Jump to content

Meesterlijk

hansko
 Share

Recommended Posts

(...)

Vroeger smaakten spekkies lekkerder dan nu. En borsthoning ook. Drop niet, de moderne "klassieke" dropjes (Oldtimers van Van Slooten) zijn de lekkerste die ik ooit gegeten heb. (...)

Kijk, met deze drie kleine zinnetjes wordt blootgelegd waarom veel discussies vastlopen en in gekissebis eindigen.

Er worden met veel aplomb drie beweringen gedaan die louter zijn terug te voeren op een discutabele ervaring die

Zou de leesbaarheid van berichten er op vooruit gaan als iedere subjectiviteit wordt voorgezeld van een "ik denk", een "ik vind" of een "volgens mij"?

Ik denk van niet.

Als je opgeschreven had:

"(...)

Vroeger smaakten mij de spekkies lekkerder dan nu. En borsthoning ook. Drop niet, de moderne "klassieke" dropjes (Oldtimers van Van Slooten) zijn de lekkerste die ik ooit gegeten heb. (...)"

Spreek je iig voor jezelf en niet voor anderen.

Blijft natuurlijk wel de vraag of dat aan jouw veranderde omstandigheden ligt (zoals b.v. een inmiddels min of meer vergane gebit e.d.) of aan de kwaliteiten van het omschreven snoepgoed.

;)

(...)

Zou de leesbaarheid van berichten er op vooruit gaan als iedere subjectiviteit wordt voorgezeld van een "ik denk", een "ik vind" of een "volgens mij"?

Ik denk van niet.

Ik denk dat ik dat vind. Volgens mij dan :D

Maar onderschat ook het belang van een juiste afstelling niet :rolleyes:

Met opgewekte groet,

Hallo,

Wanneer je een aantal motoren hebt en die zet je een aantal graden uit fase, dan zouden ze elkaar moeten ondersteunen.

2 motoren: 180 graden

3 motoren: 120 graden

enz.

maar hoeveel nut heeft dit bij 24 of 36 polige motoren? En bij zwaardere plateaus met veel inertie..

mvg,

Marten Jan

Wat heeft dit nu met onderwijs te maken ?

:D

Beste Jitze ,

Als je de jeugd onderwijst hoe techniek werkt dan weten ze op latere leeftijd hoe het zit.

MvG,

Haudio

Hallo,

Wanneer je een aantal motoren hebt en die zet je een aantal graden uit fase, dan zouden ze elkaar moeten ondersteunen.

2 motoren: 180 graden

3 motoren: 120 graden

enz.

maar hoeveel nut heeft dit bij 24 of 36 polige motoren? En bij zwaardere plateaus met veel inertie..

mvg,

Marten Jan

Er is minstens

Onder verwijzing naar http://www.kennislink.nl/web/show?id=82574 (maar er zijn veel meer en ook intellectualistischer sites over dit onderwerp), zij het me vergund een vraagje te stellen:

Zou het niet verstandiger zijn twee motoren (of motorengroepen) weliswaar in dezelfde draairichting te laten werken, maar dan juist met een elektrische vertraging van een halve periode?

Toelichting:

Een wandel- of marcheergroep onder deskundig commando krijgt altijd opdracht om op een brug uit de pas te gaan lopen, om eigenresonantie (en beschadiging of zelfs instorting) van het bouwwerk te voorkomen.

Electromotoren in gelijke fase zijn hiermee enigszins te vergelijken.

Aan boord van grote motorschepen worden de dieselmotoren voor de aandrijving van de schroeven altijd uit-fase geschakeld, om resonantie (dreun en instabiliteit) te voorkomen.

Indien men het slim aanlegt, is het zelfs mogelijk dat de ene motor(groep) door fasetegenstelling de rumble - of belangrijke delen van het spectrum daarvan - verzwakt (of zelfs elimineert) die door de andere motor(groep) wordt veroorzaakt. Anti-geluid is ook op dit verschijnsel gebaseerd.

Kennelijk heeft niemand de moeite genomen de genoemde link aan te klikken...

Want wie dat w

[...]

Ik denk dat het tijd wordt om eens de CD-speler uit te vinden! Maar dan wel eentje die geen bibberend en aftastfoutenveroorzakend loopwerk heeft, maar een vrijwel massaloos, elektromagnetisch gestuurd laserstraaltje. [...]

Ik bespeur spoken in je hoofd. Dat zijn niet de problemen.

Zou dat m

Ik heb er nog eens drie minuten over nagedacht - mijn spanningsboog reikt nu eenmaal niet verder - en ben tot de slotsom gekomen dat de hele draaitafel toch actief anti-resonant gemaakt moet worden m.b.v. een laagje pi

(...) Heb je ook een idee hoe de torsietrillingen, die het gevolg zijn van de koppelrimpel die een synchrone AC motor produceert, actief zouden kunnen worden gecorrigeerd?

Beste Ravon,

De mooiste remedie werd destijds gevonden in vergroting van het aantal polen.

Maar elimineren... nee, het lijkt me een onvermijdelijke typische eigenschap.

De ERA, met z'n 48-polige motortje, was de rustigste van allemaal.

Die kon echter alleen maar een vrij licht plateau laten ronddraaien.

De 6-polige Papst "Aussenlaufer" was de sterkste. En de onrustigste.

Maar die kon weer een behoorlijk zwaar plateau de baas, zoals dat van de Acoustical 3100 SG.

Wat cijfers ter illustratie:

ERA 444: rumble -73 dB; wow & flutter 0,04%

Acoustical 3100 SG: rumble -52 dB; wow & flutter 0,07%

De mooiste remedie werd destijds gevonden in vergroting van het aantal polen.

Maar elimineren... nee, het lijkt me een onvermijdelijke typische eigenschap.

Het vergroten van het aantal polen is een passieve methode.

Er bestaat een systeem wat het actief oplost. Dat systeem meet de rotorpositie en een microprocessor voorspelt uit de positie en het aantal polen de koppelrimpel en via een voorwaartse koppeling wordt de stroom gestuurd. Misschien nog wat experimenteel maar erg leuk. Er is een paper van geschreven, als je het niet kunt vinden heb ik er een PDF van:

Identification and Compensation of Torque Ripple

in High-Precision Permanent Magnet Motor Drives

Joachim Holtz, Fellow, IEEE, and Lothar Springob

University of Wuppertal,

42097 Wuppertal

Beste Ravon,

:lol: Fantastisch! Daarmee zou je dus zelfs the Powerful Papst koest kunnen krijgen?

Wat of wie is dat?

Beste Ravon,

O, ik doelde gewoon op de eerder genoemde 6-polige Papst "Aussenlaufer"motor. De geweldige.

Maar ik allitereer graag: vooral met P's. En dan zet ik er "the" voor.