Haudio Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Beste Haudio, Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag wat dat "in fase" zetten precies inhoudt? Als je dat niet omschrijft is het lastig antwoord geven .... Beste Pjotr, Elke motor heeft een stator en een rotor zoals je weet, de hoeveelheid polen kan varieren bij een motor met weinig polen zal er gemakkelijk trilling (resonatie) ontstaan, vooral als het een motor is met een relatief hoog koppel, deze trilling willen we dus niet bij een platenspeler. Dus gaan de fabrikanten veel meer polen toepassen , om de trilling zo klein mogelijk te houden , want elke motor trilt in meer of mindere mate, maar het liefst hebben we wel een hoog koppel, maar dat geeft weer problemen bij de trekkracht door middel van een snaar, daarom heeft Spido de DD = direct drive motor uitgevonden. Maar die heeft weer andere nadelen, dit weten we al voordat hij op de markt is. Meerdere motoren met rotors en statoren hebben evengoed trilling en onderling kunnen de statoren gelijk opgesteld staan maar ook verschillen dus is het zaak deze in phase te zetten of juist niet. Maar hoe moet dat en hoe meet je dat en omdat het het vak is van Ravon dacht ik dat hij dat wel wist, misschien is het een mooie upgrade voor mensen met een draaitafel met meerdere motoren. Zo een heel verhaal , dat was ik niet van plan maar het moest blijkbaar om het uit te leggen wat ik bedoel. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Ok, duidelijk Haudio, Welk aantal polen zo'n synchroonmotor ook heeft, de koppelrimpel of snelheidsrimpel blijft 50 Hz (in ons geval). Zet je drie van die motoren in dan kun je ze 120 graden mechanisch tov elkaar uit fase zetten en dan krijg je effectief op het plateau een 3x zo hoge rimpelfrequentie: 150 Hz dus. Die 150 Hz wordt meer onderdrukt door de snaren en de massatraagheid dan 50 Hz. De enige manier om dat te meten is om de snelheid van het plateau op een scoop zichtbaar te maken, zodat je die snelheidsrimpel kunt zien. Maar gezien de zeer lage niveaus ervan zal dat lastig worden. Een ander manier zou kunnen zijn om met een 3 KHz testtoon op een testplaat naar de frequentiemodulatie ervan te kijken. Maar ik vrees dat dat moeilijk boven de ruis uit te krijgen is. Dat is Ravon zijn terrren, misschien kan hij zijn tanden er op stukbijten ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Ik kan het mis hebben (ik kom wat lastig op gang vandaag) maar is de frequentie van die rimpel niet afhankelijk van het aantal polen? Nee, de statische omloopsnelheid is afhankelijk van het aantal polen. Maar gezien die polen met 50 Hz aangestuurd worden blijft de rimpel op de omloopsnelheid ook 50 Hz. Die 120 graden die ik noemde is dan wel over 120 graden tussen twee polen in zodat je netjes de rimpel verdeelt over de afstand van pool tot pool. Dit staat natuurlijk wel los van de slip van de poelies en de snaar wat meer een statische snelheidsafwijking oplevert. Die wordt met 3 motoren natuurlijk in zijn geheel ook minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Even een vraagje tussendoor: Zijn er draaitafeltoepassingen bekend waarbij de synchrone motor is voorzien van een vliegwiel om koppelvariaties (~snelheidsvariaties) te dempen? Wat dacht je van deze jongen, met magnetisch opgehangen vliegwiel: (Of er een synchroonmotor wordt gebruikt weet ik niet.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Ik was net op het idee gekomen om de motor-as als aandrijf-as voor het plateau te gaan gebruiken, en dat concept "direct drive" te noemen. Maar misschien is iemand anders mij al v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Zoiets? Aerotech ABR 1000 Kost dat nou? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Zoiets? Aerotech ABR 1000 Kost dat nou? Kwestie van een offerte aanvragen. Bespaar je de moeite, heb ik al gedaan. En? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 maar dan juist met een elektrische vertraging van een halve periode? Met drie motoren wordt het een derde periode, denk ik. Simpel... Drie fase krachtstroom op je drie motoren.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Simpel... Drie fase krachtstroom op je drie motoren.... 'Tis geen reclamebord langs de Utrechtse baan hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 maar dan juist met een elektrische vertraging van een halve periode? Met drie motoren wordt het een derde periode, denk ik. Simpel... Drie fase krachtstroom op je drie motoren.... Hoezo? Die fasen staan mooi 120 graden verdraaid... je drie motortjes lopen dan het mooist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 maar dan juist met een elektrische vertraging van een halve periode? Met drie motoren wordt het een derde periode, denk ik. Simpel... Drie fase krachtstroom op je drie motoren.... Hoezo? Die fasen staan mooi 120 graden verdraaid... je drie motortjes lopen dan het mooist. Hoezo? Het zijn 2-fasenmotortjes ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Simpel... Drie fase krachtstroom op je drie motoren.... 'Tis geen reclamebord langs de Utrechtse baan hoor. Draait mooi h Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 maar dan juist met een elektrische vertraging van een halve periode? Met drie motoren wordt het een derde periode, denk ik. Simpel... Drie fase krachtstroom op je drie motoren.... Hoezo? Die fasen staan mooi 120 graden verdraaid... je drie motortjes lopen dan het mooist. Hoezo? Het zijn 2-fasenmotortjes ..... Maar w Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 't lijkt mij een goede zaak wanneer de motortjes "om de beurt" aan die tafel "rukken". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 @ Pjotr: Er wordt gebruik gemaakt van de spanning tussen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 @ Pjotr: Er wordt gebruik gemaakt van de spanning tussen Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 ik kan nog wel eens een audiofragmentje opsturen met 1 en met 3 motoren afgespeeld, of heeft dat geen nut? Heb je dan 2 snaren er gewoon afgehaald? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 ik kan nog wel eens een audiofragmentje opsturen met 1 en met 3 motoren afgespeeld, of heeft dat geen nut? Heb je dan 2 snaren er gewoon afgehaald? Groet, Jacco Zit wel in het archief Ik ben wel geinteresseerd. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Sorry, ik ken alleen maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Sorry, ik ken alleen maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 qua testtonen voor de draaitafel heb ik alleen de HiFi news Test LP ter beschikking om op te sturen; (dat zijn 300Hz tonen - maar de LP is ook niet erg nauwkeurig; wat5 1000kHz tonen en een sinussweep)muziekfragmenten natuurlijk in 1 en 3 motoren; wat moet de minimumlengte van een fragment zijn om aan te kunnen meten? Nou ja. Ik zou zeggen 8 MB aan data op 16 bits 44k1, mits goed geditherd. Veel korter mag ook, maar dat is geloof ik de grens van mijn e-mail inbox. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Een AC Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Een AC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Of het lang genoeg is? Voor een FFT wel lijkt mij. Maar is dat aan de orde? Je zult er dan toch iets van een FM detectie op los moeten laten als je die snelheidsrimpel wilt vinden Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 mei 2006 Report Share Posted 30 mei 2006 Of het lang genoeg is? Voor een FFT wel lijkt mij. Maar is dat aan de orde? Je zult er dan toch iets van een FM detectie op los moeten laten als je die snelheidsrimpel wilt vinden Het was toch zoiets als bandbreedte/FFT-lengte? In het tijddomein een Hilbert-achtige bewerking en dan een analyse op dat uitgangssignaal. Dan kun je zowel FM als AM detectie doen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts