WanFie Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Erik, je klinkt behoorlijk wanhopig. Volgens Andre was er wel degelijk verschil, maar was het op de door jouw gekozen muziek moeilijk te horen. Om te leren wat de verschillen zijn, zou je eens naar "De Ultieme Demonstratie Disk" van Chesky moeten luisteren. Hierop wordt heel goed uitgelegd wat de audiofiele thermen betekenen. Ook staan hier goede voorbeelden van die krachttermen op. Ik heb bovendien een CD die door Ruud Jonker is samengesteld met audiofiele opnamen. Deze gebruik ik altijd als referentie. Deze gaat ook mee naar shows, en thuisluistersessies. Je gaat zo'n cd steeds beter kennen. Je weet dan wat er moet gebeuren in 'n bepaald muziekstuk. Blijft dit uit, of is de beleving minder, dan concludeer ik dan het minder klinkt. Bij verschillende spelers zijn m.i. heel grote verschillen te horen. Kleine wijzigingen aan 'n speler hebben al grote gevolgen. B.v. het klokkristal ingieten. Of de opamp door goede vervangen. Om nog maar niet te spreken van een superklok. Ik denk dat jij naar muziek luistert zoals veel muzikanten. De muziek gaat aan, en je luistert naar de muziek, wordt er vals gespeeld, is de timing wel goed?? Ik heb dit vaker meegemaakt. Mijn vrouw b.v. wordt stapelgek als ik de techniek vergelijk. Zij wil n.l. de muziek horen. En telkens als zij hiermee bezig is schakel ik over naar kompleet iets anders. Zie het zo, je wilt de kwaliteit van een TV toestel vergelijken, maar bent telkens afgeleid door de mooie beelden of fragmenten uit films. Dan let je toch niet meer op of het beeld spiegelt en of de kleuren wel natuurlijk zijn. Alle TV's hebben dan een gelijke kwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Oh, dus Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door Kermit:"Je zou ook de moeite kunnen nemen om de betekenis van die audiofiele termen eens te toetsen aan de realiteit, dus samen met een volbloed audiofiel aan de hand van muziek de termen leren begrijpen Dan kun je denk ik cdspelers op een heel andere manier vergelijken, zonder dat je opeens niet meer geniet van de muziek. Net als bij klassieke muziek zit er een heel verhaal (geschiedenis, leerpad) achter "de audiofiel" Oh, dus het gaat niet over wat je hoort? Je moet je eerst verdiepen in de betekenis van audiofiele termen? Ik denk dat iedereen kan aangeven of hij/zij verschillen hoort, ook al heeft hij/zij zelfs geen idee van het bestaan van audiofiele termen of het 'leerpad achter de audiofiel'. Erik heeft duidelijk aangegeven dat ook jij geen verschillen hoorde en nu ligt het ineens aan de gedraaide muziek. Wat een creatieve gedachte... Wij gaan dat experiment hier herhalen en als ik geen verschillen hoor, dan moet ik constateren dat erik gewoon een uitstekende CD-speler heeft. Lees het eens wat beter Kermit, ik heb al aangegeven dat bij 2 klassieke stukken inderdaad geen verschillen hoorbaar waren en dat staat gewoon. Deze opnames zullen ook bij jou geen verschillen naar voren brengen vermoed ik. Daarbij roep jij altijd dat snel schakelen niet de manier is om te testen, en nu zeg je dat opeens niet De laatste alinea's gaan over een andere cd waarmee ik wel duidelijk verschillen kon horen en ik kon beide cdspelers hier aardig mee typeren. Wat ik niet in m'n verslag heb gezet, is dat dit ook met dropveters goed hoorbaar was maar wat minder duidelijk, want ik miste een hoop akoestische of "sfeer" informatie in de opname, die met de zilveren interlinks wel goed hoorbaar is. In mijn conclusie heb ik dat allemaal vermeld en jij gaat er zomaar aan voorbij. Wil je zo graag dat de conclusie anders was geweest Deze manier van testen is gewoon niet goed, je kunt beter lang met 1 cdspeler luisteren en vervolgens lang met de andere Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 kalm aan ANDRE........