Jump to content

iedere cdspeler klinkt eender

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Ik meen ergens gelezen te hebben 15 paar speakers in 16 jaar  nou denk ik niet dat ze allemaal even goed waren, dus er zullen vast wel miskopen bij gezeten hebben...toch  al is het maar door de mismatch met de woonkamer(langere tijd thuis proberen is het devies)

Klopt Ruud, ik heb inderdaad iets van 16 paar speakers gehad in 15 jaar tijd. (my god, wat zonde achteraf... :rolleyes: ) Ongeveer de helft daarvan deed ik weg omdat ik me uiteindelijk begon te storen aan 't uiterlijk, of inderdaad omdat ik niet eerst thuis heb geluisterd,en 't toch een mismatch bleek te zijn, of om andere redenen.

Waarom ik soms ook de goede speakers weg deed....? Tja, geen idee. blackout ;)

Verschillen tussen luidsprekers(denk aan basreflex-/gesloten-/electrostatische-/transmissionline-systemen en wat er verder nog aan systemen is)zullen altijd groter blijven dan de verschillen tussen CD-spelers onderling.

Ja, dat ben ik inderdaad helemaal met je eens Ruud. Wat dat betreft heb ik m'n mening wellicht niet helemaal juist verwoord.

Kortom, ik denk ook dat er meer verschillen zijn te horen tussen een gesloten speaker,basreflex speaker,transmissielijn of electrostaat dan bijvoorbeeld tussen een 1-bit, 16 bit,18 bit, 20 bit of SACD- spelers.

Echter, stel dat ik 5000,- euro mocht besteden aan een set bestaande uit CD-speler, versterker en luidsprekers dan zou ik zelf 't meeste besteden aan de CD-speler en 't minste aan de speakers, terwijl de meeste mensen hier 't net andersom zouden doen.

ps: ik las onlangs weer eens een uitgave van 't blad 'Stereo', van een jaar of 2 geleden. Hierin stond een artikel dat wel van toepassing is op deze topic:

6 redactieleden deden een vergelijkings test.

Ze namen 2 HiFi sets (toevallig van Naim :) )

De ene set bestond uit de goedkoopste versterker en de goedkoopste luidsprekers van 't merk, gecombineerd met de duurste CD-speler uit 't programma. (qua prijzen een set die dus helemaal uit balans 'is'.)

De 2e set bestond uit een van de duurste speakers van Naim, een dure voor-eind combi en daarbij de goedkoopste CD-speler als bron.

Na afloop van deze vergelijking waren alle(!) 6 luisteraars 't unaniem met elkaar eens,.... de eerste set met de 'goedkope' speakers en dure bron klonk 't beste!

Dat is dus de laatste paar jaren ook mijn persoonlijk ervaring.

Mvg,

Alco :)

Toch leuk dat de audiobranche in zulke mooie harmonie kan blijven bestaan! Tevreden klanten en tevreden leveranciers, wat wil je nog meer?

Ook ik ben het uit ervaring met Alco eens.

De luidsprekers bepalen wel voor 90% de uiteindelijke KLANKKLEUR.

De cd-speler bepaalt echter voor 70% de uiteindelijke kwaliteit van het geluid, dus details, plaatsing, timing. De overige 30% zit in de rest van de keten (waarbij ook weer een flink deel in de speakers...).

De percentages zijn nooit getest op waarheid, maar het is meer om aan te geven wat mijn ervaring is. Ik had net zo goed 80 en 60 kunnen kiezen. :D

Dus ook ik geloof dat de bron zeer belangrijk is. Maar dan vooral de d/a-converter, minder het loopwerk (waar ik nog geen verschil tussen heb gehoord).

Geplaatst door carl:

Hai allen,

- Het verhaal dat de bron het belangrijkste is in een installatie stamt uit het analoge tijperk (dat bij mij nog steeds duurt). Bij CD gaat dat minder op.

Groet,

en is ook nog eens afkomstig van een fabrikant die, toen nog, uitsluitend bronnen leverde........................

Groet Jitze confused.gif

Geplaatst door Kermit:

Weet je waar ik bij Transtec nou echt enthousiast over ben? De service en nazorg. En daar verdienen ze echt geen geld mee...

Jawel, daar verdienen ze wel degelijk mee!

Want een tevreden klant brengt mogelijk nieuwe klanten mee en zal zelf ook niet snel overstappen naar een andere leverancier als ze iets nieuws nodig hebben.

Laat ik eens proberen een beetje logisch zaken op een rij te krijgen,om een prettig stukje muziek ten gehore te brengen heb je een aantal zaken nodig.

Het begint al met een goed opgenomen CD of LP, daarna moeten er een groot aantal zaken perfect verlopen.

De bron moet in staat zijn de informatie - zo volledig mogelijk - van het gebruikte medium af te halen, dus de kwaliteit van de bron is van een wezenlijk belang.

Het transport van de signalen mag geen zaken toevoegen en of weglaten, dus ook de kabels zijn van belang.

Daarnaast moet de versterking ook aan deze eisen voldoen, is hierbij dus van eenzelfde groot belang.

Als je er nu speakers aanhangt die het aangeboden signaal ook nog feilloos in trillingen weten om te zetten, ben je mooi binnen.

Welk van de componenten ook de fout in gaat, het uiteindelijke resultaat zal daardoor worden bepaald...............

Elk volgend of voorafgaand component is namelijk niet instaat de fouten te corrigeren, waarbij ook nog op te merken valt dat correcties altijd fout zullen zijn.

Een heftig werkende foutcorrectie in een CD speler vervuilt ook het audiosignaal, zet maar eens een willekeurige speler met een Sony of Philips loopwerk naast een VRDS speler en verbaas je over het verschil.........

Groet Jitze

Geplaatst door Jitze:

zet maar eens een willekeurige speler met een Sony of Philips loopwerk naast een VRDS speler en verbaas je over het verschil.........

Dus Jitze, een VRDS loopwerk is het ultieme loopwerk voor een cd-speler of hoe moet ik dit plaatsen.... maak deze speler dan weiniger fouten ???

groetjes

;)

Ik wordt zo langzamerhand doodmoe van dit soort redeneringen. Alles in de keten is natuurlijk belangrijk. Een klote bron zal tot een klote resultaat leiden, een klote versterker zal tot een klote resultaat leiden, ook al is de bron perfect. En kloteweergevers leiden ook tot een loteresultaat, ook als al het voorgaande perfect is. Conclusie: het is al gauw klote! Als je nu echt gaat kijken waar het meest te verliezen is, dan kijk ik toch echt naar de luidsprekers en zeker niet naar de CD-dspelers en de versterkers. Als je eens ziet hoeveel moeite het soms kost om daartussen verschillen vast te stellen...

Na twee luistersessies met verschillende luidsprekers heb ik kunnen vaststellen dat de verschillen tussen de verschillende luidsprekers zo enorm groot zijn, dat verschillen tussen CD-spelers verworden zijn tot druppels op een gloeiende plaat.

Geplaatst door Hans van Liempd:

Erik,

je klinkt behoorlijk wanhopig.

Volgens Andre was er wel degelijk verschil, maar was het op de door jouw gekozen muziek moeilijk te horen.

Om te leren wat de verschillen zijn, zou je eens naar "De Ultieme Demonstratie Disk" van Chesky moeten luisteren. Hierop wordt heel goed uitgelegd wat de audiofiele thermen betekenen. Ook staan hier goede voorbeelden van die krachttermen op.

:)

die ultieme demodisc heb ik ,maar wat moet ik met die audiofiele termen,

net als andr

Kwaliteit van weergave is heel wat anders dan een andere klankkleur.

Van een klankkleur kun je houden of niet. Dit heeft weinig met kwalteit te maken.

Ik vind dat een luidspreker helemaal niet moet kleuren. Maar die zijn er helaas niet.

Het is wel zo, dat een goedkope luidspreker met dure electronica beter klinkt dan andersom.

De meeste dure luidsprekers (boven de 10.000 euro) zijn enorm groot. Dit heb je echter alleen nodig voor het laag.

De meeste (ook kleine) luidsprekers produceren laag tot ca 40 Hz. Die grote kast is dus alleen voor het stuk hieronder.

En daar betaal je dan de hoofdprijs voor.

Een goede monitor zoals de Master 3 presteert op een zeer hoog niveau, en doet weinig onder voor een 5x zo dure Avalon. Die dan net iets lager gaat.

Ik denk dat het belangrijk is dat de versterker de connussen of vliezen heel gecontroleerd bewegen. Alle dempings effecten die van de kast verlangt worden zijn eigenlijk mechanisch en vertekenen het geluid.

Daarom is goede electronica een vereiste.

En dit loopt van de Bron tot en met het scheidingsfilter en interne luidsprekerbekabeling.

De luidsprekerunits en -kasten doen dan de rest (helaas verkleuren).

Maar ik blijf erbij dat dit van minder belang is dan algemeen wordt aangenomen.

Geplaatst door Zee:

Om de discussie nog wat verder aan te wakkeren:

De test van Andre en Erik bevestigtd voor MIJ wel weer dat ik het NIET EENS ben met degenen die beweren dat de bron van een set het belangrijkst is.

Of er nu wel of geen verschillen zijn tussen cd spelers, de verschillen zijn in elk geval zo klein dat er dus kennelijk discussie over bestaat of dat nu wel of niet zo is en dat bij sommige opnames er kennelijk zelfs consensus is dat er inderdaad geen verschil hoorbaar is.

Bij verschillende luidsprekers kan ik me niet herinneren dat ik ooit zo'n discussie heb gehoord. M.a.w. bij verschillende speakers was er in en vergelijkende test altijd consensus dat er (grote) verschillen waren tussen de speakers. Hooguit discussie over welke nu beter was (en dan is het missschien nog een kwestie van smaak).

Ik ben (en blijf) van mening dat de cd speler op het totaal resultaat van je set inderdaad een minimale invloed heeft als je dit in verhouding ziet tot de invloed van speakers en je akoestiek.

eindelijk iemand die het begrijpt

Geplaatst door Hans van Liempd:

Zonder die audiofielen termen kun je de verschillen in wat je hoort niet duidelijk maken.

Elke installatie beschikt over een aantal goede en slechte eigenschappen.

Daarom klinken ze allemaal anders.

Er is niet een installatie die niet minstens op een eigenschap extreem goed is.

Er is echter ook geen een installatie die op alle eigenschappen goed scoort.

Luistertesten dienen nooit in een A-B vergelijking te worden uitgevoerd. Je hoort dan inderdaad verschil, maar je hebt geen tijd om alle eigenschappen van de installatie op te nemen.

Mijn methode is:

1.Kies een muziekstuk waarmee je het grootste verschil denkt te kunnen horen.

2. Draai dit nummer helemaal !!!!

3. Draai een kort stukje van het begin (ca. 10 sec.

4. Bouw de installatie zo snel mogelijk om.

5. Draai hetzelfde nummer nogmaals helemaal.

Belangrijk is ook om tussentijds zo weinig mogelijk te praten, dit verstoord je gehuegen m.b.t. de hiervoor gedraaide muziek.

mijn lieve hans

bij een cdspeler test hoef je de installatie niet zo snel mogelijk om te bouwen .

kopieer gewoon een cd en hang allebei de cdp,s aan de voorversterker en schakelen maar .

een betere methode is er niet .

je hoort namelijk ,als er verschillen zijn ,direkt het verschil.

;)