s0000884 Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 Volgens mij zorgt dat klankbord voornamelijk voor een soort ijking aan een (afgesproken) referentie kader. Zo hebben we bij wijnen de verschillende geursoorten. Aan iedere geur wordt een naampje gegeven. Iemand die dat naampje niet kent (misschien een eigen naam ervoor bedenkt), kan die geur best nog wel leren herkennen (hoewel ook geuren onthouden vrij lastig is). Hij/zij communiceert alleen wat lastig met de rest van de wereld. Denk eens na bij het feit dat audiofielen nooit van iemand of iets te horen krijgen "je hoort dit fout" gedurende al die uren dat ze luisteren. Er is geen leerproces. Ze ontwikkelen slechts gevoel voor hun smaak. Wijnproeven zoals je hierboven aangeeft werken inderdaad wel, maar slechts onder blinde omstandigheden. Bij de consumentenbond testen ze wijn ook blind. Dat werkt. Allemaal bij audiofielen niet ter sprake. Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 Volgens mij zorgt dat klankbord voornamelijk voor een soort ijking aan een (afgesproken) referentie kader. Zo hebben we bij wijnen de verschillende geursoorten. Aan iedere geur wordt een naampje gegeven. Iemand die dat naampje niet kent (misschien een eigen naam ervoor bedenkt), kan die geur best nog wel leren herkennen (hoewel ook geuren onthouden vrij lastig is). Hij/zij communiceert alleen wat lastig met de rest van de wereld. Denk eens na bij het feit dat audiofielen nooit van iemand of iets te horen krijgen "je hoort dit fout" gedurende al die uren dat ze luisteren. Er is geen leerproces. Ze ontwikkelen slechts gevoel voor hun smaak. Wijnproeven zoals je hierboven aangeeft werken inderdaad wel, maar slechts onder blinde omstandigheden. Bij de consumentenbond testen ze wijn ook blind. Dat werkt. Allemaal bij audiofielen niet ter sprake. Volgens jou kunnen mens en dier dus slechts verschillende dingen binnen Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 (edited) Beste, Ik leer nog steeds bij in het luisteren van.... Dat blijkt afgelopen tijd maar weer. Door juist mede-forummers hear uit te nodigen in mijn luisterruimte en hun eerlijke feedback op hetgeen hoe HUN het horen (beluisteren) leer IK heel veel bij. Dan blijkt wat ik zo mooi vind voor een ander juist niet. Door dat te delen met elkaar op een open en eerlijke manier kom je samen verder en kan het zelfs zo zijn dat je samen ook weer tot een ander (gezamelijk) inzicht komt. Kortom, Ik heb er dus veel gehad aan de feedback van de mede-forummers en ZE heben HUN steentje bijgedragen om mij van iets bewust te maken in het beluisteren van en dat heeft geleid tot nieuwe inzichten in mezelf. (he, moet ik toch weer gaan upgraden ) met groet, Edited 10 januari 2007 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 Ik leer nog steeds bij in het luisteren van.... Dat blijkt afgelopen tijd maar weer. Door juist mede-forummers hear uit te nodigen in mijn luisterruimte en hun eerlijke feedback op hetgeen hoe HUN het horen (beluisteren) leer IK heel veel bij. Dan blijkt wat ik zo mooi vind voor een ander juist niet. Door dat te delen met elkaar op een open en eerlijke manier kom je samen verder en kan het zelfs zo zijn dat je samen ook weer tot een ander (gezamelijk) inzicht komt. Kortom, Ik heb er dus veel gehad aan de feedback van de mede-forummers en ZE heben HUN steentje bijgedragen om mij van iets bewust te maken in het beluisteren van.... Maar jij hebt dus w Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 (edited) Beste, Dat zou idd een klankbord kunnen zijn, mits je er 'open' voor staat natuurlijk. Een leerproces begint in mijn optiek bij dat je tegen jezelf zegt dat je open staat om iets te (gaan/willen) leren. Als je er niet voor open staat dan is er ook geen sprake van een leerproces mijn inziens. Maar een leerproces en klankbord kan je ook jezelf geven hoor, dus m.a.w. je kan jezelf ook leren bewust te worden in luisteren in je eentje. Ga maar eens bijv. 2 verschillende versterkers luisteren en benoem voor jezelf maar eens de verschillen tussen de 2 versterkers. Doe dat een paar dagen later weer eens met diezelfde versterkers en benoem het weer. Kijk dan eens naar je 2 benoemingen en zie of er verschillen zijn geconstateerd tussen de 2 luisterbeleving. Als er verschillen zijn geconstateerd, dan zou je kunnen zeggen dat je een aantal dingen bewuster bent geworden, namelijk de geconstateerde verschillen. Als je dan kan aannemen voor jezelf dat er verschillen zijn in je (be)luisterbeleving, dan heb je m.i. jezelf wat geleerd. met groet, Edited 10 januari 2007 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 Beste, Dat zou idd een klankbord kunnen zijn, mits je er 'open' voor staat natuurlijk. Een leerproces begint in mijn optiek bij dat je tegen jezelf zegt dat je open staat om iets te (gaan/willen) leren. Als je er niet voor open staat dan is er ook geen sprake van een leerproces mijn inziens. Maar een leerproces en klankbord kan je ook jezelf geven hoor, dus m.a.w. je kan jezelf ook leren bewust te worden in luisteren in je eentje. Ga maar eens bijv. 2 verschillende versterkers luisteren en benoem voor jezelf maar eens de verschillen tussen de 2 versterkers. Doe dat een paar dagen later weer eens met diezelfde versterkers en benoem het weer. Kijk dan eens naar je 2 benoemingen en zie of er verschillen zijn geconstateerd tussen de 2 luisterbeleving. Als er verschillen zijn geconstateerd, dan zou je kunnen zeggen dat je een aantal dingen bewuster bent geworden, namelijk de geconstateerde verschillen. Als je dan kan aannemen voor jezelf dat er verschillen zijn in je (be)luisterbeleving, dan heb je m.i. jezelf wat geleerd. Zeker mee eens. Echter moeten de luisterproeven wel onder blinde omstandigheden gebeuren en die kun je bij jezelf altijd wel cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 Volgens mij zorgt dat klankbord voornamelijk voor een soort ijking aan een (afgesproken) referentie kader. Zo hebben we bij wijnen de verschillende geursoorten. Aan iedere geur wordt een naampje gegeven. Iemand die dat naampje niet kent (misschien een eigen naam ervoor bedenkt), kan die geur best nog wel leren herkennen (hoewel ook geuren onthouden vrij lastig is). Hij/zij communiceert alleen wat lastig met de rest van de wereld. Denk eens na bij het feit dat audiofielen nooit van iemand of iets te horen krijgen "je hoort dit fout" gedurende al die uren dat ze luisteren. Er is geen leerproces. Ze ontwikkelen slechts gevoel voor hun smaak. Wijnproeven zoals je hierboven aangeeft werken inderdaad wel, maar slechts onder blinde omstandigheden. Bij de consumentenbond testen ze wijn ook blind. Dat werkt. Allemaal bij audiofielen niet ter sprake. ik ken niemand die zo generaliseert als jij. Jouw mening over audiofielen: Waar is die op gebaseerd? Kan me niet voorstellen dat je ooit een audiofiel hebt ontmoet, je zit namelijk de hele godganse dag (en nacht) dit forum te verzieken met steeds dezelfde reacties en statements. Je kan geen tijd over hebben om iets anders te doen. Of heb je een soort robot geinstalleerd die steeds dezelfde reacties produceert? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 Volgens mij zorgt dat klankbord voornamelijk voor een soort ijking aan een (afgesproken) referentie kader. Zo hebben we bij wijnen de verschillende geursoorten. Aan iedere geur wordt een naampje gegeven. Iemand die dat naampje niet kent (misschien een eigen naam ervoor bedenkt), kan die geur best nog wel leren herkennen (hoewel ook geuren onthouden vrij lastig is). Hij/zij communiceert alleen wat lastig met de rest van de wereld. Denk eens na bij het feit dat audiofielen nooit van iemand of iets te horen krijgen "je hoort dit fout" gedurende al die uren dat ze luisteren. Er is geen leerproces. Ze ontwikkelen slechts gevoel voor hun smaak. Wijnproeven zoals je hierboven aangeeft werken inderdaad wel, maar slechts onder blinde omstandigheden. Bij de consumentenbond testen ze wijn ook blind. Dat werkt. Allemaal bij audiofielen niet ter sprake. ik ken niemand die zo generaliseert als jij. Jouw mening over audiofielen: Waar is die op gebaseerd? Kan me niet voorstellen dat je ooit een audiofiel hebt ontmoet, je zit namelijk de hele godganse dag (en nacht) dit forum te verzieken met steeds dezelfde reacties en statements. Je kan geen tijd over hebben om iets anders te doen. Of heb je een soort robot geinstalleerd die steeds dezelfde reacties produceert? Ik vind de reacties op s00... over het algemeen vervelender dan de berichten van s00... zelf. Het is telkens van 'je moet niet zo drammen', 'heb je niks beters te doen', 'kun je niet oprotten van dit forum', 'je zit de boel te verzieken' en meer van dat soort ongein... Het enige wat hij hier roept is dat de op handen zijnde test 'goed' gedaan moet worden (ja, Erikatn: bepaal jij maar voor jezelf wat goed en niet goed is). Daar zijn gewoon 'regels' voor, die bij allerlei tests worden toegepast. Beetje statistiek en zo. Waarom wordt daar altijd zo stekelig op gereageerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 Zeker mee eens. Echter moeten de luisterproeven wel onder blinde omstandigheden gebeuren en die kun je bij jezelf altijd wel cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 Alhoewel , ik kom net van het topic: "CD spelers vergelijken" en daar gaat het er ook weer heftig aan toe Heb toch liever wat meer "peace & love" hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 Volgens mij zorgt dat klankbord voornamelijk voor een soort ijking aan een (afgesproken) referentie kader. Zo hebben we bij wijnen de verschillende geursoorten. Aan iedere geur wordt een naampje gegeven. Iemand die dat naampje niet kent (misschien een eigen naam ervoor bedenkt), kan die geur best nog wel leren herkennen (hoewel ook geuren onthouden vrij lastig is). Hij/zij communiceert alleen wat lastig met de rest van de wereld. Denk eens na bij het feit dat audiofielen nooit van iemand of iets te horen krijgen "je hoort dit fout" gedurende al die uren dat ze luisteren. Er is geen leerproces. Ze ontwikkelen slechts gevoel voor hun smaak. Wijnproeven zoals je hierboven aangeeft werken inderdaad wel, maar slechts onder blinde omstandigheden. Bij de consumentenbond testen ze wijn ook blind. Dat werkt. Allemaal bij audiofielen niet ter sprake. ik ken niemand die zo generaliseert als jij. Jouw mening over audiofielen: Waar is die op gebaseerd? Kan me niet voorstellen dat je ooit een audiofiel hebt ontmoet, je zit namelijk de hele godganse dag (en nacht) dit forum te verzieken met steeds dezelfde reacties en statements. Je kan geen tijd over hebben om iets anders te doen. Of heb je een soort robot geinstalleerd die steeds dezelfde reacties produceert? Ik vind de reacties op s00... over het algemeen vervelender dan de berichten van s00... zelf. Het is telkens van 'je moet niet zo drammen', 'heb je niks beters te doen', 'kun je niet oprotten van dit forum', 'je zit de boel te verzieken' en meer van dat soort ongein... Het enige wat hij hier roept is dat de op handen zijnde test 'goed' gedaan moet worden (ja, Erikatn: bepaal jij maar voor jezelf wat goed en niet goed is). Daar zijn gewoon 'regels' voor, die bij allerlei tests worden toegepast. Beetje statistiek en zo. Waarom wordt daar altijd zo stekelig op gereageerd? Wanneer s00... mee zou doen heeft hij recht van spreken. Nu zit hij alleen vanaf de zijlijn te drammen en "ons, audiofielen" te vernederen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 Door mensen als audiofiel in een hoekje te duwen doe je ze verschikkelijk onrecht. Ik denk dat de meeste forumleden Hear buitengewoon voorzichtige kopers zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 Ik zie hier geen verschil tussen de beide kampen. De manier waarop 'audiofielen' tegen 'meetgekken' tekeer gaan kan je net zo goed als 'verschrikkelijk onrecht' bestempelen.. Het verschil zit hem hooguit in de meer rationele manier waarop de 'meetgekken' hier mee omgaan en de wat meer temperamentvolle wijze der 'audiofielen'. Uiteindelijk zou ik zeggen dat het niet belangrijk genoeg is om boos over te worden. Dreig je dat wel te worden dan moet de PC even uit en relativeer het even. Ik was eerst geirriteerd door de wat minder tactische persoonlijke uitlating van Erikatn tegenover mij.. Maar waar hebben we het over; een storm in een glas virtueel water! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobT Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 CD spelers testen kan ook zonder te ruzi Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 opmerkelijk is dat s0000 zomaar veronderstelt dat 'audiofielen' enkel in hun eentje met hun eigen dingetjes bezig zijn en dus geen leerproces en kader hebben. de realiteit is dat velen er erg veel plezier in hebben naar elkaars spullen te komen luisteren en daar ook altijd van leren (over en weer). en er zijn er ook zat die veel livemuziek bijwonen. en juist die ervaring met verschillende sets leert dat er onderscheid is, wat aangenamer klinkt en wat wellicht suggesties zijn om verbeteringen te krijgen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 (ja, Erikatn: bepaal jij maar voor jezelf wat goed en niet goed is). Neem je oren graag over mocht deze hobby me ooit te duur worden. Gebrek aan interesse zal me dan een hoop poen gaan schelen. Door mensen als audiofiel in een hoekje te duwen doe je ze verschikkelijk onrecht. Ik denk dat de meeste forumleden Hear buitengewoon voorzichtige kopers zijn. Dat zal zeker zo zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 10 januari 2007 Author Report Share Posted 10 januari 2007 audiofielen zijn impulsieve kopers. en laten zich o zo makkelijk iets aanpraten Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 audiofielen zijn impulsieve kopers. en laten zich o zo makkelijk iets aanpraten Winterbanden... terwijl het maar geen winter wil worden...??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 praat mij maar eens aan dat beton zoveel beter is eerst meten. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 10 januari 2007 Author Report Share Posted 10 januari 2007 praat mij maar eens aan dat beton zoveel beter is eerst meten. groet kom gewoon eens luisteren..... kom ik een keer bij jou meten Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Een musicus, producer, dirigent enz. leren luisteren. Jij niet. Ik bespeel diverse instrumenten, voor het geval je dat nog niet wist... Zou je denken dat ik dan echt nog niet luisteren kan, S, of zit je me weer te zieken? Ik ga weer terug naar het sterfbed waar we de klok rond waken met de familie. Succes hier jongens; plotseling wordt duidelijk wat de echte essentie is... Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Een musicus, producer, dirigent enz. leren luisteren. Jij niet. Ik bespeel diverse instrumenten, voor het geval je dat nog niet wist... Zou je denken dat ik dan echt nog niet luisteren kan, S, of zit je me weer te zieken? Ik ga weer terug naar het sterfbed waar we de klok rond waken met de familie. Succes hier jongens; plotseling wordt duidelijk wat de echte essentie is... Toine. Sterkte... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Een musicus, producer, dirigent enz. leren luisteren. Jij niet. Ik bespeel diverse instrumenten, voor het geval je dat nog niet wist... Zou je denken dat ik dan echt nog niet luisteren kan, S, of zit je me weer te zieken? Mijn excuses, maar je klonk heel sterk als een niet-musicus, die meent zichzelf aan te kunnen leren hoe je objectief moet luisteren. Ik ga weer terug naar het sterfbed waar we de klok rond waken met de familie.Succes hier jongens; plotseling wordt duidelijk wat de echte essentie is... Hierin wil ik je uiteraard oprecht alle sterkte toewensen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Mijn excuses, maar je klonk heel sterk als een niet-musicus, die meent zichzelf aan te kunnen leren hoe je objectief moet luisteren. Ik ga weer terug naar het sterfbed waar we de klok rond waken met de familie. Succes hier jongens; plotseling wordt duidelijk wat de echte essentie is... Hierin wil ik je uiteraard oprecht alle sterkte toewensen. Voor het laatste: oprecht bedankt. Voor het eerste: ik heb mijzelf niet eens inhoudelijk met deze discussie over luisteren bemoeid! Heb hier ook nooit verteld hoe ik luister of hoe mijn relatie met muziek is en wat mijn achtergrond is in de muziek. Allemaal afleiding op basis van een paar zinnetjes hier en veel vooroordeel.... Ben er nu weer van tussen in elk geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Een musicus, producer, dirigent enz. leren luisteren. Jij niet. Ik bespeel diverse instrumenten, voor het geval je dat nog niet wist... Zou je denken dat ik dan echt nog niet luisteren kan, S, of zit je me weer te zieken? Ik ga weer terug naar het sterfbed waar we de klok rond waken met de familie. Succes hier jongens; plotseling wordt duidelijk wat de echte essentie is... Toine. Sterkte Toine! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts