dekkersj Posted 28 mei 2006 Report Share Posted 28 mei 2006 [...]Ik neem twee keer dezelfde audio op in Adobe Audition. Vervolgens zet ik die fragmenten van zeg 5 minuten onder elkaar in een multitracksessie. Je pikt een punt om de twee tracks op een identiek punt te fixeren en locked beide fragmenten vervolgens in de tijd. Speel je dat fragment tegelijkertijd af dan kun je gehoormatig al heel snel de zweving vast stellen, dat is echt heel kritisch.[...] Tja. Dat is een beetje het probleem bij die niet gesynchroniseerde (in tijd) opnamen. Je krijgt een gemoduleerde draaggolf door het minieme tijdsverschil. sin(A)-sin(=2sin((A-B)/2)*cos((A+B)/2). Is dus moeilijk vast te stellen wat je nu precies hoort, zweving of een beter hoorbare draaggolf. Of een combinatie van de twee. Maar ik geef toe, het is misschien het beste wat je kunt doen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 28 mei 2006 Report Share Posted 28 mei 2006 Beste Hansko, Nieuwschierig als ik ben heb ik jou kombi even onder het licht gehouden. Moerch uni pivot met blue dot tonearm en Zyx element 100 Yatra . Element weegt 5 gram boutjes en moertjes totaal s 2 gram Compliance 15 stat. Bij Blue dot res. 8,96 Hz Bij Yellow dot res 10,6 Hz Bij Red. dot res 11,38 Hz Bij Green dot res 12,37 Hz In jou combi zou mijn advies dus zijn Red dot arm tube . Green dot kan ook zonder problemen. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 28 mei 2006 Report Share Posted 28 mei 2006 Niet echt, bij een platenspeler die heel redelijk in elkander zit valt het effect van een ander lager beslist in het niet tegen de verschillen die optreden als de arm goed wordt afgeregeld.NB dit is met een spoortest die tot 100 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 28 mei 2006 Author Report Share Posted 28 mei 2006 In jou combi zou mijn advies dus zijn Red dot arm tube . Green dot kan ook zonder problemen. Beste Haudio en Kraus, Bedankt voor de adviezen. Kraus: Ik neem contact met je op. Groet Hansko Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 29 mei 2006 Report Share Posted 29 mei 2006 3 motoren-aandrijving nieuwe Transrotor Tourbillon (1 snaar!) 3 motroen aandrijving Fat Bob S/TMD (3 snaren) Beste Kraus, Gek maar volgens mij zie ik zoch minimaal 2 snaren. Bij die van jou is het duidelijker te zien dat er 3 zijn , maar volgens mij heeft Jochen Reake zijn nieuwe creatie van die van jou afgekeken. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 mei 2006 Report Share Posted 29 mei 2006 Verhip Haudio, je hebt gelijk, het zijn ook bij de Tourbillon 3 snaren ; ik heb de foto uit de nieuwe LP en natuurlijk weer niet goed gekeken. Laat ik nou denken dat het twee snaren zijn.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 mei 2006 Report Share Posted 29 mei 2006 Laat ik nou denken dat het twee snaren zijn.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 29 mei 2006 Report Share Posted 29 mei 2006 Laat ik nou denken dat het twee snaren zijn.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 mei 2006 Report Share Posted 29 mei 2006 Het zijn gegarandeerd drie snaren; in het lager zitten drie groeven, er zullen dus ook wel 3 snaren in gebruitk zijn. Dat zal dan wel en is de 3e zoek geraakt ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 mei 2006 Report Share Posted 29 mei 2006 Het zijn gegarandeerd drie snaren; in het lager zitten drie groeven, er zullen dus ook wel 3 snaren in gebruitk zijn. Op de poelie zitten overigens wel 2 groeven (4 in totaal - 33x2 en 45 x2) zodat je met 1 motor toch bijv. 2 snaren zou kunnen gebruiken, dat vermindert dan slip? Wordt wel lastig om de snaar ff om te gooien maar met elektronische omschakeling geen probleem natuurlijk. Er zijn overigens zat draaitafels met 3 motoren en 1 snaar die dan over alle 3 motoren en de buitenrand van het plateau loopt. de 3 snarenoplossing is naar mijn idee ook theoretisch beter. Zo maar uit het hoofd: hoe gelijker de omtrek van aandrijving en aangedreven wiel, des te geringer de invloed van motorstoringen? Tja.... Ik zie op het plateau links tussen de linkermotor en het plateau toch echt geen snaar lopen. Op de linker motor lopen twee riemen. Ik kom dus ondanks de garantie van Kraus niet verder dan twee... Mij ontgaat het nut van deze aandrijving volledig... Het lijkt of er twee motoren bij zijn gezet en "ze" de oude stiek maar hebben laten liggen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 mei 2006 Report Share Posted 29 mei 2006 Verhip Haudio, je hebt gelijk, het zijn ook bij de Tourbillon 3 snaren ; ik heb de foto uit de nieuwe LP en natuurlijk weer niet goed gekeken. Laat ik nou denken dat het twee snaren zijn.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 29 mei 2006 Report Share Posted 29 mei 2006 . Stel nou dat iemand zo'n speler koopt. Dan ga ik er niks van zeggen, hoor. Net zoiets als die Souther-arm op A. Freaks........... Kijk wel uit........... . Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 mei 2006 Report Share Posted 29 mei 2006 Onder verwijzing naar http://www.kennislink.nl/web/show?id=82574 (maar er zijn veel meer en ook intellectualistischer sites over dit onderwerp), zij het me vergund een vraagje te stellen: Zou het niet verstandiger zijn twee motoren (of motorengroepen) weliswaar in dezelfde draairichting te laten werken, maar dan juist met een elektrische vertraging van een halve periode? Toelichting: Een wandel- of marcheergroep onder deskundig commando krijgt altijd opdracht om op een brug uit de pas te gaan lopen, om eigenresonantie (en beschadiging of zelfs instorting) van het bouwwerk te voorkomen. Electromotoren in gelijke fase zijn hiermee enigszins te vergelijken. Aan boord van grote motorschepen worden de dieselmotoren voor de aandrijving van de schroeven altijd uit-fase geschakeld, om resonantie (dreun en instabiliteit) te voorkomen. Indien men het slim aanlegt, is het zelfs mogelijk dat de ene motor(groep) door fasetegenstelling de rumble - of belangrijke delen van het spectrum daarvan - verzwakt (of zelfs elimineert) die door de andere motor(groep) wordt veroorzaakt. Anti-geluid is ook op dit verschijnsel gebaseerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 mei 2006 Report Share Posted 29 mei 2006 Vraag 1: wat is de eigenresonantie van het bouwwerk (=chassis van de draaiert)? Vraag 2: in hoeverre is de fase van belang gezien het feit dat de verschillende motoren onderling een hoek vertonen anders dan 180 graden tov het zwaartepunt van de constructie? (de halve periode van spido komt overeen met 180 fasedraaiing, maar op het oog is het ongeveer 120 graden) Vraag 3: wat is er mis met 1 motor? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 mei 2006 Report Share Posted 29 mei 2006 maar dan juist met een elektrische vertraging van een halve periode? Met drie motoren wordt het een derde periode, denk ik. Ik denk dat je dat traploos instelbaar zou moeten maken. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 mei 2006 Report Share Posted 29 mei 2006 Beste Ravon, Je hebt gelijk: daarom heb ik het concept van drie motoren uit mijn vraagstelling geschrapt (ook al zou dat mechanisch een mooie stabiliteit opleveren). Bij twee of vier motoren kun je de ene motor(groep) in volledig tegensgestelde fase laten werken met de andere motor(groep): daarom ging ik in gedachten daarvan uit. Met 4 (c.q. 2 x 2 ) motoren kun je ook een heel stabiele opstelling maken, dunkt me: vooral wanneer de tegenover elkaar geplaatste motoren in fase werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 mei 2006 Report Share Posted 29 mei 2006 maar dan juist met een elektrische vertraging van een halve periode? Met drie motoren wordt het een derde periode, denk ik. Ik denk dat je dat traploos instelbaar zou moeten maken. Groet, Jacco Volgens mij is dat een kwestie van de stator verdraaien. Mechanisch dus? Kan ook, ja. By the way, ik denk dat die moteren kortsluitankermotoren zouden moeten zijn. Onderhoudsvrij. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 mei 2006 Report Share Posted 29 mei 2006 [...]daarom heb ik het concept van drie motoren uit mijn vraagstelling geschrapt (ook al zou dat mechanisch een mooie stabiliteit opleveren). [...] Waar zou theoretisch het optimum te vinden zijn? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 mei 2006 Report Share Posted 29 mei 2006 maar dan juist met een elektrische vertraging van een halve periode? Met drie motoren wordt het een derde periode, denk ik. Ik denk dat je dat traploos instelbaar zou moeten maken. Groet, Jacco Volgens mij is dat een kwestie van de stator verdraaien. Mechanisch dus? Kan ook, ja. By the way, ik denk dat die moteren kortsluitankermotoren zouden moeten zijn. Onderhoudsvrij. Groet, Jacco Synchrone Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 mei 2006 Report Share Posted 29 mei 2006 maar dan juist met een elektrische vertraging van een halve periode? Met drie motoren wordt het een derde periode, denk ik. Ik denk dat je dat traploos instelbaar zou moeten maken. Groet, Jacco Volgens mij is dat een kwestie van de stator verdraaien. Mechanisch dus? Kan ook, ja. By the way, ik denk dat die moteren kortsluitankermotoren zouden moeten zijn. Onderhoudsvrij. Groet, Jacco Synchrone Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 mei 2006 Report Share Posted 29 mei 2006 Even een vraagje tussendoor: Zijn er draaitafeltoepassingen bekend waarbij de synchrone motor is voorzien van een vliegwiel om koppelvariaties (~snelheidsvariaties) te dempen? Ja! Grote massa's. Simpeler kan niet. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 mei 2006 Report Share Posted 29 mei 2006 Even een vraagje tussendoor: Zijn er draaitafeltoepassingen bekend waarbij de synchrone motor is voorzien van een vliegwiel om koppelvariaties (~snelheidsvariaties) te dempen? Ja! Grote massa's. Simpeler kan niet. Groet, Jacco Ja, ik bedoel echt een substanti Link to comment Share on other sites More sharing options...
weerfreak Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Even een vraagje tussendoor: Zijn er draaitafeltoepassingen bekend waarbij de synchrone motor is voorzien van een vliegwiel om koppelvariaties (~snelheidsvariaties) te dempen? Ja! Grote massa's. Simpeler kan niet. Groet, Jacco Ja, ik bedoel echt een substanti Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Even een vraagje tussendoor: Zijn er draaitafeltoepassingen bekend waarbij de synchrone motor is voorzien van een vliegwiel om koppelvariaties (~snelheidsvariaties) te dempen? Beste Ravon, Kijk maar eens bij Simon York draaitafel motoren. MvG, Haudio Hoe zou je het kunnen meten om de drie motoren in phase ze zetten, want gewoon een stukje roteren (mechanisch) levert misschien het tegengestelde op, maar daar weet jij vast wel een methode voor. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Beste Haudio, Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag wat dat "in fase" zetten precies inhoudt? Als je dat niet omschrijft is het lastig antwoord geven .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now