Jump to content

iedere cdspeler klinkt eender

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Rij op de terugweg dan even langs Purmerend, stoeien met positionering van (jou misschien wel bekende) speakers waar ikzelf ondertussen gestoort van geworden ben..... heb ook te weinig geduld voor die dingen :-)

Er zijn in ieder geval dus nog genoeg mensen over die jouw 'eigenwijze' mening wel kunnen waarderen! ;)

Geplaatst door erik klijnsmit:

hij is niet gestopt met roken .

en dan ben je minder scherp ,en laat je alles over je heen komen

:o

Haha, ok, die factor weegt zwaar natuurlijk, ik heb (gelukkig) geen idee hoe het is om te beginnen of te stoppen met roken ;)

Begin jij nu ook al met excuses confused.gif:D

Andr

Geplaatst door Arjen de Goeij:

Rij op de terugweg dan even langs Purmerend, stoeien met positionering van (jou misschien wel bekende) speakers waar ikzelf ondertussen gestoort van geworden ben..... heb ook te weinig geduld voor die dingen :-)

Er zijn in ieder geval dus nog genoeg mensen over die jouw 'eigenwijze' mening wel kunnen waarderen!    ;)

Haha, ik heb er 2 maanden over gedaan, mijn geduld is wat minder snel voorbij ;)

Ik kan beter binnenkort eens naar Purmerend gaan geloof ik, anders verkoop je ze straks nog :D

Is het ergens dit weekend mogelijk?

Greetinx

Andr

Ik heb mijn set compleet mee naar Henk gesjouwd. Hij had n.l. een probleem met het laag op z'n Kappa 9ns. Eerder heeft Henk bij mij geluisterd, en vond het laag veel beter dan bij hem.

We hebben dus eerst even naar zijn set geluisterd. Marantz met Sphinxs.

Het viel inderdaad op dat het allemaal erg rommelig klonk. Vooral het laag resoneerde enorm.

Nu is zijn kamer niet erg gedempt, dus ik denk dat een deel van dit gestommel daar vandaan komt.

Hierna hebben we de hele set vervangen door mijn set. Die bestaat uit Sony met Array en gevlochten kabels.

Wat gelijk opviel was dat het geluid veel frisser en dynamischer werd. ook de natuurgetrouwheid van instrumenten werd veel beter. Het laag werd echt veel beter basloopje en zo waren veel beter te volgen.

Wat ons echter ook opviel was dat het hoog erg scherp werd. Hiervoor heb ik nog geen oplossing, maar ik dank dat dit door de soort muziek (80iger jaren cd's) en de ruimte komt.

Ik heb n.l. dezelfde luidsprekers, en bij mij klinkt het eerder tam.

Als laatse zijn we toen de installatie stukje bij beetje terug gaan bouwen.

Het eerst werd de CD speler omgewisseld, omdat Henk al een tijdje met de gedachten rondloopt deze te vervangen.

Het verschil was ongeloofelijk groot. Het rommelige geluid was voor minstens 50% terug. Hierna de Sony weer aangesloten, en hopla het was weer fris.

Hierna zijn Henk zijn versterkers en daarna de kabels weer aangesloten.

De andere 50% kwam nu in twee ongeveer gelijken stappen weer terug.

Het was duidelijk dat de CD-speler hier de (slechte) kwaliteit bepaalde.

Later is n.l. de Sony nog eens op zijn set aangesloten. Hierna fristte e.e.a. toch weer behoorlijk op.

Helaas was de avond weer tekort om nog verder uit te zoeken wat er kon worden verbeterd.

De volgende keer eens 'n paar slaapzakken meenemen (voor de demping dan wel he). Ik denk dat dit enorm veel zal schelen.

Niks psychologisch,gewoon luisteren. Met deze spelers hoor je echt een ENORM verschil.

Dit verhaal geeft weer een beetje hoop :D

Erik doelde denk ik op de intentie waarmee je gaat luisteren, een uitspraak van mij ;)

Ik heb dat idee uit een aantal boeken, bijv. "How to win friends and influence people".

Stel je je in op "ze klinken hetzelfde", zoals Erik doet, dan is de kans groot dat je weinig verschil hoort, of je weet niet waar je het verschil moet zoeken.

Wil je hoe dan ook verschil horen, dan ga je letten op kleine details en zou je wel eens het overzicht (totaalbeeld) kunnen verliezen.

Zonder intentie luisteren, dus gewoon relaxt mooie muziek draaien, geeft veel duidelijker resultaten, omdat je onbewust toch een indruk opdoet van de eigenschappen van bijv. een cdspeler.

Met bovenstaande voorbeelden bedoel ik dat je aandacht gaat naar waar je belangrijk vindt, oftewel je intentie.

Ik denk dat bijv. Picoso heel goed relaxt kan luisteren, als ik zijn verslag van de dag bij Kermit terug lees.

Hij had ook het voordeel dat "zijn" spullen niet stonden te spelen, dus er was geen vooroordeel over de apparatuur en er speelden geen belangen.

Kermit vond bijv. dat op

Geplaatst door Ome Henk:

Mag het ook Edgar Allan Poe zijn    confused.gif

Voor de volledigheid de onbewerkte tekst :D;)

Peter Hammill - The Fall of the House of Usher 1991

The Fall of the House of Usher - An Opera by Peter Hammill (1991)

Libretto by Chris Judge Smith from the tale by Edgar Allen Poe

Ik ben heel verdrietig, ik hooor verschillen tussen mijn Cd speler en een geleend exemplaar, is er een steunfonds voor verdrietige audiodebielen ?

Groet Jitze :(