Pjotr Posted 3 juni 2006 Report Share Posted 3 juni 2006 Lekker vaag Ravon: Hoe gaat iemand met een Transrotor zoals Kraus dat even doen? Zelfs de expert als Haudio stelde hier de vraag hoe je dat makkelijk doet. Ik zit met nog een probleem: het effect van slippende snaren en snaren van ongelijke lengte. Dat maakt niet uit als je zorgt dat de onderlinge fase van motoren tov het plateau goed ingesteld zijn, die slip zorgt slechts voor een statische offset. Daarom moet je ook die rimpel op het plateau zelf meten. Btw. als die rimpel zuiver sinusvormig zou zijn dan zou bij twee motoren de som van die rimpel nul worden als je de motoren mechanisch onder 180 gr. zet en bij 3 motoren onder 120 gr. Die rimpel is natuurlijk niet sinusvormig maar je kunt zo iig de 1e harmonische onderdrukken en dat is al heel wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 3 juni 2006 Author Report Share Posted 3 juni 2006 Kortom, ik weet niet waar het op uitdraait en gokken doe ik nooit. Om een simpele oplossing te vinden moet het vraagstuk goed worden begrepen en om het vraagstuk goed te begrijpen moet er eerst moeilijk en "vaag" worden gedaan. Kom op Ravon houd ons niet langer in spanning. Wil een tweede motor aanschaffen en wil natuurlijk de beste audiofiele plaatsing van je weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 juni 2006 Report Share Posted 3 juni 2006 Roepen dat het faseverschil 180 of 120 graden moet zjn kan iedereen, misschien moet het wel 0 graden zijn en misschien maakt het niet uit omdat het systeem motor/snaar/plateau de rimpel wegfiltert doordat de snaren rekken en slippen. Er is minimaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 3 juni 2006 Author Report Share Posted 3 juni 2006 PS: Als je het "audiofiele plaatsing" gaat noemen gaat de kennis je ook "audiofiel geld" kosten wink.gif Beste Ravon, Die tweede motor kost me al genoeg hoor. Dat je een echte audiofiel niet eens gratis wil helpen. Ik wil wel vragen aan mijn fat bob of hij (zij?) als testobject wil dienen. Moet wel even een tweede motor regelen bij Haudio. Opm: Deze test kost je niets hoor, ik wel een echte techneut best helpen bij zijn onderzoek. Hansko Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 juni 2006 Report Share Posted 3 juni 2006 Ach misschien toch maar een test-LP op de tafel met een 3 kHz of 3,15 kHz testtoon er op? Lijkt mij wel een goede "pulsgenerator" dan En daar toch maar een "Wow en Fluttermeter" aanhangen? Zou leuk zijn als er een softwareversie van van een W&F meter i.c.m. een geluidskaart is die ook het spectrum van de variaties kan plotten. Moet toch te doen zijn in real time... Eigenlijk ken ik alleen WinAudioMLS die daar een plugin voor schijnt te hebben: http://www.dr-jordan-design.de/speedAlyzer.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 juni 2006 Report Share Posted 4 juni 2006 Ach, Voor een 1kHz test toon is 20.5 Khz sampling ook goed of zels nog lager Graag wel een contante toon en liefs niet gemoduleerd. 30 sec is mooi maar om te zien of er 50 Hz in zit is 5 sec ook wel goed genoeg! En of die plaat nu wel of niet rond is zien we vanzelf wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 juni 2006 Report Share Posted 4 juni 2006 Hoi Kraus, Ok zie het wel, die driehoek maakt niet uit, mag ook Waar het om gaat is of er 50 Hz op de snelheidsvariatie zit. Dat is wat anders. 30 seconden mag ook, past wel in mijn maildoos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 4 juni 2006 Report Share Posted 4 juni 2006 Vergeet Kraus niet te vragen naar het aantal polen van zijn motoren. Dat zou Haudio moeten weten; ik meen 16 of 32 of was het nou 24 Beste Kraus, Jij hebt 32 polige volgens Jochen Raeke. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 juni 2006 Report Share Posted 4 juni 2006 Misschien eens een voeding maken die er voor zorgt dat de torsie trillingen helemaal uit een motor verdwijnen. Ik kan me voorstellen dat een afwijkende "sinus"vorm hier veel in kan brengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 juni 2006 Report Share Posted 4 juni 2006 Misschien eens een voeding maken die er voor zorgt dat de torsie trillingen helemaal uit een motor verdwijnen. Ik kan me voorstellen dat een afwijkende "sinus"vorm hier veel in kan brengen. Als je nou het draadje goed had doorgelezen had je nu geweten dat zoiets er al is. DraadJE...??? 236 inzendingen waarvan 3/4 geruzie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 juni 2006 Report Share Posted 4 juni 2006 De triangle wave, tja what's in a name. Dat er 50Hz in zit kan ik je zo wel vertellen want dat haal ik er met mijn digicheck spectral analyzer ook zo uit Ik heb de track opgenomen op beide kanalen, 1 khz in 48/16; ik ga even kijken hoe groot een bestand van 5 sec audio is en als het bij mij veroznden jan worden heb je het binnen 10 minuten. Ik ga even aan het werk A triangle wave is a basic kind of non-sinusoidal waveform named for its triangular shape. A bandlimited triangle wave pictured in the time domain (top) and frequency domain (bottom). The fundamental is at 220 Hz (A2). Like a square wave, the triangle wave contains only odd harmonics. However, the higher harmonics roll off much faster than in a square wave (proportional to the inverse square of the harmonic number as opposed to just the inverse), and so its sound is smoother than a square wave and is nearer to that of a sine wave. (...) bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Triangle_wave Beste Kraus, Net zoals de blokgolf, is de driehoeksgolf samengesteld uit een grondfrequentie (een sinus, dus), plus een in principe ongelimiteerd aantal oneven harmonischen (veelvouden). Die zouden bij het analyseren van het resonantiespectrum verwarring met ruis (storing) kunnen opleveren, dunkt me. Om de afstand tussen het continue testsignaal en de ruis zo groot mogelijk te houden, denk ik dat een signaal (enkele sinus) van 300 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 juni 2006 Report Share Posted 4 juni 2006 Misschien eens een voeding maken die er voor zorgt dat de torsie trillingen helemaal uit een motor verdwijnen. Ik kan me voorstellen dat een afwijkende "sinus"vorm hier veel in kan brengen. Als je nou het draadje goed had doorgelezen had je nu geweten dat zoiets er al is. DraadJE...??? 236 inzendingen waarvan 3/4 geruzie... Kennelijk heb je het draadje alleen maar doorgelezen om te turven hoeveel ruzie er gemaakt wordt. Sorry... Ik bedoelde 3/4 over onderwijs.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 juni 2006 Report Share Posted 4 juni 2006 Zow het, gaat hard hier. @ Kraus: Files zij binnen. Software vrat ze eerst niet maar na wat bewerken lukt het nu. Zit wel wat laagfrequent rumble op. @ Ravon: Die 50 Hz speedripple komt idd niet boven de ruis uit, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Hier wat resultaten, let op het springen van de lintworm Allereerst stuurde Kraus mij een file van 5 sec opgenomen met de M Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 5 juni 2006 Author Report Share Posted 5 juni 2006 Ik ga ook met de tong tussen de tanden de M Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 5 juni 2006 Author Report Share Posted 5 juni 2006 Ik ga ook met de tong tussen de tanden de M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Beste Kraus, Ik ga ook met de tong tussen de tanden de M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 dus Kraus het lijkt er op dat de voeding van de motoren op een iets hogere frequentie draait Dat klopt volgens mij als een bus en ik heb daarover al gecorrespondeerd met de maker van mijn voeding, "dr Fuss" in Duitsland; het regelvbereik van de voeding is niet voldoende en hij heeft de voeding niet helemaal correct gebouwd. Die afwijking is zo te zien ca. 1%. Zit er niet een draaiknopje op? Met zoiets wil je toch ook dat het iets van 5% regelbereik heeft? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Hier wat resultaten, let op het springen van de lintworm Allereerst stuurde Kraus mij een file van 5 sec opgenomen met de M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Op basis van de verrichte metingen vind ik de conclusie voorbarig. Zoals ik al eerder heb opgeschreven is het gebruik van een testplaat te onnauwkeurig voor deze toepassing, een tacho zou w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Beste Ravon, Volgens mij ben jij de aangewezen persoon om met een meetkoppeling , dus zonder meetplaat te meten wat de verbeteringen kunnen zijn met 1 of meerdere motoren . De motoren stel ik wel ter beschikking , indien nodig . MvG, Haudio Haudio ruikt handel? Maaruh kan Jochem dat meten zelf niet dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Beste Ravon, Volgens mij ben jij de aangewezen persoon om met een meetkoppeling , dus zonder meetplaat te meten wat de verbeteringen kunnen zijn met 1 of meerdere motoren . De motoren stel ik wel ter beschikking , indien nodig . MvG, Haudio Haudio ruikt handel? Maaruh kan Jochem dat meten zelf niet dan Beste Pjotr, Dan stel ik ze toch niet ter beschikking als je dat liever hebt. Nee Jochen Raeke heeft niet de mogelijkheid ter beschikking om dit te meten denk ik. Wat ik wel denk dat het met twee motoren ook zeer goed kan gaan, maar dan zal het verschil met de polen misschien duideloijker merkbaar (meetbaar)zijn. Tenslotte hebben we dan ook minder polen. MvG, Haudio PS .. Nee aan handel had ik nog niet gedacht, bovendien hebben de meeste mensen een draaitafel met 1 motor en kunnen er ook niet meer op . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 ...maar het kan beter... Het kan altijd beter Alles kan beter (aanrader ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Beste Ravon, Volgens mij ben jij de aangewezen persoon om met een meetkoppeling , dus zonder meetplaat te meten wat de verbeteringen kunnen zijn met 1 of meerdere motoren . De motoren stel ik wel ter beschikking , indien nodig . MvG, Haudio Haudio ruikt handel? Maaruh kan Jochem dat meten zelf niet dan Beste Pjotr, Dan stel ik ze toch niet ter beschikking als je dat liever hebt. Nee Jochen Raeke heeft niet de mogelijkheid ter beschikking om dit te meten denk ik. Wat ik wel denk dat het met twee motoren ook zeer goed kan gaan, maar dan zal het verschil met de polen misschien duideloijker merkbaar (meetbaar)zijn. Tenslotte hebben we dan ook minder polen. MvG, Haudio PS .. Nee aan handel had ik nog niet gedacht, bovendien hebben de meeste mensen een draaitafel met 1 motor en kunnen er ook niet meer op . Beste Haudio, Had je het in eerste instantie nu tegen mij of tegen Ravon? Ach we hebben Kraus toch en die heeft al 3 motoren Maar Kraus heeft ze niet perfect in de juiste fase staan, hoe zou ie dat moeten doen? Daar heeft ie de middelen niet voor. Maar je eerdere suggestie dat als de motoren niet in fase staan het tot problemen leidt zie ik voorals nog niet. Volgens mij is Kraus zo ook al aardig tevreden. Wat ik toch wel uit die metingen kan zien is dat er veel meer troep is dan tgv die motoren die niet in fase staan en die komt echt niet uit Kraus zijn TV. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Ik moet nu mijn zoon overhoren. Geschiedenis. Tot straks Bel Kraus ff. Die weet er zeker meer van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts