen onze oren ,letterlijk en figuurlijk.

:)

Over verstoppingen gesproken..........

Groet Jitze ;)

Hai Erik,

Je kan je terecht de vraag stellen of een duurder component niet alleen anders maar ook beter klinkt. Daarnaast kan je je afvragen of een hoge investering het geld wel waard is (er is veel hype in onze hobby). Dat neemt allemaal niet weg dat CD spelers vaak verschillend klinken.

Als je dat niet hoort ben je "een beetje doof".

Groet,

Een terechte constatering Carl. Mijn Sony CDP-XB920 vond ik op den duur irritant gaan klinken. Wat dat nou precies was kon ik niet direct aangeven. Heb er een M-Audio super DAC op aan gesloten (a 260 EU). Het is nu stukken aangenamer om naar muziek te luisteren. Op het eerste gehoor is er inderdaad nauwelijks of geen verschil te horen. Maar wat die M-Audio wel brengt is meer rust en evenwicht. Pas op termijn ga je horen wat het verschil is. De Sony zelf was ronduit vermoeiend om naar te luisteren. Met de M-Audio er aan is dat helemaal verdwenen.

Het hoe en waarom? Vraag het me niet. Het is een constatering.