Jump to content

iedere cdspeler klinkt eender

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

De beste man had daar toevallig geen meetresultaten bij gepubliceerd zeker om zijn uitspraak te onderschrijven?

En welke meting heb jij intussen uitgevonden die foutloos correleert met geluidskwaliteit?

Overigens heeft PM een website vol meetrapporten, dus kies maar uit.

Ik zie het al, er wordt net zolang geluld, tot er inderdaad geen verschillen meer zijn. Want dat is waar ze sowieso op uit zijn! :confused:<_<

Opvatting (geestesgesteldheid?) die bepaalt of meten nauwkeuriger is dan horen of andersom lijkt bij voorbaat al weer, en dus nog steeds, de doorslag te geven.

Dat laatste had weer tot gevolg dat veel CD spelers upsampling ipv oversampling gebruiken.

:D Doe je dit nu expres? Upsampling = oversampling, zoals ik al eerder postte is dit een nieuw marketingwoordje zodat het weer wat nieuwer klinkt, maar upsampling (oversampling) passen we toch al wel 20 jaar toe in CD spelers.

De beste man had daar toevallig geen meetresultaten bij gepubliceerd zeker om zijn uitspraak te onderschrijven?

En welke meting heb jij intussen uitgevonden die foutloos correleert met geluidskwaliteit?

[...]

Daaruit concludeer ik dat het niet geval is (als antwoord op mijn oorspronkelijke vraag). Wel een hele hoop andere rapporten.

De meting die ik in gedachten heb is er meer eentje van kijken in het spectrum (aan de analoge uitgang) of er ongewenste signalen ontstaan (signalen die ik dus niet op de cd heb gezet) die binnen het bereik van het gehoor vallen. Stoorsignaaltjes op -110 dBFS zijn onhoorbaar en mogen er dus gewoon zijn. Eigenlijk vrij simpel.

Groet,

Jacco

Dat laatste had weer tot gevolg dat veel CD spelers upsampling ipv oversampling gebruiken.

:D Doe je dit nu expres? Upsampling = oversampling, zoals ik al eerder postte is dit een nieuw marketingwoordje zodat het weer wat nieuwer klinkt, maar upsampling (oversampling) passen we toch al wel 20 jaar toe in CD spelers.

Zeker weten? ;)

>>> Over vs. Up <<<

:)

Ik heb dit topic niet zo gevolgd en ik vond het wel leuk om te citeren wat ik gelezen had. Die Miller schreef dit verhaaltje overigens in een column waar hij zijn ervaringen gaf over "verbeteringen" tussen oudere apparatuur en recente apparatuur. Versterkers van 15 jaar oud waren niet minder dan die van nu, bij CD spelers betwijfelde hij of recente spelers wel beter waren.

Dit is typisch een manier om het verhaal zo uit te leggen dat het lijkt alsof upsampling en oversampling verschillende zaken zijn. Ten eerste suggereren ze volledig ten onrechte dat upsampling "volledig digitaal" is en oversampling dat niet zou zijn ("dat zit in het D/A proces"). Beide zijn exact dezelfde, volledig digitale technieken van nullen tussenvoegen en filteren. De tweede smerige stap die ze maken is de suggestie dat er van 44.1 kHz naar 48 kHz wordt geconverteerd. Dit gebeurt niet want de DAC zelf werkt dan op een veelvoud van die 48 kHz. Ze noemen wel 192 kHz, maar vergeten even erbij te vermelden dat je dat krijgt door het 44.1 kHz signaal gewoon x maal te oversamplen, en dan met

Dit is typisch een manier om het verhaal zo uit te leggen dat het lijkt alsof upsampling en oversampling verschillende zaken zijn.

En de eerste paar regels van de tweede alinea van

>>> THIS <<<

dan?

Hier kun je zelf eigenlijk al uithalen dat volgens dit artikel beide exact hetzelfde betekenen, op 1 ding na en dat is dat bij upsamplen er wordt geconverteerd naar een willekeurige sample rate (niet een integer maal de originele samplerate). Ook hier weer die definitiefout, want dat is sample rate conversion en heeft niets met oversampling/upsampling te maken; een rekenstap van niets.

Maar ook in dit artikel houden ze krampachtig vast aan los gebruik van beide termen. Dat is blijkbaar erg belangrijk. Nogmaals; beide zijn gelijk en samplerate conversie zit al in de goedkoopste apparaten.

Ik heb vandaag de lens van mijn geliefde en gerestylde Arcam grondig gereinigd en kon al lopend door de kamer direct horen dat dit een prima tweak was! :)

:D:D:D

heb je ook de printbanen met koperpoets gedaan?

Nee, met diamantpasta. ;)B)

Maar is dat nu niet eveneens de essentie:

Verschillen tussen CD spelers, goed of niet goed?

Als dit de essentie is dan zijn we in 1 zin klaar: Verschillen tussen CD spelers = niet goed want de CD speler moet gewoon doorgeven aan de set wat er op de CD staat. Iedere vervorming is fout, hoe nauwkeuriger de CD wordt benaderd hoe minder verschil.

Lijkt mij dat je juist op zoek bent naar de verschillen. Dus dan is het het makkelijkst om signaal a (speler 1) en signaal b (speler 2) op een goede manier van elkaar af te trekken (via PC met brute geluidskaart, spectrumanalyser oid). Je wil namelijk het verschilsignaal (of juist het gebrek hieraan) hebben.

Levert praktische onmogelijkheden op. Het zou mooi zijn als dit zou kunnen, maar helaas, dit is totaal onmogelijk.

edit

Dit is typisch een manier om het verhaal zo uit te leggen dat het lijkt alsof upsampling en oversampling verschillende zaken zijn.

En de eerste paar regels van de tweede alinea van

>>> THIS <<<

dan?

Hier kun je zelf eigenlijk al uithalen dat volgens dit artikel beide exact hetzelfde betekenen, op 1 ding na en dat is dat bij upsamplen er wordt geconverteerd naar een willekeurige sample rate (niet een integer maal de originele samplerate). Ook hier weer die definitiefout, want dat is sample rate conversion en heeft niets met oversampling/upsampling te maken; een rekenstap van niets.

Maar ook in dit artikel houden ze krampachtig vast aan los gebruik van beide termen. Dat is blijkbaar erg belangrijk. Nogmaals; beide zijn gelijk en samplerate conversie zit al in de goedkoopste apparaten.

Ik ben het niet vaak met S0^4+884 eens maar deze keer kunnen we wel door 1 deur:

"UPCONVERSION AND THE EMPEROR'S NEW CLOTHES

http://www.madrigal.com/upconversiontxt.html

Lately, there has been a surge in interest in what has been dubbed "upconversion" of digital

audio to higher sampling frequencies and bit-rates. This is fed by the availability of 24-bit / 96

kHz audio, recorded on DVD-video discs. It is also fed by some companies

Wat je postte was een goede leken-uitleg van de reden van oversampling/upsampling. Maaruhh...

Upsampling is gewoon een wat intelligentere oversampling...

Wat voor verschil moet ik mij hierbij voorstellen waardoor upsampling intelligenter is? Het enige dat upsampling (even de foute definitie van de fabrikanten gebruikend) extra doet is een conversie stap, om dezelfde samplerate als de DAC te hebben. Feitelijk wordt het hele process daardoor dommer ipv intelligenter; meer rekenwerk levert een niet beter resultaat (dat namelijk niet kan worden verbeterd).

voor iedereen HEAR elkaar weer in de haren vliegt:

we gaan een cd-speler vergelijk organiseren!!!! :D

mijn HK hd 760 tegen de Droplet van Hans

als er dan geen verschil gehoort word nemen we ipv de HK een alles-eter van 99 euro .

vanavond open ik een nieuw topic ;)

Sla een dubbelslag en vergelijk meteen een gemodificeerde speler met een standaard exemplaar, zoals door Rob voorgesteld.

we gaan een cd-speler vergelijk organiseren!!!! :D mijn HK hd 760 tegen de Droplet van Hans...

Erik,

Vertel je ons in je nieuwe topic nog eens welke modificaties je in je HD760 hebt gedaan?

Upsampling is gewoon een wat intelligentere oversampling...

Zoals gezegd, er zijn geen harde definities, elk schijnbaar onderscheid tussen de termen is

persoonlijk/cultuurgebonden/tijdelijk, en de onderliggende wiskundige wetten en processen

zijn identiek.

Dit omdat het merendeel van de wereldbevolking, met inbegrip van 99% van de ingenieurs (!),

het Shannontheorema en de implicaties daarvan niet doorgrondt.

Hetzelfde ligt aan de oorsprong van alle onzin die er de laatste jaren is geschreven over

de pre/post-ringing van digitale filters in de context van Uebersampling.

Dit omdat het merendeel van de wereldbevolking, met inbegrip van 99% van de ingenieurs (!),

het Shannontheorema en de implicaties daarvan niet doorgrondt.

Dat lijkt me ietwat overdreven, of heb je hier een referentie voor?

Van de normale mensen ligt dit percentage in ieder geval nog veel hoger en daarmee hebben de CD speler fabrikanten vrij spel.

... met inbegrip van 99% van de ingenieurs ...

Van de normale mensen ligt dit percentage in ieder geval nog veel hoger ...

Even kijken, veel hoger dan 99%...

Dat is dan misschien wel 100% man! :D

Loes

Gezellig dat je er ook bij bent! Een heel gezond en gelukkig 2007 toegewenst! :D

EDIT: waar is de s gebleven?

Maar waar ik op doel is dat de rest groep v

we gaan een cd-speler vergelijk organiseren!!!! :D

mijn HK hd 760 tegen de Droplet van Hans

als er dan geen verschil gehoort word nemen we ipv de HK een alles-eter van 99 euro .

ik weet nu al welke app. de voorkeur krijgen. die goedkope dingetjes kunnen meteen bij het grofvuil.

robin

ik weet nu al welke app. de voorkeur krijgen. die goedkope dingetjes kunnen meteen bij het grofvuil.

robin

Absoluut. Rubriek 2e hands zal tevergeefs overlopen van ' hoogwaardige' dvd loopwerken. :)

Onder blinde omstandigheden is een alleseter van 20 euro (jawel bij de blokker) misschien ook wel erg analytisch en muzikaal.

robin

Absoluut. Rubriek 2e hands zal tevergeefs overlopen van ' hoogwaardige' dvd loopwerken. :)

Onder blinde omstandigheden is een alleseter van 20 euro (jawel bij de blokker) misschien ook wel erg analytisch en muzikaal.

Als er van het weekend nog 1 ligt bij de blokker, ga ik het proberen. Laat ik m'n buurman (toevallig voormalig hifi verkoper) me blind de test afnemen.