Jump to content

iedere cdspeler klinkt eender

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Wellicht is het zo dat de "ideale" CD spelers elkaar weinig tot niets ontlopen qua geluid.

Dan kun je, om er iets meer eigen draai aan te geven, wat sleutelen aan de frequentiekarakteristiek en/of bijkomstige zaken als voeding en klok enz.

Alles bij elkaar opgeteld kan dat een verandering geven die doorgaans ook als verbetering gehoord wordt.

Deze zaken zijn in principe prima te meten.

Ik doe aan "myfi", dus ik pas het "karakter" van een speler aan aan het door mij gewenste karakter, en daarvoor is naast wat technische kennis, ook meetapparatuur (jaja!) nodig.

Ook iemand als Bas de Vries doet/deed aan meten, anders kan hij nooit garanderen dat de modificatie die hem/jou voor ogen staat, ook daadwerkelijk gerealiseerd kan worden.

Maar het blijft voor mij een feit dat zo'n speler dan afwijkt van wat theoretisch dan als "ideaal" wordt verondersteld, dus een rechte karakteristiek met een zo laag mogelijke vervorming.

Da's dus niet erg, dus voor mij is het wel degelijk zo dat verschillende spelers ook verschillend kunnen klinken.

Sommige fabrikanten doen dit bewust, en klinken dus anders.

Inderdaad zie je dat gebeuren bij de duurdere spelers, of bij gemodificeerde.

Dit alles dan nog naast de "tussen de oren" factoren die ook wel degelijk meedoen in de totale beleving.

Zo kijk ik graag tegen een stevige Sony aan ipv. een plastic Philips of Hiteker, ook al zouden die technisch hetzelfde presteren.

ik vind het niet zo erg als mensen zeggen dat mijn hersenen denken. :lol:

oh ja het horen gebeurd daar ook trouwens ;)

QUOTE(robx @ 31 Jan 2008, 16:08:41)

beste spido,

kom zelf maar proberen, zal ik schijfjes wisselen en zo, mag jij luisteren.

Je bent een hele kerel als je dat voor elkaar krijgt.

ik vrees dat je gelijk gaat hebben.

groet

En ik heb een broertje dood aan die opmerkingen , "je geest denkt... , en je hersenen denken.... , herhaaldelijk te zeggen, getuigd in mijn ogen van een hele grote onzekerheid en dat je eigenlijk niks te melden hebt,

beste Soundlover,

jij hebt dus geen last van Autosuggestie?

jij wilt dus zeggen dat je een absoluut en een onveranderlijk onbeinvloedbaar gehoor hebt?

dat je eigenlijk een levend meetinstrument bent?

dan heb je het mooi fout.

want niemand heeft dat.

ook jij word continu beinvloed door allerlei dingen.

en die dingen beinvloeden ook jouw gehoor.

ik weet zeker dat wanneer ik de spelers die jij hebt vergeleken en waarin je grote verschillen hoorde naast elkaar zet, en ik zeg tegen jou dat ik ze

Guest tubejack
We zijn hier al weer 40 pagina's space aan het verzieken.

Tja zo'n uitspraak helpt natuurlijk niet mee :D

Hoeveel pagina's met poep moeten nog gevuld worden eer ook dit topic een treurige dood zal sterven? ;)

41! pagina's betekent dat dit topic leeft!!!!! :D

Waarom alleen poep? :o er staan m.i.

Vooruit. Ik zal mee doen met deze molen.

Mijn gepimpte Sony CDP-XA50ES vind ik minder prettig muziek reproduceren als een standaard Arcam Alpha 8 cd-speler.

:)

Mijn gemodificeerde Pioneer PD S503 (je weet wel; die met Stable Platter) speelt net zo goed als de decennia jongere Harman Kardon HD970.

Interessant!

PioneerPDS502a.jpg

Pioneerc.jpg

PioneerPDS502d.jpg

:)

Ben nu bezig met een nog radicaler experiment:

Discman2.jpg

Discman4.jpg

Discman3.jpg

:cool2:

Ja kan lullen wat je wilt , maar jou invulling van muziekbeleving zal er bij mij nooit ingaan, dom gelul van de bovenste plank, beetje zielig zelfs, dan nog liever fantasie(alhoewel ik zeer reeel ben in dit geval) dan zoals jou, een oer-bekrompenheid,saai hoor

Kijk audiofreak, dit is nu weer zo'n prima voorbeeld van wat ik je heb gemaild. Begrijp je me een beetje? En jij als moderator probeert dit gedrag niet eens in te dammen. Nee, je doet er zelf aan mee!!!

Wat een onzin kan jij ook blaten.

Geef nou eens gewoon antwoord op die vraag van mij over AUTOFIEL zijn. Lijkt mij toch niet zo moeilijk te beantwoorden voor je als garagehouder.

Allemaal zo op de persoon gespeeld en zonder respect. BAH.

Wel, naar mijn maatstaven zeg je zulke dingen alleen IRL iemand recht in zijn gezicht als je behoorlijke ruzie hebt of als je iemand heel goed kent en precies weet wat je aan elkaar hebt.

Als jij vindt dat ik niets gewend ben, dan kan ik alleen maar concluderen dat wij verschillende opvattingen over fatsoensnormen hebben.

Guest tubejack
ik zie dat mijn aanbod zelf eens te komen luisteren zorgvuldig genegeerd wordt. lekker overal commentaar op maar geen boter bij de vis. bang het verschil te horen denk ik.

afijn dat was het dan.

Waarom zo treurig :o Wanneer kom je nu

Wel, naar mijn maatstaven zeg je zulke dingen alleen IRL iemand recht in zijn gezicht als je behoorlijke ruzie hebt of als je iemand heel goed kent en precies weet wat je aan elkaar hebt.

Als jij vindt dat ik niets gewend ben, dan kan ik alleen maar concluderen dat wij verschillende opvattingen over fatsoensnormen hebben.

Dan ligt jouw maatstaf wel heeeeeel erg laag jeroen , wat zul jij je veel ergeren in dit leven ;)

mvg. soundlover

ik weet zeker dat wanneer ik de spelers die jij hebt vergeleken en waarin je grote verschillen hoorde naast elkaar zet, en ik zeg tegen jou dat ik ze

Hallo allen op deze nog levendige discussiegroep,

Zojuist heb ik alle ruim 40 pagina's doorgelezen (net nieuw op dit forum). Hoewel er kennelijk al jaren over wordt gediscussieerd, staan de neuzen (gelukkig misschien) nog steeds niet in dezelfde richting. Toch kan ik het niet helemaal begrijpen dat sommigen nog steeds beweren dat elke cd-speler hetzelfde klinkt. Soms beweert dezelfde persoon dan opeens dat niet alle cd-spelers hetzelfde klinken, maar alleen anders; niet beter dus. Even het volgende dan.

Voor enige tijd geleden had ik een Rega Planet (mk1) cd-speler en een Denon DVD-1920. Een wereld van verschil. De Rega klonk t.o.v. de Denon vloeiend, gedetailleerder met een veel grotere en diepere soundstage. Deze verschillen waren gewoon overduidelijk te horen door mij en door anderen. Dan kan je toch niet beweren dat de Rega alleen maar anders en niet beter klinkt. Vorig jaar echter heeft de Rega plaatsgemaakt voor een Meridian 506.24. Wauw, wat een enorme verbetering t.o.v. de Rega. Veel meer doorzichtigheid en detail, diepte en gelaagdheid. De soudstage was veel breder en hoger geworden. Stonden de zangers van het Huelgas Ensemble (superopnames bij Sony) bij de Rega nog net binnen de muren van de huiskamer; bij de Meridian stonden de sopranen gedeeltelijk in mijn achtertuin en sommige van de bassen stonden opeens in de gangkast (dat heb je h

Hehe , er komen gelukkig steeds meer mensen die"echt" muziek kunnen luisteren en daardoor ook verschillen waarnemen.

Ik kan jou ervaringen helemaal met jou delen Velothrux , dat er wel wezenlijk verbetering valt te halen bij een up-grade van een cd-speler , en dat de verschillen in de reproductie van de muziek zich inderdaad ook uit in de door jou aangegeven verschillen/verbeteringen van het geluid ;)

Ook ik begrijp sommige mensen niet, die dat hardnekkig blijfen ontkennen, heel vreemd <_<

mvg. soundlover

Daar hoor ik ook bij Hans , altijd al een voorstander geweest van lang(er) luisteren , en ik haat AB-testen of wat dan ook voor onzin , daar hecht ik absoluut geen waarde aan. ;)

Beste Soundlover,

categorie 2 bestaat niet.

als je grote verschillen meent te horen tussen twee cd-spelers dan hoor je dat ZEKER bij een A-B vergelijking.

als je twee tinten rood moet vergelijken is er geen beter middel dan ze naast elkaar te leggen.

en niet eerst 5 minuten naar de ene kleur kijken en dan na een tussenpoos, 5 minuten naar de andere tint kijken,

probeer het eens met twee speakertjes,

sluit ze via een wissel-schakelaar aan op een versterker.

zet een stukje muziek op en schakel eens heen en weer tussen de speakers

moet jij eens opletten wat een enorme verschillen je hoort,

je kan ze op deze manier h

Ik moet het hier toch even voor Jeroen D. opnemen:

Die heeft zelf zijn CD-80 tot op een zeer hoog technisch peil gebracht, en kosten noch moeite gespaard om dat te bereiken. Tot en met een discreet opgebouwde uitgangstrap toe.

Het enige grote verschil dat er was, was eenvoudig te herleiden tot wel of niet oversampling (correct me if I'm wrong, Jeroen).

Nadat die functie middels software was nageboostst, was deze speler in een ABX-DBT niet te onderscheiden van een goedkope alles-slikker.

Niet door Jeroen, niet door een groot aantal deelnemers op fora die de beide files hebben vergeleken.

Het verschil wel/niet OS was subtiel, en niet eens bij alle muziek waarneembaar.

Betekent dit nu dat onomstotelijk bewezen is dat alle spelers eender klinken, mits ze het hifi-ideaal nastreven en "goed" ontworpen en gebouwd zijn?

Ik denk zelf van wel.

Maar, zoals ik al eerder schreef, kun je ook van dat hifi ideaal afstappen en meer naar de myfi (modificatie) kant gaan.

Dan kan een speler wel degelijk anders (en vaak beter, maar dat is smaak afhankelijk) gaan klinken.

En daarnaast is het psychologische effect echt niet uit te vlakken: ik zie ook liever een dikke Marantz of Sony of Krell of Proceed staan, dan een Hiteker van de Blokker.

Daar is m.i. ook helemaal niets mis mee, maar het betekent wel dat je het niet uitsluitend in de techniek hoeft te zoeken. ;)

Ik moet het hier toch even voor Jeroen D. opnemen:

Die heeft zelf zijn CD-80 tot op een zeer hoog technisch peil gebracht, en kosten noch moeite gespaard om dat te bereiken. Tot en met een discreet opgebouwde uitgangstrap toe.

Het enige grote verschil dat er was, was eenvoudig te herleiden tot wel of niet oversampling (correct me if I'm wrong, Jeroen).

Nadat die functie middels software was nageboostst, was deze speler in een ABX-DBT niet te onderscheiden van een goedkope alles-slikker.

Niet door Jeroen, niet door een groot aantal deelnemers op fora die de beide files hebben vergeleken.

Het verschil wel/niet OS was subtiel, en niet eens bij alle muziek waarneembaar.

Betekent dit nu dat onomstotelijk bewezen is dat alle spelers eender klinken, mits ze het hifi-ideaal nastreven en "goed" ontworpen en gebouwd zijn?

Ik denk zelf van wel.

Maar, zoals ik al eerder schreef, kun je ook van dat hifi ideaal afstappen en meer naar de myfi (modificatie) kant gaan.

Dan kan een speler wel degelijk anders (en vaak beter, maar dat is smaak afhankelijk) gaan klinken.

En daarnaast is het psychologische effect echt niet uit te vlakken: ik zie ook liever een dikke Marantz of Sony of Krell of Proceed staan, dan een Hiteker van de Blokker.

Daar is m.i. ook helemaal niets mis mee, maar het betekent wel dat je het niet uitsluitend in de techniek hoeft te zoeken. ;)

Goed verhaal. Kan ik me volledig in vinden. MyFi ("ik wil iets dat anders klinkt") is geen HiFi ("ik wil iets dat eender klinkt") en daar is niets mis mee. Het enige dat blijft staan is de vraag in hoeverre jezelf een loer voor ogen draait qua muziekbeleving afhankelijk van je MyFi, c.q. HiFi vertrekpunt.

Groet,

Tirillo