dekkersj Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 Porcino said: In het utopische geval ja. Helaas gaat die vlieger hier niet op, er bestaan geen ideale componenten, geen ideale schakeling en geen ideale topologie. Het gehoor is verre van ideaal, dus die onderlinge verschillen mogen ook best groot zijn (vergeleken met "ideaal" mogen ze zelfs oneindig groot zijn). En ook best afwijkingen van het ideaal qua topologie of component. Common sense! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 Maar Jacco, ik hoor je nog zeggen in Breda dat je verschil hoorde tussen de verschillende UcD trappen. Hoe verklaar je dat dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 Ik heb een Marantz DR 17 (zeer gedetailleerd, brede stage,breedte en diepte, bas minder) en een Pioneer PDS 901 (lekkere bas, goeie plaatsing maar minder dan DR 17) (ja ok ik weet het het zijn geen recente toestellen).Die staan in dezelfde set opgesteld en het is een wereld van verschil. Ook een Philips CDR880 (muziek komt uit inktzwarte achtergrond huppeldepup op je afgesprongen), een CDR770 (idem als vorige maar doder, mp3style )), een JVC XL555Z (scherp en blokkig, vrij vlak) en een Sony (goedkoopste instapmodel) (nog nooit op goede set aangesloten ) en die klinken ook allemaal verschillend! Wel moet ik er bij zeggen dat hoe gedetaillerder mijn set begint te klinken, hoe groter de verschillen zijn. Het lijken gewoon andere mixen! De ene speler legt (de Philips bvb.) de nadruk meer op timing en een bepaald frequentiegebied zodat opeens de conga's opvallen die op de andere speler dan weer veel meer naar achter... het zijn complexe verschillen en ik ben niet technisch genoeg om dat allemaal logisch te kunnen verklaren. Frequentie, phase, timing; dus breedte diepte, emotie, gelaagdheid, afwerken van details... allemaal zitten er verschillen in... mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 Huub Franssen said: Dat gaat niet werken. Het heeft mij 1 hele week gekost om erachter te komen dat de H/K HD970 een ongelofelijk saai ding is dat wel alles keurig weergeeft. Mijn Sony X222ES van 15 jaar oud is minder nauwkeurig, maar heeft veel meer klasse dan die H/K. Maar daar kwam ik dus na 1 week achter. Vergelijken van apparaten die alleen in nuances verschillen kun je niet in een paar uur. De werkelijke klasse hoor je pas later. Dat hoorde ik direct toen ik hem aansloot. Later bleek dat die eerlijkheid toch mooier was dan de klasse van de Rotel RCD990. Welliswaar heb ik de buizen in de voorversterker wel vervangen door andere exemplaren om het geheel toch weer "vervormend" te krijgen. Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 dekkersj said: Diezelfde common sense vertelt mij dat als de verschillen klein genoeg zijn geworden, dat ze dan onhoorbaar geworden zijn. Groet, Jacco Tuurlijk. Daarom zorgen fabrikanten er ook gewoon voor dat er verschillen zijn. Dat is pas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 Hans van Liempd said: Op m'n luisterzolder is plaats voor 6 man. Er is echter maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 C J said: E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 thingman said: s0000884 said: thingman said: Laat iemand blind switchen tussen je eigen en een andere cd-speler in je door en door gekende setting en vertel welke de jouwe is. Meer houdt de test toch niet in? Zeker. Ik voeg slechts een kanttekening toe dat je bij zo'n test niet wilt dat je CD speler ervoor zorgt dat de rest van de keten veel meer gaat vervormen met slechts d Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 C J said: E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 Wat kost die Droplet van jou, Hans? Is mijn speler van Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 3 januari 2007 Author Report Share Posted 3 januari 2007 C J said: Ik heb vandaag de lens van mijn geliefde en gerestylde Arcam grondig gereinigd en kon al lopend door de kamer direct horen dat dit een prima tweak was! heb je ook de printbanen met koperpoets gedaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 Henrie said: Wat kost die Droplet van jou, Hans? Is mijn speler van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 Hans van Liempd said: Henrie said: Wat kost die Droplet van jou, Hans? Is mijn speler van €365 budget genoeg? Is wel een alleseter, weet niet of dat de bedoeling is... Maar hij is in ieder geval (redelijk) budget (in ieder geval geen dure high end-speler) en ook heel recent (2006)... Prima wat mij betrefd... (Die Droplet kost nieuw zo'n €2800)... Dan is het verschil tussen beide spelers (qua prijs) in ieder geval groot genoeg lijkt mij... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jean Sibelius Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 erik klijnsmit said: heb je ook de printbanen met koperpoets gedaan? Je oorspronkelijke vraagstelling zegt volgens mij meer over jouw oren dan over het verschil tussen CD-spelers Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 Porcino said: Maar Jacco, ik hoor je nog zeggen in Breda dat je verschil hoorde tussen de verschillende UcD trappen. Hoe verklaar je dat dan? Dat kan op twee manieren. Er was geen verschil, maar ik hoorde het toch. Of het verschil was er wel (en dus meetbaar, hetgeen we niet gedaan hebben) en heb ik het juist gehoord. Ik weet niet welke van de twee het was. Ik probeer alleen maar door veel te oefenen de grens te vinden van wat we wel en niet kunnen horen. Mij maakt het geen bal uit of er wel of geen verschil in cd spelers te horen is, ik sta niet aan 1 kant van de "wedstrijd". Waar ik achter wil komen is wat er wel en niet hoorbaar is en als zodanig middels statistisch verantwoorde testen te verifieren. Ik kan 100-den redenen verzinnen hoe het zou kunnen komen dat er wel verschillen zijn en daar kunnen we nog jaren over doorzeuren. Wat mij echter interesseert is welke verschillen er precies zijn en of de mens in staat is die te horen. Dat kan alleen maar door veel te testen in de praktijk. In Breda heb ik inderdaad een hele mooie UcD trap gehoord en nog meer moois trouwens. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 C J said: thingman said: s0000884 said: thingman said: Laat iemand blind switchen tussen je eigen en een andere cd-speler in je door en door gekende setting en vertel welke de jouwe is. Meer houdt de test toch niet in? Zeker. Ik voeg slechts een kanttekening toe dat je bij zo'n test niet wilt dat je CD speler ervoor zorgt dat de rest van de keten veel meer gaat vervormen met slechts d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 s0000884 said: C J said: thingman said: s0000884 said: thingman said: Laat iemand blind switchen tussen je eigen en een andere cd-speler in je door en door gekende setting en vertel welke de jouwe is. Meer houdt de test toch niet in? Zeker. Ik voeg slechts een kanttekening toe dat je bij zo'n test niet wilt dat je CD speler ervoor zorgt dat de rest van de keten veel meer gaat vervormen met slechts d Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 Porcino said: [...] Maar is dat nu niet eveneens de essentie: Verschillen tussen CD spelers, goed of niet goed? Lijkt mij dat je juist op zoek bent naar de verschillen. Dus dan is het het makkelijkst om signaal a (speler 1) en signaal b (speler 2) op een goede manier van elkaar af te trekken (via PC met brute geluidskaart, spectrumanalyser oid). Je wil namelijk het verschilsignaal (of juist het gebrek hieraan) hebben. Ja, maar zo eenvoudig is dat dus niet. Je zult ze moeten tijdsynchroniseren en daar zit hem een venijnig probleem. Het lukt al niet om het nulsignaal te verkrijgen bij twee dezelfde signalen van 1 en dezelfde cd speler kort na elkaar. Dat is een hoop gepeuter in bijvoorbeeld Audition en echt lekker werkt dat niet. Maar daar zijn wel andere methoden voor. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 Porcino said: Lijkt mij dat je juist op zoek bent naar de verschillen. Dus dan is het het makkelijkst om signaal a (speler 1) en signaal b (speler 2) op een goede manier van elkaar af te trekken (via PC met brute geluidskaart, spectrumanalyser oid). Je wil namelijk het verschilsignaal (of juist het gebrek hieraan) hebben. Het makkelijkst is het denk ik om gewoon met eigen oren te luisteren naar twee cd spelers die op dezelfde voorversterker zijn aangesloten en waarin hetzelfde plaatje speelt. Zelf luisteren is dacht ik niet minderwaardig aan meten en geeft in de praktijk meestal de doorslag voor voorkeur en aanschaf... De testpersoon krijgt een afstandbediening in handen waarmee hij naar eigen inzicht tussen de spelers kan schakelen. Al luisterend haal je er keer op keer makkelijk je eigen speler uit, wanneer je de test in je eigen omgeving uitvoert en dus alleen maar de 'vreemde' speler erbij zet en verder niets. Daar ben ik zelf niet zo bang voor. Het lijkt mij echter interessant om zo'n zelfde luistertest iets grootschaliger te doen met een heus testpanel (geen probleem) en een goed opgezet testscenario (in principe ook geen probleem). Misschien is het idee van Erjee om zoiets bij een audioclub te doen nog niet zo gek. De uitdaging zal dan volgens mij vooral zijn om een set zodanig goed neer te zetten dat er echt muziek wordt gemaakt en de eventuele sonische verschillen het oor van de panelleden ook werkelijk bereiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 ga nou eerst maar eens luisteren. een 300 euro speler en een 'droplet' geven echt wel forse gehoorsmatige verschillen, en je zal ook niet veel woorden nodig hebben om aan te wijzen wat beter is. maak alleen niet de fout stukjes van 10 seconden te beluisteren en dat dan heel snel wisselend. de hersentjes raken in de war. beter: luister een heel nummer een paar keer, en verwissel dan van speler, draai dat nummer weer (: met iemand anders die de cd wisselt). dan hoor je het wel. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 Het mooie is dat er zaterdag as een heuse test cd gemaakt gaat worden waarop waarschijnlijk de muziek gaat komen te staan die bij een dergelijke test gebruikt zal worden... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiovorden Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 ik heb afgelopen week naar een nieuwe DAC van PSaudio geluisterd. De DL-III. Zelf heb ik de Ultralink, die al weer meer dan 10 jaar oud is. Bij binnenkomst heb ik gelijk de DL-III aangezet en een kleine week naar geluisterd. Luistermatig oordeel na ongeveer 1 week is dat de DL-III een wat warmer en analoger geluid heeft dan de Ultralink. Gisteravond en vanavond een paar keer gewisseld van DAC. Hierbij de ervaring opgedaan dat A-B luisteren toch lastig is. Zeker in het geval je zelf de apparatuur ook moet omwisselen. Ik heb dan ook de neiging te geforceerd en niet ontspannen genoeg te luisteren. Uiteindelijk kwam ik wel tot hetzelfde oordeel, namelijk dat mijn eigen DAC wat scherper en minder gecontroleerd klinkt en de DL-III analoger en muzikaler is, maar het kostte toch wel wat moeite. Dus mijn inziens zijn er wel degelijk klankmatige verschillen tussen cdspelers dan wel tussen DAC's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 Porcino said: Maar is dat nu niet eveneens de essentie:Verschillen tussen CD spelers, goed of niet goed? Als dit de essentie is dan zijn we in 1 zin klaar: Verschillen tussen CD spelers = niet goed want de CD speler moet gewoon doorgeven aan de set wat er op de CD staat. Iedere vervorming is fout, hoe nauwkeuriger de CD wordt benaderd hoe minder verschil. Quote Lijkt mij dat je juist op zoek bent naar de verschillen. Dus dan is het het makkelijkst om signaal a (speler 1) en signaal b (speler 2) op een goede manier van elkaar af te trekken (via PC met brute geluidskaart, spectrumanalyser oid). Je wil namelijk het verschilsignaal (of juist het gebrek hieraan) hebben. Levert praktische onmogelijkheden op. Het zou mooi zijn als dit zou kunnen, maar helaas, dit is totaal onmogelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 januari 2007 Report Share Posted 4 januari 2007 Ik las toevallig in de Hifi News van januari dat de technisch redacteur Paul Miller van mening was dat de CD spelers van nu minder klonken dan die van een aantal jaren geleden. Hij weet dit aan de DVD loopwerken samen met de "silicon optimized for 48 Khz, 96 khz and 192 khz digital sources. Dat laatste had weer tot gevolg dat veel CD spelers upsampling ipv oversampling gebruiken. (Paul Miller is de uitvinder van de Suite testing station die door hifi en AV producenten wordt gebruikt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 4 januari 2007 Report Share Posted 4 januari 2007 carl said: Ik las toevallig in de Hifi News van januari dat de technisch redacteur Paul Miller van mening was dat de CD spelers van nu minder klonken dan die van een aantal jaren geleden. Hij weet dit aan de DVD loopwerken samen met de "silicon optimized for 48 Khz, 96 khz and 192 khz digital sources. Dat laatste had weer tot gevolg dat veel CD spelers upsampling ipv oversampling gebruiken. (Paul Miller is de uitvinder van de Suite testing station die door hifi en AV producenten wordt gebruikt) De beste man had daar toevallig geen meetresultaten bij gepubliceerd zeker om zijn uitspraak te onderschrijven? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts