Jump to content

iedere cdspeler klinkt eender

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Laten we bij het aanleggen van maatstaven wel bewust zijn van het gegeven dat de meeste upgrades waar dan ook in apparatuur geen wereldschokkende effecten teweeg brengen, dat het zelfs zo is dat enorme veranderingen na een ingreep zelfs gewantrouwd dienen te worden, effecten zijn in het algemeen beslist subtiel te noemen.

Hetwelk dan ook weer niet moet worden opgevat als " niet belangrijk " .

Juichende uitlatingen in recensies over enorme verbeteringen dienen dan ook met een korreltje zout genomen te worden.

:unsure:

Ben ik ook wel met je eens. Vandaar ook dat ik duidelijk erbij zeg....zelf luisteren.

Het aangegeven voorbeeld laat duidelijk zien dat het 2 verschillende luisterervaringen zijn tussen mijn maat en ik en dus ook interpertaties ervan. Mijn maat vond het dus eigenlijk zonde van zijn geld en ik weer niet.

Dus nogmaals zelf luisteren is het beste advies.

met groet,

:cool2:

ja zo is nu de Primaluna cd speler het weer helemaal met de super tubeclock erin.

Als je de recentie mag geloven in de Music Emotion is die cd speler je van het!!!! Test van Es.

Als ik zie wat ik extra heb uitgegeven aan de tjoeb 4000 met alle upgrades behalve de supertube clock nou dat is dat een hele uitgave.

En dan zit ik nu te denken of ik die upgrade wel moet doen. de upgrade van de supertubeclock.

Ik heb weleens met mijn zoon een test gedaan tussen een cd en de mp3 van die cd op 192 kbs.

Mijn zoon is 27 ,ik 58 maar wij hoorden geen of nauwelijks verschil met de cd johnny cash de laatste american series! het was een ab vergelijking.

Of begin ik nu een nieuwe discussie??

Mijn apparatuur is verder

unison research s6

ayon butterfly speakers

Het feit dat er zolang wordt gepraat over wel of geen verschil cd spelers zegt eigenlijk al genoeg dat de verschillen niet dramatisch zijn lijkt mij.

Ik bedoel het verschil in bv auto rijden in een oude toyota of een bmw is enorm ,maar als er zo ingewikkeld moet worden getest om een verschil wel of niet te horen dat zegt toch genoeg.

Komt 99% overeen met mijn ervaringen. Ik zou dat eerder vertrouwen dan de praatjes van een fabrikant of recencent.

Heb ook wel eens "upgrades" gehoord die wel vrij duidelijk hoorbaar waren (vervangen uitgangstrap)

Het lijkt mij duidelijk dat de verschillen in klank tussen een allesetertje van de Blokker of Kruidvat van drie tientjes en een klasse cd-speler heel erg groot zijn. Eenieder die daaraan twijfelt mag bij mij komen luisteren naar mijn cd-speler en mijn (inmiddels naar de zolder verbannen) Amuseer :lol: dvd-speler .

Het is ook vrij vanzelfsprekend dat de verschillen steeds minder groot en subtieler worden bij duurdere spelers. Een afweging maken om een upgrade dan wel of niet te doen wordt moeilijker. De bedragen die ermee gemoeid zijn worden steeds groter en de resultaten steeds subtieler.

De bedragen die ermee gemoeid zijn worden steeds groter en de resultaten steeds subtieler.

In dit kader gezien, is een modificatie een goedkopere oplossing dan een upgrade, waarbij ook het effect beduidend groter kan zijn.

Laten we bij het aanleggen van maatstaven wel bewust zijn van het gegeven dat de meeste upgrades waar dan ook in apparatuur geen wereldschokkende effecten teweeg brengen, dat het zelfs zo is dat enorme veranderingen na een ingreep zelfs gewantrouwd dienen te worden, effecten zijn in het algemeen beslist subtiel te noemen.

Juichende uitlatingen in recensies over enorme verbeteringen dienen dan ook met een korreltje zout genomen te worden.

Ja, Jitze, dit is een goed punt, want het geeft de relativiteit aan. Dit is volgens mij best een moeilijk terrein. De variabiliteit in omstandigheden, alleen al met alle typen installaties, luidsprekers, noem maar op, is best groot. En ook het verschil in luisteraars met luisterervaring. En dan nog even afgezien van alle andere (soms oneigenlijke) psychologische variabelen, die een rol mee kunnen spelen. Waarschijnlijk gaat er m.n. voor apparatuur wel een soort wet van de verminderde meeropbrengst gelden. Je moet er steeds meer geld tegenaan gooien wil je nog echt een significante verbetering kunnen waarnemen, hoewel sommige goedkope tweaks m.i. soms onverwacht een verrassend groot effect kunnen sorteren. En soms moet men genoegen nemen met het idee dat het meer geld heeft gekost, maar levert het geen meerwaarde op.

Maar in mijn ervaring speelt er inderdaad nog iets speciaals een rol mee. Als je met je installatie werkelijk in de buurt begint te komen van de echte muzikale presentatie, d.w.z. de muziek heeft diepte, echoes, staat in de ruimte, met boventonen van muziekinstrumenten, etc. dan word je (ik in ieder geval wel) heel erg gretig. En als je dan met bijv. een tweak erin geslaagd bent nog een klein stapje verder in bijv. ruimtelijkheid of akoestische realiteit te komen, dan is dat zo belangrijk, dat ook al is het maar een kleine stap, het voor jou van groot belang is. Dat kleine stapje kan dan voor de luisterervaring zoveel verschil uitmaken. Het kan bijv. net het verschil uitmaken of je van een zangeres bijgeluiden bij het openen en sluiten van de mond hoort. Een normaal :lol: iemand die bij je op bezoek komt zal je voor gek verklaren dat je op dat soort pietlut details in het geluid zit te jagen, terwijl jij hoort hoe die zangeres nu nog echter in de kamer staat en er niet genoeg van kunt krijgen. Die kleine stapjes als je in de buurt van dit niveau zit maken m.i. enorm veel uit voor de emotionaliteit die de muziek kan losmaken, omdat je dan daadwerkelijk de subtiele details en vaiaties van musici in een uitvoering echt kunt gaan volgen. Daar kun je zo enorm van genieten.

Maar het is wel relatief dus: voor een buitenstaander overdreven onzin, voor jou een majeure stap vooruit. Op naar de volgende :rolleyes:

ER EE

Maar in mijn ervaring speelt er inderdaad nog iets speciaals een rol mee. Als je met je installatie werkelijk in de buurt begint te komen van de echte muzikale presentatie, d.w.z. de muziek heeft diepte, echoes, staat in de ruimte, met boventonen van muziekinstrumenten, etc. dan word je (ik in ieder geval wel) heel erg gretig. En als je dan met bijv. een tweak erin geslaagd bent nog een klein stapje verder in bijv. ruimtelijkheid of akoestische realiteit te komen, dan is dat zo belangrijk, dat ook al is het maar een kleine stap, het voor jou van groot belang is. Dat kleine stapje kan dan voor de luisterervaring zoveel verschil uitmaken.

Dit herken ik wel, echter die gretigheid is iets waarvoor je moet waken, kan ook maken dat je dingen doet die beter nagelaten waren.

Naarmate ik verder kom vallen er steeds grotere gaten tussen ingrepen, mogelijkheden worden uitgebreid afgewogen, hetwelk ook wel eens een reactie van ergernis oplevert, zoiets als : had ik veel eerder moeten doen.

Belangrijk is vooral dat je weet wat je wilt en onderzoekt langs welke wegen dit - mogelijk - te bereiken is.

Het kan bijv. net het verschil uitmaken of je van een zangeres bijgeluiden bij het openen en sluiten van de mond hoort.

ER EE

Iets wat je tijdens een live uitvoering nooit zult horen, maar wat je wel wilt horen wanneer je diezelfde live uitvoering op cd hebt staan. ;)

eens maar in de wereld van audio kan een kleine verbetering tot groot genot leiden.

beauty is in the eye of the beholder.

oftewel.

schoonheid zit in de IJ van bijenhouder.hahaha bijenhouder....beholder.......BE-holder....ach laat maar.....

Het kan bijv. net het verschil uitmaken of je van een zangeres bijgeluiden bij het openen en sluiten van de mond hoort.

ER EE

Iets wat je tijdens een live uitvoering nooit zult horen, maar wat je wel wilt horen wanneer je diezelfde live uitvoering op cd hebt staan. ;)

Als je dat echt wil horen, wat ik me niet kan voorstellen, dan moet je hoorns kopen.

Ach Ruud, als het niet op de drager staat is het op geen enkele speaker hoorbaar, anders zal elke goede speaker het laten horen.

Zelfs hoorns zijn niet in staat meer dan er opgenomen is weer te geven.............. :rolleyes:

eens maar in de wereld van audio kan een kleine verbetering tot groot genot leiden.

Absoluut met je eens.............. B)

beauty is in the eye of the beholder.

oftewel.

schoonheid zit in de IJ van bijenhouder.hahaha bijenhouder....beholder.......BE-holder....ach laat maar.....

:lol::lol::lol::lol::lol::lol: , leuk ;)

Toch heb ik het gevoel dat dat "speekselgebeuren" met hoorns, door de huidige opnametechnieken (close-mike), meer vermoeiend is om naar te luisteren.

Ik heb dezelfde opname's kunnen vergelijken met Bert Doppenberg's Swing's en mijn eigen TDL's.

Kan me hier wel iets bij voorstellen, met minder vervormende speakers krijg je meer van de ellende, die opnamen en weergave-apparatuur kunnen aanrichten, te horen.

Voor de meesten is dit behoorlijk wennen.

Toch vind ik dit te prefereren boven een weergave die al dit detail niet laat horen.

Kiezen van apparatuur wordt wel wat lastiger, maar als het je lukt een keten te bouwen van apparatuur met weinig ongemakken is het absoluut geweldig hoeveel muziek je kunt ontlokken aan plastic schijven. B)

ER EE

:D Okay, okay, ik geef het toe, eigenlijk wil ik dat ze in mijn kamer staat en dat haar speeksel mij beroert :D

ER EE

vinden jullie niet?

ik heb nl een aantal cdspelers uitgeprobeerd ,en kwam elke keer tot de conclusie dat er geen enkel verschil was .

eerst de nad c541i .

hier heb ik al een keer een posting over gedaan

beste ,

afgelopen weekend heb ik de c541i van nad mogen proberen.

omdat ik dacht dat de hk hd 760 de zwakste schakel was in mijn set was ik dus opzoek naar een andere bron

ik kreeg de nad dus mee inclusief een setje interlinks die handgemaakt waren (ongeveer dezelfde als andr

Min of meer is dit ook wat ik bedoel, zelfs al zou het niet versterkt zijn en er wordt een opname gemaakt ga je horen wat die opnameman wil laten horen en dat is meestal ver van de werkelijkheid (dus geen hi-fi, maar his-fi) En met hoorns wordt dat net even wat duidelijker dan met "gewone" systemen.

Ruud hier ga je mis, je zou moeten stellen dat je dit met minder vervormende speakers duidelijker hoort dan met " gewone " systemen.

Ook panelen kunnen dit genadeloos laten horen, ook speakers die gewoner lijken, maar in hoog en midden beter presteren laten dit horen en ook zijn cd spelers, versterkers in het gebied van die ssssss klanken - vergeet ook de t niet - nogal eens schuldig aan enige overdrijving.

<_<

Beste Jitze,

Ik heb het niet over vervorming maar dat, die zo opgenomen, muziek weergegeven met hoorns als het ware naar je toe wordt geperst op een voor mij zeer vermoeiende en indringende manier. Mijn persoonlijke mening en met mijn oren geconstateerd en dus zeker geen waarheid (alleen die van mij)

Zie handtekening :D

Dit heb ik helemaal niet met mijn hoorns, maar wel met enkele gewone luidsprekers als bv Audio Physics. Ik vraag mij dan ook af of het wel aan het type luidspreker ligt (hoorns, dynamisch, vliezen) of aan de implementatie van de gekozen techniek.

Groeten...

• 2 years later...

vinden jullie niet?

ik heb nl een aantal cdspelers uitgeprobeerd ,en kwam elke keer tot de conclusie dat er geen enkel verschil was .

eerst de nad c541i .

hier heb ik al een keer een posting over gedaan

beste ,

afgelopen weekend heb ik de c541i van nad mogen proberen.

omdat ik dacht dat de hk hd 760 de zwakste schakel was in mijn set was ik dus opzoek naar een andere bron

ik kreeg de nad dus mee inclusief een setje interlinks die handgemaakt waren (ongeveer dezelfde als andr