Jump to content

iedere cdspeler klinkt eender

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Laat ik nu altijd gedacht hebben dat oversampling is ontstaan doordat er fouten bij de eerste spelers gelezen werden. Door nu een aantal keer hetzelfde stukje te lezen is de kans op fouten veel kleiner.

Dit is een (volkomen foutief) verhaaltje dat in de vroege jaren tachtig actief door een bepaalde Nederlandse CD fabrikant werd verspreid tijdens opleidingen voor verkopers.

[...]een bepaalde Nederlandse CD fabrikant[...]

Je maakt me nieuwsgierig...

Groet,

Jacco

Ik vraag me af of dit ene voorbeeld nu zo belangrijk is. Dit gebeurt massaal, door talloze fabrikanten. Nu is het echter wat genuanceerder; "24 bit CD player" bijvoorbeeld. Dat er ergens in het digitale deel met 24 bits nauwkeurigheid gerekend wordt (hetgeen niets over de kwaliteit van je audiosignaal zegt) moet door verkopers gebracht worden alsof daardoor ineens de hele CD speler 3 keer beter is dan die van de concurrent. Audiofielen nemen de verhalen klakkeloos over. Non-oversampling is ook een mooi voorbeeld.

[...]Audiofielen nemen de verhalen klakkeloos over. Non-oversampling is ook een mooi voorbeeld.

Daar heb je wel gelijk in, maar die audiofielen kun je het niet kwalijk nemen. Die hebben geen achtergrond van waaruit ze kunnen beoordelen of het de waarheid is wat zij te horen krijgen.

Groet,

Jacco

[...]Audiofielen nemen de verhalen klakkeloos over. Non-oversampling is ook een mooi voorbeeld.

Daar heb je wel gelijk in, maar die audiofielen kun je het niet kwalijk nemen. Die hebben geen achtergrond van waaruit ze kunnen beoordelen of het de waarheid is wat zij te horen krijgen.

Precies. Ik heb al eens eerder aangegeven dat ik de audiofielen hierin als slachtoffer zie. Ik bedoel er dan ook niets persoonlijks of negatiefs mee, het gebeurt gewoon zo. Zo verkoop je CD spelers.

beste Erikatn

zo ga je niet om met mensen die veel weten en goed onderbouwde posting hier neer schrijven <_<

ps: aan alle hallicunerende audiofielen : wanneer zullen we een cd-speler test plannen?

er moet nl eens een eind komen aan deze onduidelijkheid,

en we zijn daarna ook gelijk van de discussies af Hear. ;)

Och Erik, jij vindt zonder enige twijfel wel weer een topic waarmee je de boel op scherp kunt zetten! ;)

p.s.: enig idee waar zo'n experiment moet plaatsvinden? In een gemiddelde galmbaknieuwbouwwoonkamer waar nuances ten onder gaan in versmering zal alles vast hetzelfde klinken, maar dat bedoel jij waarschijnlijk niet...

En je moet een manier zien te vinden om de uitgangslevels binnen 0.1 dB te calibreren.

En blind.

Maar als ik het zo inschat (aan de hand van getuigenverklaringen) zijn de verschillen dusdanig drastisch dat eea ook te horen moet zijn in de badkamer...

Groet,

Jacco

Voor wat het waard is ook even mijn mening. :unsure:

Ik hoor wel degelijk verschillen tussen mijn Rotel RCD990 en mijn H/K HD970. En wel in het voordeel van de H/K :blink: . Ik weet wel zeker dat dit niet (alleen) te maken heeft met verschillen in uitgangsniveau. Ik denk niet dat ik die verschillen zou horen in een galmbak maar in een standaard beklede woonkamer wel degelijk.

Groeten...

beste Erikatn

zo ga je niet om met mensen die veel weten en goed onderbouwde posting hier neer schrijven <_<

ps: aan alle hallicunerende audiofielen : wanneer zullen we een cd-speler test plannen?

Och Erik, jij vindt zonder enige twijfel wel weer een topic waarmee je de boel op scherp kunt zetten! ;)

p.s.: enig idee waar zo'n experiment moet plaatsvinden? In een gemiddelde galmbaknieuwbouwwoonkamer waar nuances ten onder gaan in versmering zal alles vast hetzelfde klinken, maar dat bedoel jij waarschijnlijk niet...

beste Toine,

dit zou eigenlijk moeten plaatsvinden op jouw zolder,

met medewerking van Dekkersj om de uitgangs niveaus gelijk te zetten,

en met de Array voorversterker van Hans van Liempd (die kan het niveau per kanaal regelen)

en we zouden dan een goede regisseur moeten hebben die deze test officieel gaat uitwerken.

en een aantal luisteraars natuurlijk ;)

mijn Harman kardon hd760 tegen de duurste highend speler die er is.

ik weet zeker : er is geen verschil te horen.

het word gokken voor de luisteraars.

ze kunnen niet concequent

beste Erikatn

Beste Erik Klijnsmit ik begrijp je bezorgdheid, maar er is geen enkele leesbehoefte aan een onafgebroken minachtende houding jegens andere dan de eigen opvattingen. Technisch 'weten' is geen vrijbrief voor interrelationeel onfatsoen. Jouw sympathie is daarmee nmm uiteindelijk misplaatst. :unsure:

Goed voorstel overigens. ;)

Lijkt me interessant, zo'n test. En ook het technische verschil bepalen lijkt mij heel zinvol. Groet, Jacco

Ik ben zeker van de partij! :)

Eventueel zou ik m'n speler van 139 euro nieuwprijs willen meenemen als moderne & actuele vertegenwoordiger van de goedkoopste klasse.

We zouden dit ook op onze Audioclub Oost Brabant kunnen doen.

Daar zitten voldoende kundige luisteraars & techneuten die voldoende bekend zijn met de zaalakoestiek.

Donderdag 19 juli bijvoorbeeld?

:)

beste Toine,

dit zou eigenlijk moeten plaatsvinden op jouw zolder,

met medewerking van Dekkersj om de uitgangs niveaus gelijk te zetten,

en met de Array voorversterker van Hans van Liempd (die kan het niveau per kanaal regelen)

en we zouden dan een goede regisseur moeten hebben die deze test officieel gaat uitwerken.

en een aantal luisteraars natuurlijk ;)

Aan de belangrijkste tekortkoming op mijn zolder kan ik niks doen: je kunt er niet met meer dan 1 persoon goed naar muziek luisteren. Er kan er dus maar 1 tegelijk de test doen. Maar goed, er is er ook maar 1 die het geluid daar zo goed kent en dus elke verandering daarin feilloos kan duiden.

Een blinde test is prima, maar dan wel bij de tester thuis, helemaal mee eens!

De test kan niet met een andere voorversterker gedaan worden; dat is zowel een terechte audiofiele eis waar je, ondanks dat je er niet in gelooft, toch respect voor dient te hebben. Het is daarnaast ook een legitieme wetenschappelijke eis, omdat je voor dit soort tests nooit 2 dingen tegelijk moet veranderen. Dat zou een beetje dom zijn als je een cd-speler wilt testen. De invloed van een voorversterker is bij mijn weten ook groot, maar als daar ook geen verschillen tussen kunnen bestaan hoor ik het nog wel :D

Het is misschien niet zo makkelijk om zo'n test goed op te zetten -- ik heb er nog niet zoveel ervaring mee als jou natuurlijk -- maar als het allemaal wel zou lukken is er geen enkele twijfel over de uitkomst. Die is volgens mij dat er natuurlijk hoorbare verschillen zijn tussen cd-spelers en wel van een zodanige orde dat iemand zijn eigen speler ongetwijfeld kan identificeren in een blindtest als ie analytisch zou gaan luisteren.

Het is wel een beetje jammer dat ik niet dezelfde competitieve drang ervaar als de mensen voor wie cijfers belangrijker zijn dan beleving. Wat we schijnen te vergeten is dat al vaak genoeg gebleken is dat op zichzelf goede tests die onder laboratoriumcondities worden uitgevoerd vaak zover afstaan van de werkelijkheid dat ze geen relevantie voor de praktijk meer opleveren. Daarom moet je zo'n test in elk geval doen op een plek waar iemand zeer goed "vergroeid" is met het geluid van zijn set en ook weet waarom het zo klinkt als het klinkt.

In de mediamarkt weet ik ook zeker dat ik geen verschil hoor tussen een BAT VK-D5se en een Marantz CD-80; in de grote zaal van een gemeenschapshuis waar een audioclub maandelijks zetelt hoor ik die verschillen waarschijnlijk evenmin.

mijn Harman kardon hd760 tegen de duurste highend speler die er is.

ik weet zeker : er is geen verschil te horen.

het word gokken voor de luisteraars.

ze kunnen niet concequent

Toine,

Ben je nou overtuigd dat er verschillen zijn of niet? Je krabbelt een beetje terug, zo te lezen. Als je namelijk 1 ding tegelijk verandert in een set voor de twee bronnen (een voorversterker die echt wel hetzelfde is voor de twee inputs en het signaal op gelijkwaardige manier regelt), is er niets aan de hand. Je bent misschien de referentie kwijt als eigenaar van de set, maar dat is maar 1 stem. Het gaat natuurlijk om die andere stemmen die wel of geen verschil horen. Daar is de set-up (een vv met gelijkwaardige inputs) goed geschikt voor.

Groet,

Jacco

Technisch 'weten' is geen vrijbrief voor interrelationeel onfatsoen.

Jij slaat de spijker op de kop; ik snap door jouw omschrijving ineens wat eigenlijk het verschil is tussen de meer nette audioforums en hear.nl :D

Wat jij "interrelationeel onfatsoen noemt" heet toevallig wel "onderbouwen" als je referentiekader smal genoeg is geworden... ;)

Toine,

Ben je nou overtuigd dat er verschillen zijn of niet? Je krabbelt een beetje terug, zo te lezen. Als je namelijk 1 ding tegelijk verandert in een set voor de twee bronnen (een voorversterker die echt wel hetzelfde is voor de twee inputs en het signaal op gelijkwaardige manier regelt), is er niets aan de hand. Je bent misschien de referentie kwijt als eigenaar van de set, maar dat is maar 1 stem. Het gaat natuurlijk om die andere stemmen die wel of geen verschil horen. Daar is de set-up (een vv met gelijkwaardige inputs) goed geschikt voor.

Ik krabbel helemaal nergens voor terug, behalve voor overmatig competitief ingestelde mensen. Die laat ik hun ding doen.

Je hebt er zodoende overheen gelezen denk ik: mijn zolder is een beetje te klein voor een laboratoriumtest...

[...]

Je hebt er zodoende overheen gelezen denk ik: mijn zolder is een beetje te klein voor een laboratoriumtest...

Dat heb ik wel gelezen, maar ik doelde op iets anders. Je suggereerde dat zo'n test nooit uitgevoerd kan worden omdat er altijd meerdere dingen tegelijk veranderen. Dat lijkt me geen showstopper.

Groet,

Jacco

Je suggereerde dat zo'n test nooit uitgevoerd kan worden omdat er altijd meerdere dingen tegelijk veranderen. Dat lijkt me geen showstopper.

Nee, 't is geen showstoppert nee, maar je bent op dat moment wel met iets anders bezig dan met een blindtest van een cd-speler.

Zo'n test kan namelijk alleen maar plaatsvinden op een plek waar behalve het blinde aspect verder niets verandert, anders is het geen blindtest meer maar nog veel meer. De aanduiding "blind" verwijst slechts naar een visuele beperking en verder nergens anders naar. Al het andere mag --nee moet -- aan de audiofiele eisen voldoen wil de test kunnen slagen.

NIET de HK van Erik, maar een andere budgetspeler. Die HK speelt namelijk al op een behoorlijk niveau en is bovendien wat getweakt.

Hij zou dus moedwillig de testresultaten hebben be

[...]

Simpel... toch??

:)

Juist, zo hoort het. Simpel en doeltreffend.

Als ik Erik's stelling goed interpreteer, hoeven we maar 1 combi te vinden waarbij statistisch is aangetoond dat er verschil te horen is.

Inderdaad zoals s0000884 al aangaf, geen brom op -50 dB of andere troep. En de levels moeten gecalibreerd worden. Ik heb nog een aantal steile 15 kHz filters liggen, die zouden we kunnen gebruiken om bandbreedte te beperken (misschien in combinatie met de level calibratie).

Groet,

Jacco

jacco, waarom bandbreedte beperken? welk probleem lost dat op?

groet

Ja, dat is iets wat maar weinig mensen weten maar uit een cd speler komt een hele berg rommel. Of dat kan zo zijn. Aliassen, en residuen van allerlei digitale schakelingen (ik meet vaak componenten tussen de 30 en 50 kHz). Vaak wordt het maar met een slap filtertje gefilterd en dan komt er een hoop zooi in de vv en eindversterker terecht. Om dit uit te sluiten, moet je rigoreus zijn. En de meesten horen boven de 15 kHz toch niet veel meer.

Groet,

Jacco