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door joopie:kalm aan ANDRE........ Hehehe, dat moest er echt ff uit Kermit trekt graag conclusies aan de hand van een stukje tekst, helaas kun je een meeting niet 100% met woorden beschrijven, daarom vul ik het ff aan Mijn bloeddruk is intussen niet veranderd geweest, dus met mij gaat het verder goed Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 heb ik toch WEER gelijk he met die meetings. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Beste Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door Kermit:Beste Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Om de discussie nog wat verder aan te wakkeren: De test van Andre en Erik bevestigtd voor MIJ wel weer dat ik het NIET EENS ben met degenen die beweren dat de bron van een set het belangrijkst is. Of er nu wel of geen verschillen zijn tussen cd spelers, de verschillen zijn in elk geval zo klein dat er dus kennelijk discussie over bestaat of dat nu wel of niet zo is en dat bij sommige opnames er kennelijk zelfs consensus is dat er inderdaad geen verschil hoorbaar is. Bij verschillende luidsprekers kan ik me niet herinneren dat ik ooit zo'n discussie heb gehoord. M.a.w. bij verschillende speakers was er in en vergelijkende test altijd consensus dat er (grote) verschillen waren tussen de speakers. Hooguit discussie over welke nu beter was (en dan is het missschien nog een kwestie van smaak). Ik ben (en blijf) van mening dat de cd speler op het totaal resultaat van je set inderdaad een minimale invloed heeft als je dit in verhouding ziet tot de invloed van speakers en je akoestiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Speedy Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Ik ben het met Zee eens dat bij speakers grotere verschillen hoorbaar zijn, mede omdat ook de akoestiek een belangrijke rol speelt en dat tesamen kan wel of niet goed gaan, zoals met de Magnepans bij Zee bleek. Ik vind dat de bron goede bekabeling verdient, anders haal je er niet alles uit, zoals mij bij de test hier is gebleken. De dropveters haalden verschillende belangrijke elementen uit het geluid weg, waardoor de muziek "kaal" werd weergegeven. Al zijn de speakers en de versterking nog zo goed en nauwkeurig, meer informatie dan de interlink van de cdspeler doorgeeft zullen ze niet weergeven en dat vind ik een enorme beperking wanneer de interlink het laat afweten zoals in deze test Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Wat betreft de interlinks ben ik het met je eens Andre. Maar om nog een keer duidelijk te maken hoeveel groeter de invloed van speakers op het eindresulaat is als de invloed van een cd speler: Ook al gebruik je de meest rotte interlinks en speakers kabels, de verschillen tussen verschillende speakers blijven zeer goed hoorbaar. Zo groot zijn die verschillen dus! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Ik dacht al: waar blijft Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Al zijn de speakers en de versterking nog zo goed en nauwkeurig, meer informatie dan de interlink van de cdspeler doorgeeft zullen ze niet weergeven Wijze woorden Andre Ok, ik kan me goed voorstellen hoor, dat veel (lees: de meeste) mensen vinden dat er meer verschil is tussen luidsprekers t.o.v. CD-speler. Daar ga ik nu ook niet op in, maar.... Wat mijn ervaring wel is door de jaren heen, is dat 't bij luidsprekers veel minder vaak 'n feit is dat duurder ook beter is, dan bij CD-spelers. Ik heb veel goedkope speakers gehoord die peperdure High-end speakers wegspeelden, terwijl ik dat bij CD-spelers nog niet zo vaak heb meegemaakt, daar was duurder vaak (vaker) beter. Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 ik zweer bij goede interlinks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door Kermit:Ik dacht al: waar blijft Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door Alco: Wijze woorden Andre Ok, ik kan me goed voorstellen hoor, dat veel (lees: de meeste) mensen vinden dat er meer verschil is tussen luidsprekers t.o.v. CD-speler. Beste Alco, Kun je mij vertellen hoe vaak je op je gezicht ben gegaan met de aanschaf van speakers en daarna met die van CD-spelers?? Zogenaamd met speakers waar weinig verschil in zit? Grotere onzin heb ik vandaag nog niet gelezen Wat mijn ervaring wel is door de jaren heen, is dat 't bij luidsprekers veel minder vaak 'n feit is dat duurder ook beter is, dan bij CD-spelers. Kijk en daar zit nu wel weer een kern van waarheid in Ik heb veel goedkope speakers gehoord die peperdure High-end speakers wegspeelden, terwijl ik dat bij CD-spelers nog niet zo vaak heb meegemaakt, daar was duurder vaak (vaker) beter. Mvg, Alco Wat speakers betreft ben ik het helemaal met je eens, maar bij CD-spelers worden de verschillen de laatste jaren wel erg klein Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Zonder die audiofielen termen kun je de verschillen in wat je hoort niet duidelijk maken. Elke installatie beschikt over een aantal goede en slechte eigenschappen. Daarom klinken ze allemaal anders. Er is niet een installatie die niet minstens op een eigenschap extreem goed is. Er is echter ook geen een installatie die op alle eigenschappen goed scoort. Luistertesten dienen nooit in een A-B vergelijking te worden uitgevoerd. Je hoort dan inderdaad verschil, maar je hebt geen tijd om alle eigenschappen van de installatie op te nemen. Mijn methode is: 1.Kies een muziekstuk waarmee je het grootste verschil denkt te kunnen horen. 2. Draai dit nummer helemaal !!!! 3. Draai een kort stukje van het begin (ca. 10 sec. 4. Bouw de installatie zo snel mogelijk om. 5. Draai hetzelfde nummer nogmaals helemaal. Belangrijk is ook om tussentijds zo weinig mogelijk te praten, dit verstoord je gehuegen m.b.t. de hiervoor gedraaide muziek. Soms moet je bovenstaande met verschillende nummers herhalen. Dan pas weet je of iets beter is of alleen maar anders. Hierna weet je wat het verschil tussen de ene en andere installatie of apparaat is. Hierna kun je met A-B wel aan anderen uitleggen welke verschillen je hoort en waarom de ene configuratie beter of slechter is. Ik weet wel, dit klinkt allemaal erg technisch en heeft weinig met muziek beleving te maken. Als je er echter een andere methode op nahoudt zul je nooit een verbetering maar alleen veranderingen aan je installatie krijgen. Ook is het zo dat wat in het begin een enorme verbetering lijkt vaak op de lange duur een enorme verslechtering is. Ook belangrijk is om nooit meer dan een component tegelijk te vervangen. Je weet dan absoluut niet meer wat je hoort. Op een dag meer dan drie componenten vergelijken is m.i. onmogelijk. Vergelijken kan wel, maar je kunt absoluut niet oordelen over beter of slechter. Op 'n show kun je dan ook alleen indrukken opdoen. Thuis zul je het toch allemaal op je gemak moeten beluisteren. Sorry, het is toch weer 'n lang verhaal geworden. Maar ik heb de indruk dat bij veel mensen dit allemaal niet bekend (meer) is. En wat die uitdaging betreft, kom maar op !!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Hai allen, - Het verhaal dat de bron het belangrijkste is in een installatie stamt uit het analoge tijperk (dat bij mij nog steeds duurt). Bij CD gaat dat minder op. - Luidsprekers maken onderling verschrikkelijk veel verschil, het is echt "groen, geel en rood". - Hoewel CD spelers een stuk minder verschillend klinken, zijn er toch duidelijke verschillen hoorbaar is min ervaring. Daar zou ik ook op kopen. - Ik geloof ook niet in testen door snel om te schakelen. Speel om de beurt een kwartier en je bent er snel achter of je al of niet wat mist. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Als je tot het ultieme einde (is high end) wil komen moeten alle eigenschappen van 'n installatie op een hoog niveau liggen. Anders kom je er nooit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Kun je mij vertellen hoe vaak je op je gezicht ben gegaan met de aanschaf van speakers en daarna met die van CD-spelers??Zogenaamd met speakers waar weinig verschil in zit? Grotere onzin heb ik vandaag nog niet gelezen Hoi Ruud, Ik weet niet wat jij gelezen hebt, maar ik ben minder vaak op m'n bek gegaan met speakers dan je denkt! Het is net de laatste paar jaren sinds ik in m'n huidige flat woon, dat ik met speakers vaak 'op m'n bek ging', vanwege de beroerde akoestiek/staande golven in mijn woonkamer. Ik geef toe dat ik daarvoor ook meerdere speakers heb gehad, maar die heb ik lang niet altijd weg gedaan om klankmatige redenen. (ja, 'k weet 't, klinkt vreemd, maar 't is wel zo.) By the way, wie zei dat er weinig verschil zat in die speakers waarmee ik op m'n bek ging ? Ik zal de laatste zijn om te beweren dat er weinig verschil is tussen luidsprekers! Het enige wat ik wel heb ervaren is dat er ook veel verschil zit in CD-spelers. that's all, mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Ok, dus testen door snel omschakelen werkt niet, de uitslag is bij deze omstreden Dat dit niet werkt wist ik natuurlijk allang, maar we hadden echt weinig tijd en zo serieus was deze test nou ook weer niet Het is wel grappig om te lezen hoeveel waarde er toch nog aan de uitslag wordt gehecht, terwijl de testmethode aan alle kanten rammelt, wat bovendien opeens totaal onbelangrijk lijkt te zijn De volgende test zit hopelijk wel goed in elkaar en dan blijkt dat de HK heel goed zijn mannetje staat voor het geld, want dat idee heb ik wel. Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Waar voor geld is iets anders dan geen verschil horen Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Waar voor geld is iets anders dan geen verschil horen Jazeker, hopelijk is alles nu wel gezegd over die test, hoofdzaak was voor Erik hoe mijn speakers klinken met zijn muziek en de test deden we er en passant even bij De test duurde zeker wel een uurtje, terwijl Erik van 20:00 tot 0:00 bij mij was. Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door Alco: Hoi Ruud, Ik weet niet wat jij gelezen hebt, maar ik ben minder vaak op m'n bek gegaan met speakers dan je denkt! Het is net de laatste paar jaren sinds ik in m'n huidige flat woon, dat ik met speakers vaak 'op m'n bek ging', vanwege de beroerde akoestiek/staande golven in mijn woonkamer. Ik geef toe dat ik daarvoor ook meerdere speakers heb gehad, maar die heb ik lang niet altijd weg gedaan om klankmatige redenen. (ja, 'k weet 't, klinkt vreemd, maar 't is wel zo.) By the way, wie zei dat er weinig verschil zat in die speakers waarmee ik op m'n bek ging ? Ik zal de laatste zijn om te beweren dat er weinig verschil is tussen luidsprekers! Het enige wat ik wel heb ervaren is dat er ook veel verschil zit in CD-spelers. that's all, mvg, Alco Gezicht Alco.....gezicht , je moet aan die uitdrukking niet zo zwaar tillen, iedereen gaat er weleens op(b.v.met mijn voorlaatste draaitafel(tot nu toe )) Ik meen ergens gelezen te hebben 15 paar speakers in 16 jaar nou denk ik niet dat ze allemaal even goed waren, dus er zullen vast wel miskopen bij gezeten hebben...toch al is het maar door de mismatch met de woonkamer(langere tijd thuis proberen is het devies) Verschillen tussen luidsprekers(denk aan basreflex-/gesloten-/electrostatische-/transmissionline-systemen en wat er verder nog aan systemen is)zullen altijd groter blijven dan de verschillen tussen CD-spelers onderling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts