Jump to content

Meesterlijk

hansko
 Share

Recommended Posts

Vandaag voor het eerst kennis gemaakt met Henk van Audio Selectief.

Heb het lager van mijn Transrotor Fat Bob laten omwisselen voor een TMD lager.

Ook de Fat Bob laten afregeklen. Mijn Morch arm (one pivot) met Zyx element is niet eenvoudig in te stellen, maar ik had toch mijn best gedaan met testplaat en sjabloon. Het klonk uitstekend met een paar kleine problemen bij moeilijke opname, dacht ik.

En nu: Een grote verbetering. Het stereobeeld is beter, het laag strakker en het hoog geheel onder controle. Bij een dynamische opname van bijvoorbeeld piano (Pollini, met de Hammerklaviersonate van Beethoven, eerste deel) vloog de muziek regelmatig in het hoog uit de band. Nu geen enkel probleem. Volledig onder controle.

Naast het vakmanschap van Henk en zijn collega ook een erg gezellige middag gehad met veel audiopraat met de bezoekers en klanten.

Fijn dat er op ons audio hobby gebied nog een dergelijke "meester" beschikbaar is.

Advies: een rit(je) naar Sneek met je draaitafel is waarschijnlijk de beste upgrade die je kan behalen.

En het nieuwe lager? Door de betere afregeling is die natuurlijk niet meer zo makkelijk te beoordelen. Kan me geen fluit schelen. Volgens henk is het een prima upgrade en dat geloof ik. :D:D:D:D

ja die Henk kan er wat van. Maar als je een afspraak hebt om 11.00 uur en je denkt om 13.00 uur weer naar huis te kunnen gaan, dan heb je het mis :D Trek maar een hele dag uit :D

Ik heb zelf een denon dl103 in een rega tr2.5 arm gezet en ik moet zeggen het klinkend resultaat is prima. Toch bekruipt mij wel eens het gevoel dat een afstelling door Henk misschien nog een net wat beter resultaat geeft, of slechter :lol: Misschien kan ik het wel beter dan Henk zonder scoop :D

Groet Robin

Guest tubejack
Hij zou zo meekunnen in een Grolsch reclame.

Nou da's zo'n gek synoniem nog niet!

Hou je van bier, dan drink je Grolsch.

Hou je van platenspelers dan naar Henk!

Voor beide geldt vakmanschap = meesterschap

Beide vind ik meesterlijk :rolleyes:

Groet,

Jack

Niet echt, bij een platenspeler die heel redelijk in elkander zit valt het effect van een ander lager beslist in het niet tegen de verschillen die optreden als de arm goed wordt afgeregeld.

NB dit is met een spoortest die tot 100

Henk heeft niet alleen heel veel kennis maar ool heel en heel veel ervaring. Daar kunnen er maar weinig tegen op.

Overigens heb ik net de Technics (voor niks gekregen) van mijn zoontje ingesteld. Bij zo'n ding durf ik het nog wel.

Henk heeft niet alleen heel veel kennis maar ool heel en heel veel ervaring. Daar kunnen er maar weinig tegen op.

Overigens heb ik net de Technics (voor niks gekregen) van mijn zoontje ingesteld. Bij zo'n ding durf ik het nog wel.

Carl,

Het is geen kwestie van durven maar doen :rolleyes: Met het juiste gereedschap, de nodige precisie en geduld (wees een pietje precies), komt iedereen wel tot een acceptabel resultaat ;)

Maar Henk is wel een zeer kundige "afsteller" B)

Hai Sodeju,

Ik heb ooit eens een keer een Geo Disc van Mobile Fidelity gekocht. In de basis werkt dat wel goed. Toch vind ik het wel eng als het om duurdere alementen gaat. Over een muurtje van 30 cm lopen durf ik wel, maar datzelfde muurtje op 30 meter hoogte voelt wel anders.

Nu nog even twee motoren en een voeding er bij en je bent bijna klaar biggrin.gif

Beste Kraus,

Dat van die twee motoren, daar kwam Henk ook mee aan. (leuk verjaardagscadeautje)

Ervaring mee?

De voeding is al dik in orde. Ik heb een Kemp Power station 75. Voordeel is dat mijn cd loopwerk er ook tegelijkertijd op kan worden aangesloten en ik niet steeds de stekkers hoef te wisselen.

Wat die andere reactie betreft. Het element en arm waren inderdaad niet goed afgesteld.

Echter ook in de oude staat klonk het prima, maar nu dus een stuk beter.

Heb jezelf ook een Fat Bob met Morch arm?

Beste Kraus,

Bedankt voor het advies.

Zou graag een keer bij je willen luisteren om het effect van meerdere motoren te willen horen.

Je kunt me mailen via dit forum als je dit goed vindt.

Het voordeel van de Kemp power station is dat er meerdere motortjes op kunnen worden aangesloeten. Belastbaar tot 75 Watt.

Groet

hans

Audio Selectief is een zaak waar je gelijk op je gemak voelt. Als ik kijk hoe Henk samen met Marten Jan en zelfs zijn vrouw zo actief betrokken raakte met het probleem waar ik mee zat (brom uit het net), dan heb ik enorm veel respect voor deze mensen. Ze proberen echt van alles om mij te helpen. Menig andere audiozaken hebben de moed gewoon opgegeven, want, het lag immers niet aan mijn installatie.

Platen afstellen is een vak appart. Als ik kijk hoe mijn vorige element bij een erkend dealer is afgesteld dan kom ik tot grote verbazing als ik op de scoop van Henk zie dat bij 20

Niet echt, bij een platenspeler die heel redelijk in elkander zit valt het effect van een ander lager beslist in het niet tegen de verschillen die optreden als de arm goed wordt afgeregeld.

NB dit is met een spoortest die tot 100

Nu met drie motoren en de synchroonvoeding heb ik een gelijkloop die zijn gelijke slechts kent in de CD-speler biggrin.gif

Beste kraus,

Wat als je "maar" twee motoren plaatst? Moet volgens mij niet zoveel verschil uitmaken t.o.v. drie.

De manier waarop ik meet is als volgt

Ik neem twee keer dezelfde audio op in Adobe Audition. Vervolgens zet ik die fragmenten van zeg 5 minuten onder elkaar in een multitracksessie.

Je pikt een punt om de twee tracks op een identiek punt te fixeren en locked beide fragmenten vervolgens in de tijd.

Speel je dat fragment tegelijkertijd af dan kun je gehoormatig al heel snel de zweving vast stellen, dat is echt heel kritisch.

Bij 1 motor, TMD en aparte netvoeding gaat dat razendsnel mis, de zweving is voor het oor enorm; bij drie motoren en aparte voeding is de zweving vrijwel verdwenen, de twee tracks zijn bijna niet te onderscheiden.

Doe je hetzelfde via de CD-speler dan is de zweving gewoon 0.

Ik meet ook hoeveel na 5 min audio de tracks van vinyl uit elkaar lopen; dat is bij 1 motor een factor 10 tot 20 hoger als bij 3 motoren; de afwijkingt bij 3 motoren is na 300 sec ongeveer 0,002sec ( de laatste waarden schrijf ik zo even uit hoofd op; ik zou het opnieuw even moeten controleren maar zit er denk ik niet veel naast).

Hoe correct en/of zinvol deze meetmethode is? Ik zou het niet weten. Maar ik weet ook niks beters. Wel is het zo dat je de meetpunten kunt leggen op 1/96000sec, dat is niet gek.

Bij (analoog opgenomen) CD-fragmenten is de overeenstemming tussen beide fragmenten bit-nauwkeurig, dat lukt bij vinyl niet.

Is wel een aardige uitleg Kraus. Kortom je hebt met 3 motoren een "stijvere" aandrijving en minder slip van de snaar als ik het zo lees.

Voor die slip zou je bij gebruik van 1 motor kunnen compenseren als je een voeding met instelbare frequentie zou gebruiken. Maar of je dat ook hoort? Denk niet dat ik het verschil zou horen als een plaatkant er 3 seconden langer over zou doen.

Blijft over de zweving: Met 3 motoren heb je ook 3 snaren die bij elkaar ook 3x minder veren.

;)

Beste Kraus,

Met twee motoren tegenoverelkaar de verdeling van de krachten op het hoofd lager al super goed, veel beter dan met 1 motor, bovendien zijn er dan twee snaren (veren) dus wordt de aandrijving stijver en minder slip.

Wel de voeding in fase zetten om problemen te voorkomen.

Zelf vond ik het wel een behoorlijke hoorbare verbetering met twee motoren en ik ben niet de enige, wel is het zo dat met een synchroon voeding het nog beter wordt en met drie motoren en synchroonvoeding natuurlijk nog beter.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Wel de voeding in fase zetten om problemen te voorkomen.

Duh... Wat bedoel je daar nu mee?

dat snap IK nog wel :D;)

Oh ja natuurlijk, anders loopt ie de verkeerde kant op! :D

Maar zou iemand dat niet merken dan? :unsure:

;)