dekkersj Posted 11 juni 2006 Report Share Posted 11 juni 2006 (edited) Wellicht mosterd na de maaltijd. Maar goed, hier mijn bevindingen. Ik heb van Kraus 2 files mogen ontvangen. Een met 1 motor en 1 met 3 motoren (en een aparte voeding). Het eerste dat opvalt, is de rotatiesnelheid. Ik ga even uit van een toon van 1 kHz op de gebruikte plaat. In het 1 motorig geval blijkt dit een toon van 992.0189 Hz op te leveren en in het 3 motorig geval 1012.1768 Hz. Dit leidt tot een verhouding van 0.98008. Eerst maar even de niet belangrijke zaken: De PM gedomduleerde informatie. Niets bijzonders te zien. Ook niet in de AM gedemoduleerde informatie. Het begint pas interessant te worden in de FM demodulatie: In het begin van het spectrum is duidelijk minder rumble zichtbaar. Weliswaar rond de 0.5555... Hz is het een gestreste bedoening (en ook daarna, eigenfrequentie van de arm?), maar wel minder dan in het 1 motorig geval. Alhoewel, een zoom rond die frequentie geeft 0.556 Hz voor het 1 motorig en 0.5672 Hz voor het 3 motorig geval, een verhouding van 0.98025. Dat is dus een onnauwkeurigheid omdat ie afwijkt van de eerder genoemde 0.98008. Langere files in het vervolg gebruiken dus. Overigens zijn de levels van de 2 frequenties in het FM gedemoduleerde even groot (ongeveer). Dan de 50 Hz in het signaal zelf, dus geen demodulatie or whatsoever. Dit ziet er ingezoomd zo uit: Deze liggen op exact dezelfde frequentie en zijn dus niet in verband te brengen met de rotatiesnelheid. Het 3 motorig geval is 6 dB beter dan de 1 motor uitvoering. Waar dat aan ligt, weet ik niet. Dan nog een waarneming. Er zitten vreemde frequentiecomponenten in de file. In het 1 motorig geval is dat 118.9 Hz en in het 3 motorig geval 121.3 Hz. Verhouding 0.98021. Dit lijkt op de eerder gegeven verhoudingen en ik denk dat die dus in de plaat zitten. Niet in het traject na de platendraaiert in ieder geval. Groet, Jacco Edited 11 juni 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 juni 2006 Report Share Posted 11 juni 2006 Ik kan ze ook op mijn server zetten. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 juni 2006 Report Share Posted 11 juni 2006 Ik kan ze ook op mijn server zetten. Groet, Jacco Dat is misschien het handigst[ ik heb geen e-mail-adres van ravon. Ok, ik zal ze er op zetten. Even geduld. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 juni 2006 Report Share Posted 11 juni 2006 (edited) Ik kan ze ook op mijn server zetten. Groet, Jacco Dat is misschien het handigst[ ik heb geen e-mail-adres van ravon. Ok, ik zal ze er op zetten. Even geduld. Groet, Jacco De 1 motorige versie: http://amorgignitamorem.nl/FolderForTransf...teilFeinLDF.wav en de 3 motorige versie: http://amorgignitamorem.nl/FolderForTransf...3motorenLDF.wav Bedenk wel, dat de THD vervorming er vanaf is gehaald. Deze zat in de 1 % grootte. THD hoort niet thuis in deze metingen dus die heb ik naar de eeuwige jachtvelden gestuurd. (met een 66ste orde Butterworth filter op 1500 Hz, transitiebandbreedte 187.5 Hz) Groet, Jacco Edited 11 juni 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 juni 2006 Report Share Posted 11 juni 2006 Tja, Kraus. Ik kan het lang en kort maken. Ik zal het kort maken. De 50 Hz component die in de derde file zit, is ergens tussen de eerder genoemde 1 motorige en 3 motorige variant in. Na FM demodulatie is er een component van 0.562 Hz te ontdekken. De hoofdfrequentie is 1002.2427 Hz. Dit komt het dichtst bij de opgegeven 1 kHz. Ergens vraag ik mij af of de opgegeven 1 kHz de juiste is. Misschien is het uit de meetgegevens te destilleren. Als een soort vergelijking. Ik moet er nog over nadenken. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 juni 2006 Report Share Posted 11 juni 2006 (edited) [...]Als je de files kunt openen in CoolEdit of Audobe Audition zit onder view/waveproperties alle info over de opnameketen. ( ik zie dat op e,o,a, manier die info is verloren gegaan) Kraus, bedoel je deze info: Onnodige info knal ik altijd uit mijn files. No offence. (is trouwens wel een oude versie van Audition (v 1.0) die je gebruikt, we zijn inmiddels al bij versie 2) Groet, Jacco Edited 11 juni 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Nou onnodig Jacco, er staat wel in welke file met 1 motor is en welke file met 3 moterem is. Zonder Audition kun je dat er dus niet uithalen. Ik heb die files ook gekregen en kan dat niet lezen. Bovendien geeft andere software dan Audition er foutmeldingen op. Je kunt ze verder alleen in Windows afspelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Beste Kraus, Is het handig als ik je oude lager terug stuur, want ik denk dat het TDM lager ook het een en ander aan rimpel kan opvangen. MvG, Haudio PS dan is het verschil met de phase misschien beter te meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Wat zit er nu dan bij Eric in Haudio? Ik had van Eric begrepen dat hij nu nog geen TDM lager er in heeft zitten en alleen met 3 motoren draait. Of heb ik dat mis? Mooiste zou zijn een vergelijk tussen: 1/ Standaardlager 1 motor 2/ Standaard lager 3 motoren 3/ TDM lager 1 motor 4/ TDM lager 3 motoren Eventueel als extra'tje ook met 2 motoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Wat zit er nu dan bij Eric in Haudio? Ik had van Eric begrepen dat hij nu nog geen TDM lager er in heeft zitten en alleen met 3 motoren draait. Of heb ik dat mis? Mooiste zou zijn een vergelijk tussen: 1/ Standaardlager 1 motor 2/ Standaard lager 3 motoren 3/ TDM lager 1 motor 4/ TDM lager 3 motoren Eventueel als extra'tje ook met 2 motoren. Beste Pjotr, Volgens mij heeft hij echt een TDM lager en zijn ''oude'' lager heeft hij ingeruild. Het TDM lager zal gegarandeerd iets wegnemen aan snelle snelheidsvariaties. Vandaar mijn geste om het lager terug te sturen. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 12 juni 2006 Author Report Share Posted 12 juni 2006 Wat zit er nu dan bij Eric in Haudio? Ik had van Eric begrepen dat hij nu nog geen TDM lager er in heeft zitten en alleen met 3 motoren draait. Of heb ik dat mis? Mooiste zou zijn een vergelijk tussen: 1/ Standaardlager 1 motor 2/ Standaard lager 3 motoren 3/ TDM lager 1 motor 4/ TDM lager 3 motoren Eventueel als extra'tje ook met 2 motoren. Heren Ravon en Pjotr, Graag de test met twee motoren ook uitvoeren. Een Fat Bob met drie motoren is toch al een opgave, gezien het armboard wat in de weg zit. Begrijp van Kraus dat hij het armboard heeft bewerkt om ruimte te maken voor de snaar van de derde motor. Twee motoren is wel haalbaar, waarbij de positie van de twee motoren wellicht ook nog een rol kan spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Wat zit er nu dan bij Eric in Haudio? Ik had van Eric begrepen dat hij nu nog geen TDM lager er in heeft zitten en alleen met 3 motoren draait. Of heb ik dat mis? Mooiste zou zijn een vergelijk tussen: 1/ Standaardlager 1 motor 2/ Standaard lager 3 motoren 3/ TDM lager 1 motor 4/ TDM lager 3 motoren Eventueel als extra'tje ook met 2 motoren. Beste Pjotr, Volgens mij heeft hij echt een TDM lager en zijn ''oude'' lager heeft hij ingeruild. Het TDM lager zal gegarandeerd iets wegnemen aan snelle snelheidsvariaties. Vandaar mijn geste om het lager terug te sturen. MvG, Haudio Beste Haudio, Ok, dat neem dan zo van je aan, een vergelijk met het standaard lager zou mooi zijn. Moet zeggen dat het stoorniveau zoals uit de eerste metingen komt relatief erg laag ligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 want ik denk dat het TDM lager ook het een en ander aan rimpel kan opvangen. MvG, Haudio Stuur mij s.v.p. per omgaande ook een exemplaar. Met het "blote" weer van de afgelopen dagen merk ik tot mijn schrik dat ik op mijn leeftijd ook ongewenste rimpels ontwikkel Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 want ik denk dat het TDM lager ook het een en ander aan rimpel kan opvangen. MvG, Haudio Stuur mij s.v.p. per omgaande ook een exemplaar. Met het "blote" weer van de afgelopen dagen merk ik tot mijn schrik dat ik op mijn leeftijd ook ongewenste rimpels ontwikkel Met opgewekte groet, MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 want ik denk dat het TDM lager ook het een en ander aan rimpel kan opvangen. MvG, Haudio Stuur mij s.v.p. per omgaande ook een exemplaar. Met het "blote" weer van de afgelopen dagen merk ik tot mijn schrik dat ik op mijn leeftijd ook ongewenste rimpels ontwikkel Met opgewekte groet, Best Dick, Denk dat je dan meer baat hebt bij een ander vorm van TDM n.l. TranseDendente Meditatie. Of Haudio daar ook in voorziet wat jouw rimpelgladstrijkbehoefte betreft weet niet. Wat betreft het luisteren naar muziek misschien wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Dan nog een waarneming. Er zitten vreemde frequentiecomponenten in de file. In het 1 motorig geval is dat 118.9 Hz en in het 3 motorig geval 121.3 Hz. Verhouding 0.98021. Dit lijkt op de eerder gegeven verhoudingen en ik denk dat die dus in de plaat zitten. Niet in het traject na de platendraaiert in ieder geval. Groet, Jacco Stieklengte- en stiekspanningsverschil...?? Ik bedoel dus de snaarresonanties... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Beste Werner, Zeg er eens wat van , volgens mij heb jij er ook verstand van . MvG, Haudio PS nog de groeten terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Nou onnodig Jacco, er staat wel in welke file met 1 motor is en welke file met 3 moterem is. Zonder Audition kun je dat er dus niet uithalen. Ik heb die files ook gekregen en kan dat niet lezen. Bovendien geeft andere software dan Audition er foutmeldingen op. Je kunt ze verder alleen in Windows afspelen. ?? Zit jij met zelfgeschreven software? Ik heb nog eens gekeken in WaveLab: Maar als je naar de naam van de file kijkt, zou je ook al uit de voeten moeten kunnen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Zit jij met zelfgeschreven software? Ja, al is dat niet door mij zelf geschreven. Hoezo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Zit jij met zelfgeschreven software? Ja, al is dat niet door mij zelf geschreven. Hoezo? Omdat je foutmeldingen krijgt. Ik heb het hier geopend met alles dat ik heb, no problem. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Oh, ik kan ze wel openen met een wave editor en ze dan sec weer als wave zonder ballast saven. Maar die audition info krijg ik niet te zien. Moet de files toch enigszins editen omdat de files van Kraus de middeling van de FFT verstiert met inschakelen, dat is een real time running averager. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Dan nog een waarneming. Er zitten vreemde frequentiecomponenten in de file. In het 1 motorig geval is dat 118.9 Hz en in het 3 motorig geval 121.3 Hz. Verhouding 0.98021. Dit lijkt op de eerder gegeven verhoudingen en ik denk dat die dus in de plaat zitten. Niet in het traject na de platendraaiert in ieder geval. Groet, Jacco Stieklengte- en stiekspanningsverschil...?? Ik bedoel dus de snaarresonanties... Zou kunnen. Ik heb alleen geen gevoel voor die getallen. Zou een snaar kunnen resoneren op 120 Hz? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Hopelijk kunnen Ravon, Pjotr en ik een afspraakje maken rond begin juli om alles eens netjes op te nemen, zodanig dat er een vergelijk mogelijk is met andere draaitafels enz. "Een protocolletje" volgen als het ware. Leuk. Ik hoop tegen die tijd meer te weten over de inzetbaarheid van een encoder. Jacco er ook bij vragen? En dan 3 kletsmajoors bij elkaar. Wordt lachen regel jij een krat bier? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 Dan nog een waarneming. Er zitten vreemde frequentiecomponenten in de file. In het 1 motorig geval is dat 118.9 Hz en in het 3 motorig geval 121.3 Hz. Verhouding 0.98021. Dit lijkt op de eerder gegeven verhoudingen en ik denk dat die dus in de plaat zitten. Niet in het traject na de platendraaiert in ieder geval. Groet, Jacco Stieklengte- en stiekspanningsverschil...?? Ik bedoel dus de snaarresonanties... Zou kunnen. Ik heb alleen geen gevoel voor die getallen. Zou een snaar kunnen resoneren op 120 Hz? Groet, Jacco Een snaar van een draaitafel is een zwaar elastiekje waar nauwelijks spanning op staat. De kans dat zoiets bij 120 Hz trilt acht ik nihil. Omdat ik overal voor open sta heb ik het even bij mijn draaitafel geprobeerd. Gauw vergeten. Beste Ravon, Niet bij een Bluenote( die waardes zijn al erg laag) het lager heeft bv een tolerantie van 2/1000 mm . maar wel bij een Vyger draaitafel uitgeprobeerd waavan de fabrikant schrijft in de gebruiksaanwijzing dat de motor 30 cm van de spindel verwijderd moet staan. Dat hebben we gedaan en kwamen tot de slotsom dat de W/F waarden aan de hoge kant waren, toen maar eens geprobeerd dichterbij en ja hoor op 22 cm gaf deze draaitafel en zijn broers en zussen een veel beter resultaat. Dus wat dat betreft heb je gelijk , er staat dan nl haast geen spanning meer op en op 30 cm wel . MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juni 2006 Report Share Posted 12 juni 2006 @ Pjotr Heb je zojuist een megafile gezonden van 5MB; dat is voor mij nog niet eerder vertoond en vraag me af of dat aankomt. Hoi Kraus, Ja, is prima aangekomen en in mijn mailbox past iets 50 Mb geloof ik. Heb nu even geen tijd, kijk vanavond of deze file beter te doen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts