robx Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 strak plan. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Yeah man! Big up and nuff strength onto di I! respec, RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Wanneer s00... mee zou doen heeft hij recht van spreken. Nu zit hij alleen vanaf de zijlijn te drammen en "ons, audiofielen" te vernederen. Aan mij ga je niets hebben bij zo'n test. Ik hoor ten ene male geen verschil tussen CD spelers, hoe mooi of lelijk ze ook zijn. Als Erik de test goed opzet (goed blind, statistisch significant), vertrouw ik de resultaten echter wel, ongeacht de uitslag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 ik heb toch een beter idee. kom eerst maar met metingen. iedere audiofiel kan wel zeggen dat beton beter klinkt groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Wanneer s00... mee zou doen heeft hij recht van spreken. Nu zit hij alleen vanaf de zijlijn te drammen en "ons, audiofielen" te vernederen. Aan mij ga je niets hebben bij zo'n test. Ik hoor ten ene male geen verschil tussen CD spelers, hoe mooi of lelijk ze ook zijn. Als Erik de test goed opzet (goed blind, statistisch significant), vertrouw ik de resultaten echter wel, ongeacht de uitslag. Dit komt minder kras over dan al die uitspraken van je... Eigenlijk bedoel je te zeggen dat je het ZELF niet hoort... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 wat ie bedoelt weet ik niet, maar je conclusie lijkt me feitelijk juist. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 In het algemeen kan ik me heftig verbazen over het denken van audiofielen, is echt hoogst bijzonder, maar heel erg menselijk, gewoon afgericht als consument en volledig door marktpartijen gehersenspoeld, is ook wel heel erg gemakkelijk alles wordt je aangereikt, wel tegen een prijs natuurlijk.................. Wat echter nu opdoemt is een techneut die op basis van selectief interpreteren van allerlei theorie, een vergelijking van een tweetal cd spelers en de constatering dat zijn gehoor het 'm onmogelijk maakt te constateren dat er verschillen zouden kunnen zijn tussen verschillende spelers, heel erg veel absolute uitspraken over dit onderwerp heeft gedaan, slaat echt alles. Ik moet zeggen dat ik niet meer bijkom van het lachen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Waarom is dat zo lachwekkend? Als ik stel dat water normaalgesproken bij temperaturen boven nul vloeibaar is en onder nul overgaat naar vast dan hoef ik dat niet te proberen. Als iemand het net-zo logisch vindt dat verschillen tussen cd spelers verwaarloosbaar zijn, zal hij zeggen verschillen niet te kunnen horen. In zijn ogen zal de persoon die beweert dat water onder normale omstandigheden bij -20 ook vloeibaar is eerder iemand zijn om om te lachen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Deze dooddoener kan ik jullie niet onthouden Mijn grootvader riep in dit soort discussies gelaten "Du dein Recht, ich meine Ruhe!" Wat is meettechnisch correct als mijn brein deze correcte weergave niet tot beleving van muziek kan omzetten? En bij vervormende weergave wel? Conclusie 1: Het gaat uiteindelijk om wat de brein, gevoed door de oren, van het binnenkomend signaal maakt. Illusie dus. Conclusie 2: Het is dus niet per definitie zo dat iedereen dit hetzelfde beleefd. Dus is grootheid (voor zover je daarover kan spreken) klank is uiterst bedriegelijk. Je "meet" namelijk ook jouw eigen brein, dus eigenlijk de wisselwerking tussen geest en audioketen. Jouw interpretatie. En deze is zo beinvloedbaar door secundaire invloeden. Zou de stelling dan niet moeten zijn: "iedere CD speler meet hetzelfde"? Wat ik grappig vond: Stereoplay heeft ooit een onderzoek gedan naar de klank van MC elementjes en versterkers. De gekozen opstelling was de volgende: Audioketen zoals in een woonkamer, incl meubels en dergelijken. paspop met hoofd en in de oren gecalibreerde meetmicrofoons met een uitzonderlijk goed berijk en resolutie/dynamisch berijk. Deze in de horspot in een stoel geplaatst. Geen mensen in de ruimte. Zeer hoogwaardige opslag van de signalen uit de microfoons. De microfoons namen ook een groot gedeelte buiten het hoorbare op, alle mogelijke invloeden werden geregistreerd. Doel was om gewoon verschillen te kunnen opsporen, alles werdt eerst tot in den treuren gecalibreerd om instellingsverschillen te voorkomen en de eigenlijke test bestond uit een 10-tal opnamen afgespeeld en weer geregistreerd. Vergelijking kon door de met het tijdschrift meegeleverde CDtje te luisteren, en ook is de data aan een zeer grondige data-analyse onderworpen (numerieke analyse). Verschillen waren zichtbaar en hoorbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 [...]Conclusie 1: Het gaat uiteindelijk om wat de brein, gevoed door de oren, van het binnenkomend signaal maakt. Illusie dus. Hulde, het is inderdaad illusie. Monoweergave, stereoweergave of multichannel ook overigens. (waarbij monoweergave in een akoestisch niet dode ruimte ook een vorm van multichannel is) Conclusie 2: [...]de wisselwerking tussen geest en audioketen. Jouw interpretatie. En deze is zo beinvloedbaar door secundaire invloeden. Daar ben ik inmiddels ook achter. Een mooiere kast om de spelert en hij klinkt stukken beter. Zou de stelling dan niet moeten zijn: "iedere CD speler meet hetzelfde"?[...] Als dat de stelling is, kan de draad op slot: er zijn zeker verschillen meetbaar. Einde discussie. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Dit komt minder kras over dan al die uitspraken van je...Eigenlijk bedoel je te zeggen dat je het ZELF niet hoort... Niet-blinde luisterervaringen tellen bij mij niet mee. Je hebt zelf al aangegeven wat er gebeurt als je objectief (=blind) luistert. Je moet echter daar wel de juiste conclusies aan verbinden. Behalve het feit dat je niet weet welke CD speler er speelt, mag je ALLES in je voordeel doen. Eigen set. Eigen muziek. Zo lang / kort luisteren als je wilt. Zo veel CD's als je wilt. Zo vaak achter elkaar als je wilt (maar wel een statistisch minimum). Er is geen enkel excuus denkbaar waarbij een hoorbaar verschil *ineens* niet meer hoorbaar zou kunnen zijn in zo'n geval. Als dat de stelling is, kan de draad op slot: er zijn zeker verschillen meetbaar. Einde discussie. Hoorbare verschillen als gevolg van technische verschillen, daar gaat het om. Als jij verschil tussen A en B meet wat we niet / wel kunnen horen en dit is te specificeren, dan ben je al een stapje verder in het vullen van de enorme kenniskloof bij audiofielen tussen de audiotechniek en de luisterbelevenis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 [...] Conclusie 1: Het gaat uiteindelijk om wat de brein, gevoed door de oren, van het binnenkomend signaal maakt. Illusie dus. Hulde, het is inderdaad illusie. Monoweergave, stereoweergave of multichannel ook overigens. (waarbij monoweergave in een akoestisch niet dode ruimte ook een vorm van multichannel is) Conclusie 2: [...]de wisselwerking tussen geest en audioketen. Jouw interpretatie. En deze is zo beinvloedbaar door secundaire invloeden. Daar ben ik inmiddels ook achter. Een mooiere kast om de spelert en hij klinkt stukken beter. Zou de stelling dan niet moeten zijn: "iedere CD speler meet hetzelfde"?[...] Als dat de stelling is, kan de draad op slot: er zijn zeker verschillen meetbaar. Einde discussie. Groet, Jacco Maar zo snel geven we ons toch niet gewonnen Jacco? Ik zou vreselijk graag willen weten hoe we enkel de geest kunnen meten. Lijkt een contradictio, maar dan toch maar met kansberekening en een hele hoop luistertests. Blinde pannels die alleen verstand hebben van muziek, misschien opnametechnici? Vanuit een andere ruimte de spelers schakelen. Set niet zichtbaar, jeweet wel, zo'n labhokje... Bah ik houd er niet van als ik de vingers er niet achter heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 agh deze discusie is er al zoveel geweest, de een hoort het wel de ander hoort het niet , welles nietes welles nietes welles nietes. "de diepe put der beterweters is weer geopend" mijn mening: als je het wel hoort ook al bestaat het wel of niet dan ben je blij als je het niet hoort dan ben je daar weer blij mee als je het wel hoort geef je bakken met geld uit voor een cd speler en ben je blij als je het niet hoort koop je bij de hema een cd speler en ben je blij (nu vraag ik me wel af of al die mensen ook echt een el cheapo hebben staan.) laat iedereen blij zijn met z'n eigen ding en loop niet zo te zeuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Je moet echter daar wel de juiste conclusies aan verbinden. En precies hier... gaat 't mank... De conclusies die we trekken van...: We flipperen een paar keer heen en weer en dan weten we het.... is het dus duidelijk niet. Een aantal dingen kun jdan w Link to comment Share on other sites More sharing options...
cerwinvega Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Beste Eric, misschien ligt het probleem bij jouw oren. Er zijn mensen met 10 keer meer smaakpapillen dan anderen, en mensen die 10 keer(overdreven) beter horen als andere, en dat kan aan ouderdom liggen, aanleg, of gewoon oren vol met oorsmeer. Misschien helpt het ze te laten spuiten. Heb in een tijdschrift dat advies een keer gelezen. Heb zelf ook wel eens oren laten spuiten (medische redenen) en je hoort echt veel meer daarna. Niet dat ik toen al zo met muziek bezig was maar het was me wel opgevallen dat toen ik weer op straat kwam, het algemene geraas van de stad veel meer subtiele verschillen had. Misschien proberen dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 januari 2007 Author Report Share Posted 12 januari 2007 Beste Eric, misschien ligt het probleem bij jouw oren. Er zijn mensen met 10 keer meer smaakpapillen dan anderen, en mensen die 10 keer(overdreven) beter horen als andere, en dat kan aan ouderdom liggen, aanleg, of gewoon oren vol met oorsmeer. Misschien helpt het ze te laten spuiten. Heb in een tijdschrift dat advies een keer gelezen. Heb zelf ook wel eens oren laten spuiten (medische redenen) en je hoort echt veel meer daarna. Niet dat ik toen al zo met muziek bezig was maar het was me wel opgevallen dat toen ik weer op straat kwam, het algemene geraas van de stad veel meer subtiele verschillen had. Misschien proberen dus. mijn gehoor is prima! 17khz hoor ik nog (en dat op mijn 32e jaar) en tijdens het bouwen en beoordelen van mijn luidsprekers heb ik ook nooit het idee gehad dat mijn gehoor niet toereikend was om bepaalde dingen te constateren. misschien heb ik te weinig fantasie, misschien moet ik mezelf ook eens lekker voor de gek gaan houden, of lekker goedgelovig worden zo goedgelovig dat ik niet alleen de verkoper in de audiozaak geloof maar ook allerlei forumleden die de gekste dingen beweren . Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Hai Eric, Niet alleen alle CD spelers klinken gelijk maar jij ook! Carl PS Je hebt gezien je leeftijd vast betere oren dan ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
henk93 Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Zelfs tussen deze 2 spelers zit al een groot verschil. De standaard: MARANTZ SA-11S1 http://home.planet.nl/~ronde386/hifi/1/4.jpg De gemodificeerde; MARANTZ SA-11S1 (GEMODIFICEERD DOOR SOUND EVOLUTION) http://home.planet.nl/~ronde386/hifi/1/2.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 De bovenste foto klinkt beter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Wanneer s00... mee zou doen heeft hij recht van spreken. Nu zit hij alleen vanaf de zijlijn te drammen en "ons, audiofielen" te vernederen. Aan mij ga je niets hebben bij zo'n test. Ik hoor ten ene male geen verschil tussen CD spelers, hoe mooi of lelijk ze ook zijn. Als Erik de test goed opzet (goed blind, statistisch significant), vertrouw ik de resultaten echter wel, ongeacht de uitslag. Ik vind dit uitermate zwak, bij het laffe af, om nu niet bij die test aanwezig te willen zijn, terwijl je niet anders doet dan de audiofilen onderuit halen. Laat dan tenminste je gezicht zien, zodat anderen kennis met je kunnen maken en voortaan weten wie er bij je alias hoort. Dat maakt discusieren met jou in de toekomst dan misschien ook wat minder stresvol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 januari 2007 Author Report Share Posted 13 januari 2007 Wanneer s00... mee zou doen heeft hij recht van spreken. Nu zit hij alleen vanaf de zijlijn te drammen en "ons, audiofielen" te vernederen. Aan mij ga je niets hebben bij zo'n test. Ik hoor ten ene male geen verschil tussen CD spelers, hoe mooi of lelijk ze ook zijn. Als Erik de test goed opzet (goed blind, statistisch significant), vertrouw ik de resultaten echter wel, ongeacht de uitslag. Ik vind dit uitermate zwak, bij het laffe af, om nu niet bij die test aanwezig te willen zijn, terwijl je niet anders doet dan de audiofilen onderuit halen. Laat dan tenminste je gezicht zien, zodat anderen kennis met je kunnen maken en voortaan weten wie er bij je alias hoort. Dat maakt discusieren met jou in de toekomst dan misschien ook wat minder stresvol. beste CJ, S00000 hoeft toch niks te bewijzen? ik wil dat een aantal audiofielen bewijzen aan mij dat er verschillen zijn tussen spelers, ik heb dat met kabels ook een keer gedaan en ik was daarna echt overtuigd! als S000 meedoet en hij zegt elke keer : ik hoor geen verschil , dan heb ik nog niks aan de test. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Het getuigt in ieder geval niet van een "open mind". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Wanneer s00... mee zou doen heeft hij recht van spreken. Nu zit hij alleen vanaf de zijlijn te drammen en "ons, audiofielen" te vernederen. Aan mij ga je niets hebben bij zo'n test. Ik hoor ten ene male geen verschil tussen CD spelers, hoe mooi of lelijk ze ook zijn. Als Erik de test goed opzet (goed blind, statistisch significant), vertrouw ik de resultaten echter wel, ongeacht de uitslag. Ik vind dit uitermate zwak, bij het laffe af, om nu niet bij die test aanwezig te willen zijn, terwijl je niet anders doet dan de audiofilen onderuit halen. Laat dan tenminste je gezicht zien, zodat anderen kennis met je kunnen maken en voortaan weten wie er bij je alias hoort. Dat maakt discusieren met jou in de toekomst dan misschien ook wat minder stresvol. beste CJ, S00000 hoeft toch niks te bewijzen? ik wil dat een aantal audiofielen bewijzen aan mij dat er verschillen zijn tussen spelers, ik heb dat met kabels ook een keer gedaan en ik was daarna echt overtuigd! als S000 meedoet en hij zegt elke keer : ik hoor geen verschil , dan heb ik nog niks aan de test. Dan weet je in ieder geval wie er steeds die stres op de site veroorzaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Het getuigt in ieder geval niet van een "open mind". Dat valt wel mee volgens mij: Als Erik de test goed opzet (goed blind, statistisch significant), vertrouw ik de resultaten echter wel, ongeacht de uitslag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Dan weet je in ieder geval wie er steeds die stress op de site veroorzaakt. Bezorg ik jou stress door slechts wat posts over audio? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts